Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hjelp...nye nissan leaf tekna....max 121 km med 100% batteri...

Startet av tomas bergen, onsdag 17. juli 2013, klokken 19:14

« forrige - neste »

tomas bergen

Hei,
Jeg kjøpte ny Nissan Leaf 2013 årsmodel. Lader bil opp til 100% men den viser at jeg kan kjøre 147 km. Kjørte jeg 121 km, til batteri ble helt tomt, med D/B eco mode opp til 60/70 km i timen. I går satt jeg bil på lading, og med 100% viser at jeg kan kjøre de samme 147 km!. Jeg har sjekket på elbilforum og har snakket med noen kollega som har gammel Leaf at de klarer å lade opp til 170km med 100% ladet batteri og kan kjøre mye mer som jeg med den nye typen Leaf. Jeg bruker ikke mye varme apparat, kjører bare ''rundt'' Bergen. Om bilen ''beregner'' hvordan jeg kjørte sist gang, hvordan er det mulig å lade slik at jeg kan lade opp til mye mer?
....tussen takk.tomas :-\

knnygar

Køyrde du 121km til 0% batteri eller til lavt batteri varsel (17%)?

Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)


BE

Du kan ikke lade opp til flere km...

Du kan lade opp till 100%, hvor langt du kommer avhenger av terreng, kjøreforhold og hvordan du kjører.

Esimert rekkevidde som du ser på, er nettopp det, estimert. Det er et forsøk på å gi deg en indikasjon på hvor langt du kommer.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

knnygar

Trur 120km er det ein kan rekne med på normal køyring, no på "sommaren".
I alle fall på Vestlandsvegar.

Har brukt 13,60 kWh/100km i snitt, og er med det på 860. plass.
Ser at nummer 1 har brukt 1,90kWh/100km  :o
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

tomas bergen

Tak for svar kolleger. Andre har lading til 100%, og i km måler skrive de kan kjøre 160 km eller mer :o

snudet

Kjør i farsgrensen. 80kmt = 89 på speedometer. Jeg holder 89 på speedo på flatmark og i nedoverbakke men i oppoverbakke så lar jeg speedo gå ned til 80. Da skal du se at GOM viser minst 150-160 km neste gang du fullader.

snudet

Ikke minst: hold avstand til biler foran deg og tenk noen steg lengre frem. Hvis du kan trille inn mot et kryss i 200m istedetfor å bremse de siste 20 meterne så har du hentet mye. Naf har egne kurs for økonomisk kjøring og de kan rapportere at man kan spare opptil 40% bensin med den riktige kjøretknikken. Dette funker på elbil og!! Ikke så mye som 40% så klart siden bremsepedal på elbil som oftest betyr regen.

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

tomas bergen

tak.jeg snakket med nissan i bergen.de sier jeg må ikke brukkes eco mode på kort kjøring :o...riktig?????

jsa061

Hvis man har valget mellom å rulle litt opp i fart eller å regenerere så lønner det seg å rulle opp i fart. F.eks: Mot slutten av en nedoverbakke kan man enten "bremse" (regenerere) eller sette giret i fri (eventuelt Drive, men bedre med fri) og rulle opp i litt over fartsgrensen.

Dette skyldes at det er et tap når man regenerer, mens når man ruller opp i høyere fart vil det være et mindre tap. ( Litt høyere luftmotstand f.eks). Man beholder så denne farten utover flaten et stykke og man vil summa sumarum bruke mindre strøm fra batteriet på samme strekket.

Eco bremser mer enn vanlig Drive. Dette er altså egentlig en ulempe for dyktige sjofører. En fordel med ECO derimot er at det er lettere å holde ønsket fart. Eco skal visst nok også gjøre noen triks med varmeanlegget, uten at jeg har merket så mye til det.

Når det gjelder spørsmålet ditt kan jeg ikke se at det er noe forskjell på om ECO er gunstig i lav elller høy fart.  Selv bruker jeg stort sett ECO til å breme i nedoverbakker der hvor jeg ikke har anledning til å trille opp i høyere fart.

jkirkebo

Sitat fra: jsa061 på torsdag 18. juli 2013, klokken 07:45
Eco bremser mer enn vanlig Drive. Dette er altså egentlig en ulempe for dyktige sjofører.

En dyktig sjåfør klarer fint å få bilen til å trille fritt i eco ved å holde pedalen i riktig posisjon. Det er MYE vanskeligere å bruke bremsepedalen til å få maks regen uten å bruke mekaniske bremser de gangene man må bremse litt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomas bergen


knnygar

Var det 98km frå 80% til 20% eller 10%?

Med maks 2-3 prikkar på powermeteret, og minst mulig bruk av bremsepedal skal det vel gå an å køyre lenger.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA