Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestasjoner

Startet av bmw i3, fredag 02. august 2013, klokken 12:44

« forrige - neste »

bmw i3

Kan i3 bruke de samme ladestasjonene som Tesla?

Trond Arve

Nei. Bare Tesla kan bruke Teslaladere.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

bmw i3

Veldig fremtidsrettet altså - NOT.

Griffel

#3
Sitat fra: Trond Arve på fredag 02. august 2013, klokken 12:49
Nei. Bare Tesla kan bruke Teslaladere.
Sitat fra: elbilskeptiker på fredag 02. august 2013, klokken 12:44
Kan i3 bruke de samme ladestasjonene som Tesla?
Derimot kan den vel i likhet med kommende VW benytte den nye Europiske standard Combo DC+AC og lade 80% på 30 minutter fra en slik stasjon.
Så da er det bare for hurtigladestrømleverandørene og få byttet ut eller bygge om de foreldede CHAdeMO apparatene til ladere som håndterer begge standarder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kires

Er det en standard som er der i dag eller holder på å bli utbygd og kommer til å bli vanlig?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond Arve

Kort oppsummert:
o CHAdeMO er det hittil flest av i Norge. Passer til Leaf, trillingene.
o Combo passer til VW, BMW med flere.
o Tesla hadde ikke tid til å vente.

Manger tror Combo vil vinne kampen, se http://www.elbil.no/ladestasjoner/668-ladelosningen-chademos-svanesang
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

#6
Sitat fra: bmw i3 på fredag 02. august 2013, klokken 12:57
Veldig fremtidsrettet altså - NOT.
Enig i det.
Men man kan vel ikke akkurat klage på at de "superladerne" Tesla bygger for egen regning for å gi GRATIS lading til Tesla-kunder er forbeholdt nettopp Telsa-biler?!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trond Arve

Sitat fra: Tesla CTO JB StraubelThe SAE committees finalized the new Combo Connector standard, which I'm a little frustrated with because the new combo-standard plug doesn't have the current-carrying capability of our existing DC plug, in terms of current on the DC pins. I feel that a standard needs to project out at least five, ten years.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

erikf

Sitat fra: Trond Arve på fredag 02. august 2013, klokken 12:49Nei. Bare Tesla kan bruke Teslaladere.
Mente jeg hadde lest et sted at det skulle tilrettelegges for lading for ikke-tesla mot betaling. Har jeg bare drømt det?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Trond Arve

Sitat fra: erikf på lørdag 03. august 2013, klokken 10:30
Mente jeg hadde lest et sted at det skulle tilrettelegges for lading for ikke-tesla mot betaling. Har jeg bare drømt det?
Har kanskje vært diskutert som en mulighet her på forumet? Tror ikke det er noen konkrete planer iallefall.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jkirkebo

Sitat fra: erikf på lørdag 03. august 2013, klokken 10:30
Sitat fra: Trond Arve på fredag 02. august 2013, klokken 12:49Nei. Bare Tesla kan bruke Teslaladere.
Mente jeg hadde lest et sted at det skulle tilrettelegges for lading for ikke-tesla mot betaling. Har jeg bare drømt det?

Det tilrettelegges på den måten at det settes av plass og trafokapasitet for hurtigladere til andre biler. Men disse må da evt. settes opp av annen aktør, f.eks skal Ishavsveien bygge ut på Brokelandsheia.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA