Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil er det reneste tøv

Startet av Yagi, mandag 29. juli 2013, klokken 13:35

« forrige - neste »

OddB

Hvor mye forskjell er det i strømforbruket på en liten bybil og Model S når begge holder en snittfart på 30-40 kmt som tilsvarer normal bykjøring ?
Uansett, så lenge man forutsetter at man kun kjører på vannkraft, så har dette lite å si på bilens totale CO2-regnskap.
I mitt hode er det mest miljøvennlige bilholdet å kjøpe EN elbil du kan bruke til ALT og ha den LENGE  !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

elektrolux

Sitat fra: OddB på fredag 16. august 2013, klokken 10:40
Hvor mye forskjell er det i strømforbruket på en liten bybil og Model S når begge holder en snittfart på 30-40 kmt som tilsvarer normal bykjøring ?

I mitt hode er det mest miljøvennlige bilholdet å kjøpe EN elbil du kan bruke til ALT og ha den LENGE  !

For å sammenligne Classic og Ny Think begge med samme vekt, så bruker fatteren ganske så nøyaktig dobbelt så mye strøm i nye Thinken. Dette grunnet motorstyring med konstant regen funksjon. Når han kjører blir det pådrag-regen-pådrag-regen hele tiden, mens på classic'en ble det pådrag-frirulling-pådrag-frirulling.

Om en så legger på dobbel vekt i regnestykket vil nok forbruket øke en del også. Bare prøv å sykle med en lett sykkel med og uten passasjer så kjenner du forskjellen.

Ellers kan kun en bil øke kjørelengden i en familie. Tok service på 2 av familiens 4 aktive elektriske kjøretøy, og endte opp med å måtte kjøre og hente både kone og unge, som normalt hadde kjørt egne kjøretøy. I tillegg til at så å si hele dagen gikk med til kjøring, ble det også mer km på den ene bilen som var i drift, enn det 3 kjøretøy ville hatt tilsammen denne dagen.

Et annet argument for flere kjøretøy er at en kan greie seg med 1, men vanskelig med 0 den dagen en av dem trenger stell. Har en reservekjøretøy kan en vente på billige deler, i stedet for å måtte impulskjøpe til fullpris.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OddB

http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/model-s-efficiency-and-range
I følge bloggen til Musk så har en Model S en teoretisk max rekkevidde på 73  mil ved en konstant hastighet på 35 kmt (ca 120 W/km) De fleste holder seg vel rundt 200W/km i praksis ?
Selvsagt kan det være praktisk å ha mange biler stående i reserve og til forskjellig bruk men mer miljøvennlig er det ikke... Er man to som trenger bil i familien vil det være fornuftig å ha en stor og en liten bil. Er man bare en, velger man EN bil som dekker alle behov. Det lønner seg både økonomisk og miljømessig.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. august 2013, klokken 08:47
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 23:04
Til bykjøring ja. Men små biler har ikke kapasitet til å dra med seg stort nok batteri for langkjøring.

Se denne tråden der jeg motbeviser dette:

Hehe, ok, en Roadster drar jo også med seg et stort batteri. Jeg skulle nok skrevet "små biler har ikke plass til å dra med seg stort batteri samtidig som man har plass til 4 personer og noe bagasje".  Skal man på langtur med to barn må nesten bilen være av Leaf-størrelse, minimum iMiEV. Ingen av disse har plass til stort nok batteri for effektiv langturkjøring, uten å rappe bagasjeplassen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. august 2013, klokken 08:58
Sitat fra: OddB på torsdag 15. august 2013, klokken 23:12
Isolert sett stemmer det selvsagt at produksjonen av en liten bil gir lavere miljøbelastning enn en stor, men for at det skal ha en reel betydning må man KUN bruke denne bilen. Har man en bil nr. 2 for langkjøring/frakt så blir jo regnestykket et annet...

Har man 2 eller flere biler, kan en velge den bilen som er best egnet for neste tur. Med en Tesla S til Hytteturene, og en Smart Electric drive eller en Think til og fra jobb barnehage og butikk vil det totale energiforbruket bli lavere, og Tesla S'en kan holdes ren og strøken til de jobbene den gjør best. ;)

Jepp, det er planen her. Teslaen kommer sjelden til å bli kjørt ut av garasjen uten at den blir kjørt 10+ mil den dagen mens Leafen er konebil og også blir brukt av meg til alle småturer i nærområdet da den er enklere å parkere og jeg ikke får hetta om det blir en bitteliten bulk på den fordi noen var uforsiktig med døra si ;) (S-en kommer til å bli parkert så langt unna alle andre som mulig  ;))
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

David Metcalf og sønnen (150kg last ca) kjørte 682 km med en snitthastighet på ca 40-42km/t og topphastighet på rundt 60km/t. Ideelle forhold mtp fart, men ikke værmessig (regn på en fjerdedel av turen). Og bilen kjørte på 21" dek/felger (om enn noe høyere dekktrykk enn normalt). I følge David var det fortsatt litt restkapasitet på batteriet når de stoppet (kanskje 10-15km?), og han mener de kunne kommet lenger om de hadde draftet eller valgt en rute med noe fall mellom start/slutt. Så forbruket kan tydeligvis holdes veldig lavt dersom man vet hva som skal til for å kjøre en elbil økonomisk :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Yeyeye

Man kan kjøre veeldig økonomisk, men en må jo regne på et fornuftig og vanlig kjøremønster. En ser jo stadig at folk blir skuffet over reel rekkevidde kontra teoretisk rekkevidde. Elbil er nok ikke så veldig miljøvenlig, men et bedre alternativ en fosilt brennstoff. Jeg kan til dels se meg enig i kritikkerne til Tesla på størrelse og effekt, men alternativet i fosil utgave er jo enda værre. Har Tesla på ønskelista selv også, men mitt(vårt) bidrag til miljøet får være å bruke opp våre 2 gamle Thinker og vår 88model Toyota corolla stasjonsvogn. Dørgelig kjedelig, men et slags miljøvenlig bidrag det også. Altså mens vi venter på råd til Tesla altså;) ( som vi selvsagt kommer til å ha like lenge som den gamle corollaen vår)

Alt i alt er vi nok ikke så veldig miljøvenlig av oss, økonomi avgjør nok valget mest.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Og kom på at jeg møtte meg selv i døra igjen. Har jo en Jeep Wrangler med store hjul her, aerodynamikk som et lett pusset murstein og skyhøyt bensinforbruk. Brukes dog minimalt, og har mange "smiles per gallon"

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hens

Kjære EHL,
Dersom det blir mulighet til å lade elbilen med 120 kw, tror jeg det blir lenge til du får lov å benytte denne laderen uten godkjent verneutstyr og teknisk kompetanse på høyskole eller universitetsnivå.

Betjening av slike effekter er ikke noe for almuen!

Med en Think og 10A sikring har jeg kjørt 36 000 kilometer pr år i en årrekke, så jeg skjønner ikke helt problemet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

OddB

Sitat fra: hens på søndag 18. august 2013, klokken 20:48
Kjære EHL,
Dersom det blir mulighet til å lade elbilen med 120 kw, tror jeg det blir lenge til du får lov å benytte denne laderen uten godkjent verneutstyr og teknisk kompetanse på høyskole eller universitetsnivå.

Betjening av slike effekter er ikke noe for almuen!

Med en Think og 10A sikring har jeg kjørt 36 000 kilometer pr år i en årrekke, så jeg skjønner ikke helt problemet.
http://www.teslamotors.com/supercharger
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

ohh

Sitat fra: hens på søndag 18. august 2013, klokken 20:48
Kjære EHL,
Dersom det blir mulighet til å lade elbilen med 120 kw, tror jeg det blir lenge til du får lov å benytte denne laderen uten godkjent verneutstyr og teknisk kompetanse på høyskole eller universitetsnivå.

Betjening av slike effekter er ikke noe for almuen!

Med en Think og 10A sikring har jeg kjørt 36 000 kilometer pr år i en årrekke, så jeg skjønner ikke helt problemet.
Er det stor forskjell i krav til verneutstyr og utdannelse i bruk av lader på 120kw kontra 90 kw?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

JohanH

Sitat fra: hens på søndag 18. august 2013, klokken 20:48
Kjære EHL,
Dersom det blir mulighet til å lade elbilen med 120 kw, tror jeg det blir lenge til du får lov å benytte denne laderen uten godkjent verneutstyr og teknisk kompetanse på høyskole eller universitetsnivå.

Betjening av slike effekter er ikke noe for almuen!

Med en Think og 10A sikring har jeg kjørt 36 000 kilometer pr år i en årrekke, så jeg skjønner ikke helt problemet.

Kjære hens! Jeg håper du tøyser, men hvis ikke: Velkommen til 2013. Tesla Supercharger = 120kW.

Espen Hugaas Andersen

Kan også nevne at man kan håndtere hvilken som helst effekt helt trygt. Det som er farlig er spenning, ikke strøm. 29V DC kan man sett på tunga uten at man dør av det, så om man vil overføre 120 kW helt trygt blir dette 4138A. For å overføre dette trenger man ca 28 ledinger med 11,7 mm kobber i tverrsnitt, og en kabel med dette ville veie ca 50 kg per meter.

Med robotisert tilkobling eller superledende kabling ville dette være relativt enkelt.

(Forskjellen på f.eks teslas hurtiglader og CHAdeMo er ikke spenningen, de opererer på relativt lik spenning. Forskjellen er strømmen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Yeyeye

Nå sporer det av, hehe. Men Strøm ER farlig, er du uheldig kan 20-30milliampere gjøre deg slapp for alltid;)
Derimot kan du tåle flere titalls tusen volt, ref statisk elektisitet, tennplugger osv, kan riktignok være ubehagelig og ondt :o

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Espen Hugaas Andersen

#29
Sitat fra: Yeyeye på torsdag 22. august 2013, klokken 12:29
Nå sporer det av, hehe. Men Strøm ER farlig, er du uheldig kan 20-30milliampere gjøre deg slapp for alltid;)
Derimot kan du tåle flere titalls tusen volt, ref statisk elektisitet, tennplugger osv, kan riktignok være ubehagelig og ondt :o

AR
Kroppen din er en motstand, så hvordan får du 20 mA igjennom deg uten spenning? Om kroppen er våt kan den ha motstand på rundt 2300 ohm (to overganger gjennom hud på 1000 ohm og intern motstand på 300 ohm), da vil en spenning på 29V føre til en strøm på 12,6 mA. Dette er uavhengig av om kilden som leverer 29V kan levere 1 W eller 1 TW, du vil aldri få en høyere strøm enn 12,6 mA.

Jeg arbeider med elektrisitet, og 30V er det som regnes for den trygge grensen. Når man jobber med spenninger over 30V må man ta forhåndsregler. (Selv da er spenninger under 100V veldig lite trolig til å drepe deg, om du er tørr, og ikke har underliggende hjertefeil e.l.)

Det er sant at statisk elektrisitet har høy spenning, men spenningen faller særdeles fort når ting først skjer. Jeg kunne spesifisert at det som er farlig er spenning over 30V under belastning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA