Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeporten på EU Model S (med bilde)

Startet av JohanH, mandag 01. juli 2013, klokken 09:58

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: JohanH på mandag 01. juli 2013, klokken 11:42
Sitat fra: petersv på mandag 01. juli 2013, klokken 11:35
Ringte Tesla igjen, og de sa, igjen, at man ikke kan dra nytte at DC 32A uten HPWC. Jeg spurte da om Type 2 med 32A ville gå, og det sa de ja til.

Så spørsmålet er vel hvor mange Type 2 ladestasjoner som vil bli bygget ut (før SC er på plass.)

Jeg kunne forresten ikke endre konfig. pga. at det var på veil inn i produksjon.

Du mener AC 32A? Det kan du i en fase  med UMC. Spørsmålet er jo om 32A/400V i 3 faser (TN) vill gi 22kW via en type 2 kabel. UMCn klarer vel maks 10 eller 11 kW.

AV, selvfølgelig :)

Når du bruker lader med type 2 plugg bruker du ikke UMC-en.

Øyvind.h

Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. juli 2013, klokken 11:41
Er ikke helt overbevist. Hvordan skal de klare å dytte 120 KW gjennom en tilsynelatende normal Type 2 kontakt, uten de to ekstra DC pinnene som er på Combo lontakten?
Akkurat det er jeg også spent på :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 13:42
Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. juli 2013, klokken 11:41
Er ikke helt overbevist. Hvordan skal de klare å dytte 120 KW gjennom en tilsynelatende normal Type 2 kontakt, uten de to ekstra DC pinnene som er på Combo lontakten?
Akkurat det er jeg også spent på :)

Kanskje det er en SC-kontakt av US-type på andre siden? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

#18
Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juli 2013, klokken 14:00
Kanskje det er en SC-kontakt av US-type på andre siden? ;)

Tenkte akkurat det samme. Ser heller ikke ut som om det er noen lysdioder rundt kontakten på bildet.

Link til bildet med bedre opløsning:
http://farm4.staticflickr.com/3811/9182499018_f722b71d4f_o.jpg
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

glaserud

Sitat fra: Epleskreller på mandag 01. juli 2013, klokken 14:01
Tenkte akkurat det samme. Ser heller ikke ut som om det er noen lysdioder rundt kontakten på bilet.

Nei, den nye kontakta er vel smått større enn US m/dioder. Blir spennende å se hvordan det er håndtert. Indikasjonslys er veldig greit.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Paul

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 13:42
Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. juli 2013, klokken 11:41
Er ikke helt overbevist. Hvordan skal de klare å dytte 120 KW gjennom en tilsynelatende normal Type 2 kontakt, uten de to ekstra DC pinnene som er på Combo lontakten?
Akkurat det er jeg også spent på :)

Hvis Type 2 kontakt  tåler max 63 amps i 400v det blir omtrent 25KW for hvert "pin".  ser det er 4 stk "pin'er" mest sannsynlig alle 4 blir brukt til SC. 4x25 gir rundt 100kW...

kanskje hver pin klarer mer en 63A  på  400V DC?

bare tenker høyt.. :)

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juli 2013, klokken 14:00
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 13:42
Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. juli 2013, klokken 11:41
Er ikke helt overbevist. Hvordan skal de klare å dytte 120 KW gjennom en tilsynelatende normal Type 2 kontakt, uten de to ekstra DC pinnene som er på Combo lontakten?
Akkurat det er jeg også spent på :)

Kanskje det er en SC-kontakt av US-type på andre siden? ;)
Måtte tenke litt før jeg skjønte hva du mente :) I så fall holder Tesla kortene veldig tett til brystet. Og om det stemmer åpner det kanskje for import av US Model s uten den katastrofale ulempen 0-SC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Paul på mandag 01. juli 2013, klokken 15:01
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 13:42
Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. juli 2013, klokken 11:41
Er ikke helt overbevist. Hvordan skal de klare å dytte 120 KW gjennom en tilsynelatende normal Type 2 kontakt, uten de to ekstra DC pinnene som er på Combo lontakten?
Akkurat det er jeg også spent på :)

Hvis Type 2 kontakt  tåler max 63 amps i 400v det blir omtrent 25KW for hvert "pin".  ser det er 4 stk "pin'er" mest sannsynlig alle 4 blir brukt til SC. 4x25 gir rundt 100kW...

kanskje hver pin klarer mer en 63A  på  400V DC?

bare tenker høyt.. :)
Type 2 støtter inntil 500V 140A uten combo løsningen. Dvs 70kW om bilen kan ta imot 500V.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 15:06
Sitat fra: Paul på mandag 01. juli 2013, klokken 15:01
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 13:42
Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. juli 2013, klokken 11:41
Er ikke helt overbevist. Hvordan skal de klare å dytte 120 KW gjennom en tilsynelatende normal Type 2 kontakt, uten de to ekstra DC pinnene som er på Combo lontakten?
Akkurat det er jeg også spent på :)

Hvis Type 2 kontakt  tåler max 63 amps i 400v det blir omtrent 25KW for hvert "pin".  ser det er 4 stk "pin'er" mest sannsynlig alle 4 blir brukt til SC. 4x25 gir rundt 100kW...

kanskje hver pin klarer mer en 63A  på  400V DC?

bare tenker høyt.. :)
Type 2 støtter inntil 500V 140A uten combo løsningen. Dvs 70kW om bilen kan ta imot 500V.

Interessant, hvor har du den infoen fra? Det eneste jag har funnet om standarden er at DC spec. er tbd. i 2013.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på mandag 01. juli 2013, klokken 16:01
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 15:06
Sitat fra: Paul på mandag 01. juli 2013, klokken 15:01
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 13:42
Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. juli 2013, klokken 11:41
Er ikke helt overbevist. Hvordan skal de klare å dytte 120 KW gjennom en tilsynelatende normal Type 2 kontakt, uten de to ekstra DC pinnene som er på Combo lontakten?
Akkurat det er jeg også spent på :)

Hvis Type 2 kontakt  tåler max 63 amps i 400v det blir omtrent 25KW for hvert "pin".  ser det er 4 stk "pin'er" mest sannsynlig alle 4 blir brukt til SC. 4x25 gir rundt 100kW...

kanskje hver pin klarer mer en 63A  på  400V DC?

bare tenker høyt.. :)
Type 2 støtter inntil 500V 140A uten combo løsningen. Dvs 70kW om bilen kan ta imot 500V.

Interessant, hvor har du den infoen fra? Det eneste jag har funnet om standarden er at DC spec. er tbd. i 2013.

http://www.mennekes.de/nl/latest0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=851&cHash=e8c0b2b3dcd8ab512d9abd3a7870ec7c
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Veggen

Håper virkelig Tesla har noe lurt på gang og ikke avspiser oss med 70kW på superladerne sine.
Det hadde vært en stygg nedtur.

Det er jo mulig det bildet ikke viser endelig EU spec, men en testvariant?

Muffinman

Sitat fra: Veggen på mandag 01. juli 2013, klokken 18:10
Håper virkelig Tesla har noe lurt på gang og ikke avspiser oss med 70kW på superladerne sine.
Så dumme er de ikke etter å ha frontet sc så kraftig som salgsargument. Tror jeg....

laumb


Sitat fra: Veggen på mandag 01. juli 2013, klokken 18:10
Det er jo mulig det bildet ikke viser endelig EU spec, men en testvariant?

Kan nok være så. Se nederst til høyre. Kuttet i omrammingen er meget grov.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juli 2013, klokken 17:47
Sitat fra: petersv på mandag 01. juli 2013, klokken 16:01
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 15:06
Sitat fra: Paul på mandag 01. juli 2013, klokken 15:01
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juli 2013, klokken 13:42
Sitat fra: gbzdoc på mandag 01. juli 2013, klokken 11:41
Er ikke helt overbevist. Hvordan skal de klare å dytte 120 KW gjennom en tilsynelatende normal Type 2 kontakt, uten de to ekstra DC pinnene som er på Combo lontakten?
Akkurat det er jeg også spent på :)

Hvis Type 2 kontakt  tåler max 63 amps i 400v det blir omtrent 25KW for hvert "pin".  ser det er 4 stk "pin'er" mest sannsynlig alle 4 blir brukt til SC. 4x25 gir rundt 100kW...

kanskje hver pin klarer mer en 63A  på  400V DC?

bare tenker høyt.. :)
Type 2 støtter inntil 500V 140A uten combo løsningen. Dvs 70kW om bilen kan ta imot 500V.

Interessant, hvor har du den infoen fra? Det eneste jag har funnet om standarden er at DC spec. er tbd. i 2013.

http://www.mennekes.de/nl/latest0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=851&cHash=e8c0b2b3dcd8ab512d9abd3a7870ec7c

Det er i samsvar med Wikipedia, "A DC-mid version is planned" så ikke del av standarden enda og endelig spec. er tbd. Mao. kan det bli mye bedre med tida.

Heidi sa at tabellen hennes sa det ble 90kW på SC i Norge, iallefall til å begynne med, men at det kunne bli mer. Så at de har en modifisert plug, er iallefall sikkert.

Griffel

Sitat fra: petersv på mandag 01. juli 2013, klokken 19:33
Heidi sa at tabellen hennes sa det ble 90kW på SC i Norge, iallefall til å begynne med, men at det kunne bli mer. Så at de har en modifisert plug, er iallefall sikkert.
Det som er sagt tidligere er at dette er en egenprodusert (designet) kompatibel kontakt, så det er ingen ting i veien for at Tesla som har hånd både om pluggen på supercharger og kontakten i bilen å dimmensjonere denne for aktuell SC strøm, uten at det går ut over kompatibilitet med Mennekes plugger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA