Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet?

Startet av Cowboystrekk, torsdag 27. juni 2013, klokken 09:03

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Ser det er mye diskusjon rundt ladestandarder etc, men ut ifra hva jeg har lest meg fram til så vil model s når den kommer kunne benytte "standard" hurtigladestasjoner, håper jeg forstod det riktig? Noe jeg imidlertid lurer på er hvor mange km man lader i timen ved f.eks 10 amp og 16 amp? Grunna til at jeg spør er at elnettet i boligen er temmelig skralt og ei oppgradering vil bli ganske så kostbar.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: taraquin på torsdag 27. juni 2013, klokken 09:03
Ser det er mye diskusjon rundt ladestandarder etc, men ut ifra hva jeg har lest meg fram til så vil model s når den kommer kunne benytte "standard" hurtigladestasjoner, håper jeg forstod det riktig? Noe jeg imidlertid lurer på er hvor mange km man lader i timen ved f.eks 10 amp og 16 amp? Grunna til at jeg spør er at elnettet i boligen er temmelig skralt og ei oppgradering vil bli ganske så kostbar.

16A betyr ca. 28 timers ladetid. 425km EPA rekkevidde delt på 28 timer = 15km i timen. Men om du har Schuko-kontakt får du nok bare 13A, noe som betyr 12km i timen. 10A = ca. 9km i timen.

Vær obs på at ladetid ved lave strømstyrken kan øke en god del vinterstid da det går med endel energi til å varme opp batteripakka først. Så jeg ville nok prøvd å få fikset minst 16A, og gjerne 20A eller 25A om mulig. Du kan jo også legge opp til 32A men stille ned bilen til f.eks 16A. Så har du muligheten til å dra på med 32A de gangene du trenger det, mot å passe på at ingen bruker komfyr, vaskemaskin osv. samtidig. På natten er det vel normalt ikke så mye annet enn oppvarming og varmtvann som står på?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Takk for svar, kan sjekke ut litt, svigerfar er elektriker, blir vi å gå for bilen etter prøvekjøringa nå om noen dager så må jeg høre litt med han :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

blue85

Hehe. Bare å booke svigerfar med en gang.... ;)

Cowboystrekk

Er nok bare schuko der jeg bor ja, gammelt ledningsnett og kostbart og legge opp nytt selv med svigerfar da vi har for lite amps å gå på i underetasjen. 13 A går imidlertid fint for meg, vi har begge lader på jobben og gratis parkering og kjører vell bare langturer 2-3 ganger i året hvor vi får nytte av superchargerne.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Espen Hugaas Andersen

Bare for å nevne det, om man har mulig til å lade med 13A 10 timer om dagen hele året, så kan man fint kjøre:

13A x 230V x 10 timer/dag x 85% ladeeffektivitet = 31280 Wh/dag

31280 Wh/dag x 365 dager/år = 11 417 kWh/år

(11417 kWh/år / 85 kWh) x 400 km = 53 700 km/år

Dette burde være nok for de fleste. (Det vil bli noe mer tap på vinteren, for å varme opp batteriet, men 40 000 km er i hvert fall mulig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA