Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestandig Off-Topic gjengen...

Startet av Leaf_2014, tirsdag 16. juli 2013, klokken 00:38

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 18. juli 2013, klokken 23:38
Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. juli 2013, klokken 12:24
Ja, med superladere.


Ifølge denne tråden ligger Tyskland dårlig an: http://www.teslamotors.com/forum/forums/tesla-illprepared-charging-ms-germany

Kikket raskt gjennom den tråden, og fant ikke noe der om superladerene?  Så såvidt jeg kunne se ut som om de hadde fått akkurat den samme ladeinformasjonen som i Norge (men tittet altså bare kjapt igjennom tråden).
Model S 85D

Griffel

Sitat fra: Skjervesbu på torsdag 18. juli 2013, klokken 23:38
Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. juli 2013, klokken 12:24
Ja, med superladere.


Ifølge denne tråden ligger Tyskland dårlig an: http://www.teslamotors.com/forum/forums/tesla-illprepared-charging-ms-germany
Dette har jo ikke med superlader å gjøre, men det du alt vet og som også gjelder
Norge. At 20kW dobbetlader 400V krever fasrmontert ladepunkt, eller type 2 kontakt, dersom du ønsker å lade med mer enn 10 kW

Siden Tesla forventer at Tyskland skal bli det største marked i Europa vil de nok satse på super ladere her også.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaf_2014

Som enkel ingeniør henger jeg tydeligvis ikke med i svingene når det gjelder lading...  Dette representerer nok dessverre situasjonen for flere enn meg.
Leaf 2014

arv

Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

eclipse

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 19. juli 2013, klokken 00:20
Som enkel ingeniør henger jeg tydeligvis ikke med i svingene når det gjelder lading...  Dette representerer nok dessverre situasjonen for flere enn meg.

Ja det har vært litt vanskelig å sette seg inn i diverse scenarioer, kort oppsummert:

Det kommer en UMC med bilen, den har en "sikring" på 11 kw

Den kan altså forsyne bilen med følgende maks:

230V 1-fas x 32A = 7 kw (blå industrikontakt må installeres og blå overgang som følger med brukes)
400V 3-fas x 16A = 10.8 kw (men da må du bestille en 32A overgang som ikke er standard til Norge og sette opp 32A rød 5-pins kontakt i garasjen)

Skal du bruke bilens lader å lade med høyere effekt enn dette så kan du ikke bruke UMC'en, da må du ha et Type2 vegguttak, en hjemmelader installasjon av f. eks Salto eller Tesla som kan lade opp til 22kw og så må du enten ha en Type2 til Type2 kabel som du må kjøpe seperat eller så har ladestasjonen fast kabel.

Merk at det som kalles hjemmelader eller Type2 ladestasjon ikke er en lader, det er en AC stømforsyning som kan forsyne bilen med 22 kw hvis du har dobbeltlader installert.

Selv kommer jeg til å lade med 230 1-fas 32A og UMC, men jeg vil kjøpe en Type2 til Type2 kabel slik at jeg kan nyttigjøre meg av offentelige Type2 ladere som kommer, spesielt i utlandet
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

tomrh

Sitat fra: Zneip på torsdag 18. juli 2013, klokken 22:52
....og det tøffeste er jo det at vi lader om natta når "ingen andre" bruker strøm. Gleder meg til det blir innført timeregistrering av strømforbruk med lavere nattepriser :)
Ja, har store planer når dette inntreffer, ikke bare for elbilen. :) Tørketrommel og vaskemaskin skal settes på når jeg legger meg. Varmepumpe og panelovner skal stort sett bare brukes om natta, mens om dagen skal det fyres med egenhugget ved! Endel skog rundt der vi bor, de som spør får stort sett lov å felle. Bare latskap og lav strømpris som gjør at man ikke henter fram motorsaga.  ::)  (...som også planlegges byttet ut med enn Li-ion oppladbar sag i løpet av året).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Epleskreller

Sitat fra: eclipse på fredag 19. juli 2013, klokken 07:56
230V 1-fas x 32A = 7 kw (blå industrikontakt må installeres og blå overgang som følger med brukes)
400V 3-fas x 16A = 10.8 kw (men da må du bestille en 32A overgang som ikke er standard til Norge og sette opp 32A rød 5-pins kontakt i garasjen)


Det står fremdeles at vi kan velge mellom 32A blå adapter og rød 16A.

Sitat:" Rødt (400v, 3-fase, 16A) eller Blått (230 volt, en-fase, 32A) adapter"
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OleJA

Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 08:26
Sitat fra: Zneip på torsdag 18. juli 2013, klokken 22:52
....og det tøffeste er jo det at vi lader om natta når "ingen andre" bruker strøm. Gleder meg til det blir innført timeregistrering av strømforbruk med lavere nattepriser :)
Ja, har store planer når dette inntreffer, ikke bare for elbilen. :) Tørketrommel og vaskemaskin skal settes på når jeg legger meg. ....

Dette er vel ikke uten videre anbefalt. Tørketrommel er en av de vanligste brannårsakene.

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 08:26
Ja, har store planer når dette inntreffer, ikke bare for elbilen. :) Tørketrommel og vaskemaskin skal settes på når jeg legger meg. Varmepumpe og panelovner skal stort sett bare brukes om natta, mens om dagen skal det fyres med egenhugget ved! Endel skog rundt der vi bor, de som spør får stort sett lov å felle. Bare latskap og lav strømpris som gjør at man ikke henter fram motorsaga.  ::)  (...som også planlegges byttet ut med enn Li-ion oppladbar sag i løpet av året).

Bare ta i betraktning at strømprisen i Norge ikke er veldig mye lavere på natten enn om dagen da. Vi snakker kanskje 4-5 øre/kWh i forskjell. Det er ikke så merkverdig siden vannkraften, i motsetning til varmekraftverk, kan skrus av og på på svært kort tid. Så istedenfor å selge strøm til gi-bort pris på natten stenger vi heller ned magasinvannkraften.

Du finner døgnvariasjonene på http://nordpoolspot.com. For tiden ligger prisene på ca. 29-30€/MWh på natten og 36-37€/MWh på dagtid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: laumb på torsdag 18. juli 2013, klokken 23:25
Den grå er dritkul, men hvit vant med ett poeng eller noe. Kombinasjon av pris og at bilen blir lysere. En mellomting mellom grå og sølv hadde egentlig vært perfekt. Kanskje med litt hvit Metallic i?
Det er vel også en kjent sak at off-white metallic bruker mist strøm, og billigst strøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på fredag 19. juli 2013, klokken 08:37
Sitat fra: eclipse på fredag 19. juli 2013, klokken 07:56
230V 1-fas x 32A = 7 kw (blå industrikontakt må installeres og blå overgang som følger med brukes)
400V 3-fas x 16A = 10.8 kw (men da må du bestille en 32A overgang som ikke er standard til Norge og sette opp 32A rød 5-pins kontakt i garasjen)


Det står fremdeles at vi kan velge mellom 32A blå adapter og rød 16A.

Sitat:" Rødt (400v, 3-fase, 16A) eller Blått (230 volt, en-fase, 32A) adapter"
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options

Det er korrekt.

Skal man lade fra blå 16A kontakt med UMC må man lage seg en overgang siden UMC kommer med 32A blå.

Skal man lade fra rød 32A kontakt med UMC må man lage seg en overgang siden UMC kommer med 16A rød.

Ingen av disse overgangene finnes å få kjøpt ferdige. Forhåpentligvis kommer det UMC-adaptere til flere plugger etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Har allerede laget meg en drøss overganger inkludert fornuftig dimensjonerte skjøteledninger til bruk i nødsfall. Noe må man gjøre for å få ventetiden til å gå :)

Har laget følgende overganger med blå 32A enfas i ene enden:

- Shuko
-16A enfas blå
-16A trefas blå (koblet til en fase)
-32A trefas blå (koblet til en fase)

I tillegg skjøteledning med blå 32A enfas i begge ender, samt skjøteledning med 16A trefas 400v rød i begge ender. Til den siste har jeg laget en overgang fra 16 til 32A 400v trefas (rød).

Da må jeg altså ha 32A enfas adapter samt 16A 400v trefas levert med bilen, og skulle med det være skodd for det meste.

Vurderer også  en ekstra UMC samt chademo-adapter - det siste blir avhenig av pris. Kan hende blir det rimeligere å ta Corollaen på den sjeldne jobbturen hvor jeg fikke klarer meg uten  chademo-lading.

Oppsummert: lademulighetene er ikke en grunn til å kansellere. Med litt kreativitet kan man koble seg til nær sagt hvor som helst.

Muffinman

#72
Sitat fra: janosat på torsdag 18. juli 2013, klokken 23:22
Redd dere tar feil  ;)
Grå er kulere!

Jeg er enig, og landet på grå/grå til slutt :)

kjølholdt

Ser at jeg kommer til å hjelpe tesla med å forbedre fortjeneste marginene på bilen! Frunk organiser  må man jo ha 125 dollar(kan man bestille denne med bilen?) trekk til hjula og matte når de to ekstra setene er oppe
Men andre Matter må jo for pokker bilen leveres med
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

D.O

Sitat fra: OleJA på fredag 19. juli 2013, klokken 09:47
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 08:26
Sitat fra: Zneip på torsdag 18. juli 2013, klokken 22:52
....og det tøffeste er jo det at vi lader om natta når "ingen andre" bruker strøm. Gleder meg til det blir innført timeregistrering av strømforbruk med lavere nattepriser :)
Ja, har store planer når dette inntreffer, ikke bare for elbilen. :) Tørketrommel og vaskemaskin skal settes på når jeg legger meg. ....

Dette er vel ikke uten videre anbefalt. Tørketrommel er en av de vanligste brannårsakene.

Kommer til å bli mange branner hvis dette blir vanlig... Både vaskemaskin, tørketrommel og div vifteovner/flyttbare oljeradiatorer er ment å bruke kun under tilsyn. Tror også det kommer nye regler fra DSB ang elbiler etterhvert.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA