Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe meg Leaf men veldig usikker på enkelte ting...

Startet av VL, mandag 15. juli 2013, klokken 07:50

« forrige - neste »

VL

Hei.

Jeg er en av mange som nå har fått øynene opp for hvor mye man kan spare på og gå over til El-bil. Og med det funnet ut at Nissan Leaf er den mest attraktive Elbilen på markedet for meg nå ( Tesla blir for dyr ) hehe.
Jeg har sett på en 2012/2013 modell med alt av utstyr. Den ligger på 190 000 i pris. Det jeg er mest usikker på er hvordan og hvor jeg skal lade den.
Jeg bor i Bergen vest området i blokk for øyeblikket ( 3 ) etasje.. Blir liksom litt vanskelig og strekke en kabel fra huset og ned på felles parkeringsplassen.. Det er heller ikke noe strømuttak eller lagt opp noe som helst for elbiler her... Så hva gjør jeg? Noen som vet om noen hurtigladningstasjoner i Bergen vest området?. Det jeg ser for meg er og stikke innom en slik 2-3 ganger i uken på kveldstid sånn at bilen alltid har nok strøm til at jeg kommer meg til og fra jobb og på butikken så kanskje jeg slipper unna hjemmeladningen så lenge jeg bor i blokk??.
En annen ting jeg lurer på er hvordan de hurtigladningene fungerer? Må man ha med sin egen kabel der? eller er det lagt opp kabel der som man benytter seg av? Og isåfall hvor mye og hvor får jeg kjøpt en kabel til hurtigladning?.
Har sett enkelte steder er det en boks på veggen på elbil stoppene med et strømuttak uten noen som helst kabel mens på bilder ser jeg noe som ligner på ''bensin'' pumper med ledning og hele pakken som man bare plugger i bilen.. Hva er forskjellen?

Og til sist, noe jeg bør passe på når jeg kjøper en slik bil? Noe jeg må forsikre meg om at jeg får med? Eller noe jeg trenger og kjøpe med med en gang?

Håper på svar! Er veldig klar for elbil nå men ganske stresset og usikker! : - D
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

tomrh

#1
Sitat fra: VL på mandag 15. juli 2013, klokken 07:50
Jeg bor i Bergen vest området i blokk for øyeblikket ( 3 ) etasje.. Blir liksom litt vanskelig og strekke en kabel fra huset og ned på felles parkeringsplassen.. Det er heller ikke noe strømuttak eller lagt opp noe som helst for elbiler her... Så hva gjør jeg?
Du sjekker først www.ladestasjoner.no om det er noen offentlige ladepunkt i nærheten du kan bruke. Ellers bør du snakke med vaktmesteren om løsninger, evt. ta det opp med boligsameiet. En tilgjengelig stikkontakt er absolutt det beste.

Sitat fra: VL på mandag 15. juli 2013, klokken 07:50
Noen som vet om noen hurtigladningstasjoner i Bergen vest området?. Det jeg ser for meg er og stikke innom en slik 2-3 ganger i uken på kveldstid sånn at bilen alltid har nok strøm til at jeg kommer meg til og fra jobb og på butikken så kanskje jeg slipper unna hjemmeladningen så lenge jeg bor i blokk??.
Du kan sjekke ladestasjoner.no hvor hurtigladerne er, eller også hurtigladekartet for også å få med planlagte hurtigladere. Men jeg ville ikke basert meg på kun hurtiglading, det blir litt pes å måtte oppsøke en hurtiglader en gang pr. dag. Mye bedre å komme hjem og bare plugge i.

Sitat fra: VL på mandag 15. juli 2013, klokken 07:50
En annen ting jeg lurer på er hvordan de hurtigladningene fungerer? Må man ha med sin egen kabel der? eller er det lagt opp kabel der som man benytter seg av? Og isåfall hvor mye og hvor får jeg kjøpt en kabel til hurtigladning?.
Har sett enkelte steder er det en boks på veggen på elbil stoppene med et strømuttak uten noen som helst kabel mens på bilder ser jeg noe som ligner på ''bensin'' pumper med ledning og hele pakken som man bare plugger i bilen.. Hva er forskjellen?
Hurtigladerne har kabel - det er "bensinslangen". :) Du trenger ikke kjøpe noe annet enn å kjøpe tilgang. Vet ikke hvordan det er i Bergensområdet, men i Trøndelag er det kun abonnement som gjelder. For 299,-/mnd får man lade så mye og ofte man vil. Man lader normalt opp til ca. 80%, det tar typisk 15-30 min avhengig hvor mye man har fra før. Etter dette går ladehastigheten så kraftig ned at det nesten ikke er vits og er upopulært hos evt. andre som står i kø og venter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

knnygar

Med bilen fylgjer det ein kabel som du pluggar i standard veggkontakter.
Dette gir som regel 10 A lading, og 10-12 timar ladetid (0-100%).
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Steinar_h

Det er ein hurtigladar utanfor hjå Nissan i Drotningsvik. Denne må du kjøpe tilgang til, men prisen for lading er ikkje so verst (syns å hugse at det var rundt 2 kr kw/t).

Eg bur sjølv i borettslag i Bergen, og måtte sjølv bekoste å legge inn stikkontakt i fellesgarasjen. Det har eg aldri angra på, og eg ville nok vore litt usikker på å basere meg kun på hurtiglading. Men, alt går vel. :-)
Bergen - Blå Nissan Leaf 2012,  bruktimport (250 km) frå Frankrike

tomrh

Sitat fra: VL på mandag 15. juli 2013, klokken 07:50
Og til sist, noe jeg bør passe på når jeg kjøper en slik bil? Noe jeg må forsikre meg om at jeg får med? Eller noe jeg trenger og kjøpe med med en gang?

Sitat fra: knnygar på mandag 15. juli 2013, klokken 10:51
Med bilen fylgjer det ein kabel som du pluggar i standard veggkontakter.
Dette gir som regel 10 A lading, og 10-12 timar ladetid (0-100%).
Mange skaffer seg en ekstra 16A ladekabel for å kunne lade noe raskere, siden offentlige ladepunkt tilbyr 16A. Denne kabelen leveres ikke av Nissan. Det mest vanlige er å bestille fra Charge-Amps, eller å skaffe en brukt fra 2011-modellene av trillingene som ble levert med 16A som standard (trillingene = Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero, Peugeot Ion). Disse er kompatible. Noen, inkl. meg selv, har skaffet fra Sverige. Kablene er svært dyre, mange tusen kroner.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

knnygar

Ekstra ladekabel er nok kjekt å ha.
Ser at Salto.no har ein, men står ikkje pris eller info på sidene deira.
Sjølv om det her står 13 A er det nok omtrent same ladestraumen som den frå Charge-Amps.

Ellers "treng" ein vel ikkje noko anna enn til ein vanleg ny fossilbil ;-)
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

jkirkebo

Sitat fra: knnygar på mandag 15. juli 2013, klokken 14:34
Ekstra ladekabel er nok kjekt å ha.
Ser at Salto.no har ein, men står ikkje pris eller info på sidene deira.
Sjølv om det her står 13 A er det nok omtrent same ladestraumen som den frå Charge-Amps.

Ellers "treng" ein vel ikkje noko anna enn til ein vanleg ny fossilbil ;-)

EVSEupgrade.com selger også 16A ladekabler. Jeg ga ca. 7500,- for min inkl. frakt og mva.

Dette er samme typen som medfølger Leafen, men modifisert for 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

VL

Takker for svar! :-).. Mye nyttig info her. Til Steinar_h ( Kontakter jeg Nissan Drotningsvik for og få tilgang til hurtigladeren da? Eller er det kort/mynt betaling der?.. Og som jeg har forstått nå så følger det med en kabel i bilen jeg kan plugge rett i en stikkontakt uten og måtte ha noen overganger og styr? Men da tar det 8-10 timer og lade fult opp?..  Sånn ellers bilen jeg faktisk kjøpte før idag ( får den levert om 2-4 uker )- Var gått 18000km, det følger med 2års garanti på den, ville det være smart av meg å ligge ut ytterligere 9000 for og utvide denne til 5år?.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

BE

Gratulerer med bil!
Har du sjekket muligheten for å lade på Jobb? Du trenger bare et vanlig stikk, og mange arbeidsgivere har ikke problem med å legge ut disse få kronene det er snakk om.

Edit:
For at det skal ta 10 timer må bilen være nestren tom når du setter den på lading. For de fleste er det sannsynligvis bare snakk om et par-tre timer med lading hver gang de setter i kabelen.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

VL

Takk Takk :D...Det var jo en god ide :) Jobber jo som montør, så kan jo bare hive den på lading vær morgen når bilen parkeres på verkstedet :D... Men har jeg forstått riktig er det egne kabler på hurtigstasjonene? Så jeg slipper og kjøpe noe ekstra kabler og ha med om jeg vil hurtiglade?.. Sånn ellers med tanke på Autopass og slikt. Må jeg ha en egen som viser at det er Elbil? eller er ikke det nødvendig?.. Og hvor ofte må en slik på inn på service iforhold til en bensin/diesel?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

MrMastodon

Du må ha en autopass-brikke som sier at du ikke skal betale :-D

Sent from my GT-I9300


knnygar

Eg flytta Autopassbrikka over frå gamlebilen.
Måtte søke om fri passering, og det tok 3-4 dagar.
Pga utanlandske bilar med EL på skilta kan det vistnok ikkje registrerast automatisk, og ein bør difor ha brikke.
Ellers kan ein risikere ein del faktura i posten som ein då må få refundert.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

torle

Vedrørende bom-brikke så er det bare og sende en søknad til bomringen i Bergenhttp://85.200.219.104/Hjem-383.aspx, da jeg søkte måtte jeg legge ved kopi av vongkort, dagen etter fikk jeg mail om at bilen ville kunne passere uten brikke inntil jeg mottok brikken i posten. Etter noen dager kom brikken, før jeg klistret den inn i bilen registrerte jeg brikkenummer i bygarasjenhttp://www.bergenparkering.no/parkeringshus/bygarasjen/registrering-av-ladbare-kjoretoy-for-privatkunder/, så da har en muligheten til å parkere sentralt i Bergen, der er jo også lading, men har hørt at det er ofte fullt. Siste jeg leste i BT var at nå kommmer det tidsbegrensing på ladeplassene.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

VL

Takker for svar! : - ).. Da er jeg så og si klar for el bil da :-D.. Den kommer om 4 uker! Gleder meg masse nå! Eneste jeg er usikker på nå er en planlagt kjøretur til ÅL litt senere i sommer. Litt i tvil på at rekkevidden holder da det ikke er ladestasjoner mellom Voss og Geilo.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

tomrh

Sitat fra: VL på tirsdag 16. juli 2013, klokken 07:31
Takker for svar! : - ).. Da er jeg så og si klar for el bil da :-D.. Den kommer om 4 uker! Gleder meg masse nå! Eneste jeg er usikker på nå er en planlagt kjøretur til ÅL litt senere i sommer. Litt i tvil på at rekkevidden holder da det ikke er ladestasjoner mellom Voss og Geilo.
Gratulerer med elbil!
Du må satse på en campingplass e.l. og lade litt mellom Voss og Geilo mens du spiser middag. Da hjelper det veldig å ha 16A ladekabel framfor 10A! Fant andre tråder om rekkevidde-utfordringen mellom Voss og Geilo:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7686.msg86704.html#msg86704
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7112.msg78000.html#msg78000
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA