Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stavanger Parkering sier opp kontrakt AD. Parkeringsabonnement i ST Olav.

Startet av Think, fredag 25. april 2008, klokken 21:11

« forrige - neste »

elektrolux

Da er fylkesmannens svar klart.

Det ser desverre ut som privatrettslig drift er løsningen til å fortrenge Elbiler fra parkeringsanlegg.

Håpet er at reglene for private og offentlige plasser muligens skal samkjøres. Om det betyr slutten på gratis parkering, eller åpning for fri parkering også på såkalte private plasser gjenstår å se.

Se svaret fra fylkesmannen vedlagt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Jeg kan ikke se at det skal være lovlig for en kommune å løpe fra forpliktelsene sine på den måten. Iht loven så skal elbiler parkere lovlig på offentlige parkeringsplasser. Selv om parkeringsplassen er drevet etter privatrettslige regler er de fremdeles offentlige. De er eiet av det offentlige, selv om de er drevet av private, aksjeselskap eller hva som helst. Det er fremdeles offentlige parkeringsplasser og da skal man kunne parkere gratis der.

Man kan jo tenke seg at kommunen laget et aksjeselskap som skulle drifte et eldrehjem etter privatrettslige regler. Så kunne man kaste ut de som ikke kunne betale for seg, osv.

Kommunen kan ikke omgå sine plikter - parkeringsplassen er offentlig eiet, og hvordan den blir drevet er endrer faktisk ikke på at elbiler skal kunne parkere der gratis.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Boogie

I Horten har vi noe av det samme problemet.

De fleste av parkeringsplassene i kommunen er kommunale, men omtrent halvparten er privatrettslig drevet.

Normalt vil man kunne sjekke ved betalingsautomaten hvem som ser etter plassen, og dermed få en indikasjon på om det skal betales eller ikke. I tillegg drev kommunen med fargekoding av side automater da de alle ble drevet av kommunen. De ble malt i lilla.
Det som er problemet nå er at det er det samme selskapet som ser etter de kommunale og de privatrettslige plassen, og fargen på automaten er ikke endret.

Riktignok er fargen på skiltene en litt annen blåfarge enn de offentlige, men det er ikke lett å se forskjellen.

Vi fikk en bot for ca to år siden, men når jeg sa at jeg ville ta den i rettsalen så trakk de seg.
I tillegg endret de det muntlig til at jeg kunne stå på alle plasser med min elbil.
Men siden jeg var usikker på en muntlig avtale ringte jeg dem opp hver gang for å høre om ordningen gjaldt fremdeles. Det viser seg at det er helt avhengig av hvem som er på jobb. Morsomt.

Poenget er at det burde være mulig å få til gratis parkering dersom plassen er eid av kommunen uansett hvem som drifter plassen, men dette er antagelig en jobb for Norstart.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

tromsøelbil

Vi har samme problem her i Tromsø. Her er det imidlertid slik at både kommunen eier og drifter P husene. På det ene P-huset er det en bom, mens på den andre P-huset er det ikke en bom. Selv der det ikke er en bom, sies det fra kommunalt hold at det drives etter privatrettslige prinsipper og er ikke gratis parkering for elbiler.
Det er med andre ord ikke lett å si hva som er kommunal parkering i Tromsø heller
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

cra

Det spiller vel oingen rolle "hvordan" de driver det? Så lenge det er kommunale plasser er elbiler fritatt for betaling i henhold til lov.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Tilbake til St.Olav i Stavanger. Her hadde elbilene svært gode forhold, lunt og varmt, gratis parkering i hele hallen, 6 ladeplasser med gratis strøm. Stavanger Parkering sa overraskende opp denne ordningen, men politikerne rykket ut og påpekte  at denne viktige endringen ikke var styrebehandlet. Men istedet for retrett ble det til at elbiler skulle få nye ladeplasser i Valbergtårnet.

I kontraktene vi måtte skrive under for St Olav står det at depositum gjelder både nøkkel og kort, dermed var det mange som leverte nøkkelen for å få tilbake depositumet, og plutselig en dag var boksene låst.

Jeg har snakket med Stavanger Parkering i dag og de sier: Man kan få depositum tilbake uten å levere nøkkelen. (den er verdiløs for dem) Boksene skal heller ikke være låst, hvis de er låst er det en feil, da kan man ringe til ambulerende vakt. Dette at boksene skal være ulåst ble innskjerpet overfor driftsansvarlige så seint som i dag.
Låsene skal fjernes, dette skulle ha skjedd allerede men er forsinket.

Stort sett møter elbiler mye velvilje her i Stavanger, iallefall fra politisk hold. Det er nå mye lettere å finne parkeringsplass i sentrum for elbil enn fossilbil. Men vi har for få ladeplasser. Vi elbilister bør også bli flinkere til å gi beskjed om småting, (for eksempel at det i endel dager ikke har vært strøm i boksen ved postkontoret.)

Min påstand: Vi som bor i Stavanger har ingen gode grunner til å ikke ha elbil! :D


Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

cra

Sitat fra: Baltor på torsdag 18. desember 2008, klokken 12:18
Låsene skal fjernes, dette skulle ha skjedd allerede men er forsinket.

Er det ikke bare å ta med en skiftenøkkel eller tang neste gang man skal dit, og så demontere låsen selv? Er de låsene som jeg tror så er det bare en stor mutter på baksiden som skal skrus av, så kommer hele sylinderen ut?

Sitat fra: Baltor på torsdag 18. desember 2008, klokken 12:18
Min påstand: Vi som bor i Stavanger har ingen gode grunner til å ikke ha elbil! :D

Min påstand: Det har ikke vi andre heller.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

SitatEr det ikke bare å ta med en skiftenøkkel eller tang neste gang man skal dit, og så demontere låsen selv? Er de låsene som jeg tror så er det bare en stor mutter på baksiden som skal skrus av, så kommer hele sylinderen ut?
Joda, var på nippet til å gjøre det, men jeg har ikke opplevd at de har blitt låst, og hvis de blir låst har jeg nøkkel. Men nå ser det ut til at akkurat dette ordner seg.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

ilmarw

Polestar i bestilling

elektrolux

Hei.

Låsene er nå fjernet!

Har ikke tatt dette opp med Norstart. Kun her på forumet, og med Fylkesmannen.

Det Baltor sier om politikere og styrebehandling virker oppmuntrende. Slik jeg leser fylkesmannens svar, overlater han ansvaret til nettop politikerene, og dersom de ser urimeligheten med at der skal stå 6 ladeplasser ubrukt i St.Olav blir der kanskje en ordning i saken.

Ladeplassene står nå ubrukte (utenom en av mine biler da ) grunnet at ingen vil betale dyrt for å lade, når de kan gjøre det gratis under Valberget.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA