Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1.august lanserer RE-EL AS en ny elbil i Norge "Tellus"

Startet av Tommy, tirsdag 23. juli 2013, klokken 16:35

« forrige - neste »

Tommy

Her er presseskrivet fra RE-EL AS:

Ny elbil lanseres i Norge 1. august

23.07.2013 08:00 | RE-EL AS | 0 0 0
1. august kl. 12:00 lanserer RE-EL AS sin nye elbil «Tellus». Tellus er en 2 seter bybil. Bilen er utviklet i Tyskland. Dette blir Norges rimeligste elbil.
Tellus er bilen som folk flest kan gjøre seg nytte av.
Det er en liten elbil som passer utmerket i bybildet og du har alle fordelene som en elbil gir deg.
Bilen har allerede fått god mottakelse i andre land i Europa og vi regner med at dette blir årets elbilslager.

Ønsker du som journalist å skrive en sak om dette, ja da er det bare å ta kontakt.
Vi stiller med all teknisk info, ferdig tekst om ønskelig og bilder.
Ønsker dere å prøvekjøre bilen er dere velkommen til å ta kontakt, eller å møte på lanseringen.

Lanseringen finner sted i RE-ELs lokaler 1. august.
Sted:
Jærveien 12
4319 Sandnes

Vi åpner dørene kl 11:30 og avdukingen skjer kl 12:00
Det kommer en prominent person og avduker bilen.

Tellus blir levert i følgende utgaver:
Tellus: Standard bil
Tellus+: Standard bil med dieselvarmer
Tellus Clima: Standard bil med dieselvarmer og Clima anlegg
Tellus Sport: Standard bil med dieselvarmer, lavprofildekk og GT-striper
Tellus Sport+: Standard bil med dieselvarmer, lavprofildekk, Clima anlegg og GT-striper


Kontaktinformasjo:
Daglig Leder i RE-EL AS
Tommy Rasmussen
tommy@reelas.no
+4740762727
+4746392424
www.reelas.no
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

Tommy

Da kan det informeres at varaordfører Pål Morten Borgli vil foreta selve avdukingen :)
Han vil og tale rundt emnet: Sandnes og elbil.
Mulig å stille spørsmål ;)
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

Tommy

#2
Håper flest mulig i Rogaland Elbilforening tar turen innom.
Du kan holde deg løpende oppdatert her:

https://www.facebook.com/events/580342612017866/
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

edyrli

Dette ser lovende ut. Jeg tror det bør være et bra marked for små rimelige bybiler da dette er et segment som i praksis ikke er dekket. Buddy, Tazzari og Smart electric er for kostbare. De er nesten oppe i prisen for en trilling.
Axiam City og diverse kinabiler er for svake da de gjerne ikke har mer en 4kw motorer.
Da står man igjen med Mahindra e2o men når europaversjonen av denne kommer er jo høyst uvisst.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Tommy

Helt riktig, vi har introduksjons pris på denne bilen i hele August på kun 99.900,-
Med dieselvarmer så kommer den på 114.900,-
Bilen har servo, bremsekraftforsterker, sentral lås, aluminiumsfelger, varmeelement rundt batterier og CD/Radio som standard.
Bilen har en toppfart på ca 90 km/t

Og ikke minst, den ser veldig bra ut ;)
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

Tommy

Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

elektrolux

Nå ble jeg bare mer sulten.  :D

Gleder meg til premiæren. Vi rekker akkurat å komme hjem til den. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

edyrli

Bilen var kjempetøff den, men er litt skuffet over at det er bly batterier.
Jeg vil anta levetiden er som på Reva/Buddy dvs 2-5 år, så km kostnaden kan bli høy dersom man har et kjøremønster/laderegime som er tøff for batteriene. Siden batteriene er vedlikeholdsfrie så er det enten GEL eller AGM. Jeg håper jeg tar feil, men er redd kostnaden for bytte av 8 x 12v120Ah GEL/AGM er litt stiv.
For mange kan Blybatterier fungere greit, men jeg er redd fordommer mot blybatterier samt frykten for pris ved batteribytte kan legge en demper på salget.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Tommy

Levetiden regnes som lengre, siden en stor årsak til problemer med batterier som krever fylling er at kunden faktisk glemmer å fylle og dermed kjører dem tørre.

Når det gjelder pris så kommer et batteribytte på 20.000 inkl mva og montering og det er ikke dyrt.
Det er 2 år garanti på batteriene, 100% første året og 50% andre året.

Om man da begynner å se hva en bil med lithium batterier koster å bytte batteri på etter 5-8 år etterpå ja så er ikke 20.000 så dyrt.



Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

jkirkebo

Sitat fra: Tommy på fredag 02. august 2013, klokken 09:51
Om man da begynner å se hva en bil med lithium batterier koster å bytte batteri på etter 5-8 år etterpå ja så er ikke 20.000 så dyrt.

Jeg tror nok de fleste forventer at lithium-batteriene skal holde vesentlig lengre enn det. Dessuten snakker vi da om batterier som er minimum over dobbelt så store.

Jeg hadde personlig aldri vurdert noe som helst med blybatterier, den teknologien har gått ut på dato. Når blybatteriene på hytta må byttes neste gang (de er 7 år gamle nå) blir det LiFePO4 der tenker jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edyrli

Sitat fra: Tommy på fredag 02. august 2013, klokken 09:51
Levetiden regnes som lengre, siden en stor årsak til problemer med batterier som krever fylling er at kunden faktisk glemmer å fylle og dermed kjører dem tørre.

Når det gjelder pris så kommer et batteribytte på 20.000 inkl mva og montering og det er ikke dyrt.
Det er 2 år garanti på batteriene, 100% første året og 50% andre året.

Om man da begynner å se hva en bil med lithium batterier koster å bytte batteri på etter 5-8 år etterpå ja så er ikke 20.000 så dyrt.

Dette var mye bedre enn fryktet :)
10kw motor og 96v batteripakke gir relativt snille strømtrekk og igjen gjør sitt til at levetiden blir lenger.
Revaen har jo 13kw motor på 48v  :o....
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. august 2013, klokken 10:07

Jeg tror nok de fleste forventer at lithium-batteriene skal holde vesentlig lengre enn det.

Jeg hadde personlig aldri vurdert noe som helst med blybatterier, den teknologien har gått ut på dato.

+1
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

edyrli

Det ble stille rundt denne.
Noen som har prøvekjørt eller sett noen tester?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Hans Håvard Kvisle

Alt gikk kanskje ikke helt etter planen?
RE-EL AS ROGALAND
Kommune: Sandnes
Bransje: Detaljhandel med biler og lette motorvogner, unntatt motorsykler
Konkursåpning: 2013-09-04
St.Hanshaugen

Catalyzator

Nå har denne dukket opp på finn.nohttp://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45952749     

Jeg kunne tenke meg en sånn  :D den blå selvfølgelig og
den ville være perfekt til småkjøring i bygda her,
men er usikker på en liten detalj, dieselvarmer er uaktuellt
for meg og da lurer jeg på om det er mulig å få montert
bensinvarmer isteden ?
Noen som vet ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA