Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lakkbeskyttelse for en lat fattiglus

Startet av Cobos, torsdag 27. juni 2013, klokken 20:34

« forrige - neste »

Cobos

Jeg var tidligere i uka og så på den sunset red Model S alnabru nå har fått inn og den fargen er fantastisk. Så kjekt at det er den fargen jeg har bestilt :)

Samtidig innser jeg at jeg nok ikke er den som vil bruke lange helgedager på pussing og flikking på min Model S, og nok heller ikke vil ta meg råd til å betale noen andre for å gjøre dette årlig eller tilsvarende. Jeg har også en felles garasje som gjør det mindre praktisk uansett.

Dermed er jeg ute etter en løsning som gir en moderat "engangs" kostnad. Beskytter bilen mot steinsprut og annen bruksslitasje og gjør at bilen beholder sin fantastiske farge. Jeg skjønner at dette naturlig nok blir en slags kompromissløsning, men håpet at noen hadde noen gode ideer?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

19quiz76

Bruk 3-4.000 på en detail av bilen når du får den, kjøp deg en god voks som du legger på to ganger i året. Ny detail om 3-4 år - gjenta prosessen :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

tk74

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:46
Bruk 3-4.000 på en detail av bilen når du får den, kjøp deg en god voks som du legger på to ganger i året. Ny detail om 3-4 år - gjenta prosessen :)

Og her er voksen du skal bruke  :) http://www.swissvax.no/produkter/voks-produkter/art-103-swissvax-shield-voks-200-ml
Den ser dyr ut, men den er meget drøy og ikke minst den letteste voksen/polishen og jobbe med.

Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Cobos

Høres greit ut bortsett fra voksing 2 ganger i året. Som overskriften sa tviler jeg på at jeg tar meg tid til det. I et øyeblikk av selvinnsikt, kan jeg vel være ærlig med hva jeg faktisk tror jeg kommer til å gjøre. Så jeg ser etter en løsning som ikke krever for mye av egeninnsatsen :) Mistenker at en eller annen variant av plastikkfilm er det nærmeste jeg kommer.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

laumb

Oslo? Skal legge på voks for deg 2 ganger i året for en tusenlapp per gang jeg. ;-)

19quiz76


Sitat fra: tk74 på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:49
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:46
Bruk 3-4.000 på en detail av bilen når du får den, kjøp deg en god voks som du legger på to ganger i året. Ny detail om 3-4 år - gjenta prosessen :)

Og her er voksen du skal bruke  :) http://www.swissvax.no/produkter/voks-produkter/art-103-swissvax-shield-voks-200-ml
Den ser dyr ut, men den er meget drøy og ikke minst den letteste voksen/polishen og jobbe med.

Jepp - bortsett fra at Shield ikke har noe med polish å gjøre, har du helt rett ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

tk74

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:54

Sitat fra: tk74 på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:49
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:46
Bruk 3-4.000 på en detail av bilen når du får den, kjøp deg en god voks som du legger på to ganger i året. Ny detail om 3-4 år - gjenta prosessen :)

Og her er voksen du skal bruke  :) http://www.swissvax.no/produkter/voks-produkter/art-103-swissvax-shield-voks-200-ml
Den ser dyr ut, men den er meget drøy og ikke minst den letteste voksen/polishen og jobbe med.

Jepp - bortsett fra at Shield ikke har noe med polish å gjøre, har du helt rett ;)
Det er jeg klar over  :)
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

19quiz76


Sitat fra: tk74 på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:49
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:46
Bruk 3-4.000 på en detail av bilen når du får den, kjøp deg en god voks som du legger på to ganger i året. Ny detail om 3-4 år - gjenta prosessen :)

ikke minst den letteste voksen/*polishen* og jobbe med.

Men kanskje du mente den letteste både blant vokser og polisher?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

tk74

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. juni 2013, klokken 21:01

Sitat fra: tk74 på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:49
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:46
Bruk 3-4.000 på en detail av bilen når du får den, kjøp deg en god voks som du legger på to ganger i året. Ny detail om 3-4 år - gjenta prosessen :)

ikke minst den letteste voksen/*polishen* og jobbe med.

Men kanskje du mente den letteste både blant vokser og polisher?

Helt riktig . Akkurat det jeg mente  :)
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

timingbeltkiller

#10
Omskrevet bibelsitat:
"På Buicken skal du krype og tørke støv alle dine dager."

Men fra spøk til revolver:
Ingen ting beskytter helt mot steinsprut verken på lakk eller frontruta.
Jeg beiser 1/4 av huset hvert år. Tar kun noen timer mot en laaaaang dag dersom du skal beise hele huset hvert 4. år.

På samme måten polerte jeg i mange år 1/5 (4 sider + tak) av bilen etter hver månedlig vask.

Så gikk jeg over til lakkforsegling av ny bil (gratis som del av tilkranglet ekstrautstyr) og er sjeleglad for å ha blitt kvitt poleringsjobben. Kan trygt anbefale deg det samme. Du får som bonus en litt bedre beskyttelse mot steinsprut.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

19quiz76


Sitat fra: Cobos på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:52
Høres greit ut bortsett fra voksing 2 ganger i året. Som overskriften sa tviler jeg på at jeg tar meg tid til det. I et øyeblikk av selvinnsikt, kan jeg vel være ærlig med hva jeg faktisk tror jeg kommer til å gjøre. Så jeg ser etter en løsning som ikke krever for mye av egeninnsatsen :) Mistenker at en eller annen variant av plastikkfilm er det nærmeste jeg kommer.

Cobos

Høres ut som planlagt innsats er omtrent 0 - hehe ;)

I så fall - lever den på håndvask en gang i uka eller så, og la en detailer rydde opp i ripene en gang i året eller annet hvert.

Ps: å legge voks er gjort på en drøy time og er bare kosejobb ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

glaserud

Voks går fort, ja. Forberedelsene til voks tar litt mer tid. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Cobos

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. juni 2013, klokken 21:25
Omskrevet bibelsitat:
"På Buicken skal du krype og tørke støv alle dine dager."

Men fra spøk til revolver:
Ingen ting beskytter helt mot steinsprut verken på lakk eller frontruta.
Jeg beiser 1/4 av huset hvert år. Tar kun noen timer mot en laaaaang dag dersom du skal beise hele huset hvert 4. år.

På samme måten polerte jeg i mange år 1/5 (4 sider + tak) av bilen etter hver månedlig vask.

Så gikk jeg over til lakkforsegling av ny bil (gratis som del av tilkranglet ekstrautstyr) og er sjeleglad for å ha blitt kvitt poleringsjobben. Kan trygt anbefale deg det samme. Du får som bonus en litt bedre beskyttelse mot steinsprut.
Hmm her virker det som en som tenker mer i mine baner... Lakkforsegling, hva er det i praksis? Hvor gjør man slikt og omtrent hva koster det?
Jeg tror problemet mitt sådan er at jeg har en bil hvor en boks voks til 500,- er en markant økning i bilens verdi, slik at på en så gammel bil er det begrenset hva jeg gidder/orker/tar meg råd til å gjøre. Model S derimot er en såpass mye mer verdifull bil at jeg nok må legge meg til mye mer vedlikehold. Likevel prøver å begrense det så mye jeg kan....

Cobos

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

cdabel

Jeg har kjøpt inn Opti-coat 2.0 fra autogeek.com for lakkbekyttlse (permanent, og man slipper voksing). Har ordnet med et medlem fra Detailers Club Norway som skal påføre det for meg.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA