Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Krever MER forurensing fra el-biler!

Startet av cra, onsdag 09. april 2008, klokken 14:31

« forrige - neste »

cra

Riktignok lyd-forurensing. I USA klages det over at de er for stille, og de vurderer lovforslag for å få mer lyd. Hva med å pålegge de andre å være stillere?

http://www.nettavisen.no/bil/article1744629.ece
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Jeg vet ikke, altså. Mage moderne biler har en motor som er mer stillegående enn bråket fra storbyen og dekkene. Problemet begrenser seg i så tilfelle neppe bare til el- og hybridbiler.

ilmar
Polestar i bestilling

kjellma

Hi hi,, hatt morsomme tanker noen ganger,-
legge ut en høyttaler med gromlyd fra stereoanlegget med potent v8 eller no.
Skulle tatt seg ut med min saxo. Tror gutta i gata hadde fått noen fundersomme rynker i panna, -
og kanskje åpen munn?
Har ellers registrert at når man kjører opp bak noen kan det være litt skummelt.
En fotgjenger i egne tanker hører meg ikke og det bør jeg være klar over.
Kjell
saxo 2000 60000km

Griffel

Her må nettavisen ha klart å plukke opp en April spøk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

#4
Detter er seriøst ment. Se referat fra møte mellom Committee on Automobile and Pedestrian Safety (CAPS) of the National Federation of the Blind (NFB) i 2006 her:


Minner om at noen PSA biler har brumme-tut på enten venstre eller høyre "retningsviser bryter" (hva heter det egentlig).

Min Saxo 2000 modell har det ikke.

Kanal24 kommer med et innslag om dette på radioen i dag, kanskje kl 12.15 eller deromkring..

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Sitat fra: kjellma på onsdag 09. april 2008, klokken 18:09
Hi hi,, hatt morsomme tanker noen ganger,-
legge ut en høyttaler med gromlyd fra stereoanlegget med potent v8 eller no.

Har sett CD'er på nettet med lyder fra ymse muskelbiler. Ellers kunne det kanskje vært like artig med lyden av hestehover som klapret, et damplokomotiv eller kanskje føtter som marsjerer eller noe i den dur. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Førstegang jeg hørte dette trodde jeg det var en Aprilspøk, men nå er det tydligvis ikke det.

http://www.tu.no/samferdsel/article177344.ece

Men nå har altså et lovforslag havnet Arnolds bord, i håp om mer bråk fra de lydløse kjøretøyene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Catalyzator

Mer støyende asfalt vil løse det problemet enkelt.
Asfalt kan komponeres for støy i ulike hastihetsbelastninger og det kan
enkelt løse problemet i tettbebyggelse og langs sykkeltraseer uten å behøve
gjøre bilene mere støyende.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

cra

Det er sant, Catalyzator, men da ville jeg foretrekke å ha det som utstyr montert i bilen, slik at jeg kan velge å skru det av når jeg ferdes  på tider av døgnet da der ikke er noen myke trafikanter ute. Det vil også være en fordel for de som bor langs veiene, når de slipper støyen om natta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cobos

Det logiske løsningen på dette problemet er faktisk at alle stille biler utstyres med en blåtann eller RF eller annen trådløs dings som sender ut et signal. Dette signalet blir plukket opp av en vibratordings eller alarmdings som de som trenger slikt får gratis. Altså de blinde/svaksynte får en dings som lager bråk for dem og alle de andre kan lære seg å se seg for når de krysser veien. Problemet løst for en relativt rimelig penge og man sliter enda mer støy i hverdagen.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Laban

Sitat fra: Cobos på torsdag 21. august 2008, klokken 11:44
Det logiske løsningen på dette problemet er faktisk at alle stille biler utstyres med en blåtann eller RF eller annen trådløs dings som sender ut et signal. Dette signalet blir plukket opp av en vibratordings eller alarmdings som de som trenger slikt får gratis. Altså de blinde/svaksynte får en dings som lager bråk for dem og alle de andre kan lære seg å se seg for når de krysser veien. Problemet løst for en relativt rimelig penge og man sliter enda mer støy i hverdagen.

Cobos

Tanken er god, men desverre tror jeg ikke det hjelper. De fleste som kommer i min vei har ikke noe problemer med hørselen, men heller problem med at de ikke snur på hodet før de krysser veien (gjerne med ryggen mot meg og helst krysser veien på skrå) eller de hører på MP3 spilleren sin.

Hvis de som jeg må tute på eller bremse for i Trondheim sentrum (som krysser veien utenfor gangfelt/lyskryss) har nedsatt hørsel har vi et alvorlig problem her i byen  ;)
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Cobos

Nettopp derfor en vibrerende dings i lomma deres vil føre til at de blir mer oppmerksomme. Så er ihvertfall ideen. Noen mennesker er det jo uansett umulig å få til å følge med, poenget er spesielt at de blinde ikke skal ha en stor sak mot elbiler, DET vil jeg helst forhindre.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

cra

For de blinde kunne det kanskje fungere, for jeg tror de ville benytte seg av noe slikt hvis det fantes. Alle andre, derimot, ser ikke ut til å gidde å putte en refleks i lomma engang. :(  Jeg vil tørre å påstå at det vil gå langt flere liv som følge av at bilisten ikke ser fotgjengeren uten refleks, en av at fotgjengeren ikke hører bilisten.

Når det gjelder blinde og andre "reduserte" grupper som eldre (som gjerne kan høre dårlig), funksjonshemmede o.l. så er det ikke verre enn at jeg tar litt ekstra hensyn og er ekstra opmerksomme på hva det ser ut som de foretar seg. Hold litt ekstra avstand og reduser farten litt så går det nok bra.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA