Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteribytte bekreftet

Startet av AttackOfTheMac, tirsdag 18. juni 2013, klokken 09:50

« forrige - neste »

noto

Alt for mange bensinstasjoner altså. Jeg foreslo et tusentall swapstajoner for full dekning. Sikkert nok med halvparten da, og da skulle det i hvert fall ikke være problem med plass siden det er lagt ned like mange bensinstasjoner siste 10 år.

Cirion

Sitat fra: noto på lørdag 22. juni 2013, klokken 10:56Ettersom du kan kjøre tre ganger så langt på en full bensintank som på et fullt Tesla-batteri bør det være minst så mange swapstasjoner/superladere for samme convenience.
3 ganger så langt? Hvilken verden lever du i? Ingen normal bil kjører 1500km på en tank! Med øko kjøring vil jeg tro en Model S faktisk overgår normal rekkevidde på en bensinbil.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

laumb


Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. juni 2013, klokken 11:42
Bare en liten sidekommentar: det må da være mye mer enn 19 bensinstasjoner i Oslo? Bare i noen kilometer omkrets der jeg bor kom jeg opp i 11 stasjoner
...

Dette var bare på husken fra et prosjekt vi hadde på skolen for 8-9 år siden. Ikke sikkert jeg husker helt korrekt.

Uansett, antallet stasjoner er fallende. Godt over 4000 stasjoner for 45 år siden, langt under halvparten nå.
http://www.np.no/getfile.php/Filer/Statistikk/Bensinstasjoner/Bensinstasjoner%202011-web.xls

noto

Sitat fra: Cirion på lørdag 22. juni 2013, klokken 12:15
Sitat fra: noto på lørdag 22. juni 2013, klokken 10:56Ettersom du kan kjøre tre ganger så langt på en full bensintank som på et fullt Tesla-batteri bør det være minst så mange swapstasjoner/superladere for samme convenience.
3 ganger så langt? Hvilken verden lever du i? Ingen normal bil kjører 1500km på en tank! Med øko kjøring vil jeg tro en Model S faktisk overgår normal rekkevidde på en bensinbil.

Litt drøyt kanskje, men jeg fyller ca. 50 liter på bilen vanligvis og kjører 800 km. Regner med jeg får rundt 50-60kwh i snitt når jeg swapper = 250/300km.

Cirion

Sitat fra: noto på lørdag 22. juni 2013, klokken 12:24Litt drøyt kanskje, men jeg fyller ca. 50 liter på bilen vanligvis og kjører 800 km. Regner med jeg får rundt 50-60kwh i snitt når jeg swapper = 250/300km.
Snakker du beregnet 800km etter oppgitt forbruk? Disel eller bensin? Du fikk med deg at jeg sa bensinbil og nei det er ikke drøyt å si.

50l bensin på min bil holder gjerne 400km mindre hvis jeg kjører "normalt" mer hvis jeg kjører øko. Min bil er oppgitt til 0.69 på landevei og 0.98 på bykjøring.

Oslo -> Stockholm er vel ca 560km for meg, og jeg har aldri klart den distansen på 1 full tank. Jeg har 65l tank. Det samme gjelder Oslo -> Bergen og Oslo -> Stavanger. Oslo -> Gøteborg derimot (landvetter) klarer jeg med reservetank lampa lysende.

800km på 50l bensin, ikke umulig, men ikke med en normal størrelse bil, med normal kjøring på norske veier. MC klarer det nok fint ;)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

noto

#185
Sitat fra: Cirion på lørdag 22. juni 2013, klokken 16:45
Sitat fra: noto på lørdag 22. juni 2013, klokken 12:24Litt drøyt kanskje, men jeg fyller ca. 50 liter på bilen vanligvis og kjører 800 km. Regner med jeg får rundt 50-60kwh i snitt når jeg swapper = 250/300km.
Snakker du beregnet 800km etter oppgitt forbruk? Disel eller bensin? Du fikk med deg at jeg sa bensinbil og nei det er ikke drøyt å si.

800km på 50l bensin, ikke umulig, men ikke med en normal størrelse bil, med normal kjøring på norske veier. MC klarer det nok fint ;)

Mente å si at 3-gangeren kanskje var litt drøy påstand fra min side, men 2-gangeren og litt pluss er det for de fleste biler av standard type og nyere dato.

Fylte i dag (bokstavelig talt til randen) på min japanskproduserte 2005-modell MPV i Golf(Touran)-klasse. 49,0 liter bensin. Tripteller sto på 812 km. Riktignok 95% langkjøring, alene i bilen uten bagasje av betydning og tørre fine veier i det siste, men dog. Aldri over 0,75 l/mil i snitt, selv om vinteren.

AllanW

Jeg syntes det hadde vært genialt å lære å bytte batteripakker selv.
Og kanskje hatt en ekstra batteripakke hjemme som var på lading , så bare bytte ut når det i bilen er på vei til å bli tomt.
Så har man mulighet for å være "full ladet" når som helst.
Hvor mye vil en sånn batteri pakke koste eventuelt?

Og en kollega nevnte idag at jeg ikke måtte finne på å kjøpe Tesla pga batteri ble ødelagt etter en stund og måtte byttes ut i dyre dommer.

8 års garanti er greit nok , men om man må betale 180 000,- for ny så er jo det ganske dumt!
Jeg vet batteriet kommer til å bli billigere med årene som kommer.

Men det er hovedbatteriet dem snakker om da? Ikke batteripakkene som kan byttes ut for 450,- kr?
Det som er fint med Tesla er at dette er en revolusjon som bare blir bedre og bedre.
Og forskjellige løsninger kan dukke opp og forandres selvom du har kjøpt bilen.
Det er flott :D
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

elbas

+1

Det ideelle hadde vært å satt opp solcellepaneler på taket som kunne lade det ene batteriet mens man er på jobb eller ute å kjører med det andre. For deretter å komme hjem for å bytte til batteriet med egenladede elektroner!
Nissan leaf 2014

AllanW

En annen intressant nyhet fra Tesla.

A Battery Replacement Option will be available for purchase soon. The option allows you to pre-purchase a new battery to be installed after eight years for a fixed price: $10,000 for 60 kWh batteries and $12,000 for 85 kWh batteries.

Så i verste fall hvis batteriet går til helvete etter 8 år så koster det bare 60 000,- NOK ca.
Det ikke så verst , men tanke på at man da sikkert kan oppgradere batteriet til ett som kjører lengre og er bedre :)

Kilde : http://www.teslamotors.com/models/facts
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

christian1986

Det folk her må spørre seg om er om de tror Tesla gjør dette for å være grei med folk.

Dette gjøres kun for å tjene penger samt låne penger gratis. Her har de regnet og kommer fram til at de tjener på det.

Dyr forsikring spør du meg.

RSandven

Sitat fra: AllanW på torsdag 19. september 2013, klokken 20:36
En annen intressant nyhet fra Tesla.

A Battery Replacement Option will be available for purchase soon. The option allows you to pre-purchase a new battery to be installed after eight years for a fixed price: $10,000 for 60 kWh batteries and $12,000 for 85 kWh batteries.

Så i verste fall hvis batteriet går til helvete etter 8 år så koster det bare 60 000,- NOK ca.
Det ikke så verst , men tanke på at man da sikkert kan oppgradere batteriet til ett som kjører lengre og er bedre :)

Kilde : http://www.teslamotors.com/models/facts

Interessant ja. Da stemmer de tidligere antakelsene på $12000 for nytt batteri. Lurer på hvordan tilbudet er om 8 år. Samme pris, samme effekt?
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Thomas Parsli

Sitat fra: christian1986 på torsdag 19. september 2013, klokken 21:29
Det folk her må spørre seg om er om de tror Tesla gjør dette for å være grei med folk.

Dette gjøres kun for å tjene penger samt låne penger gratis. Her har de regnet og kommer fram til at de tjener på det.

Dyr forsikring spør du meg.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men når det gjelder Tesla kan det være:

a) et argument mot markedet ("så bra er batteriene") for å holde kursen oppe

b) et argument mot kjøpere (ikke vær bekymret -og er du alikevel bekymret kan du kjøpe deg ut av bekymringen) for å selge flere biler

c) et argument mot pressen (parkere "batterifryktvinklingen" som dukker opp titt og ofte)

Det er godt mulig at Telsa gambler på at selv om batteriene vil koste mer enn "Battery Replacement Option" er det  alikevel en god investering for Tesla.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kvalvag

Sitat fra: AllanW på torsdag 19. september 2013, klokken 20:36
En annen intressant nyhet fra Tesla.

A Battery Replacement Option will be available for purchase soon. The option allows you to pre-purchase a new battery to be installed after eight years for a fixed price: $10,000 for 60 kWh batteries and $12,000 for 85 kWh batteries.

Så i verste fall hvis batteriet går til helvete etter 8 år så koster det bare 60 000,- NOK ca.
Det ikke så verst , men tanke på at man da sikkert kan oppgradere batteriet til ett som kjører lengre og er bedre :)

Kilde : http://www.teslamotors.com/models/facts

Ville aldri gått for dette tilbudet. Det er svært sannsynlig at prisen ligger langt under dette om 8år - med større rekkevidde.

HABEL

Sitat fra: Kvalvag på mandag 23. september 2013, klokken 13:29
Sitat fra: AllanW på torsdag 19. september 2013, klokken 20:36
En annen intressant nyhet fra Tesla.

A Battery Replacement Option will be available for purchase soon. The option allows you to pre-purchase a new battery to be installed after eight years for a fixed price: $10,000 for 60 kWh batteries and $12,000 for 85 kWh batteries.

Så i verste fall hvis batteriet går til helvete etter 8 år så koster det bare 60 000,- NOK ca.
Det ikke så verst , men tanke på at man da sikkert kan oppgradere batteriet til ett som kjører lengre og er bedre :)

Kilde : http://www.teslamotors.com/models/facts

Ville aldri gått for dette tilbudet. Det er svært sannsynlig at prisen ligger langt under dette om 8år - med større rekkevidde.

+1
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

fredag

Sitat fra: Kvalvag på mandag 23. september 2013, klokken 13:29
Så i verste fall hvis batteriet går til helvete etter 8 år så koster det bare 60 000,- NOK ca.
Det ikke så verst , men tanke på at man da sikkert kan oppgradere batteriet til ett som kjører lengre og er bedre :)

Kilde : http://www.teslamotors.com/models/facts

Ville aldri gått for dette tilbudet. Det er svært sannsynlig at prisen ligger langt under dette om 8år - med større rekkevidde.
[/quote]

Prisen virker ekstremt god på meg.

Oppgradering fra 60kwh batteri til 85kwh batteri koster 60 000kr. Det skulle tilsi at et helt 85 kwh batteri idag koster litt over 200 000kr.

Vel synker prisene på batteri fra år til år, men 60 000kr for et helt nytt batteri høres ut som en veldig god pris. Det gir også Tesla en forutsigbarhet og insentiv til å produsere ekstra batterier for Model S, noe som slett ikke er en selvfølge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA