Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdifall/Annenhåndsverdi.

Startet av Stig O, søndag 21. juli 2013, klokken 13:04

« forrige - neste »

Lacaixxa

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 03. juni 2014, klokken 10:30
Sitat fra: arnkl på tirsdag 03. juni 2014, klokken 08:34
Ein ting som kjem til å avgrense verditapet at marknaden vil bli utvida når prisen minkar. Mange som ikkje har råd til ein ny Model S til 600k, vil kunne klare ein to år gamal til f.eks. 450k. Etter kvart som prisen fell vil marknaden verte større og større.

Nja, men så kommer jo Gen III (Model E), og vil appellere til de som ikke har råd til Model S. Pluss at andre produsenter ganske sikkert vil komme med alternativer ettersom tiden går. Bruktbilprisen vil også være sterkt avhengig av den opplevde kvaliteten av Model S. Politiske føringer spiller absolutt en stor rolle. Selv regner jeg 150 000 i tap første året, 100 000 år 2, og gradvis synkende.

Nå ser det det ut som tapet mitt første året er rundt 0,- så med 150.000 er du godt innafor:) Når det gjelder de som ikke har råd til ny TMS, så er det ikke slik at de heller kjøper model E. På samme måte som man ikke kjøper ny A-klasse i stedet for en brukt Mercedes S320 CDI
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Brede

Jeg snakket litt med ansatte hos Tesla i Trondheim som også var spente på hvordan markedet blir for Model S når X kommer.
Jeg forstod det slik at det var MANGE som hadde kjøpt S som en "mellombil" til X er klar for levering.
Mulig det blir dumping av priser i overgangen her.

Muffinman

Sitat fra: Brede på tirsdag 03. juni 2014, klokken 14:32
Mulig det blir dumping av priser i overgangen her.
Og i så fall står jeg klar med baklomma full av penger klar til å handle bil uten glasstak ;)

noGas

Muffin, hva synes du er negativt med pano tak? Baksetet blir hakket mer klaustrofobisk uten.

Muffinman

#154
Det blir offtopic i denne tråden og mine personlige preferanser har neppe særlig stor verdi for andre enn meg selv, men greit:

- Jeg synes ikke det er pent
- Har selv opplevd ekstremt kaldras fra panotak ved moderat kulde. Måtte ha 1-2 grader ekstra på klima for å oppnå noenlunde samme grad av komfort, men kaldraset fikk jeg ikke bort.
- Betydelig mer støy i tunneler, og jeg kjører mye i dem. Litt mer vindstøy i sidevind.
- I praksis opplever jeg ingen forskjell i takhøyde mellom biler med og uten i baksetet. Det er uansett ikke et argument siden jeg stort sett har barn der
- Har gjort noen forsøk på å åpne panotak, og liker det ikke. Vindstøy og gjerne sol inn i bilen. Har lukket det igjen ganske fort og trivest best med tett tak.
- En ekstra ting det kan bli krøll med. Og for mange blir det nettopp det. Jeg har mange andre ting som ikke er helt i vater på min bil uten panotak.
- Og når man ikke ser en eneste fordel blir det jo faktisk en ulempe at det koster penger også, selv om det ikke er så mye.

Har for øvrig 26.000km i bil uten panotak bak meg og rundt 1.000 i bil med. Jeg merker forskjellen ganske øyeblikkelig når jeg går fra min egen bil jeg er vant med til en med glasstak.

Ok svar?

Car-El

Ka med utlands eksport? Det importeres fossilbiler fra Sverige og Tyskland. I Norge er Tesla billig, kanskje et marked i de landene der Tesla er "dyr"?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Lanber

Det som gjør Tesla dyr i utlandet er akkurat det som gjør den billig her, momsen eller fravær av sådann.

Eksporteres bilen til fks Tyskland skal de ha sine MwSt på innførsel.
Så er det slik at biler på kontinentet har en betydelig høgere avskriving av verdi mhp alder/km. Det forventes at biler skal synke mye i pris.
Konklusjonen er det neppe er et særlig stort eller attraktivt marked å eksportere brukte norske Teslaer til Europa.

Sharp

Sitat fra: Lanber på tirsdag 03. juni 2014, klokken 20:39
Konklusjonen er det neppe er et særlig stort eller attraktivt marked å eksportere brukte norske Teslaer til Europa.

Jeg er ikke helt enig. Det selges nesten ikke Teslaer i Sverige og Tyskland for eksempel. Tilgangen på brukte biler der vil derfor være minimal i fremtiden. Mange vil sikkert kjøpe en norsk bil hvis de er ute etter en spesiell farge eller utstyr som er vanskelig å finne i hjemlandet.

Lanber

Hånda opp den som har solgt en Tesla til utlandet!

Sharp

Sitat fra: Lanber på onsdag 04. juni 2014, klokken 17:06
Hånda opp den som har solgt en Tesla til utlandet!

Prøver du å poengtere noe?


Det ligger i dag 43 norske biler på mobile.de. Om et par år vil jeg tippe det også ligger en god del Teslaer der.

Philip Marlowe

Sist helg var det en (liten) bilutstilling på Aker brygge. Der hadde Tesla, BMW, Mini, Audi, Benz og Opel stilt ut bilene sine. Da jeg var der, så var det veldig mye folk hos Tesla og en del færre hos de andre merkene.

En annen ting som jeg la merke til var at det var hovedsaklig unge mennesker hos Tesla, mens de gamle karene på min alder, var mest hos de andre merkene. Om gamlingene så på de bilene de var mest interessert i eller om de syntes det var vanskelig å få komme til Teslabilene, vet jeg ikke.

De unge som i dag ikke har råd til en Tesla, vil om få år få råd til å kjøpe en brukt. Det vil sikkert være positivt for annenhåndsverdien.


Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Havebigfun

Sitat fra: Lanber på tirsdag 03. juni 2014, klokken 20:39
Det som gjør Tesla dyr i utlandet er akkurat det som gjør den billig her, momsen eller fravær av sådann.
Det er litt mere enn det- fossilbiler koster blodpris her og strøm er vesentlig billigere enn på kontinentet.
Alle disse faktorene er imidlertid politisk styrte, dvs de kan endre seg fortere enn vi aner. Om Angela erkjenner at klimaendringer kan utgjøre en trussel for Europa og vender den kalde skulderen til sine venner i toppledelsen til de fleste store bilprodusenter kan insentivene endres og elbiler eks fritas for MwSt- det samme gjelder fossilbilpriser og elpriser- vips åpner det seg et digert marked for våre biler. Jeg mener ikke at det blir slik men at det i høy grad er usikkert hva fremtiden vil bringe.
De viktigste faktorene for de bilene vi eier nå er om/når Tesla kommer med en vesentlig forbedret utgave til en god/lav pris og når avgiftene kommer...

eadie

Hvis Tesla somler lenge nok med Model X og Model E, lenge nok til at den norske stat legger mva på salg av nye elbiler vil det være bra for bruktverdien for de som allerede har Tesla i dag
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Amoss

Sitat fra: eadie på fredag 06. juni 2014, klokken 20:29
Hvis Tesla somler lenge nok med Model X og Model E, lenge nok til at den norske stat legger mva på salg av nye elbiler vil det være bra for bruktverdien for de som allerede har Tesla i dag

Hvor mye eller lite Tesla vil somle med X skal jeg ikke uttale meg om (er vel flere som somler litt når det gjelder X'er? ;) ), men sitter på en sterk følelse av at de er svært "på hugget" når det gjelder å få ut "modellen tidligere kjent som E" så kjapt som overhode mulig. Føler meg svært sikker på at de klarer å levere de første bilene til Norge i 2017 - og da til dagens avgiftsnivå. Men kan være svært begrenset hva de rekker å levere før årsskiftet, og hva som skjer etter det er ett åpent spørsmål. Men signalene så langt ser ut til at de viktigste intensivene vil fortsette også (litt) til.
Model S 85D

OddB

Vi får håpe at "trykket" holdes oppe slik at insentivene beholdes etter 2017.
Etter regjeringens utspill i klimasaker de siste dagene har jeg ingen illusjoner  om at de i så fall gjør det av hensyn til miljøet, men heller fordi "gruppepresset" når det gjelder elbiler er for sterkt. Insentivene til elbilene er et arbeidsuhell som glapp mellom fingrene til Jens & co fordi de ikke virket viktige da de ble vedtatt. Verken AP eller H/Frp har noen som helst troverdighet i klimaspørsmål.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/06/04/disse-politikerne-freder-statoils-oljesandsatsing-i-canada

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article9768182.ece
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA