Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reisebrev fra (litt dårlig planlagt) roadtrip.

Startet av Mhagen3, torsdag 13. juni 2013, klokken 22:41

« forrige - neste »

Mhagen3

Som "nyfrelste" elbilister er tiden kommet for den første ferieturen. Turen går fra Bergen til Danmark via Kristiansand. Vi er to voksne og en liten gutt i en fulllastet Nissan Leaf. Tenkte å skrive litt om våre er erfaringer underveis.

Litt om ladeutstyr. Vi har med MYE:
- Orginal 10amp ladeder m/"kladden"
- 6/10/16amp lader fra chargeamps
- Den nye "elbilkontakten"
- 20 meter heavy duty IP44 skjøteledning far Clas Ohlson
- Overgang fra industrikontakt til schuko
- "Kontantkort" fra www.clever.dk for hurtig / normallading i Danmark ("Marco Polo" - 520kr). Litt spent på denne. Var nemlig lovlig sent med å bestille. De skal sende det til første overnattingsstedet vårt i Danmark...
- Skulle gjerne hatt en overgang fra dansk "hjemmekontakt" til schuko, men det fikser MacGyver etter fergeturen.

Litt mye? Tror det!

Mhagen3

Av hensyn til sjefen i baksetet har vi valgt å ta turen til Kristiand over to dager. Etter en kjapp titt på kartet over tilgjengelige hurtigladere, ble Flekkefjord utpekt som et naturlig (og nødvendig) overnattingssted.

Turen langs EL39 til Stavanger gikk fint, med unntak av køen fra Stavanger til Sandnes - som vi traff med militær presisjon. Hurtigladerne lå som perler på en snor, og vi ladet på Stord, Tysvær og Sandnes.

Som ved et lykketreff kom jeg i prat med en hyggelig elbilist under ladingen i Sandnes. Jeg fortalte ivrig at vi skulle til Flekkefjord for kvelden men skjønte etter noen bekymrede blikk at det dette ville være å strekke både batteriet og strikken lengre en hva som var mulig. Så da var det bare å legge om planen!

Så da kjørte vi til Egersund og Egersund og tok inn på Hauen Camping. Må bare si det: Veldig praktisk å overnatte på campingplass når man har med seg elbil. Vi parkerte rett utenfor hytteveggen, strakk inn ledningen inn vinduet og koblet trygt og godt til en 16 amp. kurs.

To be continued...


Bilder:
- Arvingen fant seg en Think på Kvadraten kjøpesenter ;D
- Hytte med "ladestasjon"

Mhagen3

Målet for dagen er Kristiansand. For å få det til uten hurtiglading er det bare en ting å gjøre - stå tidlig opp! Det var i grunnen ikke så vanskelig, da baksetesjåføren våknet kl. 04.30. Vi var i bilen kl. 05.30 og satte kursen mot Flekkefjord.

Nordsjøveien er nydelig! Og så tidlig om morgenen (natten?) var forholdene perfekte for øko-kjøring:) Vi stoppen på bensinstasjonen i Soknedal og fikk oss kaffe + en fuelbar fra stikkontakten deres og suste rolig videre til Flekkefjord. Kl. 8 trillet vi inn på ladeplassene til Sørlande Sykehus, med 5 fuelbars på tanken. Etter en lengre frokost på Grand Hotell og lufting av bakseteløven, hadde vi fult batteri og var klar til å kjøre videre.

Vi la turen til Lindesnes fyr, hvor vi ankomm me 5 bar, ladet til 7 bar med 10amp, mens vi gjorde turist-ting. Ringe forøvrig på forhånd og avtalte lån av stikkontakt. La igjen rundt 250 kr i inngangspenger og kiosk, så de fikk sånn sett godt betalt for 3-4 kwt. Sånn sett gjorde de enda bedre butikk på Kvadrat handlesenter i går - der ble det ny Mac (ikke den typen du spiser) Det var bare 1 leding ladeplass når vi kom. Hadde den vært full, så hadde de gått glipp av det salget!! (og jeg hadde hatt feriepenger igjen)

Turen videre til Kristiansand ble litt masete. Vi burde ladet mer på Lindesnes men var dessverre tom for tolmodighet.  Så da ble det et lite stopp i Mandal, hvor vi fikk nedpå 2FB med 16 amp og ankomst Vesterveien hurtigladestasjon utenfor Kristiansand med 1FB igjen.

Derifra var det bare noen kilometer igjen til Pizza, garasje m/stikkontakt og en myk sofa.

Oppsummert er det bare en ting å si fra denne etappen: FLERE HURTIGLADERE MELLOM SANDNES OG KRISTIANSAND! Det kommer jo en i Flekkefjord (m/16 amp ladepunkt ved siden av!), så neste år blir det bedre, men litt flere må til...



Bilde 1: Lindesnes Fyr (og en bil:))
Bilde 2: Lading Lindesnes Fyr
Bilde 3: Ladestatus v/ankomst Kristiansand...

Blip

Veldig bra. Jeg drømmer om å kunne kjøre fra Kristiansand til Stavanger med kun hurtiglading i Flekkis og evt. Sandis. Er det mulig å kjøre E39 uten smålading med Leaf?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Mhagen3

Med Tesla :(

Men la oss holde dem ute fra denne tråden!!!

Misunnelig jeg??:'(

Men forlengelsen av EL39 videre fra Stavanger burde vel være kunne gå an.

På Nordsjøveien mener fruen vi kunne kommmet VELDIG langt om med 1 hurtiglader / bedehus.

Ladefabrikken

Morsomt at du legger ut info om turen deres. Jeg snakket med Clever i dag for å bestille ladekort, og da nevnte han at det var en desperat Normann som de skulle hjelpe med ladekort
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Mhagen3


Mhagen3

#7
Surret rundt i Kristiansand. Ikke så mye spennende å melde på elbilfronten. Men i morgen er det opp tidlig å på danskebåten! Så får vi håpe ladekortet fra Clever ligger og venter på hotellet i Hjørring...
Ringte forøvrig Fjordline for noen dager siden for å høre om jeg kunne få lade om bord. Mest fordi jeg var nysjerrig.

De kunne fortelle at det "hadde vært så mange uthell" med dette at det dessverre ikke gikk. Jeg synes det var å ta vel hardt i... Det dreier seg vel om en episode knyttet til en dårlig skjøteledning for noen år siden? Men jeg forstår at de ikke vil ta noen sjangser. Strømmen fra en slik ferge er vel ikke den "reneste" heller.

Mhagen3

#8
Hei igjen

Etter en liten feilkjøring i Kristiansand (går det an?!), fant vi veien til Fjordcat og begynte en litt rusket overfart til Kristiansand. Masse knuselyder fra taxfreen i de største bølgene ;D

Fra Hirtshals gikk det i full fart til Hjørring. Det var ikke mer en 20 km å kjøre, så når jeg så 130-skiltet på motorveien forsvant alle tanker om økonomisk kjøring (svisj, så forsvant 4 streker på batteriet)

Ladekortet vårt fra Clever var heldigvis kommet på hotellet, så da bar det bort på Føtex handlesenter for å kjøpe lakris og lade! Det gikk veldig greit. Hold kortet opp foran laderen for å starte, og måtte holde det opp igjen for å få stoppet / løst i fra. Fikk låne stikkontakt på hotellet også, så nå topper vi den opp til i morgen.

Bilde 1: Der røk CO2-kvoten
Bilde 2: Produksjon og forbruk
Bilde 3: Lading på Føtex Hjørring

Mhagen3

I dag har vi tilbakelagt ca 20 mil på motovei, med ladestopp utenfor Ålborg og Randers. Hurtigladingen går som en drøm. Treffer perfekt med behov for mer drikke, tissepause, bleieskift, lei av å sitte i ro, orker ikke synge flere barnesanger et.c.

På et av stoppene hvor vi ikke ladet (ja vi stopper oftere enn vi lader), befant vi oss plutselig ved siden av en batteribyttestasjon til A Better Place. De fikk som kjent kroken på døren for litt siden. Ganske vemodig å se stasjonen tom og mørk... Utenfor sto det faktisk en kombinert CHAdeMO og hurtig AC lader å støvet ned. Så tilsynelatende ut å fungere, men når jeg koblet til bilen sluknet den helt. Så det var det!

På vei mot Randers ble de litt knapt med strøm etter vi hadde lagt i venstrefeltet en periode. Da var det bare å legge seg inn til vogntogene og la seg "suge med". Utrolig hvor forbrukte stupte!

En liten HMS-betraktning hører med her:
Å kjøre svært tett ettter store kjørtøy er farlig, da man kan fullstendig miste oversikten over hva som skjer lengre fremme på veien. Så det gjorde vi naturligvis IKKE. Vi lå imidlertid noe nærmere enn det vi pleier å gjøre, men kjører normalt med mer avstand enn "gjennomsnittsbilisten". Oppsummert, så hadde vi litt mer avstand enn "gjennomsnittsdansken" som var ute og kjørte i dag og med svært få feltskifter. Jeg tenker vi var blant de tryggere trafikanter på den motoveien i dag.

Bilde 1: A Better Place....
Bilde 2: Død hurtiglader (CHAdeMO / AC)

Mhagen3

#10
Etter en dags pause med campingliv og grilling reiste vi dag med fergen til Samsø. Så nå sitter vi i et nydelig sommerhus, mens bilen står utenfor og venter på at tordenværet skal gå over. Den har nemlig lyst på litt strøm. Og på Samsø får man strøm av riktig sort!

Les mer om Samsø Vedvarende Energi Ø!
http://energiakademiet.dk/vedvarende-energi-o/

Og deres "hårete" mål - Fossislfri Ø
http://energiakademiet.dk/fossilfri-o/

Bilde 1: Samsøfergen
Bilde 2: Vedvarende Energi Ø(l)

elgen

Heisann! Takk for fantastisk oppdatering så langt. Fant du ladestasjon på Samsø? Jeg har mailet med turistkontoret der, og de sier at postvesenet på Samsø kjører el-biler, men at det er uvisst hvordan de får ladet dem. Har du fått strøm der?
Bor i Oslo, like ved ladestasjonen i Hansteens gate, Vika.

Mhagen3

Hei

Her er det masse strøm:)

Jeg kontaktet energiakademiet (www.energiakademiet.dk) før jeg reiste. Der kunne jeg få lade ved behov. Foreslår du kontakter dem dersom det er aktuelt.

De kunne forøvrig fortelle om et elbilprosjekt med den ambisiøse målsetningen 50% elbiler inne 2020. Samsø har nemlig planer om å bli fossilfri...

Mer info kommer!

I forhold til lading, så har jeg gjort dette på sommerhuset vi leier. Vanskelig å få brukt så mye strøm her. Det er jo helt flatt!

Mhagen3

Hvem tror du ikke kom kjørende når jeg ruslet ut av sommerhuset i dag? Jo Kirsten "post" Kjær i sin nye Mercedes Vito E-cell!

Postkontoret på Samsø har akkurat fått sine 5 nye elbiler og Kirsten kunne fortelle at hun er svært fornøyd med bilen. Hun forteller at den er veldig god å kjøre:)

Bilde 1: Postbil på Samsø
Bilde 2: Kirsten "Post"

Mhagen3

I dag dro vi fra Samsø og begynte på veien hjem. Bare for å ha sagt det: Samsø anbefales på det varmeste som feriemål! Makan til hyggelige folk! I går ettermiddag dro jeg innom Gert - en av øyens dyktige solcelle- / solvarmeeksperter, og vips så ble vi invitert på St. Hansfeiring med familien.

Så over til noe ganske annet:.... i kveld poffet jeg en sikring på campingplassen

Det viste seg at stolpen med "industriuttak" ikke var sikret med mer en 16amp på deling. Så når jeg kom ruslende med mine 10amp, så var det slutt på kaffekokingen i campingvognen ved siden av. Naboen kunne videre fortelle en (røverhistorie?) standarden på elektriske anlegg i Italia: Der opererte man vist nok enkelte steder med kurser på 3amp. Så ille var det heldigvis ikke på campingen, så nå har jeg funnet meg en egen stolpe og satser på 100% batteri i morgen tidlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA