Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading hjemme med 230V (etter info i Laumbs bekreftet tråd)

Startet av Milzit, onsdag 12. juni 2013, klokken 20:05

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2013, klokken 07:29
Model S takler ihvertfall 10% spenningsfall i følge rapporter før den gjør noe. 240V til 218V ved lading er rapportert.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. juni 2013, klokken 20:19
Det er bare å måle spenningstapet det, og sette en nedre grense.  10V spenningstap ved 16A ladestrøm betyr 160W varme avsatt i ledninger og koblingspunkter, noe mer bør det nok ihvertfall ikke være.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 17. juni 2013, klokken 14:06
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2013, klokken 07:29
Model S takler ihvertfall 10% spenningsfall i følge rapporter før den gjør noe. 240V til 218V ved lading er rapportert.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. juni 2013, klokken 20:19
Det er bare å måle spenningstapet det, og sette en nedre grense.  10V spenningstap ved 16A ladestrøm betyr 160W varme avsatt i ledninger og koblingspunkter, noe mer bør det nok ihvertfall ikke være.

Ja, jeg fant referansen til de 218V i ettertid og synes det er mye. 22V ganger 40A er hele 880W i tap ett eller annet sted. Det har vært tilfeller av trafoer i lyktestolper utenfor hus som har overopphetet og begynt å lekke olje når noen har ladet med 80A en time eller to...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tk74

Her er en interessant portabel Type 2 kommunikasjons boks for 400V 2-32A
http://www.danzei.de/archives/2947 (web siden til leverandøren http://www.crohm.ch/index.php/2012-10-09-18-15-57/privatkunden)

google translate:
Mobile lading boks crOhm EVSE1M40 Av Nino, 3 Mai 2013Det fine med den nye mobiliteten er at du kan laste inn to kabler med den vanlige typen, uten å måtte bekymre seg om forholdene i tanken. Produsenten av offentlig ladestasjon har allerede vunnet alt. I garasjen er det er allerede løst i elektriker installere en vegg boks. Men hva nå, når du er på lange avstander i reload nødsituasjon streik konvensjonelle utsalgssteder, som ikke inneholder intelligent kommunikasjon prosessen? I så fall vil du også pålagt å slå litt og tenke med hjernen din. Heldigvis er det også støtte i form av ladeutstyr. Selskapet crOhm tilbyr en mobil lading boksen, der maksimalt er garantert å mulig sikkerhet. Den eneste begrensningen er at den maksimale ladestrøm er justert, som er mulig med strømkilden. I prinsippet er dette noe mer enn en såkalt vegg boks, føttene, et håndtak og en innstilling for inneværende fikk. 4kg med boksen er ikke lett, men tilbyr et ekstremt bredt omfang. Slik at de kan dekke 2kW av lav-lading (SCHUKO plugg) til høy til rask lading med 22kW (CEE støpsel) hele spekteret av dagens AC kostnad. Ordet lasten er faktisk på dette punktet ikke er helt riktig. Boksen brukes kun for sikring, og kommunikasjonen med bilen. Dette forteller boksen, som nåværende bilen nå kan laste fra strømkilden. Selve laderen plugget i type 2 standard som er i bilen. Så boksen er ikke noe mer enn en svært intelligent Av / på bryter med mange lag av sikkerhet.    Ligger på lasteplanet i den versjonen jeg bestilte en tre-fase CEE kabel for 32 ampere. For å kunne også bruke ulike andre utsalgssteder, har jeg fortsatt bekymret noen adaptere. Slik at jeg både kan (enkelt-og trefase) å bruke boksen på 16 ampere CEE doser samt de gode gamle Schuko doser. På dette kurset skal du svare på det med forsiktighet, da de ikke er konstruert for en maksimal belastning på 16 ampere. Derfor bør man deretter justeres til 13 eller til og med 8 flere forsterkere crOhm boksen. Så uten å tenke er det dessverre også med boksen crOhm ikke.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Griffel

Sitat fra: tk74 på tirsdag 18. juni 2013, klokken 00:03
Her er en interessant portabel Type 2 kommunikasjons boks for 400V 2-32A
http://www.danzei.de/archives/2947 (web siden til leverandøren http://www.crohm.ch/index.php/2012-10-09-18-15-57/privatkunden)

google translate:
Mobile lading boks crOhm EVSE1M40 Av Nino, 3 Mai 2013Det fine med den nye mobiliteten er at du kan laste inn to kabler med den vanlige typen, uten å måtte bekymre seg om forholdene i tanken. Produsenten av offentlig ladestasjon har allerede vunnet alt. I garasjen er det er allerede løst i elektriker installere en vegg boks. Men hva nå, når du er på lange avstander i reload nødsituasjon streik konvensjonelle utsalgssteder, som ikke inneholder intelligent kommunikasjon prosessen? I så fall vil du også pålagt å slå litt og tenke med hjernen din. Heldigvis er det også støtte i form av ladeutstyr. Selskapet crOhm tilbyr en mobil lading boksen, der maksimalt er garantert å mulig sikkerhet. Den eneste begrensningen er at den maksimale ladestrøm er justert, som er mulig med strømkilden. I prinsippet er dette noe mer enn en såkalt vegg boks, føttene, et håndtak og en innstilling for inneværende fikk. 4kg med boksen er ikke lett, men tilbyr et ekstremt bredt omfang. Slik at de kan dekke 2kW av lav-lading (SCHUKO plugg) til høy til rask lading med 22kW (CEE støpsel) hele spekteret av dagens AC kostnad. Ordet lasten er faktisk på dette punktet ikke er helt riktig. Boksen brukes kun for sikring, og kommunikasjonen med bilen. Dette forteller boksen, som nåværende bilen nå kan laste fra strømkilden. Selve laderen plugget i type 2 standard som er i bilen. Så boksen er ikke noe mer enn en svært intelligent Av / på bryter med mange lag av sikkerhet.    Ligger på lasteplanet i den versjonen jeg bestilte en tre-fase CEE kabel for 32 ampere. For å kunne også bruke ulike andre utsalgssteder, har jeg fortsatt bekymret noen adaptere. Slik at jeg både kan (enkelt-og trefase) å bruke boksen på 16 ampere CEE doser samt de gode gamle Schuko doser. På dette kurset skal du svare på det med forsiktighet, da de ikke er konstruert for en maksimal belastning på 16 ampere. Derfor bør man deretter justeres til 13 eller til og med 8 flere forsterkere crOhm boksen. Så uten å tenke er det dessverre også med boksen crOhm ikke.
Eller med andre ord: det samme som kladden du får med bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

petersv

"I så fall vil du også pålagt å slå litt og tenke med hjernen din."

Vil for enhver pris unngå det ja..

tk74

Sitat fra: Griffel på tirsdag 18. juni 2013, klokken 00:48
Sitat fra: tk74 på tirsdag 18. juni 2013, klokken 00:03
Her er en interessant portabel Type 2 kommunikasjons boks for 400V 2-32A
http://www.danzei.de/archives/2947 (web siden til leverandøren http://www.crohm.ch/index.php/2012-10-09-18-15-57/privatkunden)

google translate:
Mobile lading boks crOhm EVSE1M40 Av Nino, 3 Mai 2013Det fine med den nye mobiliteten er at du kan laste inn to kabler med den vanlige typen, uten å måtte bekymre seg om forholdene i tanken. Produsenten av offentlig ladestasjon har allerede vunnet alt. I garasjen er det er allerede løst i elektriker installere en vegg boks. Men hva nå, når du er på lange avstander i reload nødsituasjon streik konvensjonelle utsalgssteder, som ikke inneholder intelligent kommunikasjon prosessen? I så fall vil du også pålagt å slå litt og tenke med hjernen din. Heldigvis er det også støtte i form av ladeutstyr. Selskapet crOhm tilbyr en mobil lading boksen, der maksimalt er garantert å mulig sikkerhet. Den eneste begrensningen er at den maksimale ladestrøm er justert, som er mulig med strømkilden. I prinsippet er dette noe mer enn en såkalt vegg boks, føttene, et håndtak og en innstilling for inneværende fikk. 4kg med boksen er ikke lett, men tilbyr et ekstremt bredt omfang. Slik at de kan dekke 2kW av lav-lading (SCHUKO plugg) til høy til rask lading med 22kW (CEE støpsel) hele spekteret av dagens AC kostnad. Ordet lasten er faktisk på dette punktet ikke er helt riktig. Boksen brukes kun for sikring, og kommunikasjonen med bilen. Dette forteller boksen, som nåværende bilen nå kan laste fra strømkilden. Selve laderen plugget i type 2 standard som er i bilen. Så boksen er ikke noe mer enn en svært intelligent Av / på bryter med mange lag av sikkerhet.    Ligger på lasteplanet i den versjonen jeg bestilte en tre-fase CEE kabel for 32 ampere. For å kunne også bruke ulike andre utsalgssteder, har jeg fortsatt bekymret noen adaptere. Slik at jeg både kan (enkelt-og trefase) å bruke boksen på 16 ampere CEE doser samt de gode gamle Schuko doser. På dette kurset skal du svare på det med forsiktighet, da de ikke er konstruert for en maksimal belastning på 16 ampere. Derfor bør man deretter justeres til 13 eller til og med 8 flere forsterkere crOhm boksen. Så uten å tenke er det dessverre også med boksen crOhm ikke.
Eller med andre ord: det samme som kladden du får med bilen.

Ikke det samme da denne er 32A og ikke maks 16A som kladden på bilen er.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

JohanH

Sitat fra: tk74 på tirsdag 18. juni 2013, klokken 08:49
Sitat fra: Griffel på tirsdag 18. juni 2013, klokken 00:48
Sitat fra: tk74 på tirsdag 18. juni 2013, klokken 00:03
Her er en interessant portabel Type 2 kommunikasjons boks for 400V 2-32A
http://www.danzei.de/archives/2947 (web siden til leverandøren http://www.crohm.ch/index.php/2012-10-09-18-15-57/privatkunden)

google translate:
Mobile lading boks crOhm EVSE1M40 Av Nino, 3 Mai 2013Det fine med den nye mobiliteten er at du kan laste inn to kabler med den vanlige typen, uten å måtte bekymre seg om forholdene i tanken. Produsenten av offentlig ladestasjon har allerede vunnet alt. I garasjen er det er allerede løst i elektriker installere en vegg boks. Men hva nå, når du er på lange avstander i reload nødsituasjon streik konvensjonelle utsalgssteder, som ikke inneholder intelligent kommunikasjon prosessen? I så fall vil du også pålagt å slå litt og tenke med hjernen din. Heldigvis er det også støtte i form av ladeutstyr. Selskapet crOhm tilbyr en mobil lading boksen, der maksimalt er garantert å mulig sikkerhet. Den eneste begrensningen er at den maksimale ladestrøm er justert, som er mulig med strømkilden. I prinsippet er dette noe mer enn en såkalt vegg boks, føttene, et håndtak og en innstilling for inneværende fikk. 4kg med boksen er ikke lett, men tilbyr et ekstremt bredt omfang. Slik at de kan dekke 2kW av lav-lading (SCHUKO plugg) til høy til rask lading med 22kW (CEE støpsel) hele spekteret av dagens AC kostnad. Ordet lasten er faktisk på dette punktet ikke er helt riktig. Boksen brukes kun for sikring, og kommunikasjonen med bilen. Dette forteller boksen, som nåværende bilen nå kan laste fra strømkilden. Selve laderen plugget i type 2 standard som er i bilen. Så boksen er ikke noe mer enn en svært intelligent Av / på bryter med mange lag av sikkerhet.    Ligger på lasteplanet i den versjonen jeg bestilte en tre-fase CEE kabel for 32 ampere. For å kunne også bruke ulike andre utsalgssteder, har jeg fortsatt bekymret noen adaptere. Slik at jeg både kan (enkelt-og trefase) å bruke boksen på 16 ampere CEE doser samt de gode gamle Schuko doser. På dette kurset skal du svare på det med forsiktighet, da de ikke er konstruert for en maksimal belastning på 16 ampere. Derfor bør man deretter justeres til 13 eller til og med 8 flere forsterkere crOhm boksen. Så uten å tenke er det dessverre også med boksen crOhm ikke.
Eller med andre ord: det samme som kladden du får med bilen.

Ikke det samme da denne er 32A og ikke maks 16A som kladden på bilen er.

Enig, slik jeg forstått det takler "kladden" = UMC 16A/400V/3fase = 11kW maks, eller 32A/230V i en fase = 7,4 kW maksimalt... Ikke 32A/400V/3 fase altså de maksimale 22kW som dobbeltladere i bilen kan håndtere.

Milzit

Jeg fikk mail ifra Tesla nå, info om at man kan lade 3-fase 230IT med HPWC stemmer ikke:
Unfortunately, this information is not correct. You can only charge with 3 phase if you have 400V, even if you intend to use the HPWC. If you have 230V, it means you can only charge using one phase. At 32 amps, that should still allow you to charge overnight. Since you have 230V 3-phase, your electrician will probably install a 4-pin plug. You should be able to find a 4-pin to 3-pin adapter easily. I have attached a picture of such an adapter. No HPWC is needed in this case.

I apologise for the misunderstanding, the electricity grid in Norway is quite unique.


Milzit

Og første svaret i dag var slik:

In Norway, Model S will be delivered with a blue 3-pin plug adapter. I have copied an image below.

It all depends on what you have at home. If you have a 400V connection, you will be able to charge using a 3-phase connection and a red 5-pin plug. If you have 230V, you will only be able to use one phase and the below adapter. Sometimes, the electrician will install a blue 4-pin plug. There are adapters from the 4-pin to 3-pin so that you can use our charging cable.

Milzit

Jeg hadde elektriker på befaring i dag (takk til 19quiz76 for anbefaling). Har 230V IT og inntak i garasjen.

Jeg får da kun ladet på en fase, men jeg legger nok opp en 32A 3-fase kontakt (og får også lagt opp en 16A Schuko til annet bruk), og tenker på å bruke en adapter fra 4-3 pins som kommer med Model S. Det har jeg 3-fase hvis jeg skulle få bruk for det senere.

JohanH

Sitat fra: Milzit på onsdag 19. juni 2013, klokken 22:53
Jeg hadde elektriker på befaring i dag (takk til 19quiz76 for anbefaling). Har 230V IT og inntak i garasjen.

Jeg får da kun ladet på en fase, men jeg legger nok opp en 32A 3-fase kontakt (og får også lagt opp en 16A Schuko til annet bruk), og tenker på å bruke en adapter fra 4-3 pins som kommer med Model S. Det har jeg 3-fase hvis jeg skulle få bruk for det senere.

Akkurat sån har jeg gjort det. Det eneste jeg nå sitter og tenker litt på er hva jeg gjør dersom hovedsikringen på inntaket mitt går når jeg lader med 32A på en fase, fordi jeg muligens kan ha flere andre ting som trekker mye på den fasen (d.v.s den kombinasjonen av to faser i 230V IT systemet). Jeg tenker i min ukunskap at det da bare vil være å bytte plass på to av kablene enten før eller etter sikringen til 3-fase kontakten i garasjen, slik at belastningen fordeles på en annen fase (igjen egentlig mellom en annen kombinasjon av to faser), hvor det kanskje er mindre øvrig belastning slik andre laster i huset er satt opp. Er dette riktig tenkt?

fredag

Sitat fra: JohanH på onsdag 19. juni 2013, klokken 23:08
Sitat fra: Milzit på onsdag 19. juni 2013, klokken 22:53
Jeg hadde elektriker på befaring i dag (takk til 19quiz76 for anbefaling). Har 230V IT og inntak i garasjen.

Jeg får da kun ladet på en fase, men jeg legger nok opp en 32A 3-fase kontakt (og får også lagt opp en 16A Schuko til annet bruk), og tenker på å bruke en adapter fra 4-3 pins som kommer med Model S. Det har jeg 3-fase hvis jeg skulle få bruk for det senere.

Akkurat sån har jeg gjort det. Det eneste jeg nå sitter og tenker litt på er hva jeg gjør dersom hovedsikringen på inntaket mitt går når jeg lader med 32A på en fase, fordi jeg muligens kan ha flere andre ting som trekker mye på den fasen (d.v.s den kombinasjonen av to faser i 230V IT systemet). Jeg tenker i min ukunskap at det da bare vil være å bytte plass på to av kablene enten før eller etter sikringen til 3-fase kontakten i garasjen, slik at belastningen fordeles på en annen fase (igjen egentlig mellom en annen kombinasjon av to faser), hvor det kanskje er mindre øvrig belastning slik andre laster i huset er satt opp. Er dette riktig tenkt?

Da reduserer du bare mengden strøm Teslaen lader med, og så flipper du opp hovedsikringen igjen.

Elektrikeren min har grundig advart meg at hovedsikringen min kommer til å gå hvis jeg skal lade Teslaen med 32A enfas samtidig som jeg steker mat på kjøkkenet, med mindre jeg får økt hovedsikringen fra 63A til 80A. Strøminntaket på huset mitt er nå oppgradert til å takle 80A eller mer, gitt at jeg får godkjenning fra Hafslund.

Hadde Tesla klart å støtte trefas for alle oss med 230V IT, så hadde dette problemet blitt mindre.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

JohanH

Godt eksempel fredag. Jeg vet ikke om min induksjonstopp er koblet mellom L1-L2, L1-L3 eller L2-L3. Men jeg finner vel ut av det den dagen jeg skal lade og lage (mat) samtidig. :)

Johnny

Jeg har tenkt å lade med 16A 230V. Bilen står tross alt 10-16 timer i garasjen hver natt, og med normal bruk burde det holde. Mulig jeg må trekke 6 kvadrats kabler til garasjen, men ikke før jeg har prøvd om det holder med det jeg har.
TMS og eGolf.

Havebigfun

De fleste klarer seg fint med 10-16A til hverdags- De få dagene dere trenger maks lading er det bare å hente frem gassblussen og sløyfe induksjonen. 8)
Fra spøk til alvor- jo lavere strømstyrke jo færre % tap ved lading gitt samme nett. Samtidig må batteriet varmes for å lades- Er det noen som vet hvilken ladestrøm som gir minst tap eks ved 230V 16 og 32 A??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA