Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lengre rekkevidde uten kjørelys?

Startet av LA-Thing, onsdag 17. juli 2013, klokken 11:07

« forrige - neste »

LA-Thing

Ser i trafikken at de fleste Leaf og Miev enten kjører helt uten lys, eller kun med de små spottene i frontfangern på. Kan ikke huske å ha sett noen med tente baklys. Dette er helt greit i.h.t. de nye lysforskriftene som ble innført for 3-4 år siden for å redusere utslipp av CO2.

Etter mitt syn er imidlertid kjøring uten baklys i Norge en sikkerhetsrisiko da vi ofte har regn ,snø, tåke, mørke, dårlig belyste tunneler etc. Jeg vet at lyset egentlig skal slå seg på automatisk, men det ser ikke ut som det skjer så ofte. Har kjørt inn i tuneller bak mange nyere biler som forblir lysfrie, bare unntaksvis blir baklysene tent.

Uten å kjenne spesifikasjonene eksakt kan jeg ikke tenke meg at lys foran og bak trekker mer enn ca. 150W. Er risikoen for å bli påkjørt bakfra verdt den ekstra kjørelengden dette kan gi? Sparer vi virkelig miljøet vesentlig ved å kjøre uten baklys?
Drammen, Tesla Model S #2510

silverwrx

#1
På Leaf er det automodus på lys. Står den i det, tennes baklys i tuneller.

Europa leaf kjører tåkelys med 5w glødepærer som kjørelys, og det tilfredsstiller dagslyskrav.

Jeg har en US DM leaf, den har LED montert i tåkelys forøvrig, og på forbruksmeteret så trekker av og på med kjørelys utrooolig lite strøm. Hovedlyktene er også LED (35w) og anslår maks strømforbruk til lys til under 100w. Å kjøre i et par timer til batteriet er tomt trekker utrolig lite av batterikapasitet. 50mil kjøres på 6timer på ca 600w av et 85.000w batteri. Det er vifte og ikkeminst varme som drar strøm kan jeg fortelle.. Aircondition drar lite. Radio veldig lite.

Selv kjører jeg alltid med alle lys på.

Kjørte forbi en ModelS i festningstunellen for en uke siden med Leaf, og baklys og frontlys på Tesla er noe av det peneste og kuleste jeg har sett. Blir en slik en..

Ang sikkerhet, så LED baklys pakkes igjen i snø grunnet manglende varmeutvikling, på både fossil og elbiler. Problem er det nå ikke, men et potensielt problem, men kan enkelt ta hensyn til det ved spesielle værforhold. Er sikten så lav, så tar man hensyn. Fjerner snø, sørger for at 3dje bremselys er isfritt på bakrute med varme.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

jkirkebo

Sitat fra: LA-Thing på onsdag 17. juli 2013, klokken 11:07
Ser i trafikken at de fleste Leaf og Miev enten kjører helt uten lys, eller kun med de små spottene i frontfangern på. Kan ikke huske å ha sett noen med tente baklys. Dette er helt greit i.h.t. de nye lysforskriftene som ble innført for 3-4 år siden for å redusere utslipp av CO2.

Etter mitt syn er imidlertid kjøring uten baklys i Norge en sikkerhetsrisiko da vi ofte har regn ,snø, tåke, mørke, dårlig belyste tunneler etc. Jeg vet at lyset egentlig skal slå seg på automatisk, men det ser ikke ut som det skjer så ofte. Har kjørt inn i tuneller bak mange nyere biler som forblir lysfrie, bare unntaksvis blir baklysene tent.

Uten å kjenne spesifikasjonene eksakt kan jeg ikke tenke meg at lys foran og bak trekker mer enn ca. 150W. Er risikoen for å bli påkjørt bakfra verdt den ekstra kjørelengden dette kan gi? Sparer vi virkelig miljøet vesentlig ved å kjøre uten baklys?

Lyset i Leafen min slår seg ihvertfall alltid på i tunneler og med en gang det blir kraftig overskyet. Forøvrig er vel begrunnelsen for ordningen med slukte baklys på dagtid sikkerhet og ikke CO2? Bremselysene blir mye mer synlige på dagtid når baklysene er slukket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LA-Thing

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. juli 2013, klokken 13:23
Forøvrig er vel begrunnelsen for ordningen med slukte baklys på dagtid sikkerhet og ikke CO2? Bremselysene blir mye mer synlige på dagtid når baklysene er slukket.

Vel, forstod det slik at det kan spares noen millioner liter drivstoff årlig i verden dersom det kjøres uten lys, og dermed reduseres utslipp av CO2 (og andre utslipp). Men etter innføring av LED-lys blir denne fordelen stadig mindre.

At bremselysene blir mer synlig med slukte baklys kan man ikke argumentere mot. Ergo bedre å kjøre inn i en mørklagt bil som ikke bremser, enn en med baklys på som bremser da hastighetsforskjellen ved sammenstøtet antagelig blir mindre.
Drammen, Tesla Model S #2510

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA