Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trondheim - Hitra

Startet av Elbillie, onsdag 24. juli 2013, klokken 00:10

« forrige - neste »

Elbillie

Har akkurat fått ny euro-Leaf og planlegger så smått en prøvetur til hytta på Hitra. Jeg bor ved bygrensen til Trondheim- i Malvik og ser at det er en operativ ladestasjon på orkanger, men.. har noen kjørt strekningen med elbil for "oss vanlige" ( ikke Tesla- som er utenfor mitt budsjett.. )

Yeyeye

Har ikke kjørt strekningen med elbil, men har jo kjørt strekningen et utall ganger. Det er mange høydemeter og svingete dårlig vei, fra orkanger med fullt batteri ser jeg for meg går greit, men forsiktig kjøring selv på sommerstid, i allefall før du får prøvd ruta. Hitra er stor, så det har jo litt å si hvor du skal der også;)
Går nok fint med litt forsiktig kjøring.
Lykke til og fortell om dine erfaringer:)

Mvh utflyttet Hitterværing;)
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Elbillie

Fylte opp Leaf'ens bagasjerom og litt til i baksetet før vi satte kursen fra Saksvik mot Orkanger og summet gratis forbi landeveisrøverne, eller bomstasjonene som noen kaller de.. Der søkte vi etter en hurtigladestasjon, men den var ikke oppdatert ift merking som hurtigladestasjon på systemet i bilen. Med litt internettsøk, så fant vi likevel laderen på parkeringsplassen ved Rema. 35 minutter lading etter 65km - og deretter en gang til i 20 minutter.... ( hurtigladerne til EV lader ikke til 100% uten "topping"? )

Kjørte spent videre i eco-modus med lett pedal. På toppen av Hitratunnelen sto det 71km rekkevidde, i bunnen sto det 84- og på Hitrasiden var verdien 58. Det var dermed godt med kraft for å kjøre de siste kilometerne til Hestvika.  :)

Yeyeye

Hadde jo ikke trengt toppingen da jo;)
Godt å høre at det gikk såpass fint, trenger litt ekstra power i vinter om dere er der da:)
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Kaik

Sitat fra: Elbillie på torsdag 25. juli 2013, klokken 20:30
Kjørte spent videre i eco-modus med lett pedal. På toppen av Hitratunnelen sto det 71km rekkevidde, i bunnen sto det 84- og på Hitrasiden var verdien 58. Det var dermed godt med kraft for å kjøre de siste kilometerne til Hestvika.  :)

Jeg antar du kanskje har tatt denne turen fra Saksvik til Hitra noen ganger nå Elbillie? Jeg skal hente en 2013 modell Leaf på Melandsjø til helga og det store spørsmålet er om det går greit å komme seg derifra til Orkanger? Tenkte å forsøke å få hurtigladet der før turen går videre til Ranheim. Kanskje greit å kontinuerlig kjøre i Eco-modus?
Nissan Leaf Tekna 2013
Tesla Model Y 2023

wat

Hei.

For dere som har kjørt Leaf til Hitra noen ganger: Jeg bor også på Vikhammer og skal til Fjellvær Gjestegård i starten av oktober. Har 1. generasjon Leaf. Bilen vil være fullpakket med to voksne, to barn, barnevogn og alt det andre en familie trenger en hel helg. Tror dere det går. eller bør jeg satse på fossilbilen?
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Yeyeye

Om en sammenligner med Elbillie sin tur, så hadde han 58 som rest på toppen av Hitratunnelen, og det er ikke 58 km til Fjellvær. Men.... du bør nok kjøre superecoforsiktig;) Jeg vet at Elektroteam i Fillan hadde laget elbilladeuttak(vanlig stikk) for mange år siden, men usikker på om det eksisterer, det stod ubrukt i mangeeee år;)

Mvh
Arild Rabben
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

wat

Må diskutere litt med fruen om vi tør :-)
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Yeyeye

Tørr ivei, varmt og godt nå, kjør uten varmapparat og veldig økonomisk. Går nok bra ser du;)
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Lynet

Et tips er å fylle på 20% ekstra trykk i dekkene, bruker litt mindre da.

Eco trenger faktisk ikke å være best, det er diskutert i flere tråder. Det ideelle er å kjøre i 40-70km/h hele tiden og unngå regen og aldri rør bremsepedalen. Men da må du bruke nissemaske i bunnen av hitratunnelen  8)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Yeyeye

Hehe, lurer på hvor mange nisser den fotoboksen har tatt bilder av oppigjennom tidene;)
Vel, er vel greit å regenerere litt ned tunnelen kanskje;)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Er jo selvsagt ikke sikkert, vei og vær er like godt i oktober, fulgte ikke helt med;)
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

wat

Får se ann vær og føre når det nærmer seg. Nissemasker blir innkjøpt ;-)
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Kaik

Da kan jeg komme med en liten oppdatering til Wat og andre etter helgens kjøretur fra Melandsjø på nordsiden av Hitra, via Fillan, Orkanger og til Ranheim i Trondheim. Turen gikk supert! Det var min første langtur med elbil, og den første i en 2013 modell Leaf, men etter å lest meg litt opp her på forumet så forsøkte jeg å tyne ut flest mulig km, på denne måten:


  • Kjørte stort sett helen veien med cruisekontroll, stort sett ikke over 68 km/t
  • Kjørte konstant i "B - Eco" modus
  • Brukte ikke varmeapparatet, bare vifta på laveste innstilling - det var godt og varmt i været!

Startet på Melandsjø med fulladet bil og kjørte til Fillan. Ikke lange turen, men nok til at jeg valgte å lade litt der da jeg likevel skulle stoppe en times tid hos familie der.  Tror batteriet var på litt over 90% kapasitet da jeg kjørte videre (det var anslått 50 min lading til fullt batteri). Vil legge til at bilen var relativt lite lastet, bare meg selv og et par barn i barnestolene sine.

I Hitra-tunnelen måtte jeg bremse litt ekstra i nedoverbakken, den er bratt og farten gikk fort opp over de tillatte 80, hadde ikke nissemaske med så det var best å holde litt an.  ;)

Da jeg ankom hurtigladestasjonen i Orkanger så var det hele 30% igjen på batteriet. Altså mye mer enn det jeg ladet på Fillan. Vurderte det slik at det kanskje hadde holdt hele veien videre frem til Ranheim (48 km), men var usikker så valgte å teste hurtigladeren. Litt krøll med SMS-løsningen for å få startet/stoppet laderen, men fikk suveren hjelp på servicetelefonen. Takk også til EV-Power for grats ladestrøm denne gangen! (de starter med betalingsløsninger snart). Ladet til 80% før jeg kjørte videre. Rakk å ta helgehandelen på Rema i samme slengen.

Resten av turen på 48 km kjørte jeg uten å ofre en tanke på strømsparing. Bilen i 80 km/t hele veien og da jeg kom hjem sto det vel 41% igjen på batteriet. Det hadde altså ikke holdt hjem fra Orkanger uten hurtigladingen, men om jeg fortsatt hadde holdt meg til maks 68 km/t så kanskje det hadde gått likevel?

Det store spørsmålet for meg før turen var om det ville være mulig å kjøre helt fra nordsiden av Hitra og til Orkanger på en lading. Konklusjonen på det er utvilsomt ja! Men en liten oppfordring til slutt, om du som meg velger å kjøre sakte i forhold til resten av trafikken, husk å svinge av veien og slippe trafikken forbi så ofte som mulig!  :)
Nissan Leaf Tekna 2013
Tesla Model Y 2023

wat

Takk for nyttig info Kaik :-) Må nesten prøve jeg også når du klarte det. Melandsjø og Fjellvær er ca. like langt unna Orkanger ser jeg.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA