Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Din Model S levering.

Startet av laumb, onsdag 17. juli 2013, klokken 14:23

« forrige - neste »

Rabies

#270
Her kommer noen tanker rundt min levering.

Mottok min grå Tesla Model S 85 i dag kl 13:00 på Alnabru. Jeg antok at det var min DES som ville være tilstede og gjennomføre overtakelse med meg, men det var en kar som normalt sto i butikken som sto for dette. Mitt inntrykk er at vedkommende i utgangspunktet hadde svært lite kunnskap om bilen utover det helt overfladiske. Selve overtakelsen tok omtrent 20 minutter. Jeg hadde nok uten å vite det blitt litt snytt om jeg hadde overtatt denne bilen uten noen forhåndskunnskap slik som de fleste av oss har opparbeidet seg gjennom flere år med venting og timesvis med forumlesing. Jeg vil påstå at en "ny" kunde ville gått glipp av masse snacks som bilen kan by på og ikke i nærheten forstått hvilket potensiale den har.
Overtakelsen ble gjennomført utenfor hovedinngangen blant masse nysjerrige kunder, vareleveranser, taxier, andre overtakelser etc. Mens vi overtok bilen kom forbipasserende til og åpnet dører, bagasjerom etc. Ikke et stort problem, men det blir fort til at man opplever det som litt stressende og kanskje kan glemme ting man hadde tenkt å spørre om eller lignende. Vedkommende som overleverte bilen bad meg ringe et supporttelefonnummer hvis jeg fant feil eller mangler på bilen. Jeg insisterte på at vi gikk over både interiør og eksteriør sammen. Det var mye "swirls" etter klargjøring og jeg fikk forklart at dette var fordi klargjørerne ikke hadde tid til å gjøre en så god jobb de ønsket pågrunn av tidspress. Hadde en stor ripe på høyre side i den sorte spoileren foran. Fikk notert ned dette og jeg antar at det blir bestilt opp en ny.



Oppsummert synes jeg tiden frem til og med overtakelse har vært helt greit, men jeg må innrømme at service- og kunnskapsnivå på Tesla sine ansatte ikke imponerer. Jeg mottok faktura svært tett opptil overlevering (selv etter flere purringer) hvilket medførte noe stress med overføring av kjøpesum. Sendte over kvitteringer på overført beløp til min DES, og noen timer senere fikk jeg deretter en forespørsel av samme DES om å sende over kvitteringer. Vedkommende hadde åpenbart ikke lest min e-post som jeg allerede hadde sendt. Syntes på en måte at all kontakt mot Tesla har vært litt preget på samme måte.
Før overtakelse hadde jeg per e-post bedt om å få bilen ladet til 100 % og fikk da til svar at dette ikke var mulig. Bilen hadde rated range på ca 350 km når den ble overtatt.

Det er forøvrig ikke mulig å tilkoble Samsung telefoner via bluetooth til bilen. Fikk bekreftet dette av ansatt hos Tesla. De påstod at Samsung skulle ha lisensiering eller lignende for å tillate dette og at det visstnok var svindyrt. Det har jeg dog mine tvil om og tror nok det er andre årsaker til at det ikke virker. Det skulle være mulig å tilkoble telefonen via USB og få full utnyttelse på lik linje som via bluetooth, men da jeg kom hjem og prøvde med en USB kabel viste det seg at heller ikke det var mulig. Telefonen er satt opp som media device, men Teslaen finner den ikke. Prøvde noen flere telefoner fra andre leverandører med samme resultat.

Edit 19.09.2013 kl 23:08:
Fikk paret telefonen med bilen. Etter å prøvd noen ganger på akkurat samme måte som tidligere lot telefonen seg pare med bilen. Aner ikke hva som gjorde at det plutselig funka. Får fortsatt ikke tilgang via USB.

Kjørte fra Alnabru og litt rundt i Oslo før jeg satt nesa mot Fredrikstad for å besøke venner og familie. I motorveihastighet (ca 100 km/t) lå forbruket på +-200 W/km. I hastigheter opp mot 130 steg dette drastisk og det samme gjorde rekkevidden. Bilen er en drøm å kjøre og er den absolutt beste bilen jeg både har eid og kjørt noen gang. Lyden er god, det er lite vindstøy og skjermen er råkul. Det er jo heller ikke et minus at bilen er vanvittig sterk og får frem smilet i de aller fleste. Min far som er 65 år lo som en liten guttunge i det han holdt gassen i bånn og fikk kjenne de massive kreftene.
Besøkte også endel venner som fikk prøvekjøringer (sitte på) og når turen tilbake til Oslo sto for tur var projected range kortere enn avstanden hjem. Kjørte svært pent hele veien og kom hjem med 11 km på projected range, rated range var 22 km. Kjørte vel ca 240 km totalt i dag (rated range ved overlevering ca 350 km).

Nå står den å lader og godgjør seg for en tur til jobb i morgen tidlig. Har prøvd å få kontakt med bilen via anroid app hele dagen, og først etter midnatt fikk jeg kontakt med bilen. Strålende app med artig funksjonalitet.

Legger ved noen bilder.

Mye inntrykk og det er på tide å legge seg. I det store og hele er jeg strålende fornøyd og kan bare ønske alle som står for tur lykke til, gled dere :)



Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

laumb

Ble plutselig mye sutring over Samsung-telefoner her.
Flyttet innleggene til http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9112.0.html

øystein hennum

Hentet bil i går.Alt funker veldig bra.Fin gjennomgang.Min tlf.Samsung Galaxy s4 ble satt opp mot bilen og alt er ok.Ingen skader eller andre ting som var feil.For ett drag. ;D ;D ;D
Øystein 1522 Konnerud

OlaSpakmo

Avtalt uthenting imorgen, lørdag kl 10 med DS.
Sendte en mail igår med noen spørsmål jeg ønsker besvart og gjennomgått under uthentingen.
Til min overraskelse får jeg følgende Mail fra DS i formiddag:

I forhold til betaling av bilen har ikke dette blitt registrert hos vår utenlandske bank enda, slik at jeg er nødt til å be deg om å sende en godkjent kvittering i .pdf-format, slik at vi kan utlevere bilen i morgen. Godkjent kvittering har ditt og vårt kontonummer, sitt RN-nummer, betalingsdato og betalingssum. Screenshot er dessverre ikke godkjent.

Minner om at vi må få oversendt en godkjent kvittering for overføringen.


Ikke har de noen rutine for å gi tilbakemelding om det er krøll på betalingen.

Ikke får jeg beskjeden pr tlf når det blir oppdaget av DS en fredag formiddag, så jeg skal ha litt handlingsrom til å fikse det etterspurte før banken stenger for helga (var opptatt idag og så mailen for en liten time siden...)

Forstår ikke hvorfor skjermdump fra bankinnlogging kan godtas, kan selvsagt importere skjermdumpen inn i Word, klippe den til og lagre som .pdf. Men det gir dem ikke noen større trygghet...


PS: Ja, jeg sjekket at alle opplysninger var lagt inn rett, og får ut kvittering fra nettbanken. Men altså kun på skjermen...  >:( DS
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

Adrian

Sitat fra: Olaspa på fredag 20. september 2013, klokken 15:50
Avtalt uthenting imorgen, lørdag kl 10 med DS.
Sendte en mail igår med noen spørsmål jeg ønsker besvart og gjennomgått under uthentingen.
Til min overraskelse får jeg følgende Mail fra DS i formiddag:

I forhold til betaling av bilen har ikke dette blitt registrert hos vår utenlandske bank enda, slik at jeg er nødt til å be deg om å sende en godkjent kvittering i .pdf-format, slik at vi kan utlevere bilen i morgen. Godkjent kvittering har ditt og vårt kontonummer, sitt RN-nummer, betalingsdato og betalingssum. Screenshot er dessverre ikke godkjent.

Minner om at vi må få oversendt en godkjent kvittering for overføringen.


Ikke har de noen rutine for å gi tilbakemelding om det er krøll på betalingen.

Ikke får jeg beskjeden pr tlf når det blir oppdaget av DS en fredag formiddag, så jeg skal ha litt handlingsrom til å fikse det etterspurte før banken stenger for helga (var opptatt idag og så mailen for en liten time siden...)

Forstår ikke hvorfor skjermdump fra bankinnlogging kan godtas, kan selvsagt importere skjermdumpen inn i Word, klippe den til og lagre som .pdf. Men det gir dem ikke noen større trygghet...


PS: Ja, jeg sjekket at alle opplysninger var lagt inn rett, og får ut kvittering fra nettbanken. Men altså kun på skjermen...  >:( DS

Du kan jo kanskje "skrive" ut kvitering fra nettbanken, men skrive til PDF fil?
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

joern100

Her er min historie:
Christina kom bort og spurte om jeg var Jørn... Jepp!
Bilen står ute, skal bare sette på skiltene, sa hun.

40 minutter visning av bil og funksjoner.
Hun forsto at jeg hadde lest meg opp og la lista deretter.
Hadde 240 km rated og det holdt ikke :-(

Lærte et par nye ting, og screen cleaning mode var en av de

Kjørte til Vestfold for å bli kvitt gammel bil, traff en full P85 ved Ullevål stadion. Mor i huset så veldig fornøyd ut. Til alle med grå: Godt valg!

Alt funker, ikke noe å klage på. Alt har gått knirkefritt og jeg vet ikke hva jeg skal si. Tusen takk til DS Peter og Christina.
Solgt Tesla S60

Sponzo

Sitat fra: joern100 på lørdag 21. september 2013, klokken 17:52
Her er min historie:
Christina kom bort og spurte om jeg var Jørn... Jepp!
Bilen står ute, skal bare sette på skiltene, sa hun.

40 minutter visning av bil og funksjoner.
Hun forsto at jeg hadde lest meg opp og la lista deretter.
Hadde 240 km rated og det holdt ikke :-(

Lærte et par nye ting, og screen cleaning mode var en av de

Kjørte til Vestfold for å bli kvitt gammel bil, traff en full P85 ved Ullevål stadion. Mor i huset så veldig fornøyd ut. Til alle med grå: Godt valg!

Alt funker, ikke noe å klage på. Alt har gått knirkefritt og jeg vet ikke hva jeg skal si. Tusen takk til DS Peter og Christina.

Gratulerer med din knirkefrie levering. ;o)

Skulle hente bilen min i dag men måtte dra hjem igjen uten bil.

Ut fra leveringshistoriene her på forumet forventet jeg at der kunne være en ting eller to som ikke var i orden men etter endt gjennomgang fikk Tesla overlevert en liste på 23 punkter med feil og mangler på bilen min.

Jeg må bare ha vert fantastisk uheldig og dette er selvsagt en gedigen skuffelse men jeg vil gi Tesla muligheten for å rette feilene.


petersv

Sitat fra: Sponzo på lørdag 21. september 2013, klokken 21:45
Sitat fra: joern100 på lørdag 21. september 2013, klokken 17:52
Her er min historie:
Christina kom bort og spurte om jeg var Jørn... Jepp!
Bilen står ute, skal bare sette på skiltene, sa hun.

40 minutter visning av bil og funksjoner.
Hun forsto at jeg hadde lest meg opp og la lista deretter.
Hadde 240 km rated og det holdt ikke :-(

Lærte et par nye ting, og screen cleaning mode var en av de

Kjørte til Vestfold for å bli kvitt gammel bil, traff en full P85 ved Ullevål stadion. Mor i huset så veldig fornøyd ut. Til alle med grå: Godt valg!

Alt funker, ikke noe å klage på. Alt har gått knirkefritt og jeg vet ikke hva jeg skal si. Tusen takk til DS Peter og Christina.

Gratulerer med din knirkefrie levering. ;o)

Skulle hente bilen min i dag men måtte dra hjem igjen uten bil.

Ut fra leveringshistoriene her på forumet forventet jeg at der kunne være en ting eller to som ikke var i orden men etter endt gjennomgang fikk Tesla overlevert en liste på 23 punkter med feil og mangler på bilen min.

Jeg må bare ha vert fantastisk uheldig og dette er selvsagt en gedigen skuffelse men jeg vil gi Tesla muligheten for å rette feilene.

Av ren nysgjerrighet, hvilke punkter da?

teslaz

Sitat fra: Sponzo på lørdag 21. september 2013, klokken 21:45
Gratulerer med din knirkefrie levering. ;o)

Skulle hente bilen min i dag men måtte dra hjem igjen uten bil.

Ut fra leveringshistoriene her på forumet forventet jeg at der kunne være en ting eller to som ikke var i orden men etter endt gjennomgang fikk Tesla overlevert en liste på 23 punkter med feil og mangler på bilen min.

Jeg må bare ha vert fantastisk uheldig og dette er selvsagt en gedigen skuffelse men jeg vil gi Tesla muligheten for å rette feilene.
Hmmm......
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Sponzo

Det er så mye at jeg ikke orker å remse opp alt men her er noen eksempler:

- Bulk ved fotpanel i dørkarm
- Ripe på felger
- Ripe i skinn på baksete
- Flekker på skinn/alcantarapå seter for og bak
- Løst skinn rundt nakkestøtte
- Skitne fingmerker i Alcantara ved soltak+paneler
- Pletter med ukjent lett oliert substans overalt i interiøret på ratt, skjerm, dashbord, dørsider, paneler - DS var sjokkert over dette
- Vibrasjon over 6 km/t, (dette bekymrer meg mest)

Jeg kunne rett og slett ikke overta bilen som den var.

Eneste grunn til at jeg fortsatt har tiltro til Tesla er pga. Dan Myggen. (han som er med i Tesla sine video tutorals om bilens funksjoner. Han er i Norge for å hjelpe Tesla Norge i gang og ble tilkaldt af min DS. Fantastisk sympatisk kar med en serviceinnstilling som er ukjent i Norge.

Han lovet meg en perfekt bil og tilbød til og med at jeg kunne ta bilen hjem over helgen og så kunne de hente bilen på mandagen og kjøre meg til Gardermoen (skal ut og reise noen dager).


larsleik


Sitat fra: Sponzo på lørdag 21. september 2013, klokken 21:45


Gratulerer med din knirkefrie levering. ;o)

Skulle hente bilen min i dag men måtte dra hjem igjen uten bil.

Ut fra leveringshistoriene her på forumet forventet jeg at der kunne være en ting eller to som ikke var i orden men etter endt gjennomgang fikk Tesla overlevert en liste på 23 punkter med feil og mangler på bilen min.

Jeg må bare ha vert fantastisk uheldig og dette er selvsagt en gedigen skuffelse men jeg vil gi Tesla muligheten for å rette feilene.

Ikke mindre enn en skandale av dimensjoner. Kommer til å være like kritisk når jeg henter. Eneste effektive virkemiddel vi har for å sørge for betydelig og rask forbedring er å nekte å ta i mot bilen. Det bør fremtvinge en intern gjennomgang av kompetanse i den norske organisasjonen.


P85 grå med sort, pano, luft, tech, lyd, lys, jump seats, Carbon
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

Kallagtunet

#281
Kipt å lese om feilene Sponzo. Fint hvis du kan dele så mye som du orker... Så andre kan ha en heads up mhp å kikke etter feil på sin levering!

Hvis en har betalt bil før levering hva lærer de egentlig da?

På tide å ta med seg en bankremisse på levering i stedet for å forehåndsbetale?

tklev

#282
Hmm - godt poeng.. Jeg kommer nok ikke til å betale for bilen uten at jeg får sett den først.. Så får det bare ta den tiden det trenger for å få ordnet det - venter heller noen ekstra dage..

PS: må være *alvorlige* feil før jeg evt. velger å ikke ta imot...

larsleik


Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 21. september 2013, klokken 22:38
Kipt å lese om feilene Sponzo. Fint hvis du kan dele så mye som du orker... Så andre kan ha en heads up mhp å kikke etter feil på sin levering!

Hvis en har betalt bil før levering hva lærer de egentlig da?

På tide å ta med seg en bankremisse på levering i stedet for å forehåndsbetale?

Tja, å ikke betale eller ta i mot bilen er ikke et reelt virkemiddel juridisk sett. Å kreve utbedring før  overtakelse er.


P85 grå med sort, pano, luft, tech, lyd, lys, jump seats, Carbon
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

Kallagtunet

#284
Sitat fra: larsleik på lørdag 21. september 2013, klokken 22:57

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 21. september 2013, klokken 22:38
Kipt å lese om feilene Sponzo. Fint hvis du kan dele så mye som du orker... Så andre kan ha en heads up mhp å kikke etter feil på sin levering!

Hvis en har betalt bil før levering hva lærer de egentlig da?

På tide å ta med seg en bankremisse på levering i stedet for å forehåndsbetale?

Tja, å ikke betale eller ta i mot bilen er ikke et reelt virkemiddel juridisk sett. Å kreve utbedring før  overtakelse er.


P85 grå med sort, pano, luft, tech, lyd, lys, jump seats, Carbon

Den må jeg si at jeg ikke helt skjønner... Å be om utbedring før levering og betale når varen er i orden funker både i praksis og etter det jeg forstår juridisk og ikke minst gir det ett incentiv til den som skal utbedre eventuelle feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA