Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kr.Sand er ikke lenger miljøby

Startet av sport´s th!nk, fredag 25. april 2008, klokken 14:07

« forrige - neste »

sport´s th!nk

Nå har parkeringshuset på slottet stengt for gratis parkering for elbiler og handicap plasser.
alle må betale. Så nå er det kun 1 ladeplass igjen i sentrum. Det som er litt gøy her, er at den stenges også i løp av Mai. Så Kr.sand sentrum har ikke lenger noen ladeplasser. ::) Snakket med parkeringselskapet, de sier "sånn er det bare"
Jeg har ringt å snakka med handicap forbundet, og sa at vi i elbilklubben stiller gjerne opp i et ev. media omtale.

Kjetil
Kristiansand. Think 2000, Aktiv medlem i Agder elbilforening.

Ken

Lure på om de kjøre samme løp Kristiansand og Stavanger parkerings selskap. Vi er nød til å finne andre ladeplasser uansett. Det er i vår tilfelle en måte å få inn penger til strøm. Skal de fjerne elbil skilt lurer jeg på? Jeg skal be om en forklaring.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Dette er jo helt skrullete og mot den politiske viljen slik jeg har forstått den. >:( Dette må vi følge opp
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Jeg har fått en forklaring i dag om hvorfor vi kan ikke parkere gratis lenger i P-hus Slottet. Det ser ut som vi er offre for økt press på P- plasser generelt og løsningen betyr at alle må betale for å komme seg gjennom bomen.

Når ha vi løst problemmet med meglerbilen som står parkert natt og dag i ladeplassen! (hvis samme ordningen komme til å innføres i Skippergate P- hus). ;)

Vi med elbiler ikke er vant til tidsbegrenset parkering i Kristiansand men nå må vi lære.

Greit i alle fall at vi fikk en hurtig forklaring. Hvis noen kan sette seg inn i problemstillingen og kom med noen forslag er det bare bra.







Hei!

Som du sikkert har forstått er bomanlegget i parkeringshus Slottet flyttet ut for å øke kapasiteten med ca 30 plasser. Dette fordi belegget i huset til tider er svært høyt. I og med at bomanlegget står på utsiden av parkeringshuset må alle kunder trekke billett og betale. Dette gjelder også el.bil kunder som tidligere kunne stå gratis på en av de 90 plassene som ikke var omfattet av bomanlegget. Ladestasjonen vil bestå og ladning vil fremdeles være gratis, men el.bil eierne må heretter betale for parkeringen som andre kunder. Parkeringshuset er ikke lenger offentlig skiltet. Imidlertid er det ca 2.500 andre offentlig parkeringsplasser i kvadraturen som er gratis for el.biler.

Med hilsen

Raymond Solaas
Daglig leder Kristiansand Parkeringsselskap KF
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lars C. Krogenæs

De har ikke automagisk bomåpner, slik de har i Bygarasjen i Bergen? Der kan man registrere bombrikken sin, og så går bommen automatisk opp når man kjører inn, og tilsvarende når man skal ut (etter det jeg har forstått)...

Har de det i Kristiansand, ville det neppe være vanskelig å få til gratis parkering igjen. Cluet er å gå den politiske veien, ikke via byråkratiet.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

sport´s th!nk

Ken,   du må spørre han om hvilken av de 2500 plassene han har tenkt det skal være ladeplasser?!
Det er jo ingen igjen etter de nå i Mai stenger i Skippergt. også. Mitt forslag er p-huset undre trygdekontoret i Gyldenløvesgt.
Og han kan jo bare ta ned ladeplassen i slottet. For hvem gidder å lade til ca.Kr.20,- timen.
Da øker han kapasitetten med 1 plass til. ;)

Kjetil
Kristiansand. Think 2000, Aktiv medlem i Agder elbilforening.

Ken

Jeg tilfeldigvis kom i kontakt med en som jobber i Kristiansand Parkeringsselskap og han har noen interessanter forklaringer.

Hovedmålet var til å frigjøre flere P-plasser fordi etter at nybyen P-plass forsvant pga utbygging og flere i Tordenskjoldsgt. forsvinner pga nye sykkelstier. P-hus i Skippergt. forsvinner når utbygging av meieritomta begynnes.
I bakgrunn av dette har noe drastiske vedtak blitt tatt. Jeg skal sjekke dette men han sa at det ikke lenger står Kr P på
Slottet;dette er til å slippe forpliktelser om gratis parkering til funksjonshemmede. "ikke offentlig skiltet" sier de. Vi er rammet av det samme vedtak. Akkurat som Europark nå.

De har prøvd å bruke bombrikke men har hatt mange tekniske problemmer og deres farttøy må betale til å komme seg ut. Regner med at de få pengene tilbake!

Holde på å informere politikkerne som jeg regner er sympatisk i vår sak men ingen tilbakemeldinger enda. Hva kan Norstart gjøre?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

ravn

#7
Min sjef som liker slikt tok en prat med Fvn om dette i dag. De virket interresert, så får vi se.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

espen

Hei, jeg så tilfeldigvis denne diskusjonen og vet ikke om dere har kontaktet Knut om dette, men kan vel uansett kommentere litt.
-Jeg tror utfallet av saken delvis avhenger av om parkeringsplassene er offentlig eller privat eid (det er mange privat drevne p-plasser på offentlig eiendom). På privat eiendom kan den som driver p-plass gjøre som de ønsker, og da er det kun velvilje som eventuelt kan hjelpe oss. På plasser som er offentlig eid men driftes av private har vi i prinsippet reglene på vår side, men det kan likevel noen ganger være en tung prosess å få den gratisparkeringen vi har krav på.
-Vi jobber med å opprette ladeplasser i hele landet, så hjelpe til med å bevare et eksisterende og velfungerende tilbud vil vi selvfølgelig! Om Knut får anledning til å reise ned selv i nær fremtid, eller om det er mer hensiktsmessig at vi gir dere input før dere selv får i stand møter med politikerne får vi finne ut av.

Ken

#9
Kristiansand parkeringsselskap drifter P-huset fortsatt men at det ikke er offentlig skiltet lenger er en slags fusk til å slippe ansvar til å legge til rette for elbileiere. Det er sjelden mer enn to elbiler som parkere her.

Gjerne informere Knut om dette.

Litt om lovverk fra Lovdata:

§ 2. Innføring av avgiftsparkering

       En kommune kan, etter å ha hørt politiet, vedta at det på bestemte steder i kommunen bare skal være tillatt å parkere mot betaling. Innføring av avgiftsparkering forutsetter at kommunen i samsvar med reglene i § 18 har overtatt håndhevingen av ordningen med gebyr etter § 14.

       Kommunal avgiftsparkering på riksveg eller fylkesveg krever samtykke fra regionvegkontoret. Kommunal avgiftsparkering på privat veg forutsetter samtykke fra eier av vegen.

       Forskriften begrenser ikke grunneiers rett til utleie av grunn til parkering på privatrettslig grunnlag


§ 8a. Avgiftsfri parkering for elektrisk bil

       Elektrisk bil kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

       På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkeringen skjer i henhold til tidsbegrensningen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lars C. Krogenæs

Jeg ville tatt en telefon til en eller flere av medlemmene i Byutviklingsstyret. Se først om et av pariene er villige til å få "eierskap" til saken, og få dem til å ta opp problemstillingen i neste møtei Byutviklingsstyret. Rett før saken kommer opp i møtet går dere til en fædrelandsvennen eller NRK-Sørlandet med saken og forteller om problemet. Henvis til Oslo, og spør hvorfor Kristiansand skal gå baklengs inn i fremtiden. Da er det ikke noe parti som da vil gå ut og godta en nedlegging!

Ta gjerne en telefon til Knut på 91554322  for å koordinere dette.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ken

Må en engelskmann ta alt av sakene her? Jeg får dårligere betalt enn Norstart sin styre!  :'( Dere var ikke særlig taknemmelig for våre innsats under krigen :-*

I alle fall takk for tipsene og jeg håper at de kan bli iverksatt snarest.

Jeg fikk sparken fra jobben pga. usikkerhet med telefonen og dårlig norsk (hint, hint ). Chair on me, lump load walk duck.




Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA