Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Norges og Europas første

Startet av Spooz, onsdag 07. august 2013, klokken 00:09

« forrige - neste »

Lokführer

Var det en  P85+ som ble presentert først?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Griffel

Sitat fra: hybridslaven på onsdag 07. august 2013, klokken 10:18
For all del, min sympati med trådstarter og alle andre som har vært svært tidlig ute. Jeg er selv en tidlig P, og ut fra en del poster her inne ser det ut til at jeg kan komme til å få min bil etter mange som har reservert lenge etter meg, ergerlig er det.
Jeg ville også vært skuffet og følt meg litt lurt om jeg var i samme situasjon som signaturkjøpere, all mulig sympati.
Men, Dette har nok ikke noen annen gunn en rent produksjonsteknisk. Optimalisering og logistikk for å greie å produsere og levere flest mulig biler i uken. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

andvib

Jeg har Sig158 og kjenner jeg er blitt betydelig mer lunken til Tesla. Tvilte meg til å beholde Sig-reservasjonen da det ble klart at tidlig levering var den (eneste?) oppsiden med Sig-reservasjon. De mange nedsidene var kjent (betydelig dyrere, begrenset fargevalg etc.). Mot slutten har mange blitt lurt inn i ytterligere pakker (oppvarmede bakseter til 8500,-?) på meget sviktende informasjonsgrunnlag. Når nå tidlig levering faller bort angrer jeg ganske kraftig på at jeg ble ved Sig.reservasjonen.

Dette skjønner nok ikke de norske teslafolkene som ikke hadde hørt om Tesla engang på det tidspunktet mange norske sig-holdere oppdaget bilen.

Jeg er ikke interessert i Model X, men jeg kan ikke skjønne annet enn at alle Sig-X-holdere bør nedgradere til P-X så fort som mulig. Det er dessverre Wall Street (vekst/tempo) som styrer, og den langsiktige effekten av slik behandling av tidligkjøpere er definitivt ikke innregnet i en aksjekurs som snart når USD 150.
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

Yagi

Dette hander jo først og fremst om føleser. I denne prosessen genererer Tesla en del negative følelser hos dem som potensielt kunne vært de mest ihuga ambassadørene. Negativiteten dreier seg ikke om produktet som sådan - men om organisasjonen Tesla Motors, og deres evne og vilje til å ta kundene på alvor.

Jeg tror at alle disse negative følelsene og reaksjonene rundt organisasjonen i forbindelse med leveringsprosessen kunne vært unngått hadde de bare kommet med *litt* mer informasjon. Det skal ikke så mange blogginnlegg eller offentlige intervjuer til før kundene blir beroliget og får forståelse for håndteringen fra Teslas side. Det ser ut til at Tesla tror at all informasjon ut til kundene må skje gjennom en telefonsamtale med den enkelte. Da er det ikke rart at de ikke har nok ressurser. Dette er "universelle" bekymringer fra alle europeiske kunder - og ville dermed fint kunne adresseres gjennom et newsletter eller tilsvarende.

Når de nå velger å ikke dele - ikke informere, får kunder følelsen av å bli holdt utenfor og ført bak lyset. Og så har vi det gående.

Herregud, de burde ansette meg for å håndtere kommunikasjonstrategien sin.  ;D  ::)

Men på den annen side hadde jeg da sikkert måtte slåss med ledelsen som mente at absolutt ingen antydninger til feil, hastverk, dårlige vurderinger eller annet måtte komme ut i offentligheten i fare for å påvirke aksjekursen negativt....  ??? 
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

shb

#34
Jeg hadde tenkt å bestille en X også, men det er nå lagt på is. Slik de behandler kunder som har ventet lenge. Hadde de i det minste sendt ut info. Ventet i 8 uker på en ny VW fra Møller, da fikk jeg oppdatert info hver fredag på e-post. Håper konkurentene kommer med noen biler som går lenger en 20 mil innen 4 år. Eller at Tesla får orden på leveransene sine.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

OddB

Sitat fra: Griffel link=topic=8651.msg105944#msg105944 date=1375864på hvordam275
Sitat fra: hybridslaven på onsdag 07. august 2013, klokken 10:18
For all del, min sympati med trådstarter og alle andre som har vært svært tidlig ute. Jeg er selv en tidlig P, og ut fra en del poster her inne ser det ut til at jeg kan komme til å få min bil etter mange som har reservert lenge etter meg, ergerlig er det.
[/quote
Jeg ville også vært skuffet og følt meg litt lurt om jeg var i samme situasjon som signaturkjøpere, all mulig sympati.
Men, Dette har nok ikke noen annen gunn en rent produksjonsteknisk. Optimalisering og logistikk for å greie å produsere og levere flest mulig biler i uken.
At Astrup og Hauge fikk bilene sine idag er neppe et tilfeldig produksjonsteknisk sammentreff. De hadde nok klart å framskaffe ihvertfall de tre første Sig. bestillerne om de hadde villet...
Jeg er glad jeg ikke har bestillt enda og kommer til å følge nøye med på utviklingen. Alle dpor av Apple-tendenser trekker i negativ retning for meg....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

toppi

Huff, synes det blir vel mye sutring her og i andre tråder nå ang levering..

Når det er sagt så er jeg helt enig at SIG 1 skulle ha fått først.. Jeg har hørt rykter om at det har vært uenighet om å dele ut til hotshots først intert hos Tesla.

Når jeg bestilte for snart 2 år siden vurderte jeg SIG. Det ble sagt disse kom først, men aldri lenge før. Hele SIG serien kan jo produseres på en uke. Jeg vurderte først og fremst produktet og samlerverdien, men falt ned på at dette neppe ville ha stor betydning, og falt ned på vanlig produksjon.

Jeg klarer ikke helt å skjønne hva noen uker fra eller til spiller for rolle.

Ang produksjon så sier det seg selv at de er avhengig av logistikk fra utallige underleverandører og produserer noe i serier. Så skal de over Atlanteren og vips gikk den båten.

Vi kan ikke forvente at nr 234 får sin kl 1300 i Oslo, 235 får sin kl 1315 i Berlin, 236 får sin kl 1330 i Amsterdam osv, osv.. Blir helt meningsløst. de 1000 første i Europa har sine i løpet av en drøy mnd uansett.

Slapp av, alle skal få  :D

Men for all del så har Tesla mye å gå på som selskap, men hallo, nyoppstartet bilselskap i dette årtusen.. Hvem andre har klart det?? Noe å tenke på for de som klager over alt av filleting. Til de som ikke har noe å gå på her burde absolutt ikke være "early adopteres". - Vent med å bestille til de har kommet ordentlig i gang da vel.

Gleder meg til bil ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

sindrej

#37
Halvveis på side 3 i en kritisk tråd før sutrekortet kom ja ... hehe ... holdt lenger enn jeg trodde.

Nettopp fordi alle sig biler er produsert på kort tid så burde det være en smal sak å få de ut i nogenlunde rett rekkefølge pr land.

Jeg synes ikke rentefritt lån på en kvart mill i årevis er en filleting jeg da. En kvart mill er mye penger.

shb

Det som blir spennende er å se hvordan det går når de kommer i gang med X og Gen 3. Kommer de da til å ha noen biler stående i f.eks Drammen/Nederland slik at de som kommer inn i butikken å vil ha en standar farge og utstyr kan få det nermest over disk, kan få det. Det er ikke alle kunder som vil vente på en ny bil i mnd. Selv om de da kan velge fritt i alle mulige ting.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Epleskreller

Sitat fra: shb på onsdag 07. august 2013, klokken 11:58
Det som blir spennende er å se hvordan det går når de kommer i gang med X og Gen 3. Kommer de da til å ha noen biler stående i f.eks Drammen/Nederland slik at de som kommer inn i butikken å vil ha en standar farge og utstyr kan få det nermest over disk, kan få det. Det er ikke alle kunder som vil vente på en ny bil i mnd. Selv om de da kan velge fritt i alle mulige ting.

De kommer til å selge prøvekjøringsbilene kontinuerlig om noen ønsker dem.. På den måten sikrer de å ha nye prøvekjøringsbiler. Dette gjelder også TMS.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

teslaslaven

Når vi først er i gang ved klagemuren:

Hva med de tidlige SIG i f.eks. Sveits, Tyskland etc.? Norge blir prioritert, det er heller ikke rettferdig.

Sigmund9000

For undertegnede utgjør tapte renter på innskudd (iht Forsinkelsesrenter forbrukerforhold)  kroner 83 823. Innskudd 04.01.2010. For de pengene kunne vi fått litt igjen som ekstrautstyr. Signaturkonseptet er tapt for Tesla i Norge, tror jeg og det bør gjøres intensiver for de som har gitt rentefritt lån.

Renteberegning: http://www.renteberegning.no/

Rentesats gjenspeiler risiko for den usikkerhet Tesla har vært i.


Signature

laumb

Sitat fra: Sigmund9000 på onsdag 07. august 2013, klokken 12:03
For undertegnede utgjør tapte renter på innskudd (iht Forsinkelsesrenter forbrukerforhold)  kroner 83 823. Innskudd 04.01.2010. For de pengene kunne vi fått litt igjen som ekstrautstyr. Signaturkonseptet er tapt for Tesla i Norge, tror jeg og det bør gjøres intensiver for de som har gitt rentefritt lån.

Renteberegning: http://www.renteberegning.no/

Rentesats gjenspeiler risiko for den usikkerhet Tesla har vært i.

Kan ikke bruke forsinkelsesrente her. Du må bruke vanlig bankrente.
Tar vi utgangspunkt på at den er på 3% har du tapt 31'000kr.

Hadde du derimot puttet 220'000kr i TSLA i Juli 2010 og 30'000kr i Produksjonsmodell hadde du hatt 1'480'000kr til overs.

Sigmund9000

@laumb

Gjenspeiler risiko. Låner du ut pengene med tilsvarende risiko er rentesatser gjeldende.

Signature

drFloyd

Sitat fra: laumb på onsdag 07. august 2013, klokken 12:14
Sitat fra: Sigmund9000 på onsdag 07. august 2013, klokken 12:03
For undertegnede utgjør tapte renter på innskudd (iht Forsinkelsesrenter forbrukerforhold)  kroner 83 823. Innskudd 04.01.2010. For de pengene kunne vi fått litt igjen som ekstrautstyr. Signaturkonseptet er tapt for Tesla i Norge, tror jeg og det bør gjøres intensiver for de som har gitt rentefritt lån.

Renteberegning: http://www.renteberegning.no/

Rentesats gjenspeiler risiko for den usikkerhet Tesla har vært i.

Kan ikke bruke forsinkelsesrente her. Du må bruke vanlig bankrente.
Tar vi utgangspunkt på at den er på 3% har du tapt 31'000kr.

Hadde du derimot puttet 220'000kr i TSLA i Juli 2010 og 30'000kr i Produksjonsmodell hadde du hatt 1'480'000kr til overs.

3%? Hvor har du banklånet ditt? Jeg vil gjerne bytte bank!

Uansett så vil ikke ei slik vanlig bankrente avspeile den risikoen som ligger i et slikt lån - den risikoen var meget høy! Og i tillegg koster også Sig mer enn en tilsvarende fullspekket std...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA