Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av takktakk, onsdag 10. juli 2013, klokken 15:53

« forrige - neste »

Tesla85

Er det noen som vet om det finnes en mulighet for å lade fra en CEE kontakt på 32A alt 63 A  (Trolig 400V).
Hva trenger jeg for å gjøre dette?
Jeg skal på en langtur til DK og hotellet jeg skal bo på her tilgang på dette...
De har også en Tesla lader, men den er til Roadster, og ifølge Tesla ikke mulig å bruke på en Europeisk Model S  :'(
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Leif1

Hei!

Se denne: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html (nederst på siden)
Mobil type 2 boks. Kan visst hente ut 32A fra 400V rødt stikk.
Vurdere å få tak i en sånn selv, kombinert med en 230V-400V transformator til garasjen.
Konvertitt fra S til X

jkirkebo

Sitat fra: Tesla85 på mandag 02. desember 2013, klokken 07:32
Er det noen som vet om det finnes en mulighet for å lade fra en CEE kontakt på 32A alt 63 A  (Trolig 400V).
Hva trenger jeg for å gjøre dette?
Jeg skal på en langtur til DK og hotellet jeg skal bo på her tilgang på dette...

Da klarer du deg vel med 11kW ladeeffekt?

Det du da trenger er det røde adapteret til UMC samt overgang fra 32A til 16A rød CEE, evt. fra 63A om det er det som finnes der.

Får du ikke tak i det røde adapteret blir det verre, da må du evt. ha tak i en tredjeparts ladekabel for 400V.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tesla85

Sitat fra: Leif1 på mandag 02. desember 2013, klokken 10:30
Hei!

Se denne: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html (nederst på siden)
Mobil type 2 boks. Kan visst hente ut 32A fra 400V rødt stikk.
Vurdere å få tak i en sånn selv, kombinert med en 230V-400V transformator til garasjen.

Det rekker jeg dessverre ikke før jeg drar. Jeg bor i Oslo. Synes det var en litt drøy pris å betale for å være sikker på å få strøm nok i en helg. Men ideen var god!  ;)
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

Tesla85

Sitat fra: jkirkebo på mandag 02. desember 2013, klokken 11:18
Sitat fra: Tesla85 på mandag 02. desember 2013, klokken 07:32
Er det noen som vet om det finnes en mulighet for å lade fra en CEE kontakt på 32A alt 63 A  (Trolig 400V).
Hva trenger jeg for å gjøre dette?
Jeg skal på en langtur til DK og hotellet jeg skal bo på her tilgang på dette...

Da klarer du deg vel med 11kW ladeeffekt?

Tja.. Jeg har hele natten (8-10 timer) og dobbeltlader.  Overgang kan vi vel bare drømme om å få..  :-\

Det du da trenger er det røde adapteret til UMC samt overgang fra 32A til 16A rød CEE, evt. fra 63A om det er det som finnes der.

Får du ikke tak i det røde adapteret blir det verre, da må du evt. ha tak i en tredjeparts ladekabel for 400V.
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

buylove

Hei!
Er i planleggingsfasen for å kjøpe meg en Model S. Har prøvd å finne ut hvilke muligheter det er for lading men har ikke funnet noen god oversikt over mulighetene. Hjemme har jeg 230V 3-fas 16A og 230V 3-fas 32A. Det ser ut for meg som om det ikke er noen mulighet for å kunne utnytte disse som 3-fase. Stemmer dette? Det er i såfall veldig dumt for 230V 3-fas 16A er jo en av det mest vanlige kontaktene rundt om kring i Norge. Hadde jeg kunnet utnyttet 32A 3-fasen hjemme så hadde det hvert ypperlig men det ser ut for meg som om jeg kun får utnyttet den som 1-fas. Ellers så er det tydeligvis en del nye uttrykk som jeg må lære meg som type ditt og datt.
Er det noen som kjenner til en god skjematisk oppstilling på hva som kan benyttes/ikke benyttes av vanlige norske kontakter? Det hadde hvert til god hjelp for en fersking som meg. Er gammel elektriker så jeg kjenner litt til effektene som kan hentes ut av de forskjellige kontaktene, men det ser ut for meg som det ikke er mulig å få utnyttet disse 3-fase kontaktene fult ut.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Leaffen

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leif1

Sitat fra: buylove på tirsdag 03. desember 2013, klokken 10:44
Hei!
Er i planleggingsfasen for å kjøpe meg en Model S. Har prøvd å finne ut hvilke muligheter det er for lading men har ikke funnet noen god oversikt over mulighetene. Hjemme har jeg 230V 3-fas 16A og 230V 3-fas 32A. Det ser ut for meg som om det ikke er noen mulighet for å kunne utnytte disse som 3-fase. Stemmer dette? Det er i såfall veldig dumt for 230V 3-fas 16A er jo en av det mest vanlige kontaktene rundt om kring i Norge. Hadde jeg kunnet utnyttet 32A 3-fasen hjemme så hadde det hvert ypperlig men det ser ut for meg som om jeg kun får utnyttet den som 1-fas. Ellers så er det tydeligvis en del nye uttrykk som jeg må lære meg som type ditt og datt.
Er det noen som kjenner til en god skjematisk oppstilling på hva som kan benyttes/ikke benyttes av vanlige norske kontakter? Det hadde hvert til god hjelp for en fersking som meg. Er gammel elektriker så jeg kjenner litt til effektene som kan hentes ut av de forskjellige kontaktene, men det ser ut for meg som det ikke er mulig å få utnyttet disse 3-fase kontaktene fult ut.

Du trenger en trafo. 230V IT - 400V TNS
Det er en tråd her om det også. (Men nå finner jeg den ikke igjen. Det er en kar der som
har et gruppekjøp på gang med trafoer.)
Med en sånn skal det la seg gjøre å dra ut en 32A kurs på fullt. Dvs: 230x32x1,73=12,7KW
Det blir dyre KW ser jeg, ettersom en klarer val 7KW på enfas også..
Vi har denne kalkulatoren hos Tesla som veldig enkelt gir oss forskjellen i ladetid mellom de forskjellige
ampere/volt-styrkene: http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator




Konvertitt fra S til X

Bjørn

Sitat fra: buylove på tirsdag 03. desember 2013, klokken 10:44
Hei!
Er i planleggingsfasen for å kjøpe meg en Model S. Har prøvd å finne ut hvilke muligheter det er for lading men har ikke funnet noen god oversikt over mulighetene. Hjemme har jeg 230V 3-fas 16A og 230V 3-fas 32A. Det ser ut for meg som om det ikke er noen mulighet for å kunne utnytte disse som 3-fase. Stemmer dette? Det er i såfall veldig dumt for 230V 3-fas 16A er jo en av det mest vanlige kontaktene rundt om kring i Norge. Hadde jeg kunnet utnyttet 32A 3-fasen hjemme så hadde det hvert ypperlig men det ser ut for meg som om jeg kun får utnyttet den som 1-fas. Ellers så er det tydeligvis en del nye uttrykk som jeg må lære meg som type ditt og datt.
Er det noen som kjenner til en god skjematisk oppstilling på hva som kan benyttes/ikke benyttes av vanlige norske kontakter? Det hadde hvert til god hjelp for en fersking som meg. Er gammel elektriker så jeg kjenner litt til effektene som kan hentes ut av de forskjellige kontaktene, men det ser ut for meg som det ikke er mulig å få utnyttet disse 3-fase kontaktene fult ut.

Da er d nok bare trafo som nevnt.. (dyrt) eller å delvis utnytte den 32A enfasen din m en overgang til 32A enfas.. da får du ihvertfall drøye 7kw, men da må du vente på den sagnomsuste blå adapteren.. :)

buylove

Takk for svar!
Hva med 3-fas 16A 230V er det mulig å utnytte den som trefas? Kan en utnytte 32A 3-fas 230V med en dobbelt lader?
Hva er hensikten med disse kontaktene type to med en drøss med kontakter i enden og hvor kan de brukes?
Er det noe en må/bør ha når en er på lang tur?
Et annet spørsmål er hvor mange kwh går det med på å lade bilen fra null til maks? En hos Tesla sa det gikk med 85 kwh men denne kalkulatoren til Tesla sier over 100kwh. Hva er riktig? Batteriet er jo på 85kwh så det er jo logisk det denne selgeren sa.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

M.SKEIDE

Batteriet er 85kWh men pga varmetap bruker den mer enn 85kWh ved ladning til 100%
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

Duzzy

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 19:57
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2013, klokken 19:51
Problemet med Salto og begrensning til 16A på enkeltlader ble vel løst på ett eller annet tidspunkt? Slik at enkeltlader i det minste kan lade med 32A enfas?

26A foreløpig. Og de løste såvidt jeg vet problemet ved å laske sammen to faser til bilen.
Har testet litt... Hvis en lasker alle fasene i pluggen.
Altså en fase på N og den andre på L1 L2 L3 så får man ladet med 32A på enfase og enkellader.
Egentlig kan man da heller bruke 3fas 230 og fordele og man vil ikke få så skjev belastning. Blir ikke helt jevnt fordelt, men bedre enn enfas. Men dette har jeg ikke testet enda da jeg ikke har kabel til det...
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

buylove

Hei!

Jeg ser at med superlader så bruker en nesten like lang tid på lade batteriet med de siste 20% som de første 80%.
Hvordan er det med hjemmeladerene? Er det noe av samme effekten hjemme f.eks. med en 230V 32A?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Øyvind.h

Sitat fra: buylove på tirsdag 03. desember 2013, klokken 20:22
Hei!

Jeg ser at med superlader så bruker en nesten like lang tid på lade batteriet med de siste 20% som de første 80%.
Hvordan er det med hjemmeladerene? Er det noe av samme effekten hjemme f.eks. med en 230V 32A?

Tja. Noen her bør vel kunne svare på hvilken ladeeffekt superladeren har når batteriet nærmer seg 100% SOC? Jeg vil tro den uansett er langt høyere enn 7kW, så du vil nok ikke merke noen hastighetsreduksjon med et pinglete 32A enfas uttak  :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: Duzzy på tirsdag 03. desember 2013, klokken 19:30
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2013, klokken 19:57
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. november 2013, klokken 19:51
Problemet med Salto og begrensning til 16A på enkeltlader ble vel løst på ett eller annet tidspunkt? Slik at enkeltlader i det minste kan lade med 32A enfas?

26A foreløpig. Og de løste såvidt jeg vet problemet ved å laske sammen to faser til bilen.
Har testet litt... Hvis en lasker alle fasene i pluggen.
Altså en fase på N og den andre på L1 L2 L3 så får man ladet med 32A på enfase og enkellader.
Egentlig kan man da heller bruke 3fas 230 og fordele og man vil ikke få så skjev belastning. Blir ikke helt jevnt fordelt, men bedre enn enfas. Men dette har jeg ikke testet enda da jeg ikke har kabel til det...
dette har vært spennende å prøvd, men jeg tror umc liker dette og gir en feilmelding.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA