Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når får vi bilene våre ?

Startet av Mc_Herreington, mandag 24. juni 2013, klokken 23:03

« forrige - neste »

HendrikF

Production complete - Endelig! Dette etter 12 dager "in production"

Iflg Tesla representanten på Alna kunne man regne med 50 dager til levering, litt usikker om det var fra bilen startet produksjon, eller om det var når det ble ferdig.
p 1024

kimlillebo

Sitat fra: leifarneb på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:03
OleJA,

Jeg er ikke sikker på hva som er sagt tidligere, men engelskmannen som jeg snakket med var svært tydelig på at de regnet 50+ dager fra ferdigstilling produksjon til levering. For å regne ut mitt leveringsvindu gikk han inn i produksjonsstatussystemet, så når bilen min skulle være ferdig produsert og plusset på 50 dager. Hvorvidt det faktisk er tilfelle eller ikke er vanskelig for meg å vurdere.... jeg er egentlig også litt usikker på hvor mye informasjon Tesla her i Europa faktisk har tilgang til.

vh
Leif Arne

Sitat fra: OleJA på tirsdag 06. august 2013, klokken 00:19
Sitat fra: leifarneb på mandag 05. august 2013, klokken 18:47
Hei,

Var i kontakt med Tesla idag angående min P15265.. Den hadde opprinnelig levering sept/Okt. I portalen står det at bilen produseres. Nysgjerrig som jeg er måtte jeg jo sjekke ståa :-)

Første kontaktperson fortalte meg at bilen alt var ferdig og var på vei over dammen med levering 24.08-05.09. Da hoppet jeg i stolen av glede....

MEN: så ringte jeg Tesla UK for å dobbeltsjekke. Der kom beskjeden om at bilen var ferdig produsert denne uken og at det ville ta ytterligere 50 dager til levering. Antatt levering første uken i Okt. Med andre ord helt i rute ift tidspunkt ved bestilling.

Har aldri hørt om 50 dager tidligere i forbindels med levering til Norge - 5 uker er vel det som har blitt sagt tidligere. Kan det tenkes at 50 dager er det som gjelder for biler til EU som skal innom Nederland for sluttmontering?
Dette blir spekulasjon fra min side, de som ikke ønsker å lese spekulasjon stopp her :-)
Jeg har hørt 5 uker transit. Det vil si 35 dager fra fabrikk til europa (muligens nederland huben).
Det er naturlig at logistikken vil ta litt tid, pga at de sender bilene i "batcher", ikke en og en ut av samlebåndet. Dette vil jeg estimere tar mellom 3 - 7 dager å koordinere. Altså totalt 38 - 42 dager.
Deretter skal bilene gjennomgås og ferdigstilles i nederland før sending til Norge tar plass (med bil) ?! Dette tar kanskje en uke. I tillegg så må man nok regne med noen dager for bilene blir klargjort og levert ut fra et tesla senter. Jeg kommer fort opp i 50 + dager fra ferdig produksjon da....
K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Amper

de norske bilene ferdigstilles ikke i Nederland.. det er ingen logikk i det..  :)
P85D :o)

Rossifan46

Full aktivitet for å klargjøre Signatur-biler på Alnabru nå. De snakket om at 13 biler skal overleveres imorgen (onsdag).

Den nye softvaren skulle visst også komme nå, den som skulle redusere "vampair drain", blir spennende å se om dette stemmer.
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Amoss

Sitat fra: Amper på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:38
de norske bilene ferdigstilles ikke i Nederland.. det er ingen logikk i det..  :)

Sant nok, men slik det ser ut nå så sendes alle EU biler samlet på båt til Nederland, hvor de norske bilene omlastes på en ny båt for videre transport til Norge. Så trekk fra noen få dager fra estimatet til kimlillebo, og jeg tror nok vi er svært nært reel transport tid til Norge.
Model S 85D

Nuvolari

Sitat fra: Amoss på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:48
Sitat fra: Amper på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:38
de norske bilene ferdigstilles ikke i Nederland.. det er ingen logikk i det..  :)

Sant nok, men slik det ser ut nå så sendes alle EU biler samlet på båt til Nederland, hvor de norske bilene omlastes på en ny båt for videre transport til Norge. Så trekk fra noen få dager fra estimatet til kimlillebo, og jeg tror nok vi er svært nært reel transport tid til Norge.

Vet vi at bilene er innom Nederland før de kommer til Norge?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

leifarneb

Sekvensnummret mitt er 1501. Hva det betyr vet jeg ikke :)

Sitat fra: mrm på mandag 05. august 2013, klokken 23:11
Sitat fra: leifarneb på mandag 05. august 2013, klokken 22:56
Med fult RN og mine persondetaljer som fult navn kan du i utgangspunktet ringe til Tesla og avbestille eller forskyve

Det var ikke RN nummeret jeg var nysgjerrig på, men reservasjons sekvens nummeret.

Amoss

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:52
Vet vi at bilene er innom Nederland før de kommer til Norge?

Jeg skal i alle fall ikke påstå jeg vet noe som helst, men det ble rapportert her om en containerbåt som kom til Drammen fra Rotterdam dagen før biltransporten ble observert mellom Drammen og Alnabru, så det ser i det minste slik ut. Men klart, det kan jo være en tilfeldighet...

Model S 85D

Yagi

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 06. august 2013, klokken 09:52
Vet vi at bilene er innom Nederland før de kommer til Norge?
Sikre er vi vel ikke - men siden jeg ikke har funnet noen direkteanløp fra USA til Drammen i det siste, må de nok ha vært innom ett eller annet sted. Og siden Rotterdam er den største containerhavnen i Europa + at Tilburg ligger like ved, er nok det nok høyst sannsynlig... Og som Amoss sier; Karin Schepers kom til Drammen fra Rotterdam full av containere med ukjent innhold på søndag.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

noto

#714
Disse 2 - 3 containerne a 4 biler til Norge fyller minimalt på et skip og må derfor sendes med en båt som har et ærend til Norge likevel. Vanskelig å finne det i USA til enhver tid. Derfor logisk at EU-bilene blir sendt samlet og omlastet i Rotterdam. Karin Schepers hadde flere anløp i Norge før hun returnerte til Rotterdam.

Yagi

Og bare for å være ekstra hyggelig med noen andre som da kan komme ett hakk frem i køen - har jeg nå på eget initiativ utsatt leveringen av min bil fra bekreftet avtale mandag 19. August kl 10 til mandag 2. September...   :-\  I stedet for blomster på døren, legg heller ut noen bilder av leveringen her på forumet.  ;)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Cirion

Sitat fra: Yagi på tirsdag 06. august 2013, klokken 10:33
Og bare for å være ekstra hyggelig med noen andre som da kan komme ett hakk frem i køen - har jeg nå på eget initiativ utsatt leveringen av min bil fra bekreftet avtale mandag 19. August kl 10 til mandag 2. September...   :-\  I stedet for blomster på døren, legg heller ut noen bilder av leveringen her på forumet.  ;)
Hvordan klarer du å utsette deg for sånn tortur?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Maartensommer

Hvor lenge har de pleid å lete etter deler? På torsdag har de brukt 4 uker.  På tide å rydde delelageret?

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 06. august 2013, klokken 12:12
Hvor lenge har de pleid å lete etter deler? På torsdag har de brukt 4 uker.  På tide å rydde delelageret?

Dersom vi kjapt oppsummerer antagelsene her inne på forumet, så skal de nok lete i minimum 4 uker til før de får skrapt sammen nok til din bil, kanskje litt avhengig hvor kjapt du fikk klikka på Finalize  8).

Det var vel det du (ikke) ville høre!?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

kimlillebo

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 06. august 2013, klokken 12:12
Hvor lenge har de pleid å lete etter deler? På torsdag har de brukt 4 uker.  På tide å rydde delelageret?
Jeg hadde statusen i ca. 2,5 uker... Men husk at i følge Heidi så stemmer ikke statusene 100% alltid :-) :-)
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA