Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny leaf-eier

Startet av krideh, fredag 21. juni 2013, klokken 19:19

« forrige - neste »

krideh

Henter min Leaf i morgen, og har noen (som sikkert for mange er dumme) spørsmål som jeg syns det er vanskelig å finne konsekvente og konkrete svar på.

1. Jeg har forstått det slik at enkelte hurtigladere krever abonnement? Hva hvis man kommer til en sånn lader uten å ha ordnet abonnement på forhånd, kan man likevel få ladet på et vis?

2. Parkering på steder som kjøpesenter, sykehus, etc hvor det koster penger. Hvordan fungerer det her? Er det kun gratis for el-biler dersom man står på en ladeplass, i såfall ubegrenset tid? Hva med steder hvor man må dra visakortet for å komme inn i parkeringshuset?

2. Regenerering: Kan noen gi meg en ENKEL forklaring på hva dette er, hvordan det fungerer? Er det noe spesielt man gjør når man kjører for at det skal regenereres strøm? Er det noe man stiller inn eller ber bilen om å gjøre? Eller går det automatisk av seg selv?

Håper noen tar seg tid :) På forhånd takk!

TB

Sitat fra: krideh på fredag 21. juni 2013, klokken 19:19
1. Jeg har forstått det slik at enkelte hurtigladere krever abonnement? Hva hvis man kommer til en sånn lader uten å ha ordnet abonnement på forhånd, kan man likevel få ladet på et vis?
Her er ein fersk artikkel om tema hurtigladere:
http://www.elbil.no/ladestasjoner/1019-hurtiglading-for-elbil-og-betaling

Fleire hurtigladere er fortsatt open og gratis og bruke, men det er varsla at til hausten vil dei fleste ha betalingsordning på plass. Det er uheldigvis ulike standarder for og få tilgang til hurtiglader, som gjer at du kan oppleve at lading ikkje lar seg starta pga. du mangler korrekt kort, eller abonnement.

Ein sjekk av reiseruta på http://www.ladestasjoner.no før du skal på langtur vil lønne seg.

Sitat
2. Parkering på steder som kjøpesenter, sykehus, etc hvor det koster penger. Hvordan fungerer det her? Er det kun gratis for el-biler dersom man står på en ladeplass, i såfall ubegrenset tid? Hva med steder hvor man må dra visakortet for å komme inn i parkeringshuset?
Her er det mange gode artikler på forumet, t.d.:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7925.msg91496.html#msg91496
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8117.msg95256.html#msg95256

I p-hus er det normalt vanlig betaling, finnes unntak, men ikkje mange igjen her.

På kommunale plasser - dvs kvit P på blå bakgrunn, skilt nr 552 er det gratis parkering. Maks tid (t.d. 2 t) må overhaldes. Det er eit krav og bruke P-skive, for og vise når du kom.

Private plasser har normalt vanleg betaling, men det finnes unntak. Det vil i så fall vere merka / skilta med private skilt. Kjøpesenter med 3 t gratis parkering er eit eksempel. Dvs, du må trekke lapp, og etter 3 t betale, eller flytte bilen. (Som fossilbil.)

Både kommunale og private kan ha spesielle plassar for elbil. Dei er merka i så fall, og ofte tenkt for lading, sjølv om det ikkje er eit krav om lading, men ein god regel og vise respekt for andre el-bilister.

Sitat
3. Regenerering: Kan noen gi meg en ENKEL forklaring på hva dette er, hvordan det fungerer? Er det noe spesielt man gjør når man kjører for at det skal regenereres strøm? Er det noe man stiller inn eller ber bilen om å gjøre? Eller går det automatisk av seg selv?

Dette skjer automatisk når du slepper fartspedalen (ingen elbil har gasspedal). eller bremser forsiktig. Ved hard bremsing vil bremseklosser og bli brukt, som på ein fossil bil.

Ved regenerering er det som skjer at hjula vil dra rundt el motoren, den virker som ein generator som vil lade opp batteriet. Dvs, du vil få tilbake litt av energien du brukte for og komme deg opp i fart, eller høgde. Dermed kan du komme lenger på samme energimengde. Ref. fleire artiklar vil du komme lengst ved og rolig kjøring, ikkje stadig stopp og start der du stadig slepper opp fartspedalen. Farten vil gå ned, og du må akselere for og komme opp i fart, som totalt sett gir eit høgare forbruk.

Om du velger Eco, i staden for Drive vil det regenereres meir. I N blir det ingen regenerering, kan brukes for og rulle fritt - eller for og trimme dei mekaniske bremser av og til.

Les meir her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4634.msg93819.html#msg93819
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

grenborg1

1. Om hurtigladere
Her er det dessverre mange løsninger ute og går. Noen er gratis, noen åpnes med mobil, noen tar bankkort og noen krever egne ladekort. Du bør sjekke alle hurtigladerne du kan tenkes å bruke. Bruk hurtigladekartet: http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet.

2. Parkering
Kun offentlige plasser (hvit P på blå bunn) har gratis parkering for elbiler. På private plasser bestemmer eieren regler selv.

3. Regenerering
Når bilen bremser vil motoren fungere som en generator som mater strøm tilbake på batteriet. Du får altså igjen noe av energien du brukte på å øke farten. Slik kommer du lenger. Bilen regenerer noe så fort du slipper gassen. Hvor mye avhenger av hvilken modus du kjører i. "D" gir beskjeden regenerering, og dermed lite bremsing når du slipper gassen. "Eco" gir betydelig mer regenerering/bremsing. Nye Leafer hae vel enda en modus. For å få full regenerering må du trykke inn bremsen passe mye. Følg med på prikkene på displayet bak rattet. Hvis du bremser for mye vil bilen ta i bruk de vanlige bremsene og energien går tapt som varme, så hvis du vil maksimere rekkevidden bør du passe på å unngå raske oppbremsinger. Likevel er det noe tap også ved regenerering, så hvis du VIRKELIG vil tyne mest mulig ut av batteriet er det best å trille fritt, men det er ofte ikke mulig av hensyn til andre trafikanter og fartsgrensene.

Ellers: Gratulerer med ny bil! Vi har hatt vår i over er år nå og vil aldri gå tilbake til "fossilbil" mer!
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

krideh

Tusen takk for gode svar. Jeg har lest en del artikler og rundt på forumet her, men noen ganger trenger man å få ting inn med teskje - og det fikk jeg nå! Så takk :)

RoundTrip

Har ett spm om lading..

For å hurtiglade slår eg av bilen og kobler til.
Når lading er starter slår eg på gjerne både radio og air condition mens eg center.
Er dette ok eller må bilen være helt avslått under lading?

Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

Thomas Parsli

For å slippe problemer med laderen, bør du slå bilen helt av når du kobler til hurtiglader, og heller starte den -uten foten på bremsen- etter at ladingen har begynt.
Varmeapparat/AC kan trekke en del strøm, men neppe mer enn 1-2% av det du får fra hurtigladeren.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA