Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig kvalitet?

Startet av christian1986, onsdag 19. juni 2013, klokken 22:05

« forrige - neste »

christian1986

På min andre tur med model s ble jeg litt betenkt på kvaliteten.

-passasjerdøren gikk ikke opp, måtte åpnes innenfra
-kondens på innsiden av to deler ved baklyktene(tok dessverre ikke bilder)
-GPS som ikke virket, låst på Alna
-deaktivert soltak
-pakning rundt døren så dårlig/ikke helt tett ut(noe som er særs viktig i Bergen)

Alt i alt ingen kriser, men når jeg i dag ville vise fram hva bilen hadde å by på til min far var dette langt fra optimalt. Gleder meg til å få bilen, men følte egentlig at turen i dag ga meg flere negative følelser enn positive.

Ok at bilen er kjørt en del av potensielle kunder, men bilen skal jo brukes i virkeligheten også. Så spørsmålet er om jeg overdriver, eller det er flere som sitter med noen av de samme inntrykkene...?

Dix Hallpike

Hvilken bil kjørte du?
Husk at det uansett er snakk om tidlige produksjonsmodeller. Europaversjonen blir nesten som 2. generasjon - vanligste feil er utbedret.
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

executive

Fra andre nettkilder (som her: http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/has-anyone-experienced-roof-leak) ser det ut som om vann i baklykter og lekkasje inn i bakluke er et relevant tema selv på biler som nylig er levert. Kan forsåvidt skyldes dårlige pakninger på lyktene begge problemstillingene.

christian1986

Sitat fra: Dix Hallpike på onsdag 19. juni 2013, klokken 22:12
Hvilken bil kjørte du?
Husk at det uansett er snakk om tidlige produksjonsmodeller. Europaversjonen blir nesten som 2. generasjon - vanligste feil er utbedret.
Joda, men kan ikke være lenge siden disse kom? Kjørte en svart med prøveskilter.

Real EoN

Hadde selv min 2 prøvekjøring idag, å legger merke til akkurat det samme som du kommenterer... uansett er det så mye positivt med denne bilen så det kommer liksom som en "jaja, ingen biler kan vere perfekt". Ingen show stopper.
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

OleJA

Sitat fra: christian1986 på onsdag 19. juni 2013, klokken 22:21
Sitat fra: Dix Hallpike på onsdag 19. juni 2013, klokken 22:12
Hvilken bil kjørte du?
Husk at det uansett er snakk om tidlige produksjonsmodeller. Europaversjonen blir nesten som 2. generasjon - vanligste feil er utbedret.
Joda, men kan ikke være lenge siden disse kom? Kjørte en svart med prøveskilter.

Sort og sølv- Tesla'ene har VIN nummer i området 12xx om jeg ikke husker feil. Dette er en VIN-serie for demobiler produsert like etter Signature og 'Roadster' seriene, og før vanlige produksjonsmodeller. (Trolig omkring okt. 2012). De to blå og den hvite har VIN i området 7xxx, dvs betydelig nyere. (~mars 2013.)

Johnny

Prøvekjørte den blå i Bergen i går, og fikk litt kaldt vann i blodet. Kvaliteten på karosereri og delvis interiør er i beste fall litt uferdig. Det ser virkelig ut som de har hatt det travelt med å komme i produksjon. Det mest grelle eksemmpelet er punktsveisene rundt åpningen for bagasjeluka. Dørene virker heller ikke særlig tillitsvekkende. Dørene på min 14 år gamle A6 er fortsatt faste og fine når de går igjen. Det vil ikke disse være om 14 år!

Jeg hadde aldri betalt 600K, inkludert avgifter, for en tysk bil med et slikt kvalitetsnivå. Håper at noe av dette er blitt bedre før jeg får min, men bilen ble litt mer fremkomstmiddel og litt mindre smykke for min del.
TMS og eGolf.

janosat

Sitat fra: Johnny på torsdag 20. juni 2013, klokken 10:25
Prøvekjørte den blå i Bergen i går, og fikk litt kaldt vann i blodet. Kvaliteten på karosereri og delvis interiør er i beste fall litt uferdig. Det ser virkelig ut som de har hatt det travelt med å komme i produksjon. Det mest grelle eksemmpelet er punktsveisene rundt åpningen for bagasjeluka. Dørene virker heller ikke særlig tillitsvekkende. Dørene på min 14 år gamle A6 er fortsatt faste og fine når de går igjen. Det vil ikke disse være om 14 år!

Jeg hadde aldri betalt 600K, inkludert avgifter, for en tysk bil med et slikt kvalitetsnivå. Håper at noe av dette er blitt bedre før jeg får min, men bilen ble litt mer fremkomstmiddel og litt mindre smykke for min del.


Husk nå at hele karosseriet inkl. dører er laget i aluminium.
Dørene veier kanskje halvparten av dine panserdører i A6 en.
Opplevd kvalitet er ikke det samme som reell kvalitet. Kommer an på hva du ser etter og hva du sammenligner med.
Den europeiske bilen er garantert et forbedret produkt der de har endret en del kjente svakheter.
Tenker da spesielt på deler av interiøret som har synlig slitasje i demobilene.

Johnny

Sitat fra: janosat på torsdag 20. juni 2013, klokken 11:15
Husk nå at hele karosseriet inkl. dører er laget i aluminium.
Dørene veier kanskje halvparten av dine panserdører i A6 en.
Opplevd kvalitet er ikke det samme som reell kvalitet. Kommer an på hva du ser etter og hva du sammenligner med.
Den europeiske bilen er garantert et forbedret produkt der de har endret en del kjente svakheter.
Tenker da spesielt på deler av interiøret som har synlig slitasje i demobilene.

Dette er en bil som blir sammenlignet med tyske biler til 3 ganger prisen, og den ville også kostet det om den hadde vert avgiftbelagt på samme måten. Da er det ikke rart at jeg forundrer meg over at forskjellen er såpass stor. Det er fortsatt et røverkjøp her i landet, men hadde jeg vert amerikaner, ville jeg kjøpt meg bil med V-åtter.

Inovasjonsdimensjonen er likevel både imponerende og sjarmerende, og kjøreopplevelsen var på et nivå jeg ikke har erfaring til å sammenligne med noe som helst!

TMS og eGolf.

executive

Sitat fra: Johnny på torsdag 20. juni 2013, klokken 10:25
Det mest grelle eksemmpelet er punktsveisene rundt åpningen for bagasjeluka.

Muligens litt OT. Men er dette karroseriet punktsveiset eller naglet slik A8 er (ikke popnagler da  ;) ). Trodde faktisk ikke punktsveising var mulig på aluminium. Men ting kan ha endret seg siden jeg jobbet på bilfabrikk :o

roaaad

Alle test-bilene er tidlige USA modeller.  En av Teslafolkene som var i Bergen var tekniker.  Han hevdet at EU bilene fikk en annen pakning ved lysene bak slik at man ikke fikk den meget synlige kondensen (2 av 3 biler hadde det).  Hevdet generelt at EU bilene kom til aa bli ganske mye forbedret f.eks. m.h.p. stoy isolasjon.  Den som venter faar se.

Cato76

Man kan punktsveise, lime, nagle eller en kombinasjon av nagl og lim sammen. (den siste er sterkest)  :o
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

petersv

på tilbakekallingen sier de vel nettopp dette, "bonding" (liming) og punktsveising.

emagic

Sitat fra: Johnny på torsdag 20. juni 2013, klokken 11:42
Sitat fra: janosat på torsdag 20. juni 2013, klokken 11:15
Husk nå at hele karosseriet inkl. dører er laget i aluminium.
Dørene veier kanskje halvparten av dine panserdører i A6 en.
Opplevd kvalitet er ikke det samme som reell kvalitet. Kommer an på hva du ser etter og hva du sammenligner med.
Den europeiske bilen er garantert et forbedret produkt der de har endret en del kjente svakheter.
Tenker da spesielt på deler av interiøret som har synlig slitasje i demobilene.

Dette er en bil som blir sammenlignet med tyske biler til 3 ganger prisen, og den ville også kostet det om den hadde vert avgiftbelagt på samme måten. Da er det ikke rart at jeg forundrer meg over at forskjellen er såpass stor. Det er fortsatt et røverkjøp her i landet, men hadde jeg vert amerikaner, ville jeg kjøpt meg bil med V-åtter.

Inovasjonsdimensjonen er likevel både imponerende og sjarmerende, og kjøreopplevelsen var på et nivå jeg ikke har erfaring til å sammenligne med noe som helst!

Husk nå på at dette er en amerikansk bil da... Og den "normale" US bil er dessverre langt fra tysk/japansk i kvalitetsfølelse.

Kjipt, men dette kan bli en real frustrasjon om man ikke forstår at en "US premium-bil" dessverre er ganske kjip.  Om det står Lincoln eller Caddilac - bilene er store, men en "norsk" Golf Highline oppleves som mer "eksklusiv" sett med vanlige norske øyne.

Og Tesla legger på et vis opp til det når de sammenligner seg med A8... 

emagic


Johnny

De hadde kansje kommet bedre ut av det om de hadde sammenlignet seg med Ferarri og slike ting?

Det som er nytt med denne bilen, er det ingen ting å sammenligne med. Regner med at hjuloppheng og bremser er noe som er laget av noen som driver med slikt. Karosseriet er egenprodusert, og i utgangspunktet hadde jeg tatt det for gitt at det var nok av folk med bransjeerfaring "over there". Slik det ser ut nå, er det egentlig ikke egnet for eksport!
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA