Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestandig Off-Topic gjengen...

Startet av Leaf_2014, tirsdag 16. juli 2013, klokken 00:38

« forrige - neste »

satheesh.net



ErikH

Jeg sendte en mail til journalisten. Tror nok det er høyspenningsstrømkontakter de mener.
Tesla Model S - S85, pearl white, air suspensions, tech, sound - Utlevert 23. september 2013

Veggen

Det er nok vanlige type2 22kW ladepunkter det er snakk om.
Ikke lett for en journalist å holde styr på disse begrepene.

ErikH

Tesla Model S - S85, pearl white, air suspensions, tech, sound - Utlevert 23. september 2013

Anew

Sitat fra: Veggen på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 09:25
Kjører El-bilen snart forbi den vanlige bilen?
Interessant om vippepunktet mellom fossil og elbil.
Tror nok denne trendnissen er noe optimistisk, folk er trege.
Men at den tradisjonelle bilbransjen får det vondt fremover er sikkert.

http://www.aftenposten.no/nyheter/Kjorer-El-bilen-snart-forbi-den-vanlige-bilen-7346793.html
Tja. Er det en ting vi vet om teknologiutvikling så er det at den går fortere enn vi klarer å forestille oss når "tipping point" først kommer. Prøv å sette deg selv tilbake til 2006 og forestill deg en iPhone.

Jeg blir ikke veldig overrasket om det faktisk blir vanskelig å selge en brukt fossilbil om 5 år. Dette var faktisk en av de faktorene som skjøv meg i retning Tesla når jeg begynte å vurdere ny bil. En stor "investering" i fossilbil så lite fristende ut fordi verden kan forandre seg så dramatisk på 5 år. Med Teslaen vet jeg at jeg ikke vet noe som helst, og legger til grunn at den er verdiløs på bruktmarkedet når det blir aktuelt å bytte den ut. Avgiftsrabatten kompenserer for usikkerheten.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Meringdal

Verdiløs er vel så... Du har jo Roadsteren enda, greit den var dyr i starten, men den ligger jo godt i pris enda.


Batteriprisene skal ned, og kanskje kommer det bedre batterier, men disse kan jo skiftes på Model S :)

Anew

Sitat fra: Meringdal på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:34
Verdiløs er vel så... Du har jo Roadsteren enda, greit den var dyr i starten, men den ligger jo godt i pris enda.
Selvsagt kommer den ikke til å være verdiløs, men jeg mener usikkerheten er så stor på teknologisiden at man ikke bør ha noen forventninger. Brått viser det seg at det var en kjempedårlig idé å satse på batterier for energilagring. Tesla fremstår som en historisk raritet og går dundrende konkurs. Nix batterioppgradering.

Jeg tror vi er veldig nær et paradigmeskifte når det kommer til energilagring og transport. Det samme tror en hel flokk med smartinger i Tesla, og de tror batterier er fremtiden. De er mye smartere enn meg, og de har mye større ressurser. Jeg gambler på at de har rett. Tar de feil, så taper jeg alle pengene jeg bruker på bilen. Det har jeg heldigvis råd til.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Nuvolari

Sitat fra: Anew på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:57
Sitat fra: Meringdal på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:34
Verdiløs er vel så... Du har jo Roadsteren enda, greit den var dyr i starten, men den ligger jo godt i pris enda.
Selvsagt kommer den ikke til å være verdiløs, men jeg mener usikkerheten er så stor på teknologisiden at man ikke bør ha noen forventninger. Brått viser det seg at det var en kjempedårlig idé å satse på batterier for energilagring. Tesla fremstår som en historisk raritet og går dundrende konkurs. Nix batterioppgradering.

Jeg tror vi er veldig nær et paradigmeskifte når det kommer til energilagring og transport. Det samme tror en hel flokk med smartinger i Tesla, og de tror batterier er fremtiden. De er mye smartere enn meg, og de har mye større ressurser. Jeg gambler på at de har rett. Tar de feil, så taper jeg alle pengene jeg bruker på bilen. Det har jeg heldigvis råd til.

Selv om det i morgen hadde kommet en bil med 1000km rekkevidde så hadde fremdeles tesla model s transportert deg like godt frem og tilbake til jobb, hytta og dekket alle de andre transportbehovene du i dag får dekket av tesla. En slik revolusjonerende bil jeg her beskriver ville uansett kostet svært mye og dermed hadde fremdeles mange helle rvalgt tesla.

Nok OT fra meg.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Lanber

Leste Aftenposten artikkelen og nikket. Men skeptisk til at EL biler kommer til å ta over så raskt.
Til det er verden for full av fjols og for mye infrastrukstur er allerede på plass for forbrenningsmotor.

Og ja, vi må være forberedt på at sittende regjering kommer til å hugge godt i de fordeler EL biler har.
Skulle jeg tippe vil salgstakten på elektriske biler bli så høg i 2014 at vil vi få moms på elbiler nyttår 2014/2015, senest revidert nasjonalbudsjett sommeren 2015.

Cobos

Det tipping pointet kan komme mye raskere enn folk tror. Bensin/diesel tilgang og priser er mye mer sårbar enn det folk aner. Bare se på hva mulige søndagsåpne matbutikker gjør med bensinstasjonenes inntjening. Idet flere legger ned begynner plutselig den "praktiske" bensinbilen å bli ikke fullt så praktisk.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

DonPedro

Sitat fra: Lanber på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 14:08
Leste Aftenposten artikkelen og nikket. Men skeptisk til at EL biler kommer til å ta over så raskt.
Til det er verden for full av fjols og for mye infrastrukstur er allerede på plass for forbrenningsmotor.

Jeg tror faktisk at det ikke vil være omstillingsviljen det vil stå på. Jeg tror at grunnen til at overgangen vil ta lengre tid vil være mangel på produksjonskapasitet for batterier.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

RunarBT

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 15:36
Sitat fra: Lanber på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 14:08
Leste Aftenposten artikkelen og nikket. Men skeptisk til at EL biler kommer til å ta over så raskt.
Til det er verden for full av fjols og for mye infrastrukstur er allerede på plass for forbrenningsmotor.

Jeg tror faktisk at det ikke vil være omstillingsviljen det vil stå på. Jeg tror at grunnen til at overgangen vil ta lengre tid vil være mangel på produksjonskapasitet for batterier.

Panasonic har vel 3doblet sin produksjonkapaistet på kort tid, ref. Elon (TMC), og kan snart sende ut batterier nok til det doble at Tesla sin ukesproduksjon i dag. I tillegg kommer Samsung og LG.

Er etterspørselen der, vil nok batteriprodusentene kjapt levere, IMO.

Amoss

Sitat fra: RunarBT på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 15:54
Panasonic har vel 3doblet sin produksjonkapaistet på kort tid, ref. Elon (TMC), og kan snart sende ut batterier nok til det doble at Tesla sin ukesproduksjon i dag. I tillegg kommer Samsung og LG.

Er etterspørselen der, vil nok batteriprodusentene kjapt levere, IMO.

Joda, er etterspørselen der så vil de nok levere, men hvor kjapt de kan få til det er spørsmålet...

Som det har fremkommet tidligere, så vil Tesla alene - når de produserer GIII (Model E) behøve sånn ca tilsvarende 100% av dagens verdensproduksjon av disse battericellene de i dag bruker. Og de vil da fortsatt være en bitteliten aktør på verdensmarkedet for biler.

Så, skal ett slikt skifte skje i noe ala det skisserte tempoet så må batteriprodusentene investere MYE i nye fabrikker i dag for å kunne dekke etterspørselen når den kommer. Men vi har jo alt sett andre underleverandører som har undervurdert suksessen til Tesla, og ikke økt produksjonskapasiteten som de skulle for å kunne dekke behovet til Tesla. I tillegg kommer det en usikkerhet på hva for en batteritype det kommer til å bli etterspørsel etter. Hjelper f.eks. lite å bygge Li-ion fabrikker for noen milliarder dersom det blir noen nye grafen-baserte super-kondensatorer markedet etterspør :p

Så ja, jeg er enig i at det kan komme til å være tilgang på batterier/energilager som vil begrense overgangen.
Model S 85D

Jalla

Det er litt rart at man skal bli kalt fjols som en gjør her hvis man fortsatt ser at el-bil ikke er svaret for alt og alle.

Selv har jeg ingen mulighet for lading hjemme, og det deler jeg med mange. Jeg er også en av mange i Norge som både har hengerfeste på bilen, og som faktisk bruker det til å ta med meg båt rundt omkring.

Gjør du et søk på finn.no etter bruktbiler så finner du at 28.000 av 64.000 averterte biler har hengerfeste. Selv om sikkert ikke alle disse er 100% nødvendige så er det mange som vil ha hengerfeste i Norge. Og etter det jeg vet så er dette mer eller mindre en fraværende egenskap på dagens el-biler.

Skal jeg komme med en brannfakkel så skjønner jeg meg heller ikke på våre politikere som fjernet moms på el-biler. De må ha vært helt bortreist for å si det forsiktig. Hvorfor skal det være moms på en tog-/buss reise når det ikke er på hverken el-bilen eller tilbehøret?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA