Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verdifall/Annenhåndsverdi.

Startet av Stig O, søndag 21. juli 2013, klokken 13:04

« forrige - neste »

Stig O

Den største bekymringen min er annenhåndsverdien på bilen. Det værste senarioet mitt er at den kommer med 4WD om to til tre år. Når man ser at Tesla X skal ligge på omtrent samme pris som Tesla S, vil vel pris forskjellem mellom 4WD og 2WD bli relativt liten. Tror dette blir en katstrofe for bruktbilprisene på bilene våre. I tillegg kommer det vel en oppgradert batteripakke i samme slengen.Hadde tenkt å ha min i 5 år. Det er vel nesten rart om de ikke kommer med 4WD når de har en utprøvd X plattform.Håper de får nok med produksjon av X og S og utvikling med Gen.3 de neste fem årene.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

OleJA

Sitat fra: Stig O på søndag 21. juli 2013, klokken 13:04
Den største bekymringen min er annenhåndsverdien på bilen. Det værste senarioet mitt er at den kommer med 4WD om to til tre år. Når man ser at Tesla X skal ligge på omtrent samme pris som Tesla S, vil vel pris forskjellem mellom 4WD og 2WD bli relativt liten. Tror dette blir en katstrofe for bruktbilprisene på bilene våre. I tillegg kommer det vel en oppgradert batteripakke i samme slengen.Hadde tenkt å ha min i 5 år. Det er vel nesten rart om de ikke kommer med 4WD når de har en utprøvd X plattform.Håper de får nok med produksjon av X og S og utvikling med Gen.3 de neste fem årene.
Du må nok regne med at Model S kommer med 4WD i løpet av at par år. Imidlertid er det kun RWD på Model X i basis versjonen også - Det er nok denne som koster omtrent det samme som 'S'. Jeg vil forvente at pristillegget for 4WD blir det samme på de 2 variantene.

Så bortsett fra at en oppgradert Model S nok vil medføre et større tilbud av bruktbiler, enten det er snakk om 4WD eller andre options, så tror jeg ikke 4WD vil bety noe stort fall i bruktprisene.

glaserud

Istemmer med OleJA her. 4WD og andre "addons" som koster merkbare mengder penger vil ikke bidra til verdifall, med mindre disse "addons" er å regne for "mangler" om de ikke er til stede.

Eksempel: Det at Audi A6 selges med 4WD gjør ikke at du har et verdifall på 2WD-utgavene som følge av det. Hadde de vært priset likt, derimot.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

sindrej

Jeg derimot har liten tro på at S kommer med 4wd i løpet av de neste 2-3 årene.  Hvorfor skal de det når de produserer X som en kan få med 4wd fra starten av ?  De har plenty nok med å utvikle X og gen 3 tror jeg.  En annen ting er at jeg tipper X med 4wd blir ganske så mye dyrere enn en S.

Amoss

Sitat fra: sindrej på søndag 21. juli 2013, klokken 15:01
Hvorfor skal de det når de produserer X som en kan få med 4wd fra starten av?

Jeg ville snudd litt på dette - hvorfor skulle de IKKE levere Model S 4wd når de alt har utviklet teknikken til Model X som jo er mer eller mindre samme bil-plattformen?  Da HAR de alt gjort mesteparten av utviklingsarbeidet der - og det vil være (relativt) rimelig for dem å dra nytte av dette også på Model S. Men tviler på at dette blir lansert/levert noe før Model X, antagelig som en "parallell lansering".

Merk deg også reaksjonene da Musk ble spurt om dette i Oslo - Georg var kjapt ute med å stoppe Musk før han fikk svart, og maste om at han måtte tenke seg om før han svarte. Svaret ble da det ullene og uforpliktende svaret "not any time soon", og hva som ligger i dette er det ikke godt å si. Noen måneder? Ett år? 5 år?

Mener også å ha lest om noen som på en fabrikkomvisning i januar/februar så en MS med frontmotor på samlebåndet, så at de har testet ut/tester ut muligheten ser ut til å være relativt sikkert.

... men at det neppe blir en billig oppgradering er vi nok helt enige om :p
Model S 85D

sindrej

Den med frontmotor var vel en Model X ?  "Skateboardet" på MS og MX er vel ca helt likt ?  Grunnen til at jeg ikke tror MS kommer med 4wd er at det "kun" er nordmenn som vil ha det, det er jo bare her vi tror vi trenger 4wd til å kjøre til butikken  ;) :P hehe

petersv

Sitat fra: Amoss på søndag 21. juli 2013, klokken 15:49
Sitat fra: sindrej på søndag 21. juli 2013, klokken 15:01
Hvorfor skal de det når de produserer X som en kan få med 4wd fra starten av?

Jeg ville snudd litt på dette - hvorfor skulle de IKKE levere Model S 4wd når de alt har utviklet teknikken til Model X som jo er mer eller mindre samme bil-plattformen?  Da HAR de alt gjort mesteparten av utviklingsarbeidet der - og det vil være (relativt) rimelig for dem å dra nytte av dette også på Model S. Men tviler på at dette blir lansert/levert noe før Model X, antagelig som en "parallell lansering".

Merk deg også reaksjonene da Musk ble spurt om dette i Oslo - Georg var kjapt ute med å stoppe Musk før han fikk svart, og maste om at han måtte tenke seg om før han svarte. Svaret ble da det ullene og uforpliktende svaret "not any time soon", og hva som ligger i dette er det ikke godt å si. Noen måneder? Ett år? 5 år?

Mener også å ha lest om noen som på en fabrikkomvisning i januar/februar så en MS med frontmotor på samlebåndet, så at de har testet ut/tester ut muligheten ser ut til å være relativt sikkert.

... men at det neppe blir en billig oppgradering er vi nok helt enige om :p

Hvorfor de ikke skal levere S med 4x4? For det vil kanibalisere X-ens marked vel... Selger til kunde: "Vil du ha 4x4? Javel, kjøp X, koster litt mer bare" ;)

Amoss

Sitat fra: sindrej på søndag 21. juli 2013, klokken 16:02
Den med frontmotor var vel en Model X ?  "Skateboardet" på MS og MX er vel ca helt likt ?  Grunnen til at jeg ikke tror MS kommer med 4wd er at det "kun" er nordmenn som vil ha det, det er jo bare her vi tror vi trenger 4wd til å kjøre til butikken  ;) :P hehe

Meget mulig, men det ble altså skrevet at det var en Model S, uten at jeg vet hvor mye utover "skateboardet" som de kunne se.

Og nei, det er mange som etterspør dette "over dammen". Sikkert også nedover i Europa. For "Norske forhold" er nok MX ett bedre salg, men som en "p++" er nok MX helt uaktuell, mens MS er midt i blinken.



Sitat fra: petersv på søndag 21. juli 2013, klokken 16:02
Hvorfor de ikke skal levere S med 4x4? For det vil kanibalisere X-ens marked vel... Selger til kunde: "Vil du ha 4x4? Javel, kjøp X, koster litt mer bare" ;)

Som nevnt over - MS4wd vil være attraktivt til mange kunder som ikke ville røre en MX uansett hvor mange hjul den har drift på :p - og omvendt.  Joda, det ER de som *ønsker* MS, men som mener seg (med eller uten rette) å *måtte* ha 4wd. Disse kundene vil måtte "nøye" seg med en MX dersom MS ikke kommer med 4wd. Men jeg tror likevel de vil totalt sett selge mer på å lansere både MS og MX med 4wd.

Men du har likevel ett poeng - ved å lansere MS4wd før MX så vil nok en del som ellers vente på MX heller skaffe seg MS4wd, og at nettopp det er grunnen til å ikke lansere dette før samtidig med MX.

Men klart - det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden ;)
Model S 85D

RunarBT

Sitat fra: Amoss på søndag 21. juli 2013, klokken 16:22
Men du har likevel ett poeng - ved å lansere MS4wd før MX så vil nok en del som ellers vente på MX heller skaffe seg MS4wd, og at nettopp det er grunnen til å ikke lansere dette før samtidig med MX.

Ser egentlig ikkje at det ville vert noke ulempe for Tesla om noke hadde kjøpt MS4wd i stedet for MX4wd? Tesla får jo salget uansett, om det er MS eller MX er da likegyldig?


Celter

Annenhåndsverdi er faktisk det jeg bekymrer meg minst om. Sålenge det nærmest er ingen slitedeler på bilen, ingen rustproblemer, ingen clutch eller registerrem er det kun en ting som teller når det gjelder annenhåndsverdi; hvor mye batterikapasitet er det igjen ? Og de seneste data tyder på at batterikapasiteten vil holde seg veldig bra. I alle fall til bilen, for min del, er moden for utskiftning
Tror forøvrig at en 4WD Model S ikke kommer på mange år. Det ville fjerne hele salgsargumentet for Model X.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Celter på søndag 21. juli 2013, klokken 20:08
Tror forøvrig at en 4WD Model S ikke kommer på mange år. Det ville fjerne hele salgsargumentet for Model X.

Hvorfor det? Model X tilbyr bl.a hengerfeste, høyere bakkeklaring og tre fulle seterader. BMW selger vel ikke mindre X5 fordi om du kan få vanlig 525 med 4WD. Det er to forskjellige typer biler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TS

Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. juli 2013, klokken 21:45
Sitat fra: Celter på søndag 21. juli 2013, klokken 20:08
Tror forøvrig at en 4WD Model S ikke kommer på mange år. Det ville fjerne hele salgsargumentet for Model X.

Hvorfor det? Model X tilbyr bl.a hengerfeste, høyere bakkeklaring og tre fulle seterader. BMW selger vel ikke mindre X5 fordi om du kan få vanlig 525 med 4WD. Det er to forskjellige typer biler.

S og X vil nok ikke være i samme segment ..
Elon selv sier (på siste Teslive) at X vil være en fullverdig 7 seter.

I mine øyne er S en bil for to voksne pluss 3 og ev pluss 2 barn..(mangel på takhøyde bak etc)

Akkurat det jeg trenger nå...
Om noen år er kanskje X aktuell..

TM mener at AWD ikke er like nødvendig på S som en "vanlig" sedan , pga bedre fordelt tyngde og raskere antispinn etc
Tviler sterk på at den kommer som AWD
Må rekonstrueres fremme slik at man mister Frunken . Da mister man også kunder som går fra STV.

   
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

SimenT

Model S er lavere enn Model X. Er ikke bare å putte inn en motor til der uten å redesigne en del. Vil miste litt Frunkplass sikkert. Tror ikke de er realistisk med fokus på 4x4 løsninger på Model S før Model X og GenIII er ute. 
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

glaserud

Største risiko for signifikant verdifall er vel hvis Tesla går konk.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Kallagtunet

Jepp du traff spikeren på hodet!

Det er i alle fall bra at den ser fin ut selv om den i så fall hverken er kjørbar eller salgbar :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA