Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Deler til LEAF, skader, vrak osv.

Startet av TorC, torsdag 25. juli 2013, klokken 21:08

« forrige - neste »

TorC

Hei,
Jeg fikk idag skadet bilen min takket være et dumt nek som ikke klarte å flytte seg når det kom en ambulanse i utrykning. Det var hennes skyld, men mitt ansvar. Så jeg må ta regningen selv.

Etter lange samtaler med verksted og forsikringsselskap landet jeg på skadeomfang til ca 20 000,- (delene alene ca 13 000).  Dette opplever jeg som helt på grensen til å være billigere å betale selv fremfor å la selskapet ta det siden jeg har egenandel på 6000,-. Siden selskapet jo bare betaler ut 14000,- og jeg mister 30% bonus og litt oppbygning (jeg er på 70% så årlig økt bonus er jo i snitt ikke mer enn 1% opp til 75%) Så i praksis mister jeg 32%. Og da vil det ifølge mine beregninger være akkurat på grensen for akkurat denne bilen. MEN, hvis jeg bytter bil innen 8 år (noe som er sannsynlig) til en bil som er mer kostbar å forsikre, så lønner det seg å betale hele skaden selv.

Vel, det var mesteparten av min livshistorie, så til selve innlegget:

Jeg vurderer selvsagt å kjøpe delen og gjøre jobben selv, men det er jo fortsatt 13 000,- det er snakk om. Jeg har forsøkt å finne brukte deler i Europa, uten hell. Jeg har tidligere vært inne på tanken på å kjøpe en vraket Leaf Euro-model og fiske ut deler for å gjøre min US-Leaf om til Euro men har måtte slå det fra meg siden jeg ikke har klart å finne en eneste bil som er skadet til salgs i Europa. (Digresjon: Hvorfor er det slik? I USA ligger det jo bokstavelig talt hundrevis av Leafer med store skader. Krasjer ikke europeiske EV-eiere? Eller er det USA-borgerne som er idioter, eller forsikringssvindlere?)

Jeg har også forsøkt å få tak i brukte deler fra USA uten hell (skaden omfatter både fremre høyre dør og panelet foran).

Er det noen som har noen forslag til fremgangsmåte her?

Jeg vurderer seriøst å kjøpe en pent skadet Leaf fra USA med CWP, og sette over varmeseter og varmeratt over i min + dør og panel, samt dekk/felg. Men jeg sitter jo fortsatt igjen med mesteparten av bilen. Og totalkostnad med shipping og innkjøp ligger på ca 50 000,- Delene jeg trenger er ikke verdt det. Batteripakken kan absolutt være kjekk å ha, men den blir ødelagt med tiden selv om den ikke blir brukt (og selv om den vedlikeholdslades opp til 80%)

Ideelt sett skulle jeg ha fått tak i en Euro leaf som hadde store skader på venstre side, eller bak for en billig penge. Da kunne jeg gjerne ha betalt en god slump penger for å få "øvre midtkonsoll" med Euro specs slik at Navi, radio og Carwings fungerte. Men jeg klarer ikke å finne noen slik bil.

Er det noen har noen råd og innspill her?

Hadde jeg som nevnt fått tak i en Euro-leaf med CWP, med tidligere nevnte skader for under 70 000,- ville jeg kjøpt den på øyeblikket, for delene jeg ønsker meg utgjør en verdi for meg på bortimoit halvparten. Resten av delene skulle jeg nok klare å lagre til jeg fant kjøpere. Og 35 000,- har jeg ikke noe problemer med å investere med såpass lav risiko på et langsiktig perspektiv.

Jeg legger ved et bilde av skaden slik at andre kan se hva 20 000,- gir deg i Norge i 2013.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Leaf_entusiast

Har du prøvd å få en alternativ pris hos et annet verksted? MÅ delene skiftes?


TorC

Sitat fra: Leaf_entusiast på fredag 26. juli 2013, klokken 00:06
Her har du forresten en komplett dør på Ebay:
http://www.ebay.com/itm/2011-2012-NISSAN-LEAF-OEM-PASSENGER-FRONT-DOOR-ASSEMBLY-PEARL-WHITE-125-/271219786956?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f25f584cc&vxp=mtr

Men, det blir nok ikke helt billig med frakt.

750 USD er BILLIG for komplett ny dør. Men jeg trenger ikke komplett, jeg trenger bare selve døren uten "innmat". Dermed blir den døren du har linket til like dyr som "utmat" i norge. Jeg betaler gjerne en tusenlapp for "innmaten" for å ha i reserve og for å spare jobben med å flytte innmaten over i ny "utmat". Men de leverer ikke i sølv (som er fargen jeg har), og dermed må det lakkes om, og det er ytterligere 2k. Dermed tror jeg at det er over grensen til hva som er fornuftig...

Når det gjelder din andre kommentar
Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 25. juli 2013, klokken 23:35
Har du prøvd å få en alternativ pris hos et annet verksted? MÅ delene skiftes?


Nei jeg har ikke sjekket prisene rundt. Kanskje jeg kan få det litt billigere andre steder, men forsikringsselskapet har avtaler som gjør at jeg kan få reparasjonen til samme pris som dem. De sender meg en forespørsel etter rep. om jeg vil ta det på forsikringen eller betale kontant. Og jeg får samme pris som dem.

Og ja. det må byttes.... jeg er så forfengelig at jeg må... den har kjørt knapt 16K og er godt under 2 år, så jeg "må" nesten fikse det... (selv om det skammelige i dette er at jeg kjøpte bilen for 20K USD, med alle kostnader landet jeg på ca 130K NOK. Så en reparasjon til 20K NOK pinadø over 15% av  hele bilens verdi...).

Jeg må også bare beklage min litt hissige tone her. Det er ikke personlig, men jeg har hatt en skikkelig drittdag.... hendelsen med bilen, vannlekkasje hjemme, bikkja er dårlig, PC`n tok kvelden osv osv..

Jeg er VELDIG glad for at du tok deg tid til å gi meg noen innspill. Jeg kommer til å ta kontakt med selskapet som du linket til på e-bay for å høre om de kan tilby i sølv, og om de har den andre delen jeg trenger... Tusen takk! :-)
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

så bilen din i sta  denne skaden burde du få et lakk /oppretter verksted  til å se på  tror  du vil kunne få fikset
dette for et sted rundt 10 lapper  døren retter de å lakerer  det samme med skjermen

Øyvind.h

Hør med SkadeVekk. De var rimelige når jeg måtte utbedre en kanal på Passaten!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sla

Jeg ville sjekket med at "smart repair" firma. Dersom de kan fikse skaden gjør de det MYE rimligere.
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

elektrolux

Det er slike skader vi aldri ser på et Think karrrosseri av den enkle grunn at de ville tålt dette. Når det er sagt ( måtte bare lure inn litt reklame for Think ) så ser dette ut som en jobb for en god oppretter.

Fikset til sammenligning en mye værre bakskjerm på en Renault Megane for 6000 kr inkl full lakkering i Polen. I Norge ville de bytte skjermen med de problemene som så følger med rustbehandling og dellakkering. Dette ble taksert til ca 30000 kr.

Bilverkstedene tjener mer på å bytte deler, men det er ikke alltid det er den beste løsningen teknisk. Kanskje i dette tilfellet med løse deler, men det blir uansett en dyr løsning. Dersom du bor nær Stavanger har jeg kontakt med en biloppretter som er i etableringsfasen. Kanskje han kunne tatt dette som en slags diplomoppgave?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Focus

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

TorC

Hei,
takk for mange innspill. Selv om skaden ser liten ut, så er det meget komplisert å få den rettet. På både dør og forskjerm er panelet deformert så lakket har knukket av andre steder enn på skadestedet. Begge deler kan reparareres, men da må begge delene tas av bilen (og delene i døren strippes). Så må det sparkles, grunnes males og monteres inn igjen. Det er MYE jobb, og det er en jobb jeg absolutt ikke kan gjøre selv. Det å kjøpe brukte deler (billigste jeg har sett er 500 USD for døren, komplett, men feil farge) er nok en langt billigere løsning hvis jeg velger å ta dekke skaden selv. Da kan jeg gjøre reparasjonen selv.  Hvis jeg får tak i en dør og skjerm for tilsammen 7-8000,- så er saken avgjort, men jeg finner ingen i korrekt farge som selges løst...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

highend

hello, I'll write in english. I have brand new front right wing for sale for Leaf, I ask 130 EURO, shipping around 20 EUR - greetings from Poland :)  - from dealer you have to pay around 350-400 EURO I think.

sven erik

Sitat fra: TorC på fredag 26. juli 2013, klokken 15:16
Hei,
takk for mange innspill. Selv om skaden ser liten ut, så er det meget komplisert å få den rettet. På både dør og forskjerm er panelet deformert så lakket har knukket av andre steder enn på skadestedet. Begge deler kan reparareres, men da må begge delene tas av bilen (og delene i døren strippes). Så må det sparkles, grunnes males og monteres inn igjen. Det er MYE jobb, og det er en jobb jeg absolutt ikke kan gjøre selv. Det å kjøpe brukte deler (billigste jeg har sett er 500 USD for døren, komplett, men feil farge) er nok en langt billigere løsning hvis jeg velger å ta dekke skaden selv. Da kan jeg gjøre reparasjonen selv.  Hvis jeg får tak i en dør og skjerm for tilsammen 7-8000,- så er saken avgjort, men jeg finner ingen i korrekt farge som selges løst...
sjekk litt runt her i Vestfold  tror nokk du kan greie å få det ferdig fiksa for rundt 10000 ferdig med rette farge og siklig gjort uten å skru noe selv mens skal du lakke en annen dør å skjerm å få dette uten farge forskell må du opp i det samme  det er nemlig lettere å få rette fargen på den gamle delen har selv labert en del før  vet det er 2eller 3gode firmar som retter og lakkerer i Vestfold  vet ikke om de oppe ved tempo driver ennå  hør der mener det het luns lakering

TorC

Sitat fra: highend på fredag 26. juli 2013, klokken 20:35
hello, I'll write in english. I have brand new front right wing for sale for Leaf, I ask 130 EURO, shipping around 20 EUR - greetings from Poland :)  - from dealer you have to pay around 350-400 EURO I think.

Hi!
Thanks for your offer. It is a very resonable price. If I had only needed the fender (the right wing/panel) I would accept your offer, no doubt. However the most costly part is the door. I do think I might be able to get a complete door from Japan, via the US for about 500 USD + shipping and VAT, and a fender for about 125 USD. In total less than 1000 USD shipped and Norwegian VAT paid.

I am also looking into getting the same parts but in another color or condition for about 400 USD, but it is very expensive to get it resprayed in Norway. However, this will get med the parts faster.

If you are a parts dealer, please do state so in your profile. There are a lot of LEAFs on the road here, and business will come easier if you state your trade. :-)

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

highend

:) I'm not part dealer...(rather used EV delaler - most PSA cars) but I have this fender as "extra part" of bigger purchase in England. From pictures I can tell you that your damage would be easily repairable here in Poland (without need to replace both parts) and painted at reasonable price.... - then it would look like it was new.
So maybe we should go to Norway and start "body/paint repair shop" ;)

TorC

Sitat fra: sven erik på fredag 26. juli 2013, klokken 23:26
Sitat fra: TorC på fredag 26. juli 2013, klokken 15:16
Hei,
takk for mange innspill. Selv om skaden ser liten ut, så er det meget komplisert å få den rettet. På både dør og forskjerm er panelet deformert så lakket har knukket av andre steder enn på skadestedet. Begge deler kan reparareres, men da må begge delene tas av bilen (og delene i døren strippes). Så må det sparkles, grunnes males og monteres inn igjen. Det er MYE jobb, og det er en jobb jeg absolutt ikke kan gjøre selv. Det å kjøpe brukte deler (billigste jeg har sett er 500 USD for døren, komplett, men feil farge) er nok en langt billigere løsning hvis jeg velger å ta dekke skaden selv. Da kan jeg gjøre reparasjonen selv.  Hvis jeg får tak i en dør og skjerm for tilsammen 7-8000,- så er saken avgjort, men jeg finner ingen i korrekt farge som selges løst...
sjekk litt runt her i Vestfold  tror nokk du kan greie å få det ferdig fiksa for rundt 10000 ferdig med rette farge og siklig gjort uten å skru noe selv mens skal du lakke en annen dør å skjerm å få dette uten farge forskell må du opp i det samme  det er nemlig lettere å få rette fargen på den gamle delen har selv labert en del før  vet det er 2eller 3gode firmar som retter og lakkerer i Vestfold  vet ikke om de oppe ved tempo driver ennå  hør der mener det het luns lakering

Hei Sven Erik,
jeg tror nok du har helt rett. Det er mulig å få jobben gjort for mindre enn 10 lapper. Men jeg har egentlig slått fra meg å ta det på forsikringen. Jeg er en "gjerrig faen", så jeg vil heller gjøre dette på billigst måte for meg. Alternative mine nå er å enten trekke "anmeldelsen" til selskapet, eller ta kontantoppgjør.  Ved å ta kontantoppgjør vil jeg etter egenandel sitte igjen med ca 10 000,- Mitt tap fordelt på 8 år er ca 8 000,- hvis jeg kjører samme bil(eller samme forsikringspremie).  Differansen er derfor ca 2000,-
HVIS jeg får tak i deler som koster mindre enn 10 000,- er hver krone en besparelse.

Så regnestykket er temmlig enkelt: Hvis jeg får reparasjonen for under 10 000,- så lønner det seg med et kontantoppgjør. Hvis det er over, så bør jeg ta det på forsikringen.

Jeg skal uavhengig av dette ta kontakt med føreren av den bilen som forårsaket uhellet og pent invitere henne til å bidra. Jeg har ikke noe tro på at hun kommer til å gjøre det, men da får hun iallefall forklart hva hennes handlinger har forårsaket. Og kanskje hun neste gang hun ser en ambulanse tenker seg litt bedre om, og kanskje lar være å koste dem verdifulle sekunder.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA