Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klimabil 2008

Startet av Cobos, mandag 21. april 2008, klokken 19:37

« forrige - neste »

Cobos

Jeg hadde selv tenkt meg en tur for å se om dette blir en god tradisjon. Det jeg dog gjerne vil ha spekulasjoner rundt er den nylanseringer som skal foregå der. Klipper fra programmet hos Zero:
14.30 Lansering og prøvekjøring av el-kjøretøy.

Hva slags kjøretøy kan dette være? Noen ideer ?
Think eller Buddy har vel ikke noe mer nytt på lager?

Dukker jeg opp får jeg jo vite det, men spekulasjoner er jo gøy :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Griffel

Sitat fra: Cobos på mandag 21. april 2008, klokken 19:37

Hva slags kjøretøy kan dette være? Noen ideer ?
Think eller Buddy har vel ikke noe mer nytt på lager?


Jeg vet ikke, men Enviro lover på hjemmesiden sin en Cleanove II testbil til disp. i April, og den 26 er jo nær slutten av April, så kanskje?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Utifra VG artikkelen ser det ut som det er Enviro sin elbil som er den som blir lansert. Den er såpass kjent at det er jo litt juks... :) 

Den ser jo iogforseg bra ut den helt til man ser prisen, det kan da ikke være så sinnsvakt dyrt med Li-ion batterier ? Koster de virkelig 200 000 NOK når de lages av en stor seriøs leverandør som Renault?

Men jeg kan jo alltids håpe på overraskelser :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: Cobos på onsdag 23. april 2008, klokken 22:09
Den ser jo iogforseg bra ut den helt til man ser prisen, det kan da ikke være så sinnsvakt dyrt med Li-ion batterier ? Koster de virkelig 200 000 NOK når de lages av en stor seriøs leverandør som Renault?

Cobos
Kjøpte nylig A123 lithium batteri til modellfly, kr 140,- for én 3,2V/2,3Ah celle. Det skulle bli 19.021,- pr kWh om jeg har regnet riktig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#5
Tror det blir enda dyrere. For en Think pakke på12kw og 120v trenger man 1630 celler ganger kr140 blir kr228.270,00. Du sikkert få noe kvantums rabatt.

Ny Think= kr200.000 + batterileie
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rio

De selger 9,9V 2,3 Ah på Ebay for USD 45,-, dvs. NOK 225,- (for 3 celler).

Ønsker man 96V må man sette 9,7 i serie, dvs. 10 x 99V.
Ønsker man 160 Ah, må man ha 70 i parallell.

NOK 225,- x 10 x 70 = NOK 157500,-.

Med blybatterier så bruker man ca 50% av kapasiteten (slik at man ikke ødelegger batteriene), og da blir det NOK 78 750,-.

Med det antallet, så må man også regne med en kraftig rabatt, men offisielt må man betale moms i Norge.

Kanskje NOK 60000,- for 80 Ah 99V om en stund?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Snakket med dem nå. Det kommer celler med 3-4 ganger kapasiteten til neste år. Da trenger man "bare" lodde sammen noen få hundre av dem!  ;D

Større pakker blir nok kun i 2010, dessverre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eljet

Sitat fra: Rio på torsdag 24. april 2008, klokken 23:05
Snakket med dem nå. Det kommer celler med 3-4 ganger kapasiteten til neste år. Da trenger man "bare" lodde sammen noen få hundre av dem!  ;D

Større pakker blir nok kun i 2010, dessverre.

Hørres kansje ut som pesimist.

Men man må aldri lodde på litium batterier som ikke har loddeører.
Litium batterier har halv effekt av TNT og blir ustabil ved oppvarming.
Jeg har vert på litium kurs og sett vilke skader og effekt dette har.

Kjenner også en man på 100kg + som loddet på et batteri og han ble flyttet noen meter
og fikk seg en tur på sykehus.

Har selv loddet på desse med loddeører i forbindelse med subsea utstyr og likte det ikke.

Sette sammen store mengder med disse cellene er fordel å få gjort på fabrikk som har rett utstyr.

Det finnes også spesial brannslukkere til litium
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Griffel

#9
Gratulasjoner til Øyvind Lunde og Eyvind Brynildsen som i henholdsvis "gammel" Think og Buddy fikk 1. og 2. plass foran Mads Østberg i en ny Think. :)

i Klimabil 2008 arrangementet som foregikk på Youngstorget i Oslo i dag.

Think-er, P106, Buddy-er, Reva, og Cityel var med på løpet.


1.bil klar til start
Bildey hentet fra Reva blogg
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA