Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Norges og Europas første

Startet av Spooz, onsdag 07. august 2013, klokken 00:09

« forrige - neste »

Spooz

Dagen før dagen er det jo spennende å spekulere i hvem Tesla gir den aller første Model S'n til? Blir det Morten Harket. Blir det Bellona? Astrup har vært nevnt. Kan man i olje-Norge gi en til krompen?

Det eneste som er helt sikker er at den som egentlig sitter på #1, ikke får sin først. :) Undertegnede reserverte nemlig en Signature for 4 år, 4 mnd og 11 dager siden. 1594 dager har gått og i morgen leveres altså den første. Eller, "første". Den 26.mars 2009 trykket jeg bestill og noen dager etterpå ble forskuddet på €30.000 innbetalt. Jeg visste at jeg var tidlig ute, akkurat som med den første Roadster'n i Europa (tatt inn fra USA) og senere VIN 001 av EU Roadstern.

Griner ikke av denne grunn, kan godt vente litt til. Det er jo nesten 8 mnd siden jeg hentet inn den første i Norge uansett, riktignok en US modell. Men snodig at Tesla Motors viker fra grunnprinsippet i signaturprogrammet sitt, med å ikke levere selv de aller første bilene i rekkefølge. Bør ikke pionerene, de som går først i toget, de tok tok all risiko og betalte en kvart million hver seg i forskudd, belønnes?

Merk dere, den _første_ har altså VIN 5YJSA2DP8DFS14816. Men den kommer først litt senere. :)

sindrej

Jo, du har helt rett Gunnar.  Jeg synes dette er skikkelig simpelt av Tesla !!!   >:( >:(

Synes du tar det utrolig fint.  Jeg hadde hatt en annen tone i mitt innlegg om det var jeg som var i dine sko den dagen jeg egentlig skulle stå først i køa og plukke opp Sig #1.

ebbrey

Det er noe underlig og litt trist at det ikke er SIG #1 som står fremst i rekken idag. Og SIG generellt bør belønnes for inskuddet sitt. Over 4 år og en kvart million i satsing på et produkt bør ikke oversees.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Epleskreller

Syns de skulle lagt ned litt ekstra innsats for at de første signaturholderne var de som fikk bilen først.. Så får man heller leve med at de senere reservasjonene ikke går helt i rekkefølge..

Når det er sagt hadde det vært litt artig om Morten Harket fikk den første. Da den første TMS som Spooz importerte til Norge ble solgt til en kar på Sætre/Hurum. Harket bor også på Sætre.. (og det gjør jeg og..)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ebbrey

Jeg går for en fotballspiller. Gjerne en som promoterer bettingselskaper.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Kenneth Waal

Man bestiller den første bilen i Europa, selvfølgelig burde man fått den først.

Jeg skjønner at det blir vanskelig å levere alle i den "riktige" rekkefølgen, men #1 er spesiell - Tesla burde levert #1 først - uten tvil, og gjort litt ekstra stas til han/hun som hadde bestilt den.
I tillegg så synes jeg det hadde vært på sin plass å fått med f.eks 21" felgene gratis (..eller noe tilsvarende) sammen med jakke, genser , skjorte...you name it.
Tesla Model S Performance

85 kwh - Tech-Pakke - Parkeringsassistent - Panorama - Lydpakke - Lyspakke - Sikkerhetspakke - Barneseter

AttackOfTheMac

Hmm jeg hadde nesten forventet at Elon selv hadde overlevert bilen...
VELDIG rart.

drFloyd

100% enig med deg, Gunnar! Dette er rett og slett for dårlig av Tesla og viser med all tydelighet hvordan de "verdsetter" sine desidert beste kunder og "ambassadører".

Jeg føler litt på det samme. Jeg har bestillingsnr. 85 (Sig) og får ikke min bil levert før om en måned etter å ha ventet nesten tre år. Har foretatt den samme innbetalingen som deg og tatt en stor risiko gjennom å innbetale en kvart million til et firma som forhåpentligvis ville lage denne bila. Har fått vite fra Tesla at uten slik støtte fra alle de som hadde reservert Signature og innbetalt såpass store summer så kunne det fort ha gått galt - eller i det minste tatt mye lenger tid å få denne bila ferdig og ut på markedet.

Før jeg reserverte Signaturen fikk jeg også vite av Tesla at Signature ville bli levert flere måneder før den første standardutgaven og dette var en av mine største grunner for å satse på Signature ikke "bare" en vanlig standardutgave (jeg har også en slik i bestilling; P270). Ville den gangen ikke ta sjansen på at feks. "momsfritaket" ville bli fjernet før jeg fikk min bil levert (mye har selvsagt skjedd i ettertid når det gjelder hva Staten har bestemt, men jeg reserverte Sig. lenge før det). Føler meg derfor ikke spesielt verdsatt av Tesla når jeg disse forumsidene ser at enkelte med standardutgave får sin bil levert før jeg får min Signature.

Det vi som har reservert Signature sitter igjen med som en "fordel" i dag er jo i praksis kun et skilt med "Signature" på bakluka. Dette skiltet har kostet oss flere års renter på en kvart mill i tillegg til at Signaturen faktisk også koster en god del mer enn en fullspekket standardutgave. For ikke å snakke om den risikoen vi faktisk tok. I verste fall hadde Tesla gått konk og vi hadde tapt en kvart mill.

Dette er sikkert en kjempebra bil, men servicen fra Tesla overfor sine desidert beste kunder bør skrus opp et par hakk!

Yagi

Sitat fra: Spooz på onsdag 07. august 2013, klokken 00:09
(...) Men snodig at Tesla Motors viker fra grunnprinsippet i signaturprogrammet sitt, med å ikke levere selv de aller første bilene i rekkefølge. Bør ikke pionerene, de som går først i toget, de tok tok all risiko og betalte en kvart million hver seg i forskudd, belønnes? (...)

Enig med Spooz her. Kjennes litt surt at jeg som betalte 265k til Tesla i Mai 2009 (bestilte 10mai) kommer til å få bilen en god del senere enn noen som bestilte flere år etterpå... Risikoen, og tilliten jeg viste Tesla i 2009 var tross alt større i 2009.  ??? Tesla har hele tiden latt meg tro at jeg var #4 i rekken.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Øyvind.h

Sitat fra: perbakken på onsdag 07. august 2013, klokken 07:34
Før jeg reserverte Signaturen fikk jeg også vite av Tesla at Signature ville bli levert flere måneder før den første standardutgaven og dette var en av mine største grunner for å satse på Signature ikke "bare" en vanlig standardutgave (jeg har også en slik i bestilling; P270).
Først: All honnør til sånne som deg som har bidratt til at Tesla lykkes! Å starte med bilproduksjon fra grunnen av nå i 2013 er ekstremt kapitalkrevende og intet mindre enn en sensasjon.

Når det er sagt lurer jeg på om du på noe tidspunkt vurderte å nedgradere sig-reservasjonen når du så at enkelte ordinære produksjonsbiler i USA ble utlevert før signaturbiler? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg satt meg på sig venteliste med en gang jeg bestilte, og fikk tilbud om å oppgradere til sig nå i vinter. Når tilbudet kom gjorde jeg en ny vurdering av situasjonen, og min konklusjon ble da:
- Forventer kort tidsspenn mellom siste sig/første P (regnet med historien fra USA ville gjenta seg i Europa)
- Kanskje tom. overlapping?
- Alt for høy premium ift. hva man fikk
- Alt for høyt depositum

Med andre ord, jeg vurderte sig men slo det fra meg. Og jeg vil tro du også kunne nedgradert frem til for noen måneder siden om du ville. Er det noe du har vurdert, eller ryker kanskje sig-bilen din rett ut på Finn.no i starten av september :) ?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

drFloyd

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. august 2013, klokken 07:46
Sitat fra: perbakken på onsdag 07. august 2013, klokken 07:34
Før jeg reserverte Signaturen fikk jeg også vite av Tesla at Signature ville bli levert flere måneder før den første standardutgaven og dette var en av mine største grunner for å satse på Signature ikke "bare" en vanlig standardutgave (jeg har også en slik i bestilling; P270).
Først: All honnør til sånne som deg som har bidratt til at Tesla lykkes! Å starte med bilproduksjon fra grunnen av nå i 2013 er ekstremt kapitalkrevende og intet mindre enn en sensasjon.

Når det er sagt lurer jeg på om du på noe tidspunkt vurderte å nedgradere sig-reservasjonen når du så at enkelte ordinære produksjonsbiler i USA ble utlevert før signaturbiler? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg satt meg på sig venteliste med en gang jeg bestilte, og fikk tilbud om å oppgradere til sig nå i vinter. Når tilbudet kom gjorde jeg en ny vurdering av situasjonen, og min konklusjon ble da:
- Forventer kort tidsspenn mellom siste sig/første P (regnet med historien fra USA ville gjenta seg i Europa)
- Kanskje tom. overlapping?
- Alt for høy premium ift. hva man fikk
- Alt for høyt depositum

Med andre ord, jeg vurderte sig men slo det fra meg. Og jeg vil tro du også kunne nedgradert frem til for noen måneder siden om du ville. Er det noe du har vurdert, eller ryker kanskje sig-bilen din rett ut på Finn.no i starten av september :) ?

Det ble sterkt vurdert i en periode, ja, men i og med at jeg fortsatt hadde en standardreservasjon (P270) i tillegg så valgte jeg å fortsatt gå for Sig i den tro at jeg i det minste ville få levert Sig'en et par måneder før std-utgaven. Nå er det snakk om maks to uker i forskjell på leveringen, har jeg fått vite.

Skal ikke se bort fra at S85 ligger på finn.no i løpet av høsten da jeg rett og slett er svært skuffet og ikke minst overrasket over hvordan Tesla behandler sine beste kunder og ambassadører. Gjennom årene har jeg garantert skaffet Tesla flere kunder gjennom min omtale og skryt av Tesla blant mine kjente (og det har sikkert alle de andre som også var tidlig ute med sine bestillinger gjort), men det var før jeg oppdaget hvordan vi egentlig blir behandlet av Tesla. I dag vil jeg velge å ikke ha noen mening om Tesla om jeg blir spurt. Som sagt; de har noen helt unike biler (har prøvekjørt), men kundeservicen kan bli betydelig bedre!

Når det er sagt så kan jeg ikke si annet enn at jeg virkelig ser fram til å få levert bila!  ;D

shb

Enig. Jeg har også sluttet å skryte av bilen til de jeg treffer. Tesla skuffer med dette rotet i utleveringen. Jeg har ikke fått noen telefon om dato enda. Heidi anntydet i Mai/Juni levering 15 August av min. Mange med vanlige produksjonsbiler har jo fått dato for utlevering. Vi ble jo lovet levering flere mnd før. SC har jo vi betalt for, så det skulle bare mangle at de bygger ut. Vinterpakken som flere ble "lurt" til å bestille den kom 2 dager etter jeg underskrev kontrakten, er noe annet. Nå er jo varme av batteri pakken blitt standard. Da er jo ingen vits å betale 8500 for varme i baksete, når jeg ikke kommer til å bruke det. Har ikke brukt det 1 gang på Leafen. Appen for forvarming har de heller ikke oppe å gå for andre enn Windows mobiler i Norge eller kommer det gledelige nyheter i dag?
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Øyvind.h

Sitat fra: perbakken på onsdag 07. august 2013, klokken 08:01
Det ble sterkt vurdert i en periode, ja, men i og med at jeg fortsatt hadde en standardreservasjon (P270) i tillegg så valgte jeg å fortsatt gå for Sig i den tro at jeg i det minste ville få levert Sig'en et par måneder før std-utgaven. Nå er det snakk om maks to uker i forskjell på leveringen, har jeg fått vite.

Skal ikke se bort fra at S85 ligger på finn.no i løpet av høsten da jeg rett og slett er svært skuffet og ikke minst overrasket over hvordan Tesla behandler sine beste kunder og ambassadører. Gjennom årene har jeg garantert skaffet Tesla flere kunder gjennom min omtale og skryt av Tesla blant mine kjente (og det har sikkert alle de andre som også var tidlig ute med sine bestillinger gjort), men det var før jeg oppdaget hvordan vi egentlig blir behandlet av Tesla. I dag vil jeg velge å ikke ha noen mening om Tesla om jeg blir spurt. Som sagt; de har noen helt unike biler (har prøvekjørt), men kundeservicen kan bli betydelig bedre!

Når det er sagt så kan jeg ikke si annet enn at jeg virkelig ser fram til å få levert bila!  ;D
OK. Ja Tesla er et ungt selskap med voksesmerter, så det vil sikkert ta noen år før alt går på skinner der i gården. Jeg synes riktignok personene jeg har vært i kontakt med har gitt ypperlig service, men behandlingen av sig er (ikke uventet) ikke god nok. Sig utgjør riktignok svært få kunder, men de er viktige tidlige ambassadører.

I USA vet jeg en del sig-eiere krysser fingrene for at de får noen goder etter hvert (mulig surfing etc. blir gratis i X år mm), men for øyeblikket har Tesla mer enn nok med å ta unna etterspørselen. Ift. tidsspenn på utleveringer er det garantert et mål å få ut så mange biler så raskt som mulig. Tesla har rett og slett ikke råd eller tid til å holde igjen biler bare for å gjøre stas på de som har viet både tillit og cash til dem i oppstartsfasen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cirion

Dette var trist å høre. Selv har jeg det litt motsatt.

Min VIN er S14198 og ble med på første båt. Når Sig#1 har så mye høyere VIN nummer, må den ha blitt produsert mye senere, og derfor ikke rakk å være med.

Kan det være noen av valgene du har gjort?
Ser ut som du har Sort Perf med grå felger, samme som meg.

Min er en P85+ og samtlige tilvalg.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

acschmi

Støtter de over som er skuffet og føler seg 'sviktet' av Tesla som Sig reservasjonsholder. Det gjør jeg også, og sendte en mail til EU sales og KA Wold med spørsmål om årsaker til at høye Sig nummer og tilogmed P-biler tilsynelatende blir levert tidligere enn lave Sig nummer -> Ikke noe svar på e-mail etter gjentatte purringer!

Jeg bestilte også bil i mai 2009 og oppgraderte til Sig etter besøk v/første prøvekjøring på fabrikker i oktober 2011 da jeg så lavere risiko siden mesteparten av utviklingen hadde gått greit, samt at jeg ble forespeilet Sig som en veldig fordelaktig pakke.
Etter at prisene og opsjoner seinere ble offentliggjordt har det egentlig vært en lang nedtur med hele reservasjonen og jeg lurte lenge på å nedgradere.
Hovedgrunnen til jeg fortsatt sitter med er at jeg ville ergre meg veldig over å ha gitt Tesle et gratis lån i hele denne perioden (for vi får ikke tilbake tapte renter).

Ser at Tesla for Model X går ut med samme markedsføring for Sig ->

'MODEL X SIGNATURE
BLI DEN FØRSTE TIL Å EIE MODEL X
Fantastisk utstyrt
Eksklusive utstyrsalternativer og farger
Leveranser begynner i 2014
'

Den praksis de nå har vist kan vel ikke sies å være helt etter markedsføringsloven hvertfall her i Norge!

Kan ikke skjønne de som seint har vurdert oppgradering til MS Sig versjon hvis de da ikke plent skal ha Sig Red!

Venter fortsatt på telefon fra Tesla om min levering - intet hørt enda!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA