Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Din Model S levering.

Startet av laumb, onsdag 17. juli 2013, klokken 14:23

« forrige - neste »

bosse

Endelig var det min tur. Jeg hadde egentlig lagt opp til å hente bilen på opprinnelig dato, men i går kom det en telefon fra en hyggelig Tesla-kar (ikke DS) som hadde noen spørsmål om forsikringen. Da dette var avklart sa han at jeg gjerne kunne hente bilen dagen etter (i dag) klokken 14, hvilket jeg gjerne gjorde. Det passet helt supert opp mot utløpsdatoen på Ruter-kortet. Universet har virkelig innordnet seg etter meg i dag.

Kona og jeg ble standsmessig hentet på Drammen stasjon i en TMS, og delte turen med en kar fra Bellona som også skulle hente bilen sin. Den korte turen ble fylt med prat om TMS og Bellona, samt deres del av arbeidet for å få ut flere 22kW-ladestasjoner. Den hyggelige sjåføren vår gikk ut og åpnet døra inn til det flotte showrommet. Der sto det flere biler, bl.a. en brun som det er første gang jeg ser IRL. Det var en fantastisk flott farge. Kona ga meg en liten skrape for at jeg ikke kjøpte den burgunder-røde fargen, siden det var den hun likte best, men jeg måtte forklare henne at jeg ikke hadde cash til å bli Signatur-kunde, og så liker jeg MC rød bedre. Hvis hun ville ha en annen farge kunne hun kjøpe seg sin egen Tesla.

Utleveringen ble gjort av en flott fyr som jeg slett ikke husker navnet på (ikke DS). Jeg har en fæl tendens til å fokusere så mye på å si "Hei, jeg heter Bosse" at hjernen helt kobler ut når den andre parten sier sitt navn. Uansett, etter å ha signert noen Teslalån-papirer som putter meg inn i gjeld igjen (riktignok til en allright rente) så bar det ned i kjelleren hvor bilen min sto til lading.

Etter å ha gått gjennom introduksjonen (hvor det var en del detaljer som jeg ikke hadde fått med meg gjennom masse Tesla-lesing i venteperioden; følg med) var det en tur rundt bilen for å inspisere. Kona hadde lagt merke til at denne snodige filtmatta i hjulbuen sto litt annerledes enn bilen som sto ved siden av. Det viste seg at den var litt løs på begge sider, så jeg dyttet den inn igjen. Tesla noterte seg dette for å se på det når bilen kommer innom en gang i fremtiden. Jeg fant også en liten ripe på venstre blinklys som Tesla noterte seg, og en masse polish fra klargjøringen på høyre blinklys som jeg bare gnukket vekk.

Det var noe jeg trodde var en ripe på kromplastikken, men det var også bare noe polish-gnukk. Jeg fant dog en rekke med riper på kromplastikken på høyre side, og Tesla noterte seg dette for senere utbedring. Det var også en veeeldig svak liten stripe på lakken ved innsteget på førerdøra, og da henta de straks en detailer som straks satte igang med poleringsmaskin og gjorde alt flott igjen.

Etter at jeg så meg fornøyd så bar det avgårde inn mot Oslo igjen. Fytti grisen for en deilig og rolig bil. Jeg kjørte litt i kollektivfeltet ved Vækerø bare for å ha gjort det. Prøvde å finne Salto på navigasjonen, men måtte gi opp. Visste heldigvis godt hvor det var. Fant ikke helt riktig inngang med en gang, men en Leaf-eier som var på vei ut skjønte hva jeg så etter og pekte meg riktig vei. Vel inne så spurte jeg om en type2/type2-kabel, som jeg hadde bestilt fra Grønn Kontakt for henting på Salto. Siden jeg ikke hadde fått noen tilbakemelding fra Grønn Kontakt tenkte jeg det bare var å hente. Jeg sto ikke på lista deres, men jeg kunne bare fylle ut et mottaksskjema, så skulle de ta det opp med Grønn Kontakt.

Så bar det hjem, men bare for å hente skolesakene til kona, som går på norskkurs på Helsfyr. Etter å ha kjørt henne dit, dro jeg til Sønnico for å teste 22kW-laderen deres. Mens den ladet så gikk jeg gjennom innstillingene og ble litt kjent med bilen. Før jeg visste nummeret av det hadde jeg stått der i godt over en time, med 230km på tanken. Jeg kjørte så opp til Elkjøp på Lørenskog for å teste 400V-adapteret. Det var ikke så lett å finne, men jeg fant det til slutt på en av parkeringsplassene til venstre for porten. Tror det er en oppe i P1 også. Det fungerte som bare det. Jeg fikk også blått adapter, men det får jeg prøve siden.

Hentet kona på skolen, og kjørte hjem. Etter litt svært forsiktig manøvrering inn i fellesgarasjen (bilen er dritsvær) så kunne jeg konstatere at jeg hadde blitt ICEd - det sto en BMW 116d på plassen min. Etter å ha sporet opp eier gjennom regnummer og søk på telefonkatalogen.no gjennom TMS-skjermen fikk jeg kontakt. Det viste seg at vaktmester hadde lånt ut plassen min uten å si ifra, og at de kunne stå på plassen ut uka (jeg hadde jo egentlig utlevering om seks dager). Etter at han hadde flyttet bilen kunne jeg lirke den pent inn, men jeg fant ut at jeg ikke får inn det helt patetiske Schuko-ladeadapteret i kontakten. Jeg må kjøpe meg en kort forlengerkabel i morgen.

Alt i alt en fantastisk morsom ettermiddag og kveld. I morgen er det mange spente kolleger som vil være med på prøvetur.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Tai

Like morsomt å lese hver gang noen får bilene sine utlevert. Gratulerer Bosse, kos deg med bilen din!!

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Foleson

#857
Min DS står til stryk. I dag er dagen jeg skulle fått bilen, men ingen informasjon om bilen befinner seg eller hva som skjer, tross gjentatte forespørsler og løfter om tilbakemelding. Jeg er forbannet over rett og slett ha blitt løyet til.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

janmb

Au, det er jo grisekjipt. Må være et eller annet som har glippet der.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Foleson

#859
Sitat fra: janmb på onsdag 19. mars 2014, klokken 15:17
Au, det er jo grisekjipt. Må være et eller annet som har glippet der.
Det er jeg helt enig i. Mer spesifikt så glapp det i ansettelsesprosessen av DS'er. Punktet som handlet om kommunikasjonsevne hos de som skal ha den første kontakten med kjøperene av bilene deres var visst ikke så viktig for Tesla.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

janmb

Det er menneskelig å feile - de er sykt overarbeidet for tiden - typisk voksesmerter.

Ironisk nok er det jo nettopp fordi de har et visst kravnivå i ansettelsesprosessen sin at de sliter med å ansette nye folk i den takten veksten i virksomheten krever.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Tai

Sitat fra: Foleson på onsdag 19. mars 2014, klokken 09:26
Min DS står til stryk. I dag er dagen jeg skulle fått bilen, men ingen informasjon om bilen befinner seg eller hva som skjer, tross gjentatte forespørsler og løfter om tilbakemelding. Jeg er forbannet over rett og slett ha blitt løyet til.

Jeg følte det også litt slik, det minste man kan forvente er en oppdatering. Tropp opp på Tesla i morgen og si at du hadde levering i går og er kommet for å hente bilen din!!

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

OddB

#862
Da var den store dagen over. Har hatt en meget positiv opplevelse helt siden jeg bestilte bilen 20.september. Har fått all den informasjonen og oppfølgingen jeg har hatt behov for. Har ikke hatt behov for å ta kontakt underveis fram til leveringen, de har gitt meg all den informasjonen jeg har hatt behov for underveis. MyTesla har sett ut til å gitt meg riktige tidspunkter i de forskjellige fasene.
Ble hentet på Drammen stasjon og geleidet ned i kjelleren hos Tesla der det foregikk 3-4 andre overleveringer parallelt. God gjennomgang av bilen og bilen var prikkfri. Tenåringene i baksetet fikk sitt første Teslasmil over Drammensbroa, og alle var superfornøyd.
Morsomt at vi litt nærmere Oslo ble tatt igjen av en like blank og rød Tesla-.... med registreringsummer to tall høyere enn oss.. (67 på slutten). Etter kjørestilen å dømme var den like nyoverlevert som vår ;)
Ble noen runder i distriktet før vi tok kvelden. Denne bilen er så lettkjørt ! Enklere enn en radiobil på tivoli :D
Da får vi se over med at langlysene opptrer som trange lommelykter iforhold til min gamle Avensis.
Fikk opplevd det famøse DAB-grensesnittet... Makan til møl !
Hvorfor kunne de ikke lagd det slik FM-radioen er. Der får du listet stasjonene opp uten å måtte lete deg fordervet inni de forskjellige frekvensblokkene som du må gjøre på DAB-radioen.
Og hvorfor i all verden er det bare 6 preset ? I fullskjermsvisning er det jo plass til over 50 ! Lyden var ganske god på DAB, men når signalet begynte å bli dårlig hørtes det mer ut som FM-sus enn DAB-bobling.. Blir morsomt å sjekke følsomheten gjennom Vaterlandstunellen som jeg har kjørt med DAB-radioen i Toyotaen i snart fem år. Bare pirk egentlig , totalinntrykket er bare fantastisk !
Tenåringene døpte henne "lille Roxy", og nå står hun å lader seg på 18A i en nyryddet garasje.
Kjenner at jeg må lese bruksanvisningen en gang til...
:D :D

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bjoris


odokka

#864
I går kl 1430 var det min tur.

For å være helt ærlig har ventetiden gått fryktelig fort siden jeg bestilte i fjor høst, det er bare de siste dagene (ok, kanskje ukene) før levering jeg begynte å tenke på dette, glede meg, og fikk søvnproblemer :-) Prosessen fra bestilling (umiddelbart etter en lang prøvekjøring i en venns P85, var lett å bestemme seg da) til levering har vært 100% sett med mine øyne. Min DES i Stavanger har holdt meg informert når det har vært noe å melde, og gjort alt veldig smooth.

Gjennomgang ved levering var også fin, selv om jeg var rimelig godt forberedt som de fleste her inne, så var det noe nytt å lære. Bilen så bra ut, ikke fantastisk polert, men greit nok. De hadde glemt å motivere takstativet i alt stresset, men det fikser de når jeg kommer innom. Rødt adapter hadde jeg ikke bestilt, men fikk kjøpt det også før jeg satte meg i bilen og kjørte ut av hallen på Vestre Svanholmen.

Da jentene mine hadde 7-årsdag i går, ble det ikke tid til mye kjøring, men du verden for en maskin dette er. Ikke bare draget, som er vanvittig (min er en standard 85, ikke P), men hele opplevelsen av denne bilen er virkelig i en annen liga enn alt annet. Litt henting, handling så hjem til fest. Satte den til lading (kun 13A foreløpig) i garasjen , fungerte smertefritt. Etter noen få timer var appen up & running, og jeg sniktittet innimellom kakene..og tenkte; kanskje jeg rett og slett lever veldig godt med 13-16A? Vi får se...hadde egentlig tenkt å oppgradere til 3fas for å få glede av dobbeltlader...

Kjørte barn til skole og barnehage i dag tidlig, sola skinte, bilen med 85% og 420km på batteriet, smooth sailing...så slår det med meg at dette nesten er for bra. Jeg føler meg skyldig i et eller annet, ikke sikker på hva (nei, er ikke katolikk eller religiøs). Skyld! :)

Jeg har drømt om å kjøpe en 911 siden jeg var guttunge, den drømmen er ikke der lenger. Tesla Model S har overtatt, og den står utenfor huset vårt.
How cool is that?


O.

Ørjan Stv

Hva får der med bilene ved utlevering? Tenker utover det dere har betalt for... medlemskap i elbilforeningen?? +++

Foleson

#866
Sitat fra: Tai på onsdag 19. mars 2014, klokken 18:16
Sitat fra: Foleson på onsdag 19. mars 2014, klokken 09:26
Min DS står til stryk. I dag er dagen jeg skulle fått bilen, men ingen informasjon om bilen befinner seg eller hva som skjer, tross gjentatte forespørsler og løfter om tilbakemelding. Jeg er forbannet over rett og slett ha blitt løyet til.

Jeg følte det også litt slik, det minste man kan forvente er en oppdatering. Tropp opp på Tesla i morgen og si at du hadde levering i går og er kommet for å hente bilen din!!

Tai

Jeg troppet opp på fredag og sa jeg skulle hente bilen min (siden en kar jeg fikk på telefonen i Nederland når jeg prøvde å få kontakt med DES så at den var satt opp med utlevering denne dagen). DES som fortalte meg på onsdag at han ikke visste helt når bilen kom og som lovte å ringe på torsdag med oppdatering, ringte meg selsvagt ikke opp på torsdagen.

Så jeg tok fredagen fri, dro til Tesla Bergen (Jeg konkluderte med at personlig oppmøte var den eneste mulige måten å få fatt i DES'en min på uten å vente i mange dager på svar) og etter en stund kom det en DES som så ut som han hadde trives bedre med at ikke jeg var der. Jeg fortalte ham i klare ordelag om hvor frustrerende det har vært å aldri få en tilbakemelding eller et svar på hva som skjer, og alt han fremdeles kunne si om hvor bilen var og når jeg kunne få den var at han ikke hadde fått svar fra logistikk, og han ikke visste. Han virket helt likeglad og uengasjert der han sto, og jeg blei om mulig mer forbannet... Så jeg ba om å få snakke med butikksjefen, og det tok to minutter å finne ut at bilen sto i Drammen, at den måtte ha kommet med Pachuca en uke senere enn det DES hadde tatt som utgangspunkt tidligere, og at bilen ville kunne være i Bergen med utlevering tirsdag eller onsdag denne uken. Så vanskelig var det altså å finne ut av..... Kort fortalt, hadde bare min DES giddet å bruke tid på få tak i disse opplysningene om bilen min og gi meg en beskjed, så hadde alt vært fint, og jeg hadde ikke gått forbannet og frustrert i over en uke fordi jeg aldri fikk tilbakemelding om noe.

Jeg ga en klar oppsummering til butikksjefen av hva jeg synest som DES'en og så får det være opp til ham hva de gjør internt. Uansett, butikksjefen tar seg nå av oppfølgingen av bilen min personlig og holder meg løpende orientert så nå er jeg rimelig happy. DES'en ba jeg spesifikt om at jeg aldri måtte høre fra igjen. Jeg er ganske tålmodig av meg egentlig, men det jeg synest er synd at opplevelsen ved et kjøp av en såpass dyr bil skal bli ødelagt bare fordi en DES ikke behersker noe så enkelt som grunnleggende kommunikasjon. Jeg håper egentlig alt dette surret bare gjelder meg, fordi jeg ønsker alle som kjøper denne bilen en så god opplevelse som mulig, slik jeg hadde da jeg kjøpte den forrige bilen fra Tesla.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

janmb

Dette er vel heldigvis langt på vei et unikt eksempel. Selv om mange opplever lite respons er det sjelden man ser det på dette nivået.

Når det er sagt tror jeg ikke de fleste DSene gir lite kontakt fordi de er late, ikke gidder eller ikke orker. Det handler heller ikke om at de ikke gidder å bruke tid. Det handler om at de ikke HAR tid. De har langt mer å gjøre enn den samlede arbeidsstyrken har mulighet til å ta unna på en profesjonell måte.

Det er selvsagt ingen unnskyldning, men likevel greit å se litt forbi hva som skjer og også forstå litt av hvorfor.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Foleson

#868
Sitat fra: janmb på mandag 24. mars 2014, klokken 10:15
Dette er vel heldigvis langt på vei et unikt eksempel. Selv om mange opplever lite respons er det sjelden man ser det på dette nivået.

Når det er sagt tror jeg ikke de fleste DSene gir lite kontakt fordi de er late, ikke gidder eller ikke orker. Det handler heller ikke om at de ikke gidder å bruke tid. Det handler om at de ikke HAR tid. De har langt mer å gjøre enn den samlede arbeidsstyrken har mulighet til å ta unna på en profesjonell måte.

Det er selvsagt ingen unnskyldning, men likevel greit å se litt forbi hva som skjer og også forstå litt av hvorfor.

Saken er at jeg forstår godt hvilken situasjon de er i og at de har det travelt. Hvilket er grunnen til at jeg ikke lagde noe oppstyr første gangen DES'en ikke kom tilbake med oppdatering selv når han hadde skriftlig lovt det. Jeg lagde heller ikke oppstyr andre gangen når han lovte å ringe meg opp dagen etter (som var tirsdag forrige uke, dagen før avtalt levering) uten å gjøre dette. Tredje gang derimot, når jeg endelig får tak i ham onsdag forrige uke og bilen egentlig skulle vært der, og jeg forklarer ham hvor frustrerende det er at jeg ikke engang har fått beskjed om at leveringen har blitt utsatt og får han til å LOVE å ringe meg dagen etter for å bekrefte om den kan leveres på fredag eller ikke, og han igjen lar være, så har det ikke lengre noe å gjøre med at de har det travelt. Da går det på personlige (manglende) egenskaper.

Fra mitt ståsted finnes det ikke lengre noen unnskyldninger i forhold til at DES'en ikke er i stand til å gjøre jobben han er satt til, og jeg må få legge til at å møte ham på fredag kun forsterket dette inntrykket. Han fremsto som uengasjert og uinteressert, og da er det litt dumt å være det første man møter i kontakt med tesla som ny kunde. Hadde det ikke vært for en butikksjef som tok saken på alvor og som insisterte på at han hadde ansvaret for situasjonen så hadde jeg så outet denne DES'en med navn slik at andre kan være klar over hva de har med å gjøre... Men jeg kan respektere en sjef som ønsker å beskytte sine ansatte, så ingen navn nevnes. Jeg har tiltro til at han håndterer dette internt.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Tai

Jeg er helt enig  med deg foleson!  Det handler om grunnleggende,  enkel kommunikasjon som enhver person  i arbeidslivet bør kunne.  Det koster DS 3-5 minutter å gi en utålmodig kunde et enkelt svar,  og jeg kjøper ikke unnskyldning om at de ikke har tid. Man TAR seg tid.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA