Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Buss/Taxi felt i Bergen by.

Startet av Starfox, lørdag 04. mai 2013, klokken 01:12

« forrige - neste »

Starfox

Hei

Var og hentet samboeren min i Bergen idag og lurte på en ting jeg alltid har vært pysete på å prøve... Er det slik at med mitt nye vidunder av en Leaf kan bare kjøre alle plasser det er Buss/Taxi skiltet ? som mellom galleriet og på langsiden der med Rådhusgaten og den kollektivtunellen som kommer ut der med Grieghallen?

Mvh
Fersk elbil fører..  ;) Elsker EL skiltet mitt.. har på 2 dager tjent inn i bensin og bompenger 700kr i forhold til å ta bensineren på tunet.

Olsleaf

I følge El Snorre har du som elbil kjører lov til å kjøre der buss kjører, dvs at der taxi ikke har lov har du lov.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Starfox

Såpass ja. Da ser jeg hvor stor gevinst det har.

Elmo

Les denne artikkelen http://www.elbil.no/mennesker/610-kollektivfelt-og-skilting

så du ikke går i fella med underskilt "gjelder ikke buss og taxi".
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Olsleaf

Takk for rettelse Elmo, og da må jeg også tilføye at jeg ikke var klar over dette, men det er jo det vi kaller på gammelt for molbo regler. Dette må det gjøres noe med, er det Marit Arnstad som bestemmer?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Elmo

#5
Sitat fra: Terolsen på lørdag 04. mai 2013, klokken 23:44
men det er jo det vi kaller på gammelt for molbo regler. Dette må det gjøres noe med

Det er i praksis idag (dessverre) opp til hvert enkelt politikammer å hvordan de håndhever molboregelene. Endringer er visstnok på gang lokalt enkelte steder (har vært nevnt Trondheim? og Stavanger?) som endrer teksten på, og/eller håndhevingen av underskilt.

Men en sentralt styrt endring hadde klart vært å foretrekke.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bobakka

Er det noen som har et godt svar om hva vi elbilister skal gjøre når det står påbudt å svinge til høyre med underskilt "gjelder ikke buss"?

Jeg kjører Mosseveien mot Moss og ved Bekkelaget står det omtalte skiltet. Jeg ser at alle elbilister ligger i høyre felt, men jeg prøver å skifte til venste felt i krysset hvis det går greit. Jeg har aldri sett at noen elbisliter har blitt stoppet og får bot.

Så hva er lov? Og hvordan praktiserer Oslo Politi reglene?

Jeg ringte til Romerike politikammer og de sa der at jeg ikke hadde lov til å kjøre mot påbudt kjøreretning med underskilt "gjelder ikke buss"
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Tekna2013

Med el-bil har jeg adgang til å kjøre i kollektivfelt, men jeg er usikker på hva som er definisjonen på kollektivfelt.
Er det kun de feltene som er merket med det blå opplysningsskiltet Buss og Taxi (skilt 508), eller gjelder det også andre steder? Vil det f.eks være tillatt å kjøre dersom feltet er merket med Forbudt for motorvogn (skilt 306.1) med underskilt Gjelder ikke Buss og Taxi (skilt 808 tekst)?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA