Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kansellerer du bestillingen på TMS dersom kjøring i kollektivfelt ble ulovlig

Startet av Nuvolari, søndag 04. august 2013, klokken 19:27

« forrige - neste »

janmb

Vi har et samlet storting som står bak klimaforliket og stadig bekrefter dette. Det skal mye mer til enn litt sutring fra Ruter for at kollektivfeltet ryker.

Dessuten finnes det mange gode mellomtinger... Som f.eks litt redusert fart kombinert med at bussene får forkjørsrett ut av busslommene (som er hele problemet per i dag)

Et annet alternativ man kan vurdere etter klimaforliket utgår om et par-tre år er å gjøre om venstre fil til elbil pluss samkjøring. Det er kraftig lut, men rimelig i mine øyne.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mr.Zero

Sitat fra: Høgis på mandag 05. august 2013, klokken 18:19
Ingen tvil om at det er den første fordelen som forsvinner. På Mosseveien har de skiltet at kollektivfeltet ikke gjelder el-biler pga. vegarbeider, det har det vært på Mosseveien så lenge jeg kan huske og tviler på at skiltet blir fjernet med det første. Har kalkulert med at de fleste fordelene etterhvert forsvinner.

Disse skiltene ble fjernet i oktober, så her er det bare å nyte..!  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

BMW850

Om de fjerner gratis kjøring i kollektivfelt, setter opp årsavgiften, innfører bompenger så betyr det ingenting for meg. Det er bilen jeg vil ha. At det er null moms og avgift er det avgjørende for meg + selvfølgelig at bilen er nyskapende og fantastisk å kjøre.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

bosse

Spørsmålet er vel om kollektivfelt og kollektivgate følger de samme reglene. Kollektivdelen av Stortingsgata er mye brukt av taxi og rutebuss. Kollektivgater er som oftest skiltet med forbudsskiltet 'forbudt for motorvogn' med underskilt 'gjelder ikke buss og taxi'. Spørsmålet er derfor under hvilken hjemmel elbil kan kjøre i kollektivfeltet. Dersom elbiler spesifikt har fått tilsvarende rettigheter som taxi, så er det nok tillatt å kjøre der, men dersom forskriften kun beskriver elbilens plass i kollektivfeltet, så har vi ingenting i disse gatene å gjøre.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Thor2014

Jeg tror du ville fått ett annet svar hvis du hadde spurt på ett Leaf forum.
Kjøpergruppen er nok en annen der bilen brukes til pendling inn til Oslo eller som en nummer to bil.
Med 1 time i bare kø i -15 grader er kanskje ikke en eUP beste valg..
Tesla kan i flere tilfeller brukes som bil nummer en.

vrom

Kollektivfeltet betyr LITT.

Subsidieringen (eller avgiftsfritaket som noen velger å kalle det) betyr VELDIG mye mer. 25% moms hadde mer enn halvert bestillingene. Engangsavgift på linje med en bil i samme prisklasse hadde fjernet resten (hvor mange Fisker Karma finnes det i Norge?).

Spør heller: hvor mange hadde kjøpt Tesla om den hadde kostet 1.1-1.2 mill ?

tjobben

Pendler Spikkestad-Vækerø hver dag.
Siste tre årene med MC i kollektivfeltet så lenge det ikke er frost.
Om kollektivfeltet ryker så betyr det noen minutter hver dag, men det spiller liten rolle. Å kjøre kollektivt tar enda lenger tid.
Årlige kostnader ved drift (kjører 25.000km årlig, og det er uten jobbpendling), niks MVA og engangsavgift var avgjørende for min del, samt at bilen er jo bare heeeeeelt råååååå:)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

christine76

Kollektivfeltgoden var i utgangspunktet en av hovedgrunnene til at vi ville kjøpe el-bil. Men etter hvert har det kommet mange andre grunner til, som at bilen bare er en flott bil etc. Ville nok nå hatt bilen uansett, men vil absolutt merke det negativt om det godet forsvinner.

Forhåpentligvis holder det i alle fall til bybanen i Bergen åpner til Sandsli/Kokstad i 2016. Etter det er det ikke så viktig lenger, da har jeg uansett et mål om å reise kollektivt til jobb.

janmb

Sitat fra: vrom på mandag 04. november 2013, klokken 09:19
Kollektivfeltet betyr LITT.

Subsidieringen (eller avgiftsfritaket som noen velger å kalle det) betyr VELDIG mye mer. 25% moms hadde mer enn halvert bestillingene. Engangsavgift på linje med en bil i samme prisklasse hadde fjernet resten (hvor mange Fisker Karma finnes det i Norge?).

Spør heller: hvor mange hadde kjøpt Tesla om den hadde kostet 1.1-1.2 mill ?

Du har helt rett, men please ikke gjør samme feilen som så altfor mange ignoranter gjør ved å forveksle et sjeldent fravær av ran med en gavepakke.

Subsidie er totalt feil begrep. Å la være og ta fra deg noe er ikke det samme som å gi deg noe.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA