Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Praktisk rekkevidde i3?

Startet av executive, fredag 02. august 2013, klokken 09:54

« forrige - neste »

executive

Jeg ser at i3 oppgis med allt fra 130 til 200km rekkevidde basert på ulike kjøremodus. Men hva med rekkevidde i sørvestnorsk topografi der det typisk går opp og ned noen hundre meter tre fire ganger på 10 mil?

Venter i spenning på de første testene. i3 er en fin nr to bil for oss. Men den må kunne gå 120km uten lading i vår topografi alle årstider.

Trond Arve

Sitat fra: executive på fredag 02. august 2013, klokken 09:54
Men den må kunne gå 120km uten lading i vår topografi alle årstider.
Tvilsomt...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Martin-

På vinters tid, meget tvilsomt... Desverre...
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

arnejorg1

Sprek bakhjulstrekker som sikkert er morsom og kjøre, men jeg er spent på en eventuell rekkeviddetest satt opp mot leaf og den nye golf elektrisk. Det er leit hvis den skulle få mindre rekkevidde :(
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

eddiex

Om man planlegger riktig vil man nok klare 130 on vinteren :-)Self.  Bilen bør stå inne, med ladekabel i... Forvarming etc etc...

Martin-

Da er jeg redd du må belage deg på å fryse, eller kle deg som en eskimo... Selv om denne har varmepumpe prinsipp for varme, bruker denne mye energi.
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

eddiex

Joda Martin, jeg ser hva du mener...Men de allerede ihugga elbil fantaster har jo hatt tilsvarende konkurranser med andre elbiler med samme spek...Så målet bør være....god planlegging.. ;-)

Trond Arve

Sitat fra: eddiex på tirsdag 06. august 2013, klokken 08:19
Om man planlegger riktig vil man nok klare 130 on vinteren :-)Self.  Bilen bør stå inne, med ladekabel i... Forvarming etc etc...
Varm garasje, snø- og isfri veibane, vindstille (eller medvind) og gjennomsnittfart på 50 km/t, så kan det kanskje gå...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

eddiex

Jeg skal gjøre et eksperiment på dette til vinteren... Både med BMW I3 og Nissan Leaf..E

flux

Sitat fra: Trond Arve på fredag 02. august 2013, klokken 12:03
Sitat fra: executive på fredag 02. august 2013, klokken 09:54
Men den må kunne gå 120km uten lading i vår topografi alle årstider.
Tvilsomt...
Jeg tror det kan gå, men du må velge modell med varmepumpe. Det er ikke standard på de tyske modellene.

I3 bør være en del mer effektiv enn Leaf, den har smalere dekk, og er mye lettere Selv om batteriet er 2kwh mindre  enn Leaf, tror jeg den vil få litt lengre  rekkevidde enn en Leaf ved økonomisk kjøring.



Hansi

#10
Sitat fra: flux på torsdag 08. august 2013, klokken 23:41
Sitat fra: Trond Arve på fredag 02. august 2013, klokken 12:03
Sitat fra: executive på fredag 02. august 2013, klokken 09:54
Men den må kunne gå 120km uten lading i vår topografi alle årstider.
Tvilsomt...
Jeg tror det kan gå, men du må velge modell med varmepumpe. Det er ikke standard på de tyske modellene.

I3 bør være en del mer effektiv enn Leaf, den har smalere dekk, og er mye lettere Selv om batteriet er 2kwh mindre  enn Leaf, tror jeg den vil få litt lengre  rekkevidde enn en Leaf ved økonomisk kjøring.

Men er det ikke bare 18,8kwh tilgjengelig på i3?
Hvor mye er til sammenligning tilgjengelig på Leaf? ~21kwh?
Teoretisk sett omtrent samme rekkevidde på i3 som på Leaf?

120km mulig rekkevidde på vinter og sommer hadde vært ideelt i mitt tilfelle og, men det er vel vanskelig med både i3 og Leaf..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

ofn

#11
bmw.no er batteriet til i3 oppgitt til 18kWh. Trodde det var på 22kWh?
Leaf sitt er vel 24kWh.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Hans Håvard Kvisle

En sak er hva batteripakka kan romme av energi, en annen sak er hva som tillates at bilen bruker av den. Dvs sikkerhetsmarginer for å unngå at cellene får så lav spenning at unødvendig slitasje kan oppstå.

BMW oppgir begge verdier. Nissan har normalt holdt seg til å oppgi det høyeste tallet. Men vi som da innimellom har forsøkt å regne på rekkevidder, energiforbruk osv, oppdaga jo at det reelle tallet for tilgjengelig energi er lavere. Husker jeg ikke feil, så er det 21,6 kWh.

Så blir det spennende å se hvilken effekt lavere vekt på BMW vil ha for rekkevidden. Bør ikke være ubetydelig. Men vi har ennå ikke fått testresultat fra EU-syklusen som også LEAF har vært gjennom. En optimistisk kjøresyklus, men da kan i hvert fall kjørelengden under like omstendigheter måles. LEAF oppnådde 199 km. Jeg vil tro at med mer bakke, mer stopp/start, mer akselerasjon enn det som er i EU-testen, mer vil BMWs lavere vekt telle til dens fordel.
St.Hanshaugen

leafster

Kan ikke si å merke særlig redusert rekkevidde med fullastet bil. Har selvsagt ikke noen vitenskapelig oppbacking av dette, og mine langturer går mest i flate Østfold.

MortenH

Fra BMW.de
Batterietyp/Netto Batterieinhalt in kWh                                      Li-Ion/18,8      
Elektrische Reichweite (NEFZ) in km                                              190      
Praxisnahe elektrische Reichweite in km                                      130-160      
Maximale Gesamtreichweite (effizientester Fahrmodus) in km      nahezu 200

Google translate:
Batteri Type / netto kWh batterikapasitet                                             Li-Ion/18, 8
Elektrisk rekkevidde (NEDC) i km                                                        190
Praktisk elektrisk rekkevidde i km                                                       130-160
Maksimal total rekkevidde (den mest effektive kjøremodus) i km           nesten 200

Lenker:
Flere tyske spesifikasjoner https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/bmw-i/i3/2013/techdata.html
NEDC: http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA