Hvordan oppnå beste rekkevidde - E134 Øst-vest mulig?

Startet av Hyperstress, søn 07. jul 2013, kl. 18:32

« forrige - neste »

Hyperstress

Jeg har ikke erfaring med Elbil fra før, men regner med mange på forumet her har en viss feel på hva som kan være oppnåelig med Teslaen:

1. Tror dere den vil kunne krysse fjellet på E134 dersom en kan benytte, og kjører mellom, ladere i Kongsberg og Haugesund/Rosendal? (ca340km, ca 1100 høydemeter)

2. Regner med at de grove triksene for å oppnå best rekkevidde er å kjøre smooth, ikke for fort, minimere bruk av klimaanlegg/setevarme etc, ikke ha åpen vinduer/soltak, nok lufttrykk i dekka. Andre ting?

3. Jeg hørte at Tesla anbefalte å benytte cruise control for å holde jevn hastighet, og dermed få best rekkevidde. Min erfaring fra fossilbil er at en har høyere forbruk med cruise control.. Virker som at den "jager" hastigheten litt, og dermed sløser energi. Hva tror dere? Er Tesla cruise controllen annerledes enn på andre biler, eller er utsagnet deres myntet på paddeflat Interstate i USA?

4. Er det noen tommelfingerregel, eller måte å finne ut, hvor mye energi som går tapt i høydemeter hvis en kjører over et fjell, kontra samme distanse på flat mark?

5. Hva tror dere gir best rekkevidde av å cruise i 120kmt på motorvei, kontra snitthastighet på 50kmt på svingete landevei?

Kvalifisert gjetning er lov..  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

valvolainen

På kongsberg er det vel chademo.
_Når_ vi får chademo adapter, burde det være mulig å tanke opp noen mil her.
Har kikket endel på dette selv, da vi ofte kjører oslo/haugesund.
På sommerstid tror ikke jeg det blir noe problem, på vinteren er jeg usikker. Vi kommer til å tanke hos venner ca. ved haukelid og kjøre videre dagen etter.

Det er tross alt 36 mil til aksdal der neste chademo lader står.

Angående hastigheter, 120 på flat motorvei kommer til å bruke vesentlig mer juice enn 50km på svingete vei.
Jeg har tro på cruisekontrollen, håper jeg kommer til å bruke denne endel, og jeg tror nok det blir fint å sette denne på 80 og traversere telemark.
Edit: Kjører man i 60 istedenfor 80 kommer man mye lengre, og over haukelid kan det faktisk redde deg fra og måtte finne en vennlig sjel med 16A kontakt. Da kommer man faktisk veldig mye fortere frem:=)

Opp og ned - Det koster endel å kjøre opp, samtidig vil du få tilbake noe av dette i regnerering på vei ned igjen. Men naturligvis ikke alt.
Tror noen har regnet på dette, det koster ca. 50 km per 1000 m stigning. Endel får man tilbake med regenering.

Forøvrig anbefales disse sidene sterkt!

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13678-How-to-plan-a-road-trip-how-long-will-it-take
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13220-Putting-some-numbers-on-the-factors-that-affect-range
http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/96-The-Rules-of-Model-S-Road-Tripping

Her er strømkalkulatorer, noen av dem tar hensyn til stigning.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11723-Ev-routing-for-roadtrips/page4?p=289806&viewfull=1#post289806

Thomas Parsli

1. Tror dere den vil kunne krysse fjellet på E134 dersom en kan benytte, og kjører mellom, ladere i Kongsberg og Haugesund/Rosendal? (ca340km, ca 1100 høydemeter)

Uproblematisk med 85kWh, på kanten med 60kWh.

2. Regner med at de grove triksene for å oppnå best rekkevidde er å kjøre smooth, ikke for fort, minimere bruk av klimaanlegg/setevarme etc, ikke ha åpen vinduer/soltak, nok lufttrykk i dekka. Andre ting?

Kjøre sakte og utnytte regenerering mest mulig (istedenfor å bremse).
Setevarme  påvirker i praksis ikke rekkevidden, klimaanlegg bruker en del strøm men er bedre enn å kjøre med åpne vinduer.

3. Jeg hørte at Tesla anbefalte å benytte cruise control for å holde jevn hastighet, og dermed få best rekkevidde. Min erfaring fra fossilbil er at en har høyere forbruk med cruise control.. Virker som at den "jager" hastigheten litt, og dermed sløser energi. Hva tror dere? Er Tesla cruise controllen annerledes enn på andre biler, eller er utsagnet deres myntet på paddeflat Interstate i USA?

El-motoren er langt mer effektiv enn eksplosjonsmotoren, så erfaringen er ikke direkte overførbar.
Tesla anbefaler nok dette for å holde hastigheten nede, men cruise control ser ikke veien foran deg og vil prøve å aksellerere fra 50 til 70km/t selv om du er rett før en sving du må ta i 40km/t.
Men så lenge du ikke må bremse er cruise control bra :)

4. Er det noen tommelfingerregel, eller måte å finne ut, hvor mye energi som går tapt i høydemeter hvis en kjører over et fjell, kontra samme distanse på flat mark?

Bruk http://www.jurassictest.ch/GR/ for å se på alternativene.

5. Hva tror dere gir best rekkevidde av å cruise i 120kmt på motorvei, kontra snitthastighet på 50kmt på svingete landevei?

Ved ca 70km/t begyner luftmotstand å bli en stor faktor, så svaret er definitift 50km/t selv på svingete landevei.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Cowboystrekk

Noen tips til ift rekkevidde:
- Fyll litt ekstra luft i dekkene. 10-15% mer enn anbefalt reduserer forbruk med omtrent 6% ifølge mythbusters: http://ecomodder.com/forum/showthread.php/mythbusters-tests-tyre-tire-pressure-17151.html Å fylle særlig mer er nok så lurt både ift at sparepotensialet er begrensa samt at veigrep etc nok blir betydelig dårligere.
- Om du ser en bratt bakketopp, ro ned litt på gassen helt mot toppen og øk farta igjen med å la bilen rulle litt nedover igjen. F.eks i ei 80-sone så ender du på 70 på toppen og er raskt oppe i 80 igjen på vei ned såfremt du ikke har kø bak deg :)
- Hold god avstand til bilen foran, både ift trafikksikkerhet og ujevn kjøring.

Det førstnevnte har nok definitivt det største potensialet, men mulig du greier å få til et sted mellom 5-10% ytterligere om du følger disse tipsene :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mons

Tesla har sagt at man oppnår rundt 600km rekkevidde på flat mark ved 50km/t og uten bruk av klima-/varmeanlegg. Et fratrekk på 100km for komfort og kupert terreng gir fremdeles god margin for å overvinne 360km. Det mange i USA brenner seg på er motvind. Stiv kuling er ca 50km/t. Kommer den rett imot store deler av tiden faller rekkevidden betraktelig, ned mot 400km. Det vil med andre ord være nødvendig å følge med på værforholdene.

Jeg tror nok at vi får lademuligheter ganske snart mellom Aksdal og Kongsberg. Kanskje ikke superlader, men en rimelig 22kW ladestasjon gir 100km ekstra på batteriet i løpet av en times middagspause. Det gir oss den hjelpen vi trenger på denne strekningen.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Stig O

Sitat fra: Mons på søn 07. jul 2013, kl. 21:58
Tesla har sagt at man oppnår rundt 600km rekkevidde på flat mark ved 50km/t og uten bruk av klima-/varmeanlegg. Et fratrekk på 100km for komfort og kupert terreng gir fremdeles god margin for å overvinne 360km. Det mange i USA brenner seg på er motvind. Stiv kuling er ca 50km/t. Kommer den rett imot store deler av tiden faller rekkevidden betraktelig, ned mot 400km. Det vil med andre ord være nødvendig å følge med på værforholdene.

Jeg tror nok at vi får lademuligheter ganske snart mellom Aksdal og Kongsberg. Kanskje ikke superlader, men en rimelig 22kW ladestasjon gir 100km ekstra på batteriet i løpet av en times middagspause. Det gir oss den hjelpen vi trenger på denne strekningen.
Ja det får jeg endelig håpe. Aller helst bør det komme en SC på E134. Å sitte med hjerte i halsen og kjøre mest mulig økonomisk for å nå fram blir helt feil for meg. Her kjøper jeg en potent bil som jeg må kjøre roligere med en den jeg har nå blir jo et lite paradoks. Får å slippe dette den første vinteren har jeg utsatt leveringen til februar/mars. Så får vi håpe det ordner seg til neste vinter.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Bent

Dagens rekkeviddeanekdote følger.

I dag kjørte jeg Roadsteren fra Trondheim til Nordseter ved Lillehammer. Google sier det er 365km kjøring.

Jeg startet fra Trondheim med 370km "rated" rekkevidde, med temmelig fullt batteri på range mode.

På Berkåk (etter ca 90km) var jeg nede på rett over 270km "rated". Jeg stoppet der og plugget meg inn på 32A. Stod der i 2.5 time omtrent, og var da opp på 370km igjen.

(På vei ned fra fjellet på andre siden, på omtrent halv batteristand, så viste "projected" range over 450km. Litt artig, om ikke særlig etterrettelig. Store nedoverbakker har den effekten.)

Vel framme på Nordseter sto det 122km "rated" igjen. Strengt tatt 2.5 bortkastet time på Berkåk mao, men, på hytta her tør jeg ikke å lade på mer enn 10A så de 122km vil bli gode å ha i morgen uansett.

Moralen i denne historien er at på en 365km tur over Dovrefjell så brukte bilen bare 350km "rated" range, og da gjorde jeg ikke andre spesielle tiltak enn å kjøre på "range mode". Så skal det sies at det fra Berkåk og over fjellet var tilløp til kolonnekjøring og jevnt over hastigheter 10-20km/t under fartsgrensen, noe som hjelper på rekkevidden.

(Og så har garantert Model S helt andre karakteristika enn Roadster. Jeg sa det var en anekdote, ikke at det var overdrevet relevant. :P)
Tesla Roadster, 25Mm

timingbeltkiller

Du må ha gode nerver dersom du kjører godt under trafikkflyten og lager kjempekøer på en vei med relativt få forbikjøringsmuligheter. Du skal heller ikke se helt bort fra en bot for ikke å ha tatt hensyn.

Er enig i det virker underlig å lusekjøre med en utpreget sportlig bil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Hyperstress

Mye bra inputs!

En liten tankerekke:
I den Autofile "vintertesten" på youtube (som sikkert alle har sett..) så kjører han med full bil fra Oslo til Geilo uten å kjøre spesielt økonomisk. Det er 270km og 800 høydemeter. Han hadde 30km rekkevidde igjen da han var framme. Han "tapte" da ca 40km på elevasjon. Hadde destinasjon vært på samme nivå som start så hadde han fått tilbake ca 25km, og dermed total rekkevidde på 325km. Det burde bety at E134 og 350km er fullt mulig på vinteren om en kjører økonomisk. -og så får en bare håpe en ikke blir stående værfast i en tunnel i timesvis og fryse.. :)

En annen ting; er TMS smart nok til å ta i betraktning høydeprofilen på navruta di når den viser gjenstående rekkevidde?
Hvis ikke så burde dette være noe de kan få til, sammen med værdata (våt veibane, vind etc).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Cowboystrekk

Om du kjører piggfritt kan 20% ekstra lufttrykk (trygt å bruke pga myk gummiblanding og faktisk anbefalt av flere) utgjøre mellom 5-10% redusert forbruk, noe som da kan medføre ytterligere 1,5-3 mil. Jeg tipper at 40 mil rekkevidde kan være realistisk for de som kjører økonomisk :) Haukelifjell har derimot noen store faremomenter, deriblant kolonnekjøring, værmeldinga vil nok i stor grad avgjøre sikkerhetsmargina. Kanskje et lite dieselagregat i bagasjerommet ikke er så dumt? :)

http://www.engrosservice.no/aggregater/aggregat-stillegaende-bensin.html 3 mil ekstra, tada!

Mons

Sitat fra: Hyperstress på man 08. jul 2013, kl. 09:19
En annen ting; er TMS smart nok til å ta i betraktning høydeprofilen på navruta di når den viser gjenstående rekkevidde?
Hvis ikke så burde dette være noe de kan få til, sammen med værdata (våt veibane, vind etc).

Elon Musk har lovet at dette skal komme via en softwareoppdatering til navigasjonen. Muligens avhengig av tech-pakken? Når det kommer tror jeg ikke han sa noe om.

E134 er hovedgrunnen min for å investere i dobbeltlader. Håper veldig at hurtiglader nummer sju kommer her, enten ved Haukeli eller ved Åmot. Skulle ønske at Tesla kunne annonsert hvor de planlegger hurtigladere. Hvorfor holder de tilbake denne informasjonen?
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Cronos

Sitat fra: Hyperstress på søn 07. jul 2013, kl. 18:32
Jeg har ikke erfaring med Elbil fra før, men regner med mange på forumet her har en viss feel på hva som kan være oppnåelig med Teslaen:

http://www.jurassictest.ch/GR/
En kvantifisert gjetning. ;)

P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert

Cowboystrekk

Sitat fra: Cronos på man 08. jul 2013, kl. 12:02
Sitat fra: Hyperstress på søn 07. jul 2013, kl. 18:32

http://www.jurassictest.ch/GR/
En kvantifisert gjetning. ;)
Genial side :)

Anders Heibø

Takk trådstarter! Har lenge lurt på om jeg skal poste ett tilsvarende spørsmål.

Langtur med elbilen kommer i hovedsak til å starte med strekningen Bergen - Kragerø. Hvis jeg kjører Bergen - Norheimsund - Odda - Haukeli - Drangedal - Kragerø er det totalt 411 km.

Noen som kommer til å prøve? Det kommer Chademo i Norheimsund. Da er jeg nede i 330km fra siste lader til ankomst. Mulig å gjennomføre på fullt batteri?

Håper det komme en slags form for lader på Haukeli en plass. Er rimelig langt vekk fra alt som heter hurtiglading.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Amper

hvis du kjører via stavanger - lyngdal så er det 34 mil til Tesla lader i lyngdal fra bergen.. når du tar hensyn til at det ca. 3 mil med 2xferge strekning...  ::)  men fergene tar tid de og.. (45 + 25 min)
P85D :o)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA