Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere langs E39 sørover fra Stavanger

Startet av executive, mandag 05. august 2013, klokken 17:48

« forrige - neste »

Rapid

Sitat fra: zbk på fredag 17. april 2015, klokken 08:56
Vil helst ha ladere på Kiwi-Moi og Kiwi-Vigeland, så er strekningen Kristiansand-Stavanger bra dekket. Har prøvd å kontakte både Kiwi og Fortum om dette uten at noen har svart.

Støttes. Fullt av ladere på Nordjæren og tynt sørover og nordover. Når i tillegg Flekkefjord er nede så blir det helt håpløst. Er det forresten noen som vet om 22kW delen av denne er operativ selv om hurtigladeren repareres?

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

aronesen

Da er Kiwi ålgård sjekket ut. Laderen er operativ selv om den er merket rød på kartet.
Det er en ABB lader.
AC laderen er nedgradert til 22KW, men forhåpentligvis betyr det at det nå er mulig med både AC og DC lading samtidig.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

EinarV

Sitat fra: zbk på fredag 17. april 2015, klokken 08:56
Vil helst ha ladere på Kiwi-Moi og Kiwi-Vigeland, så er strekningen Kristiansand-Stavanger bra dekket. Har prøvd å kontakte både Kiwi og Fortum om dette uten at noen har svart.

Bra innspill, skal ta det videre med Fortum...
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

zbk

Laderen hos KIWI-Sola sjekket ut. Ladet 4.6kWh på 14 minutter fra 67% til 90%. Skulle vel tilsvare ca 22kW, noe som vel er forventet på så høy SOC. Skal prøve å få testet en gang med mindre på batteriet og en bil som har kjørt mer enn 5km i forkant.

Som "vanlig" var ikke forrige lading avsluttet helt, så jeg måtte ta siste 'ok' før jeg fikk valg om ladetype. Utrolig klønete at ikke grensesnittet går automatisk til hovedvalgskjermen etter noen minutter uten aktivitet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Sitat fra: zbk på mandag 20. april 2015, klokken 22:59
Som "vanlig" var ikke forrige lading avsluttet helt, så jeg måtte ta siste 'ok' før jeg fikk valg om ladetype. Utrolig klønete at ikke grensesnittet går automatisk til hovedvalgskjermen etter noen minutter uten aktivitet.

Kan man trekke ut AC-kabelen fra en Zoe uten å avslutte ladingen på DBT/Kiwi-laderen først? Har ved et par anledninger kommet etter en Zoe og har måttet ringe og få Fortum til å nullstille ting og tang for at jeg skal kunne lade.

CHAdeMO kontakten er jo fysisk låst til bilen under lading, så der må man få ladestasjonen til å avslute før man kan koble løs.

zbk

Sitat fra: emil på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:17
Sitat fra: zbk på mandag 20. april 2015, klokken 22:59
Som "vanlig" var ikke forrige lading avsluttet helt, så jeg måtte ta siste 'ok' før jeg fikk valg om ladetype. Utrolig klønete at ikke grensesnittet går automatisk til hovedvalgskjermen etter noen minutter uten aktivitet.

Kan man trekke ut AC-kabelen fra en Zoe uten å avslutte ladingen på DBT/Kiwi-laderen først? Har ved et par anledninger kommet etter en Zoe og har måttet ringe og få Fortum til å nullstille ting og tang for at jeg skal kunne lade.

CHAdeMO kontakten er jo fysisk låst til bilen under lading, så der må man få ladestasjonen til å avslute før man kan koble løs.

Man kan vel låse opp ladeporten (noe som stopper ladingen) på bilen og trekke den ut, vil jeg tro, men har ikke testa dette på Fortum-ladere uten å avslutte på laderen først. Rart om dette skulle få laderen til å gå i spinn.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Sitat fra: zbk på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:20
Sitat fra: emil på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:17
Sitat fra: zbk på mandag 20. april 2015, klokken 22:59
Som "vanlig" var ikke forrige lading avsluttet helt, så jeg måtte ta siste 'ok' før jeg fikk valg om ladetype. Utrolig klønete at ikke grensesnittet går automatisk til hovedvalgskjermen etter noen minutter uten aktivitet.

Kan man trekke ut AC-kabelen fra en Zoe uten å avslutte ladingen på DBT/Kiwi-laderen først? Har ved et par anledninger kommet etter en Zoe og har måttet ringe og få Fortum til å nullstille ting og tang for at jeg skal kunne lade.

CHAdeMO kontakten er jo fysisk låst til bilen under lading, så der må man få ladestasjonen til å avslute før man kan koble løs.

Man kan vel låse opp ladeporten (noe som stopper ladingen) på bilen og trekke den ut, vil jeg tro, men har ikke testa dette på Fortum-ladere uten å avslutte på laderen først. Rart om dette skulle få laderen til å gå i spinn.

Ladingen må avsluttes med RFID/SMS, hvis det ikke gjøres må man ringe og få kundeservice til å avslutte.

Hjelper ikke at ladingen er avsluttet fra bilens side og kabel satt tilbake, laderen nekter å godta ny ladesesjon før den er avsluttet ordentlig. For ABB og andre ladere som kan lade to samtidig er jo dette egentig ikke noe problem før neste bil skal lade på AC.

zbk

Igjen tilbake til min kommentar om at det er rart ikke ting nullstilles etter noen minutter uten aktivitet. Klønete gui og dårlig programmering i skjønn forening.

Men dette betyr vel kanskje at man kan lade videre med samme plugg som den som ikke avsluttet skikkelig sist gang? Noen som har testa det?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Eneste fordelen jeg ser med DBT/Kiwi-laderne er at de har stått for utbygging av viktige områder, men hvis man ikke kan stole på at laderen er operativ så er man tilbake til null og viktige områder blir kanskje ikke bygget ut av andre med mer stabile ladere.

Sitat fra: zbk på tirsdag 21. april 2015, klokken 09:33
Men dette betyr vel kanskje at man kan lade videre med samme plugg som den som ikke avsluttet skikkelig sist gang? Noen som har testa det?

Er vel bare for en som har Zoe å stoppe lading fra bilen, plugge ut kabel og så plugge inn igjen og se om den starter opp.

zbk

Sitat fra: emil på tirsdag 21. april 2015, klokken 10:33
Er vel bare for en som har Zoe å stoppe lading fra bilen, plugge ut kabel og så plugge inn igjen og se om den starter opp.

Skal teste det en gang jeg passerer laderen og har litt tid til overs. Om noen med CCS eller Chademo lader på en KIWI-lader kan de jo teste det samme :-)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

emil

Sitat fra: zbk på tirsdag 21. april 2015, klokken 10:46
Sitat fra: emil på tirsdag 21. april 2015, klokken 10:33
Er vel bare for en som har Zoe å stoppe lading fra bilen, plugge ut kabel og så plugge inn igjen og se om den starter opp.

Skal teste det en gang jeg passerer laderen og har litt tid til overs. Om noen med CCS eller Chademo lader på en KIWI-lader kan de jo teste det samme :-)

Kjenner ikke CCS så godt, men det er ikke mulig å løsne CHAdeMO fysisk fra bil før man har avsluttet ladingen helt med RFID, så for de som lader Leaf, Trilling eller Soul er ikke dette noe å tenke over.

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

emil

Sitat fra: emil på tirsdag 21. april 2015, klokken 08:17
Sitat fra: zbk på mandag 20. april 2015, klokken 22:59
Som "vanlig" var ikke forrige lading avsluttet helt, så jeg måtte ta siste 'ok' før jeg fikk valg om ladetype. Utrolig klønete at ikke grensesnittet går automatisk til hovedvalgskjermen etter noen minutter uten aktivitet.

Kan man trekke ut AC-kabelen fra en Zoe uten å avslutte ladingen på DBT/Kiwi-laderen først? Har ved et par anledninger kommet etter en Zoe og har måttet ringe og få Fortum til å nullstille ting og tang for at jeg skal kunne lade.

Tror man må henge opp ekstrainformasjon til Zoe-eiere. Begge Kiwi-laderene i Kristiansand med AC hadde feilmelding da jeg var innom i dag. Den jeg brukte ble nullstillt av kundeservice iløpet av en kort telefonsamtale, men det skal ikke være nødvendig å måtte ringe hver gang man skal lade.

Uansett burde programvaren på ladestasjonene oppgraderes så de avslutter på egenhånd når bruker ikke gjør det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA