Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Renault 5 gjenfødes som elektrisk bil

Startet av bmw2002, torsdag 14. januar 2021, klokken 14:54

« forrige - neste »

Counterpointer

Jeg har hatt elbiler med forhjulstrekk (Soul, E golf og Ampera E), bakhjulstrekk (i3) og en liten haug med awd.

Forhjulstrekkerne er i særdeleshet dårligst på spesielt vinterføre. i3 er ikke beste eksempel på bakhjulstrekk men bedre enn de overnevnte. Model S er meget god, men har ikke eid den selv, bare kjørt den mye.

AWD er overlegent i forhold til stabilitet og fremkommelighet 🥳

Daniel_0007

Sitat fra: Svein_H på fredag 01. mars 2024, klokken 16:42
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 28. februar 2024, klokken 12:19De snakker om en fremtidig versjon med awd 🤞🏼

Forhjulstrekk på elbiler fungerer forsåvidt, men er tredjevalget for min del.

For å ta en positiv ting som ikke er mye fokusert på så er den godkjent for tilhengerfeste 👍🏼

Jeg stusser litt på det utsagnet her. Hvorfor er det så galt med forhjulstrekk på elbiler? Jeg har bikka 50 med god margin, og husker godt alle argumentene for overgang fra bakhjulstrekk til forhjulstrekk på fossilbilene. Bortsett fra fordelen med motoren og vekta plassert over drivhjulene som fossilbilene har, hva er det som gjør at elbiler med forhjulstrekk blir uglesett? Fossilbiler med bakhjulstrekk var jo gjerne et rent helvete om vinteren pga vektfordelingen, og forhjulstrekk var jo også ansett som mye bedre for stabiliteten og kjøreegenskapene, men at det skal bli helt motsatt med elbiler bare pga bedre vektfordeling klarer jeg ikke helt forstå...


Har vel med effektivitet å gjøre og, tester har vist ved dytte bilen fremover med bakhjuls trekk er mer effektivt enn å dra bilen med forhjuls trekk samt at man og da får bedre svingradius med bakhjuls trekk.
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Når man akselererer så flyttes tyngdepunktet bakover, da får man mer vekt på drivhjulene. Samme i oppoverbakker. Unngår også torque-steer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Svein_H

Nå er vi litt OT her, men jeg takker for alle svar og innspill.

Personlig har jeg aldri hatt noen problemer med forhjulstrekk på vinterføre, ikke noe mer enn med bakhjulstrekk hvertfall, og jeg har også hatt flere ulike biler. Ikke til forkleinelse for noen, men da kan man jo  lure på om det kanskje handler mer om bil og sjåfør (og ev. dekk) enn hvorvidt bilen har for- eller bakhjulstrekk.

Jeg skal heller ikke uttale meg om effektiviteten av bakhjulstrekk vs forhjulstrekk, men noen linker til slike tester hadde vært veldig kjekt, da dette er helt ny info for meg. Jeg har heller aldri kjørt en bil med mindre svingradius enn min Zoe, selv om den har forhjulstrekk.

Jeg kan se poenget med bakhjulstrekk i bratte bakker, så man slipper å måtte rygge opp slik biler med forhjulstrekk av og til må gjøre om vinteren. Imidlertid klarer jeg ikke helt å se at akselerasjon er et godt argument for bakhjulstrekk. Hvor ofte akselererer man så kraftig at vektforskyvningen har noen praktisk betydning?

Det med torque-steer har jeg selv opplevd, så det er et godt poeng, men igjen kun ved kraftig akselerasjon.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.

Svein_H

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. mars 2024, klokken 19:01Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.

Jeg skrev jo nettopp i mitt siste innlegg at jeg -har- opplevd torque steer, så jeg vet ikke helt hva du baserer svaret ditt på. Forskjellen i svingdiameter på Zoe og ID3 er vel 20-30 cm, så jeg vil ikke kalle det "noe helt annet". Honda E og i3 blir noe annet ja, men de kan heller ikke sammenlignes med Zoe verken i pris, størrelse eller rekkevidde, så det blir som å sammenligne epler og bananer.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Sitat fra: Svein_H på søndag 03. mars 2024, klokken 13:48
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. mars 2024, klokken 19:01Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.

Jeg skrev jo nettopp i mitt siste innlegg at jeg -har- opplevd torque steer, så jeg vet ikke helt hva du baserer svaret ditt på. Forskjellen i svingdiameter på Zoe og ID3 er vel 20-30 cm, så jeg vil ikke kalle det "noe helt annet". Honda E og i3 blir noe annet ja, men de kan heller ikke sammenlignes med Zoe verken i pris, størrelse eller rekkevidde, så det blir som å sammenligne epler og bananer.
Du skriver som om du ikke skjønner problemene med forhjulstrekk, leste deg da feil og trodde du ikke hadde opplevd torque steer (det er ikke hverken behagelig eller trygt).

Forhjulstrekk passer fint til gamle damer og herrer med hatt, jeg faller ikke inn i noen av de kategoriene.
De gamle GTI bilene med forhjulstrekk er bare et dårlig minne nå 🤓

RJK

Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. mars 2024, klokken 22:25
Sitat fra: Svein_H på søndag 03. mars 2024, klokken 13:48
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. mars 2024, klokken 19:01Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.

Jeg skrev jo nettopp i mitt siste innlegg at jeg -har- opplevd torque steer, så jeg vet ikke helt hva du baserer svaret ditt på. Forskjellen i svingdiameter på Zoe og ID3 er vel 20-30 cm, så jeg vil ikke kalle det "noe helt annet". Honda E og i3 blir noe annet ja, men de kan heller ikke sammenlignes med Zoe verken i pris, størrelse eller rekkevidde, så det blir som å sammenligne epler og bananer.
Du skriver som om du ikke skjønner problemene med forhjulstrekk, leste deg da feil og trodde du ikke hadde opplevd torque steer (det er ikke hverken behagelig eller trygt).

Forhjulstrekk passer fint til gamle damer og herrer med hatt, jeg faller ikke inn i noen av de kategoriene.
De gamle GTI bilene med forhjulstrekk er bare et dårlig minne nå 🤓
Var nok en bedre opplevelse, da de som regel hadde mesteparten av vekten fremme. Biler som har 50/50 vektfordeling eller noe mere bake, som de fleste elbiler har, får dermed problemer med at vekten over drivhjulene blir for liten i forhold til å opprettholde godt grep ved f.eks. hurtig akselerasjon eller å holde på grepet i oppoverbakker.

Kona som jeg har, er et veldig godt eksempel på dette. Spinner lett på forhjulene selv om jeg ikke velger sport, når jeg skal ta av i lyskryss etc. Mistenker og at jeg og fikk for dårlig grep mot våt is ved flere anledninger pga dette, f.eks. da jeg skulle forlate parkeringsplassen min og hadde vært så dum å kjøre snute inn.

Måtte rett og slett gå å hente litt grus, da selv ikke det å slenge mattene under forhjulene hjalp. Dette til tross for at forhjulene var høyere opp (svakt skrånende pga oppbygd is på bakken), og vekten burde ha hjulpet meg da jeg skulle rygge.

Hadde jeg rygget inn da jeg parkerte, ville jeg kanskje ikke ha stått fast, for da ville vekten blitt forskjøvet fremover mot forhjulene, og nå i den retningen jeg uansett ville ha kjørt da.

Jeg liker bilen min i det store og hele, men siden det kun er el som gjelder nå, har jeg lovd meg selv å aldri mere kjøpe forhjulstrekker eller 4WD som prioriterer fremhjulene når bare ene hjulparet brukes, og bruker bakhjulene først når det røyner på. Alternativt må jeg vite at jeg alltids kan aktivere 4WD når det passer meg.

Dessverre vil det siste kravet gjøre mange ellers gode biler uaktuelle, så der må jeg kanskje inngå et kompromiss. Og det vil gjerne bety at jeg må vente til bilen er testet, og ikke igjen hopper på et bilvalg som "første", men må vente til slik info er tilgjengelig og verifiserbar.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

#23
Jeg hadde også en Zoe, og den var ganske bra på vinterføre, og tok seg i alle fall bedre fram enn en Saab 9-3 jeg hadde samtidig, begge bilene hadde for øvrig like dekk.

Når Kona nevnes så er vel det et skrekkeksempel på hvor dårlig en elbil med forhjulstrekk kan gjøres, i alle fall etter mine begrensede egne erfaringer med bilen på vinterføre, og det som søstra mi, som kjører Kona, forteller.

Basert på erfaringer med Zoe så ville jeg ikke vært veldig skeptisk til å velge R5 pga. forhjulstrekk. Jeg synes bilen ser veldig bra ut, og tror det er førstevalget om vi skal kjøpe en nr2 bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svein_H

Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. mars 2024, klokken 22:25
Sitat fra: Svein_H på søndag 03. mars 2024, klokken 13:48
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. mars 2024, klokken 19:01Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.

Jeg skrev jo nettopp i mitt siste innlegg at jeg -har- opplevd torque steer, så jeg vet ikke helt hva du baserer svaret ditt på. Forskjellen i svingdiameter på Zoe og ID3 er vel 20-30 cm, så jeg vil ikke kalle det "noe helt annet". Honda E og i3 blir noe annet ja, men de kan heller ikke sammenlignes med Zoe verken i pris, størrelse eller rekkevidde, så det blir som å sammenligne epler og bananer.
Du skriver som om du ikke skjønner problemene med forhjulstrekk, leste deg da feil og trodde du ikke hadde opplevd torque steer (det er ikke hverken behagelig eller trygt).

Forhjulstrekk passer fint til gamle damer og herrer med hatt, jeg faller ikke inn i noen av de kategoriene.
De gamle GTI bilene med forhjulstrekk er bare et dårlig minne nå 🤓

Vel, det du skriver sier jo mest om deg, og er totalt irrelevant for emnet i denne tråden, så jeg kommer ikke til å svare mer på dine innlegg heretter.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Sitat fra: Svein_H på mandag 04. mars 2024, klokken 16:24
Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. mars 2024, klokken 22:25
Sitat fra: Svein_H på søndag 03. mars 2024, klokken 13:48
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. mars 2024, klokken 19:01Hvis du ikke har opplevd torque steer med forhjulstrekk er du kanskje en så forsiktig sjåfør at det ikke merkes. Men hvis du synes Zoe har god svingradius så prøv en i3 eller ID3 evt Honda E, det er noe helt annet.

Jeg skrev jo nettopp i mitt siste innlegg at jeg -har- opplevd torque steer, så jeg vet ikke helt hva du baserer svaret ditt på. Forskjellen i svingdiameter på Zoe og ID3 er vel 20-30 cm, så jeg vil ikke kalle det "noe helt annet". Honda E og i3 blir noe annet ja, men de kan heller ikke sammenlignes med Zoe verken i pris, størrelse eller rekkevidde, så det blir som å sammenligne epler og bananer.
Du skriver som om du ikke skjønner problemene med forhjulstrekk, leste deg da feil og trodde du ikke hadde opplevd torque steer (det er ikke hverken behagelig eller trygt).

Forhjulstrekk passer fint til gamle damer og herrer med hatt, jeg faller ikke inn i noen av de kategoriene.
De gamle GTI bilene med forhjulstrekk er bare et dårlig minne nå 🤓

Vel, det du skriver sier jo mest om deg, og er totalt irrelevant for emnet i denne tråden, så jeg kommer ikke til å svare mer på dine innlegg heretter.
:-X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA