Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan hurtiglade

Startet av Johnsen, søndag 16. juni 2013, klokken 16:40

« forrige - neste »

Johnsen

Hvordan hurtiglader man? og hvordan bestemmer jeg om det skal lades 80 eller 100%?
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

snudet

Hurtigladeren styres av bilens eget system. Glem det som står på hurtigladeren. Bilen tar bare 80% uansett...

snudet

Hvordan hurtiglade: Kjør til en hurtigladestasjon. Følg instruksene på hurtigladeren. På statoil må du f.eks betale inne før laderen slår seg på...

Johnsen

Kan man ikke hurtiglade hjemme?
Er det ikke vanlig stikk for og ha i veggen?
Har 16amp.
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

TorC

Sitat fra: Johnsen på søndag 16. juni 2013, klokken 20:33
Kan man ikke hurtiglade hjemme?
Er det ikke vanlig stikk for og ha i veggen?
Har 16amp.

Jo hvis man kjøper en hurtiglader til noen hundre tusen. Det som kalles hurtiglading bruker den store porten på bilen (Chademo).  Da er laderen UTENFOR bilen og gir strøm på litt i underkant av 400v på opp til 150amp. Da lader bilen på oppimot 40 000watt. Disse laderne gjør om nettstrømmen som er vekselsstrøm (AC), til likestrøm (DC) som kan gå rett inn i batteriene.

I USA har man både 110v og 220v anlegg i husene sine, men 220v anlegget er bare til tørketromler og lignende. Derfor snakker de ofte om "normallading" på 110v på 12amp, og rask lading på 220v på 12amp (evt. 16amp).

Det vi i Norge kaller normallading er som regel enten 10amp eller 16amp på 220v.

På AC er det laderen INNE i bilen som gjør om strømmen til DC til batteriene. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

#5
Sitat fra: TorC på søndag 16. juni 2013, klokken 20:49
I USA har man både 110v og 220v anlegg i husene sine, men 220v anlegget er bare til tørketromler og lignende.
I USA har man 120V og 240V til bolig distribusjon.

Sitat fra: TorC på søndag 16. juni 2013, klokken 20:49
Sitat fra: Johnsen på søndag 16. juni 2013, klokken 20:33
Kan man ikke hurtiglade hjemme?

Jo hvis man kjøper en hurtiglader til noen hundre tusen. Det som kalles hurtiglading bruker den store porten på bilen (Chademo).   
Ferdig installert blir det nok en del mer, men dersom du gjør denne hurtigladeren offentlig tilgjenglig kan du få støtte fra Transnova opp til 200 000,-
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorC

Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 21:06
Sitat fra: TorC på søndag 16. juni 2013, klokken 20:49
I USA har man både 110v og 220v anlegg i husene sine, men 220v anlegget er bare til tørketromler og lignende.
I USA har man 120V og 240V til bolig distribusjon.

Jo du har selvsagt helt rett. :-)
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trond Arve

Sitat fra: Johnsen på søndag 16. juni 2013, klokken 16:40
Hvordan hurtiglader man?
Hva mener du med hurtiglader? Tenker du effekt opp mot 50 kW? Eller tenker du på hjemmelading, ref. spørsmålet ditt i dette innlegget?

Sitat fra: Johnsen på søndag 16. juni 2013, klokken 16:40
og hvordan bestemmer jeg om det skal lades 80 eller 100%?
Se http://www.elbil.no/wiki/Leaf:80_prosent.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA