Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg trenger råd, innspill og hjelp til elbåtprosjekt...

Startet av TorC, tirsdag 25. juni 2013, klokken 23:29

« forrige - neste »

TorC

Hei hei,
Jeg har i mange år hatt lyst på elbåt, men har stadig lagt det fra meg grunnet kortsiktige tanker på økonomi. Jeg håper imidlertid at noen kan hjelpe meg med råd, innspill og hjelp for å komme igang.

Mitt behov er egentlig ikke så veldig avansert. Jeg er nemlig veldig glad i å ro, så jeg ror gjerne turen over til hytta. Det tar ofte ca 1 time med noen pause-øl innimellom, og ca 45 minutter på retur. Jeg synes imidlertid dette er i tyngste laget så jeg tenkte å sette på en liten enkelt motor på ca 500 watt som en form for hjelpemotor. Imidlertid er det jo dager som jeg vil raskere frem, eller ikke gidder å ro.

For å dekke mitt behov for hjelpemotor finnes det jo en rekke løsninger for en særdeles billig penge på markedet. Disse løser imidlertid ikke mitt behov de dagene jeg vil unngå å ro. Jeg har til nå brukt en 5hp bensinmotor, men jeg trenger neppe så mye kraft. Jeg ser for meg en effekt på ca 2 til 3 kw på maks. Og den 5hp bråker noe så hinsides så jeg bruker den bare når jeg må komme meg raskt frem.

Jeg vurderer å kjøpe en Reva å slakte den, men det fremstår som litt "overkill". Det må da finnes noen enklere, billigere og mer effektive måter å få dette til på?


Mitt budsjett er særdeles begrenset. Budsjettet er på 2000,- (altså 4000,- reelt budsjett). Noen som har noen råd?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingebrigt

Det finnes elektriske påhengsmotorer,  pris og ytelse vet jeg lite om. Så skal det sies at mest miljøvennlige måten å drive en båt på må vel være vindkraft:-)

B-flat

Biltema har noen elektriske påhengsmotorer, men hvor bra de fungerer har jeg ingen anelse om...

http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Elektrisk-utenbordsmotor-25235/

Har såvidt vurdert dette jeg også. Kanskje noen på forumet har anbefaling til passende batteri fra Biltema også?
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

TorC

Jeg ser jo at biltema nå har litt kraftigere motorerer enn det jeg har sett tidligere. Den kraftigste har 54 lbs/ 24,5kg skyvekraft, men hva betyr egentlig det? Hva tilsvarer det i kw eller hp? Som hjelpemotor ved roing så holder det nok i massevis, men som ren fremdriftsmotor er jeg ikke sikker på om det er nok.... Noen som klarer å regne ut hva disse 24,5 kg tilsvarer i hp på en bensindrevet påhenger? Sånn circa? Er det som en 1hp eller er det mer?

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Lars C. Krogenæs

#4
Hei

På hytta har vi en Minn Kota RT 40 elektrisk utebordsmotor på vår 9 fots Askeladden. Dette mener jeg å huske tilsvarer 0,5 HK motor. Motoren bruker ca. 350watt.


http://www.youtube.com/watch?v=v0VkjGVPGSI
På filmen er det Andreas på snart 5 år som kjører ELbåt.

På full amp går båten i litt under 5 knop, perfekt for barna å bruke når de er på tur rundt hytta i Tvedestrandsfjorden, og fra hytta og bort til bilen som står parkert på marinaen, ut for å hente aviser/tømme søppel, lete etter blåskjell etc.

Sammen med et 120ah deep cycle batteri, er maks kjøretid ca. 1 time på full guffe.

Motoren er lett å bære. Jeg har gjort stammmen, som er laget av plast-komositt noe kortere for at motoren ikke skal stikke så dypt. I 2011 leide vi seilbåt i Stockholm, med dertil hørende jolle uten motor. Da var elmotoren enkel å ta med i bilen, og å bruke der borte. I år leier vi seilbåt i Norge, og selvfølgelig skal elmotoren være med her også.

Jeg mener dette er den perfekte båtmoren for barn og små båter som ikke har behov for å gå i plan. Skal du plane må du over på mye større elmotorer. Her slipper man å forstyrre alle naboer, og motoren starter ALLTID.

Tror biltema sine motorer er et godt valg. De blir uansett ikke mye brukt, og hvis du skyller de i ferskvann når den ikke skal brukes på en stund, tror jeg levetiden forlenges betraktelig. Vi har hatt vår motor i 6 år. Å konvertere en Reva blir overkill.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Trond Arve

Sitat fra: TorC på onsdag 26. juni 2013, klokken 12:14
Den kraftigste har 54 lbs/ 24,5kg skyvekraft, men hva betyr egentlig det? Hva tilsvarer det i kw eller hp? Som hjelpemotor ved roing så holder det nok i massevis, men som ren fremdriftsmotor er jeg ikke sikker på om det er nok.... Noen som klarer å regne ut hva disse 24,5 kg tilsvarer i hp på en bensindrevet påhenger? Sånn circa? Er det som en 1hp eller er det mer?

Hvor mange hestekrefter har den elektriske motoren?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Griffel

#6
Sitat fra: TorC på onsdag 26. juni 2013, klokken 12:14
Noen som klarer å regne ut hva disse 24,5 kg tilsvarer i hp på en bensindrevet påhenger? Sånn circa? Er det som en 1hp eller er det mer?
Det er som andre bemerker ingen mulighet til å regne om fra skyv til effekt. Elpåhenger fabrikanten oppgir skyv nettopp av den grunn slik at en ikke enkelt ser hvor lite effekt elpåhengeren har. (en kan skape nesten hva en vill av skyv med hjelp av gear og propelldimensjoner)
Nå stå det det også at et 75Ah batteri blir tappet på 80 minutter noe som gir drøyt 50A ( i praksis mindre siden en ikke skal tappe helt ned) eller 50*12 = 600W altså litt mindre enn en hk. I parksis mellom 0,5 og 1 hk et eller annet sted.

Så er ikke hk på båtmotorer helt entydig heller, Bakken motor oppgir for en av sine motorer Torqeedo Travel 503
Watt: 500 – Effekt som bensinmotor: 2 hk. Om dette stemmer for Biltemas vet ikke jeg, og Torqeedo Travel 503 ligger dessverre i en helt annen prisklasse (men inkluderer Li batteri).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorC

hei,
takk for mange innspill utifra utregningen i http://westsystem.no/no/motorer/elektriske_motorer/hvor_mange_hk+/ så blir Biltemas sterkeste motor på 54 pund ca 0,88 hp. MEN, ifølge samme link har man erfart i forsøk på Høyskolen i Vestfold (det står imidlertid ikke klart hvem som har gjort testene) at man kan doble dette for å få tilsvarende bensinmotor. Altså nesten samme effekt som en 2hp bensinmotor.

Jeg har sett at nofuel selger motorer med tilsvarende 6hp, men de er på en helt annen klode når det gjelder pris (for full pakke er vi oppe i 80 000,-). Jeg betaler IKKE 80 000,- for en 6hp motor!

En 2hp motor er mer enn nok som hjelpemotor under roing, men for lite til å kjøre som ren fremdrift. Jeg tror heller ikke jeg tør å la den gå på full gass, og ro i tillegg.

Så det jeg er ute etter er noe litt kraftigere, type tilsvarende 4hp bensin. Noen forslag? :-)
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

#8
Sitat fra: TorC på onsdag 26. juni 2013, klokken 20:44
Så det jeg er ute etter er noe litt kraftigere, type tilsvarende 4hp bensin. Noen forslag? :-)
Bakken Motor: http://bakken-motor.no/motor_single/torqeedoo-elektriske-pahengsmotorer/
(Torqeedo Travel 1003 (4 hk) - Kr. 19.900,- inkl.mva. - inkl batteri.)
Jeg så disse på Båter i sjøen og de har nok en helt annen kvalitet (og pris) enn enn de vanlige elpåhengsmotorene.
Men til forskjell fra elbiler og i likhet med elsykkler har de fulle avgifter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

Tror du kommer langt med et Torqeedo Travel 503 m/ innebygget litiumbatteri (2 HK) Kr 15.500,-
fra nofuel.no
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

TorC

Nja. Det er en god del over mitt budsjett altså...

Jeg har vært inne på nofuel sine sider, og informasjonen om disse motorene er temmelig sparsomme. Eneste utfyllende informasjon fra nofuel var på finn.no, men der var det lagt inn to kolonner i samme så det var umulig å skjønne hvilke tall som hørte sammen.

Hvis det skulle bli en Torqeedo motor må det bli den Travel 1003, men 20 000,- er litt for mye penger å bruke på dette når jeg ser på kost/nytte. Da fremstår det som mer fornuftig å bruke min gamle 5 hp bensin til fremdrift de gangene jeg trenger det. Jeg bruker knapt 20 liter bensin i året på den, så pengemessig er det klart mest gunstig å fortsette med den. Miljømessig er jeg usikker siden det "koster" en del å produsere en ny motor og batterier. Aller helst skulle jeg hatt en løsning der jeg tok vekk blokka på bensinmotoren og satte inn en brukt elmotor, og fikk tak i noen brukte batterier (og helst et gammalt solcellepanel til vedlikeholdslading). Noen som evt. vet hvor jeg kan få tak i en slik motor?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

frank

Jeg har vurdert sterkt å kjøpe denne Minn Kota 101  fra amazoon.
Planlegger å bruke den på vår Fabola Campus(20 fot) på hytten.
http://www.amazon.com/MinnKota-Riptide-Transom-Trolling-Maximizer/dp/B001M5TTRM/ref=pd_sbs_sg_6
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

executive

Sitat fra: TorC på torsdag 27. juni 2013, klokken 10:37
Aller helst skulle jeg hatt en løsning der jeg tok vekk blokka på bensinmotoren og satte inn en brukt elmotor, og fikk tak i noen brukte batterier (og helst et gammalt solcellepanel til vedlikeholdslading). Noen som evt. vet hvor jeg kan få tak i en slik motor?

www.goldenmotor.com


OlavR

Hei.

I går testet jeg en Haswing el. motor kjøpt for 1500 nok. på  Jula. Skyvekraft 55 lbs. Max 660 W.
Båten er en 15 fots Troll Exclusive som veide   rund 600 kg totalt under test.   
Med en ny, fulladet 12 v  120 Ah  batteri  gikk   denne på 3 trinn i 2 timer med ca. 5 km/t til indikatoren visste  20% batterikapasitet. Og jeg hadde  litt motvind - på ca 1-2 m/s.
Motoren dro godt på 5-e trin, men hastighet  ble ikke mye  høyere. Kanskje 7-8 km/t.
Med dette holder for troling. Så jeg  ble ikke skuffet.

Den  motoren vil sikker fungere  enda bedre  med en lettere båt.

electrostunt

Jeg kjøpte også en slik Haswing el påhengs fra jula på 55lbs skyv for 1500kr. Denne tåler også saltvann.
Planen er å ha den på en 17 fots seilbåt (leisure 17). Dette har jeg ikke testet enda pga ferie men har kjørt den 1,5 time ca på en quicksilver gummibåt for å teste.
På bånn gass går det ca 50-55amp  i 3,5knop og da skummer det og bråker 10x mer i vannet bak båten enn lyden i påhengsen.
På seilbåten som er vesentlig bedre hydrodynamisk forventer jeg ihvertfall 4 knop med denne.
Og til batteriene har jeg et kjempetips om du er på budsjett:
2stk nicad fra think som er pensjonerte fra bruk i bil i serie..... jeg har kjøpt 4stk fra electrolux og 2 av disse skal i båten sammen med solcellepanel til oppladning. Belastningen på disse er jo mye mindre til dette formålet enn det vil ver til bilbruk.
Ladingen er veldig enkel, lading opp til 5A kan stå på ca evig så 70-80w solcellepanel kobles bare rett på via ladediode.
Jeg betalte 100kr stk for disse fra electrolux i stavanger. Det må da være andre batterier i nærheten av deg som er pensjonerte fra bruk i bil og som da kan kjøpes for en billig penge og benyttes?
Kangoo ZE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA