Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdifall/Annenhåndsverdi.

Startet av Stig O, søndag 21. juli 2013, klokken 13:04

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: SimenT på søndag 21. juli 2013, klokken 22:26
Model S er lavere enn Model X. Er ikke bare å putte inn en motor til der uten å redesigne en del. Vil miste litt Frunkplass sikkert. Tror ikke de er realistisk med fokus på 4x4 løsninger på Model S før Model X og GenIII er ute.

Med tanke på hvor lite (den bakre) motoren bygger i høyden idag, så er jeg ikke særlig bekymret for at høydeforskjellen mellom 'X' og 'S' vil by på noen utfordringer.

SimenT


Sitat fra: OleJA på søndag 21. juli 2013, klokken 23:15
Sitat fra: SimenT på søndag 21. juli 2013, klokken 22:26
Model S er lavere enn Model X. Er ikke bare å putte inn en motor til der uten å redesigne en del. Vil miste litt Frunkplass sikkert. Tror ikke de er realistisk med fokus på 4x4 løsninger på Model S før Model X og GenIII er ute.

Med tanke på hvor lite (den bakre) motoren bygger i høyden idag, så er jeg ikke særlig bekymret for at høydeforskjellen mellom 'X' og 'S' vil by på noen utfordringer.

Så en artikkel, også linket her på forumet en plass som tok for seg all innmaten oppå skateboardet. Er en god del der. Blir litt engineering for å få det til. Er nok mulig, men tror ikke det blir fokus. Musk var veldig lunken på spørsmål ang 4x4 såvidt jeg husker. Jeg vil ha 4x4 men. Har ikke forhåpninger.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Øyvind.h

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 21. juli 2013, klokken 22:35
Jepp du traff spikeren på hodet!

Det er i alle fall bra at den ser fin ut selv om den i så fall hverken er kjørbar eller salgbar :-)
Er ikke bilen kjørbar eller salgbar om Tesla går konk? Gjelder det for Think også?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kallagtunet

#18
Viktig forskjeller mellm Think og Tesla ved konkurs:


  • Tesla selges til oss direkte fra Tesla, går tesla konk så er det ikke noen forhandler som sitter med reklamasjonsansvaret som i tilfellet (og som har reddet) for mange Think kunder.
  • Model S er en vesentlig mye mer avansert bil enn en Think = mye mer som kan gå i stykker og mye mer kostbart å reparere hvis det lar seg reparere.
    Model S har en del komponenter som er laget fra bunnen selv av Tesla som det ville kunne bli vanskelig/umulig å få tak i hvis disse går i stykker (feks motorer, invertere, karoseri deler etc).
  • En helt annen kundegruppe for Model S enn Think, både mhp at Model S er første og kanskje eneste bil for mange kjøpere, dvs å vente i mnd vis på deler (uten å få dekket utgifter til leiebil eller annet fra en forhandler) er særs upraktisk (og dyrt) og mer upraktisk for S eiere enn det var for mange Think eiere som hadde eller har backup bil. Videre tror jeg det er fler vanlige bilister som kjøper Model S og som kanskje ikke ser at kjøpet har en annen risikoprofil enn Passaten den erstatter, mens think kjøpere var i større grad "die hard" elbil entusiaster som etter å ha lest også på think delen her på forumet over fler år finner seg i det meste av problemer.

Men så lenge bilen fungerer, den ikke trenger service og ingen krasjer eller skader den så er den selvsagt kjørbar selv om Tesla går overende.

Men at en konkurs vil gå ut over bruktbil prisene kan jeg garantere, derfor håper jeg at Tesla gjør suksess slik at jeg ikke må avskrive de 700 k jeg i høst skal betale for bilen. Samtidig har jeg tatt høyde for at det kan skje og i så fall har jeg råd til å ta tapet og kjøpe en annen bil.

turbolurbo

Tror nok restene av en eventuell Tesla-konkurs vil bli snappet opp av en av de store, og videreført. Tesla har kommet så mye lengre enn de andre når det gjelder EV, så de vil nok være attraktive til konkurspris.
2019 TM3P

Kallagtunet

Hvis Tesla går konk så vil det nok være et rimelig hardt slag mot hele "bil som kjører på batteri" ideen og noe som betyr at det ikke er opplagt at kjøpsiveren vil være stor. Og hva er det en i så fall vil kjøpe? Pressverktøy og bilfabrikker er det stor overkapasitet på i verden og derfor sikkert ikke veldig rift om å kjøpe.

Hvis Tesla skulle gå konk så får en håpe på kinesere ikke de store tror jeg, og så får en og håpe at de vil ta ett garantiansvar for biler som er produsert før konkursen (noe som ikke er opplagt at de vil ta.)

Olemann


Gode poenger.  4WD er drøftet, annet som påvirker verdifallet er:

- Tesla konk eller vesentlige problemer med oppfølging, deler, garanti-saker etc.

- Mange kjøpere i dag som har nok penger og alltid skal ha siste skrik, altså kastes bilen straks ut på 2. håndsmarkedet ved 1. Facelift.  Og disse er ikke følsomme på bruktprisen de får, bare de slipper oppfølging.
Dette gir et stort antall biler på bruktmarkedet. Sjansen for hyppig oppgradering av en bil som denne er nok stor.

- Batteri-teknologi. Virker veldig bra i dag, men intet tilsier at det ikke blir enda mye bedre. Skal man ha bilen i 10-15 år er dette lite problematisk, regner man med en OK "investering" over 2-5 år vil man nok få mer trøbbel.

- Hva kommer fra BMW,  Merc., VAG, Volvo etc ?  Forsetter de med max 200 km biler er det null risiko, kommer disse med 500 km biler er det mange som aldri vil ha Tesla men de klassiske premiumbilene i elektro.  Da raser nok prisene på 1. generasjon Tesla.

Tror nok en må regne med en kostnad for "morro-faktoren" ved å ha en Model S, i alle fall leve med risikoen for at verdifallet styrer av en mengde parametre som ingen kan kontrollere.  Men; er det gøy nok, så er det vel verdt det?

Sitat fra: Stig O på søndag 21. juli 2013, klokken 13:04
Den største bekymringen min er annenhåndsverdien på bilen. Det værste senarioet mitt er at den kommer med 4WD om to til tre år. Når man ser at Tesla X skal ligge på omtrent samme pris som Tesla S, vil vel pris forskjellem mellom 4WD og 2WD bli relativt liten. Tror dette blir en katstrofe for bruktbilprisene på bilene våre. I tillegg kommer det vel en oppgradert batteripakke i samme slengen.Hadde tenkt å ha min i 5 år. Det er vel nesten rart om de ikke kommer med 4WD når de har en utprøvd X plattform.Håper de får nok med produksjon av X og S og utvikling med Gen.3 de neste fem årene.

Nuvolari

En Tesla ansatt hevdet at Tesla kommer til å strekke seg langt for å gjøre nye oppdateringer ettermonterbare på dagens biler.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OW

Nr1. Min største bekymring i forhold til annenhåndsverdi er definitivt om Tesla klarer seg som selskap.
Om jeg bestiller en Model S i dag så er jeg kjempeinteressert i at Tesla tjener nok penger, og at de får mange nok kunder slik at de kan opprettholde en sunn drift. Sunn økonomi i Tesla = lavere risiko for meg. Det betyr ikke at jeg gladelig betaler hva som helst for ekstrautstyr eller ikke syntes at 6000 kroner for service kanskje er litt i overkant i forhold til bilene de fleste vurderer Model S opp mot i Norge, men jeg er likevel opptatt av at Tesla tjener penger.

Nr2. Neste punkt på lista er redusert ytelse på batteri over tid.
La oss si at etter at batterigarantien har gått ut (8 år)så står det igjen med 70%. Det er vel lavere enn jeg har oppfattet at man kan forvente. Kjøper jeg 85kWh batteri står jeg igjen med 59,5 kWh kapasitet. Det er i praksis det samme som de som kjøper 60kWh batteri dag får, og det er mange som vurderer 60 kWh som mer enn nok (jeg er på kanten til å være enig i at det hadde vært nok for oss i dag også - med kun 1 bil). Velger man 60 kWh batteri vil effekten være nede i 42 kWh. Det er nok mange som syntes det også er nok, men har man valgt 60 kWh batteri i dag så er det kanskje mer lønnsomt å oppgradere batteriet etter 8 år. Dagens investering har vært mindre, og morgendagens oppgradering blir sannsynligvis billigere enn større batteri er i dag. Det er selvfølgelig vanskelig å si - men lykkes Tesla som selskap vil innovasjon også følge. Det vil si at denne også sannsynligvis avhenger mye av at Tesla klarer seg som selskap.

Nr 3. Bedre batteriteknologi.
Hvis noen om 3 år klarer å levere bedre batteriteknologi enn i dag (det er sannsynlig - spørsmålet er hvor mye bedre...) så vil rekkevidden til en Tesla Model S fortsatt være 60 / 85 kWh minus noe slitasje). I hodet på alle de som kjøper Tesla Model S i dag så er det nok kapasitet for den aller meste av kjøringen man gjør. I tillegg får man superladestasjoner som er tilpasset den rekkevidden som er i dag. Det vil si - behovet er ikke større om 3 år, men mulighetene blir kanskje bedre. Det er klart om Tesla lanserer ny bil til samme pris som i dag, med mer kapasitet så vil bruktbilprisene påvirkes noe, men normal avskrivning gjør at etter 3 år vil en Model S kjøpt i dag være verdt 30 - 35% mindre. Det vil si Det blir betydelig mindre enn en ny bil uansett, og markedet vil likevel være der fordi det er mange som ikke har råd til å kjøpe ny bil, men ønsker at noen tar det første, betydelige tapet. Eksempelvis "fullspekket" standard Model S med 85 kWh batteri koster i dag ca 600 000. Normalt tap på 3 år vil være ca 200 000 kr. på denne bilen. Dvs om 3 år er det sannsynlig at man får ca 400 000kr for den. Det er 50 000 kroner mindre enn dagens minste batteripakke uten noe utstyr. Der er klart det er noen som vil ha den bilen selv om batteripakka på helt ny bil får lenger rekkevidde.

Nr 4. Tesla kommer med mer utstyr, flere pakker, 4x4, etc. etc.
Akkurat den diskusjonen føler jeg personlig at ikke er så relevant. Jeg ser at mange er "bekymret", men det er jo akkurat sånn det fungerer for alle andre bilmerker. Kommer Model S som 4x4 kommer den til å bli dyrere enn Model S med trekk på bakhjula. Det er helt naturlig, spesielt siden det er sannsynlig at en Model S med 4x4 vil få egen motor / inverter på fremhjula. Det er ikke gratis å produsere. Det blir det samme som at BMW nå kommer med x-drive på 520d. Jeg tror ikke det påvirker bruktbilprisene så utrolig mye. Bruktbilene har allerede tapt seg mye i verdi og blir likevel billigere enn ny bil. Kanskje det blir litt vanskeligere å selge nesten ny 525 med x-drive, men det er mange som vil ha den store motoren, og ser verdien av den likevel. Det er derfor verditapet er høyt på bil - det kommer noe nytt og bedre hele tiden.

Min konklusjon:
Så lenger Tesla som bilprodusent klarer seg bra, og så lenge batteriene ikke har større effekttap over tid enn det som indikeres fra dagens erfaring føler jeg ingen grunn til bekymring for høyere verditap enn normalt, spesielt siden Tesla selger Model S til "USA pris" i Norge. En ting som taler til elbilens fordel er importavgiftene og momsfritaket. Hvis man i dag importerer en BMW fra Tyskland så lønner det seg blant annet fordi man har bruksfradrag på avgiftene. Hadde bruksfradraget blitt tatt bort (som det i effekt gjøres når man kjøper bil uten avgifter i Norge - det er ikke noe å trekke fra ved import) så ville det ikke vært lønnsomt å importere biler fra utlandet. Bruktimporten er i dag med på å dra prisene betydelig ned i Norge, som igjen fører til større verditap. Det vil ikke skje med elbilene på den måten de er priset i dag. Eller tenker jeg feil?

For egen del blir det derfor en gambling på at Tesla klarer seg som bilprodusent. Jeg har veldig lyst på en Models S. Jeg hadde overhodet ikke hatt mulighet til å realisere drømmen om en så sprek bil hvis ikke det hadde vært for elbilfordelene i Norge. Det er kanskje den muligheten jeg får, og jeg kommer med veldig stor sannsynlighet til å ta den. At bilen er miljøvennlig og teknologisk spennende er også stooore positive sider som gjør at jeg er ennå mer villig til å ta risiko.

(obs: jeg kjører BMW i dag - derfor BMW brukes som eksempel)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

DonPedro

Hvordan har det gått med annenhåndsverdien på Think? De er vel konkurs...
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Kallagtunet

Tink og Tesla model S kan ikke sammenliknes ei heller ved konkurs. Les tidligere innlegg i tråden for argument.

Lyst til å kjøpe en Fisker Karma, ikke det nei... Det er en mer relevant sammenlikning.

Balrog

Sannsynligheten for konkurs i Tesla er jo mindre enn hos faktisk svært mange og store konkurrenter:
http://e24.no/bil/milliardtap-for-peugeot-lanserer-ny-spareplan/20256501
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

timingbeltkiller

Sitat fra: OW på mandag 22. juli 2013, klokken 14:55
At bilen er miljøvennlig og teknologisk spennende er også stooore positive sider som gjør at jeg er ennå mer villig til å ta risiko.
Bilen er uten tvil teknologisk spennende.
Miljøvennlig er den ikke. Det er ingen biler.
Elbiler er mindre miljøskadelige enn fossilbiler.
Store biler er mer miljøskadelige enn små biler.

Men miljøvennlighet kan du trygt glemme.
Kos deg og nyt livet mens du kan.
Du er siste generasjon som er dette forunt.

For patte- og rovdyret storhjerna primat har ynglet og teknologisert seg opp til den dominerende arten på kloden.
Dette i så stor utstrekning at den ødelegger habitatet for øvrige dyr og planter slik at de dør ut.
Og med det truer dette rovdyret det biologiske mangfoldet som alt liv på kloden er avhengig av for å kunne eksistere.
Mest av alle arten selv på toppen av næringskjeden.

Sammenlignet med denne selvmordsoppførselen er menneskapt klimaforverring som elbilen liksom skal forhindre,
en ubetydelig negativ bieffekt av menneskenes uforstand.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sven erik

tror nokk ikke tesla går konk med det første de har jo hvert noen år  men tror nokk  verdifallet er mye de første åra uansett  da mange nå låner opp masse for å kjøpe disse  jeg  selv kunne tenkt meg en for å kjøre til Spania  men jeg vente jeg gider ikke  ta det tapet på flere hundre tusen   da er det bedre å vente ett eller 2 år på brukt  eller at de nye er rimligere

Kallagtunet

#29
Sitat fra: Balrog på mandag 22. juli 2013, klokken 15:31
Sannsynligheten for konkurs i Tesla er jo mindre enn hos faktisk svært mange og store konkurrenter:
http://e24.no/bil/milliardtap-for-peugeot-lanserer-ny-spareplan/20256501

Men konsekvensen for en Tesla kunde er mye større. Vi kjøper direkte fra Tesla mens Peugot kjøper du fra Bertil O. Steen som tjener penger i søkk og kav og vil holde bilen på veien de 5 årene du har reklamasjonsrett. I tillegg er delesituasjonen og kunnskap om å reparere Peugeot mer utbredt enn for Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA