Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan kjøre CityStromer

Startet av Lille Bilen, tirsdag 06. februar 2007, klokken 20:59

« forrige - neste »

Lille Bilen

Jeg har nå blitt eier av en VW CityStromer. Det jeg lurer på er hvordan bruker jeg gir, clutch og gass best på en el-bil. Bør jeg ha clutchen inn når bilen står stille men i gir (motoren går jo ikke)? Bør jeg ha et vist turtall på motoren før clutchen slippes ut (har ikke en el-motor likt dreiemoment fra 0 til ..) eller kan jeg starte fra 0?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

hens

Clutchen brukes bare når du skifter gear. slipp gassen halveis opp, trå inn clutchen og skift gear. slipp clutchen forsiktig ut igjen .
Siden elektromotoren gir lite lyd, tar det en stund å venne seg til riktig stilling på gassen under gearskift.
Slipper du gassen helt, vil det ta litt tid før motoren trekker, og du får et lite napp når clutchen slippes.
Når du starter fra stillstand, lar du motoren og elektronikken gjøre jobben, sett bilen i gear, slipp clutchen helt ut FØR du gir gass, og du får en myk start.
Jeg regner med at du har en børstemotor, da er det viktig at du aldri "holder" bilen på gassen hvis du står rolig i helling. Dette vil forårsake brente flekker på kommutatoren, og senere ujevn brenning.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Citystromer har IKKE børstemotor, den har en 3-fas synkronmotor uten børster.  :)
Så du ødelegger ikke motoren ved å henge på gassen, MEN det tapper fort batteriene da du må bruke elektrisk kraft for å holde bilen.
Vil nok anbefale å reduser gasspådraget til ca 5-10% ved girskifte, hvis ikke ruser motoren opp i turtall.  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lille Bilen

 :)Takk for svarene. Nå vet jeg litt mere om bilen.  :o men kommer sikkert med flere spørsmål etter hvert.
Jeg begynte å kjøre den som en bensinbil med manuelt gir men forstår det slik at det er best for bilen ved start fra stillstand er å la motor og elektronikk gjøre jobben i stedet for min clutch fot.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA