Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

økokjøring

Startet av Zero-talent, fredag 21. juni 2013, klokken 12:16

« forrige - neste »

Zero-talent

Snart står leafen i gården, og allerede på prøvekjøring merket jeg at det var gøy å lage julitrær... Men hvordan kjører man mest mulig økonomisk? Jevn fart, minst mulig bremsing, utnytte nedoverbakker osv skjønner jeg. Men hva er dine beste økokjøretips? Og er det best å gi full gass eller bruke tid når man skal opp i fart?
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

elgen

Dette lurer jeg også på ifht Nissan Leaf. Hva er bra økospeed (mest mulig kilometer for strømmen).
Bor i Oslo, like ved ladestasjonen i Hansteens gate, Vika.

Thomas Parsli

Spørsmålet kommer opp regelmessig så jeg anbefaler deg å lete litt.
Men  kortversjonen:

* Fyll mye luft i dekkene
* Kjør sakte
* Ikke brems

Elbilmotoren har høy virkningsgrader og tilnærmet full effekt over store deler av turtaller, så har lite å si hvor for du kommer opp til en gitt hastighet.
(Der en dieselbil har god effekt ved 1800RPM må man som regel over det dobbelte på en fossilbil.)


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rasmus.B

Det er stort sett hastighet som tar knekken på distansen. Generelt sett kan man si at jo saktere du kjører desto lengre kommer du. Men er det vinter og kaldt ute så vil jo tiden også være en faktor siden varmeapparatet trekker strøm, og du kan fint tømme batteriet bare ved hjelp av varmeapparatet.
Hvis du kan tenke deg at du bruker en gitt mengde energi for å kjøre i 60 km/t, og så velger du å øke til 90 km/t, da dobbler du energiforbruket bare pga. luftmotstand. Motstanden øker altså med kvadratet av hastigheten. Foruten hastighet er det lurt å planlegge kjøringen slik at du ikke må bremse unødvendig, eller akselerere kraftig, for så å måtte bremse. Det kan ofte lønne seg å sette bilen i nøytral og trille ned en bakke fremfor å prøve å regenerere fra motorbrems. Det er ikke alltid det lar seg gjøre pga trafikk og hastighet. Hvis du trykker på bremsen med bilen i nøytral vil ikke regenerering virke, og energien er da helt bortkastet.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Mhagen3

Et litt praktisk økokjøringstips: Jeg pleier å gi litt gass i bunnen av bakker for å kjøre fra bilen bak meg. Da kan jeg trille av mer fart på bakketoppen (uten regenerering selvfølgelig) og unngå eller redusere bremsing ned neste bakke.

Alt med måte. Vi snakker ikke 120 i i bakkebunn og 30 på toppen. Men litt over og underfart synes jeg er greit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA