Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ESP på vinterføre

Startet av Arnvid Øverbø, mandag 09. desember 2013, klokken 19:24

« forrige - neste »

knnygar

Bilen er vel ikkje "opplært" til å spinne seg igjennom snøen.
Når bilen kjenner at hjula spinn reduserer den automatisk motorkrafta for å stoppe spinninga.
I nokre situasjonar kan det vere at ein klarar å spinne seg fram, og det er nok difor ein har sett inn knappen, slik at det skal vere lett å slå av dette systemet.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

stiberger

For meg har det blitt rutine å slå av antispinn når jeg ser det er dårlig brøytet i boligfeltet der jeg bor. Har opplevd at bilen stopper opp hvis den er nødt til å "pløye" seg fram, med resultat at man risikerer å bli sittende fast.
Om man glemmer av å slå av antispinn, så har jeg og opplevd at bilen ikke lar deg slå den av før den føler at du ikke spinner lengre.
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

BE

Sitat fra: Arnvid Øverbø på tirsdag 10. desember 2013, klokken 09:39
I motbakke med 10 cm nysnø ,. bilen stoppet rett og slett. Måtte trykke på knappen for å komme meg opp. Da spant bilen på begge hjulene, det stemmer med at ESP ble slått av . Men hvorfor skal bilen bare stoppe ??

Det stemmer med at antispinn blir slått av (LINK).

ESP er antiskrens/Elektronisk stabilitetskontroll, og har en annen funksjon enn antispinn (LINK).

Det er selvsagt mulig at både antispinn og antiskrens skrus av på Leaf med denne knappen, men hovedintensjonen er at antispinn skrus av. Det er antispinn som må deaktiveres for at vi skal kunne "spinne oss frem" på dårlig føre.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Sverre_E

Jeg legger over i ECO når føret blir vrient.
Da blir tråkler bilen seg pent gjennom det meste.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Daeedor

Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 10. desember 2013, klokken 08:59
Denne tråden var interessant. Tenkte selv å starte noe lignende her om dagen, men trodde dette var noe jeg innbildte meg. For et par dager siden lugget det skikkelig (og helt uventet) i bilen og et gult lys blinket i dashbordet. Jeg rakk ikke å se hva det var, men antok at det var ESP som slo inn. Men det merkelige var at dette skjedde midt på en rett strekning og på nærmest "bar" bakke (les: kompakt vinterdekke), bilen fikk rett og slett litt sleng et lite sekund - og det helt uten grunn.

ESP virker også hvis bilen glir ut med tilstrekkelig fart , den kan "redde" deg ved å f.eks bremse på kun 1 bakhjul. Testet nettopp i skarp sving , med fremprovosert bakhjuls skrens. Det funket..... :)  Men stol ikke på at bilen skal redde deg , kjør forsiktig !  ;)

Kvikken

#20
Jeg kjører alltid på ECO så den stod allerede i ECO da jeg generelt foretrekker den myke gangen bilen får og man uansett kan få mer spark via gasspedalen om man ønsker. Så for min del, alltid Eco og B-Mode som jeg synes gir meg veldig fleksibelt oppsett på bilen.

Ellers er jo dette alltid klurete uansett bil (med unntak av 4wd etc.) på veldig vanskelig vinterføre med mye brøytekanter i utkjøringer etc. så jeg la egentlig ikke noe særlig vekt på det før jeg leste denne tråden.

Men heretter skal jeg være oppmerksom på å deaktivere denne om jeg tror det kan være vanskelig fremkomelig i nærområdet og heller aktivere den når jeg er godt utpå veien. Har vel skjedd 1 gang på 10 år på de andre bilene jeg har med at en lignende situasjon oppstod når dette ikke var deaktivert. Kjører 20.000km i året hovedsaklig "pendling" inn mot jobb i Oslo.

Arnvid Øverbø

Takker for mange interressante innlegg.  Min bil er amerikansk. Er det mulig at oppsettet er forskjellig i forhold til europeiske/japanske biler. Det er en del andre forskjellerm??

Daeedor

Sitat fra: Arnvid Øverbø på onsdag 11. desember 2013, klokken 21:28
Takker for mange interressante innlegg.  Min bil er amerikansk. Er det mulig at oppsettet er forskjellig i forhold til europeiske/japanske biler. Det er en del andre forskjellerm??

Jeg tror ikke det er forskjell på Amerikansk og Europeisk modell når det gjelder ESP , så lenge det er samme årsmodell ?  (rett meg , noen , hvis jeg er på bærtur....)  , såvidt jeg har fått med meg  er det forskjell på 2012 og eldre , kontra 2013 modellen etter mai/juni i år. (her snakker vi modell år , ikke registrerings år)  Nyeste modell har B-mode i tillegg til ECO og vanlig Drive. Den eldre modellen har bare Eco og Drive .

Lynet

Tok en liten test ute på blankisen i dag. Med ESP avslått var bilen veldig ivrig på å spinne, motoreffekt ble ikke redusert. Men hvis kun det ene hjulet spant dro den til bremsen på det andre, så det virker som det er antispinn uten motorkutt når ESP er slått av.
Med ESP på fikk jeg nesten ikke flyttet bilen, motoren kuttet tvert!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Plukker opp denne igjen siden vinterens første ordentlige snøfall på sørlandet har kommet.

Første oppdagelse med 5-10cm lett nysnø er at med antispinn på blir det helt stopp i enkelte litt bratte bakker hvis man ikke kommer inn i bakken med litt fart, men med antispinn avskrudd kom jeg lett opp med minimalt hjulspinn. Har gjort noen forsøk også med eco på/av for å redusere effekt på hjulene. Trenger nok litt mer trening (les leking) på vinterføre før jeg føler meg helt komfortabel på nysnøen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA