Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe meg Leaf men veldig usikker på enkelte ting...

Startet av VL, mandag 15. juli 2013, klokken 07:50

« forrige - neste »

VL

Takk, Takk for svar :). Må se hva jeg finner på! Det burde jo absolutt blitt montert en hurtiglader mellom Voss og Geilo et sted ja.. Blir jo et langt stopp på campingplassen isåfall..
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

jkirkebo

Sitat fra: VL på tirsdag 16. juli 2013, klokken 16:19
Takk, Takk for svar :). Må se hva jeg finner på! Det burde jo absolutt blitt montert en hurtiglader mellom Voss og Geilo et sted ja.. Blir jo et langt stopp på campingplassen isåfall..

Så ille langt trenger det ikke å bli om du kjører forsiktig. Strekningen er bare 141km lang. Normalt innenfor rekkevidden om man kjører i 70-80km/t (uten klima) men for å overvinne stigningen opp fra 50moh til 770moh går det med ca. 17% av batterikapasiteten. Med 16A lader man ca. 15% i timen så det er nok mulig å komme fram med 1-1,5 times 16A-lading så sant man har ladet til 100% i Voss.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Vinden hjelper også litt. Regner med det oftest er vestavær i Hordaland også? I Midt-Norge har det endel å si ihvertfall. Bruker merkbart mer strøm på å kjøre vestover enn østover.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Steinar_h

Sitat fra: VL på mandag 15. juli 2013, klokken 15:52
Takker for svar! :-).. Mye nyttig info her. Til Steinar_h ( Kontakter jeg Nissan Drotningsvik for og få tilgang til hurtigladeren da? Eller er det kort/mynt betaling der?..

Ja, du kan berre stikke innom butikken og be om ladekort. Då eg kjøpte var det slik at du måtte betale 500 kr på forskudd, og deretter kan du lade for dette beløpet, som eit kontantkort til mobil. Dette ladekortet heldt du opp mot sensoren etter du har plugga i ladekabelen, for at ladinga skal starte. Når du skal stoppe ladinga må du scanne kortet på nytt.

No veit ikkje eg kva veg du køyrer til jobb, men det kan kanskje vere greit å vite at det er ein hurtiglader som er gratis utenfor Rema 1000 i Fjøsangervegen (men det er ofte litt kø der på ettermiddagen). Det er er også ein gratis lader utenfor ABB i Fyllingsdalen.

Gratulerer med elbil!
Bergen - Blå Nissan Leaf 2012,  bruktimport (250 km) frå Frankrike

erikf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. juli 2013, klokken 17:47
Sitat fra: VL på tirsdag 16. juli 2013, klokken 16:19
Takk, Takk for svar :). Må se hva jeg finner på! Det burde jo absolutt blitt montert en hurtiglader mellom Voss og Geilo et sted ja.. Blir jo et langt stopp på campingplassen isåfall..
Så ille langt trenger det ikke å bli om du kjører forsiktig. Strekningen er bare 141km lang. Normalt innenfor rekkevidden om man kjører i 70-80km/t (uten klima) men for å overvinne stigningen opp fra 50moh til 770moh går det med ca. 17% av batterikapasiteten. Med 16A lader man ca. 15% i timen så det er nok mulig å komme fram med 1-1,5 times 16A-lading så sant man har ladet til 100% i Voss.
Kjørte denne strekningen forleden. Ladet til 100% på voss og kjørte noenlunde forsiktig. Helt tørt og ca 18 grader. Stoppet på Garen camping på 750 moh og ladet med 10A i to timer i hyggelige omgivelser og lunch. Det viste seg at jeg neppe hadde trengt det, men vi slapp i alle fall å svette. Etter vidden (1250 moh) går det bare nedover igjen til geilo på 750 moh. Her bruker du knapt strøm.
Kjøpte diverse og betalte litt for ladingen til de hyggelige folkene i butikken til campingen. Med litt mer undersøking finner man nok en 16A-krets å lade på i stedet. Men vi hadde god tid.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

VL

Takker for svar og gode tips! Greit og ha med seg : - )...  Får bilen min 5august men har ikke kjøpt med 16A lader endå.. Hvor er den rimeligst og kjøpe?. Får prøve oss på Voss - Geilo da med en time eller to på den campingen.. Burde man ringe og avtale på forhånd der eller? = )..

Jobben min er i Åsane, jeg bor i godvik. Så 5 mil tur retur så satser på og kun lade 2-3 ganger i uken. Den hurtigladeren på ABB/Rema, må man betale noe der? eller ha noen form for adgangskort? Og isåfall, hvor mye koster 1 ladning?.
Får stikke ut en tur på Nissan i drotningsvik en dag vertfall og fikse meg ladekort til hurtigladeren der :-D...
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

erikf

Jeg vil anbefale charge-amps sin kabel for å få ladet med 16A. Den er veldiskutert i andre tråder. Tror prisen er konkurransedyktig.
Sikkert lurt å ringe på forhånd og spørre om det er greit, i tilfelle de skulle få motforestillinger etter hvert (noe jeg ikke tror). Jeg kan høre med dem om en uke når jeg skal innom igjen.
ABB ved rema i fyllingsdalen er fortsatt gratis å benytte såvidt jeg vet.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Steinar_h

Ja, laderen ved Rema Fjøsanger er gratis, og du treng ikkje adgangskort. Berre å plugge i og trykke start. ;-) ABB har eg ikkje vore på på ei stund, men meiner det fortsatt er det same på den.
Bergen - Blå Nissan Leaf 2012,  bruktimport (250 km) frå Frankrike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA