Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er "paint correction"?

Startet av takktakk, søndag 23. juni 2013, klokken 11:10

« forrige - neste »

takktakk

I flere amerikanske videoer på YouTube snakkes det varmt om at lakken på TMS er utrolig flott lagt på (må ikke blandes med motstandsdyktighet som er diskutert andre steder), og at bilen ser smashing ut fra fabrikk. Men - at likevel har den godt av såkalt paint correction, som da gjør vakker til blendende vakker. Angivelig...

Hva er dette, og har vi det i Norge? Er det rett og slett en Ditec behandling, eller noe annet. Og btw - vil du polere eller Ditec behandle din bil? Om lakken er svak er vel Ditec lurt...?

Uansett: En slik video som jeg tenker på kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=pxfR1Sws_Fs
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

kimlillebo

Sitat fra: takktakk på søndag 23. juni 2013, klokken 11:10
I flere amerikanske videoer på YouTube snakkes det varmt om at lakken på TMS er utrolig flott lagt på (må ikke blandes med motstandsdyktighet som er diskutert andre steder), og at bilen ser smashing ut fra fabrikk. Men - at likevel har den godt av såkalt paint correction, som da gjør vakker til blendende vakker. Angivelig...

Hva er dette, og har vi det i Norge? Er det rett og slett en Ditec behandling, eller noe annet. Og btw - vil du polere eller Ditec behandle din bil? Om lakken er svak er vel Ditec lurt...?

Uansett: En slik video som jeg tenker på kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=pxfR1Sws_Fs
Jeg er ingen lakk ekspert, men slik det høres ut i argumentasjonen så er dette noe som tilsvarer det vi kjenner i Norge som DiTec.
Jeg tok forøvrig denne behandlingen på min nåværende bil, og jeg tror jeg kommer til å gjøre det samme på min TMS.
K.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

takktakk

Fant denne beskrivelsen på nett:

"Also known as swirl mark removal or machine polishing, paintwork correction is the reduction or removal of marks in the top layer of paint to produce a more refined finish.

Paint correction can involve either the hand or machine application of varying grades of cleanser, polish or compound. The majority of work is usually done with rotary machine polishers to get the best level of correction.

Good paint correction requires a high degree of skill and concentration, but done properly, it really can transform the look of a car by dealing with (amongst other things); hard water marks, etching caused by bird muck or fly squash, swirl marks, scratches and fading."

Da er det vel egentlig bare en grundig polish...
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Cirion

Sitat fra: takktakk på søndag 23. juni 2013, klokken 11:26Da er det vel egentlig bare en grundig polish...
Jeg ville si noe helt annet enn polish...

Paint correction er grunnarbeid før polish.
Sliping av topplaget i klarlakken slik at riper og vaskeriper forsvinner.

Når lakken er så perfekt den kan bli, så tar man en grundig polish.
Om man bruker voks, eller lakkforsegling til slutt, har ingenting med Paint correction å gjøre.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

ebbrey

Noen som har bestemt seg for hva de skal behandle fabrikk lakken med enda? Har selv kikket på evershine og meguiars sine produkter.. Men er litt usikker på hva som fungerer best og holder lengst på den lakktypen Tesla bruker. Som jeg har fått med meg er den veldig pen når den er ny, men sårbar.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

laumb


Sitat fra: Cirion på søndag 23. juni 2013, klokken 16:36
Sitat fra: takktakk på søndag 23. juni 2013, klokken 11:26Da er det vel egentlig bare en grundig polish...
Jeg ville si noe helt annet enn polish...

Paint correction er grunnarbeid før polish.
Sliping av topplaget i klarlakken slik at riper og vaskeriper forsvinner.

Når lakken er så perfekt den kan bli, så tar man en grundig polish.
Om man bruker voks, eller lakkforsegling til slutt, har ingenting med Paint correction å gjøre.

Paint correction = polering/korrigering av skader i lakken ved hjelp av polernidler (eventuelt våtsliping osv ved alvorlige feil i lakken).

Polish = middelet man bruker når man polerer.
Polere = korrigere swirls/riper.

Cleaner fluid = etter polering for å gi bedre heft til voks.

Voks = middelet man påfører for å gi glans og beskytte.
Vokse = påføre nevnte middel.

Forarbeid = vask, claying.

Forøvrig skal jeg bruke Swissvax Glacier til min Hvite Model S. Polering blir 3M produkter.

Woods

+1 til laumb. Noe sier meg vi har felles interesse for et annet forum i tillegg....  ;) I følge mange "detailers" som har hatt TMS under lyset, leveres den veldig bra fra fabrikk.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

laumb


Sitat fra: Woods på søndag 23. juni 2013, klokken 21:00
+1 til laumb. Noe sier meg vi har felles interesse for et annet forum i tillegg....  ;) I følge mange "detailers" som har hatt TMS under lyset, leveres den veldig bra fra fabrikk.

Det kan hende jeg har brukt noen timer der ja. Kan også hende man finner meg i garasjen litt oftere enn gjennomsnittet. :)

19quiz76


Sitat fra: Woods på søndag 23. juni 2013, klokken 21:00
+1 til laumb. Noe sier meg vi har felles interesse for et annet forum i tillegg....  ;) I følge mange "detailers" som har hatt TMS under lyset, leveres den veldig bra fra fabrikk.

+2 x2 ;)

Lakken et visst dog ganske myk, altså lett utsatt for riper.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

takktakk

Er det ikke da en god idè med Ditec? Hva er eventuelt argumentene mot?
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Cirion

Sitat fra: ebbrey på søndag 23. juni 2013, klokken 19:13Noen som har bestemt seg for hva de skal behandle fabrikk lakken med enda? Har selv kikket på evershine og meguiars sine produkter.. Men er litt usikker på hva som fungerer best og holder lengst på den lakktypen Tesla bruker. Som jeg har fått med meg er den veldig pen når den er ny, men sårbar.
Jeg skal starte med en vask me Glare Ultra Wash, så Glare Micro-Finish, som fjerner riper, swirls og gammel voks. Så polere med Glare Professional Polish. Det er 3 grunner til det.

1. Denne testen her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12794-Car-Care-Controlled-experiment-test-gloss-and-durability-of-the-top-paint-finishes

2. Jeg har brukt Glare siden 2007, rask polering av min da 7 år gamle Honda Accord, førte til at jeg kjøpte flere av produktene i 2008. Den ble grundig tatt og dokumenterte alt på detailersclub.no. Siden den gang har jeg vasket bilen med ganske mye rart, hva nå enn man får på statoil selvvask, og diverse andre mulige såper. Kun håndvask, gjerne høytrykkspyler, og den har holdt seg fin i 5 år. Den er finest når den har blitt vasket med Glare Ultra Wash. Nå har jeg endelig fått tid til å polere opp den nå 13 år gamle Honda'en, venna mine ser ikke store forskjellen, de sier bare "Den holder seg godt!".

3. Jeg digger den dype våte glansen!

Honda er kjent for å ha meget myk lakk, og den er ikke i nærheten av så hard som Tesla Roadster. Så jeg tror Glare vil funke like godt på min Tesla Model S.

Jeg har forresten lekt meg litt med Glare på en Tesla Roadster... Først en vask og så en polering av ene vingen som hadde en del stygge riper.

Slik så den ut etter en vask med Glare Ultra Wash, og litt felgrens. Ingen polering.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

turbolurbo

Sitat fra: laumb på søndag 23. juni 2013, klokken 20:15
Forøvrig skal jeg bruke Swissvax Glacier til min Hvite Model S. Polering blir 3M produkter.

Støttes fullt og helt. Bruker Swissvax Concorso på sommeren og Swisswax Shield (med teflon) på vinteren.

Maskinpolering, paint correction, er ikke nødvendig som lenge man kan unngå vaskeriper. Målet er å ha minst mulig berøringsvask mellom hver voksing.
2019 TM3P

19quiz76


Sitat fra: takktakk på mandag 24. juni 2013, klokken 00:37
Er det ikke da en god idè med Ditec? Hva er eventuelt argumentene mot?

1. Dyrt
2. Vanskelig å fjerne når man innser tabben
3. Må etterbehandles hvert år (se pkt. 1)
4. Slites av i synlige "flak"
5. Bilen beskyttes bedre og rimeligere med egeninnsats og rette produkter
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Cirion

Sitat fra: takktakk på mandag 24. juni 2013, klokken 00:37Er det ikke da en god idè med Ditec? Hva er eventuelt argumentene mot?
Ikke store argumentet om man ikke gidder å gjøre jobben selv, men man får en god poleringsmaskin, pads til maskinen, og alt man trenger av vaskeutstyr og gode produkter for de samme pengene...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA