Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading hjemme med 230V (etter info i Laumbs bekreftet tråd)

Startet av Milzit, onsdag 12. juni 2013, klokken 20:05

« forrige - neste »

Griffel

#60
Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. juni 2013, klokken 19:52
Det er vel nesten selvsagt at bilen har en slik funksjon. Om du prøver å trekke 16A gjennom en 50m lang 1,5mm2 skjøteledning med dårlig støpsel kan 230V fort bli til 180V. Da bør bilen helst ikke fortsette å trekke 16A...
Da har du et forferdelig dårlig støpsel som ville forårsake brann nesten omgående selv om strømmen ble redusert til det halve. Hva om du trakk 16 A over en kort 1,5mm2 med et havlparten så dårlig støpsel 230V blir til 215V og støpselet brenner like bra.

Er en slik funksjon beskrevet noe sted ?

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. juni 2013, klokken 20:19
Å sense sikringsstørrelsen blir nok vanskelig, men å detektere at ledningsopplegget ikke holder mål i forhold til den ønskede ladestrømmen er ikke vanskelig. Det er bare å måle spenningstapet det, og sette en nedre grense.  10V spenningstap ved 16A ladestrøm betyr 160W varme avsatt i ledninger og koblingspunkter, noe mer bør det nok ihvertfall ikke være. Da er det enkelt for bilen å senke ladestrømmen inntil spenningstapet er på et akseptabelt nivå (f.eks maks 10V). Spenningstapet øker ganske kraftig med økt strøm, så ofte trenger man ikke senke ladestrømmen så veldig mye.

Om en slik funksjon skulle være implementert er det ikke med å senke strømme men med å rampe den opp til det som skjer først av ønsket strøm eller spenningsfall grense.  Men så kan jo nettspenningen variere av andre grunder, og ladingen bli unødvendig redusert av den grunn. Ellers står det jo i bruksanvisningen at en ikke skal bruke skjøteledning.

En slik funksjon er ikke sevlfølgelig. Er det beskrevet noe sted?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på søndag 16. juni 2013, klokken 20:31
Hva om sikringen står en meter unna kontakten. Da er det ikke noe ledningsnett å måle spenningstap i. Når laderen har gjort sine "kalkulasjoner", vil det ikke vere en strømførende krets igjen, fordi sikringen har slått ut.

Da har sikringen gjort jobben sin og det er ingen fare. Fare oppstår når strømmen er høy nok til å lage varmgang i dårlig ledningsnett/kontakter men ikke høy nok til å slå ut sikringen. Da er det bra at bilen senker ladestrømmen til et nivå som er forsvarlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 20:35
Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. juni 2013, klokken 19:52
Det er vel nesten selvsagt at bilen har en slik funksjon. Om du prøver å trekke 16A gjennom en 50m lang 1,5mm2 skjøteledning med dårlig støpsel kan 230V fort bli til 180V. Da bør bilen helst ikke fortsette å trekke 16A...
Da har du et forferdelig dårlig støpsel som ville forårsake brann nesten omgående selv om strømmen ble redusert til det halve. Hva om du trakk 16 A over en kort 1,5mm2 med et havlparten så dårlig støpsel 230V blir til 215V og støpselet brenner like bra.

Er en slik funksjon beskrevet noe sted ?

Det var et ekstremt eksempel da. Roadtseren gir ihvertfall feilmelding når spenningsforskjellen mellom ubelastet og belastet krets blir for høy. Jeg mener jeg har lest rapporten om folk som har fått begrenset ladestrømmen til sin Model S pga. spenningstap, men jeg har ingen referanser her og nå. Dog er det en logisk utvikling fra slik det fungerer på Roadsteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. juni 2013, klokken 20:36
Sitat fra: Johnny på søndag 16. juni 2013, klokken 20:31
Hva om sikringen står en meter unna kontakten. Da er det ikke noe ledningsnett å måle spenningstap i. Når laderen har gjort sine "kalkulasjoner", vil det ikke vere en strømførende krets igjen, fordi sikringen har slått ut.

Da har sikringen gjort jobben sin og det er ingen fare. Fare oppstår når strømmen er høy nok til å lage varmgang i dårlig ledningsnett/kontakter men ikke høy nok til å slå ut sikringen. Da er det bra at bilen senker ladestrømmen til et nivå som er forsvarlig.


Gjorde nettop en sjekk med min 2000W vannkoker på 10A krets. Spenningsfall på 8V som resultat. Da er det vel i for seg mulig, gitt at man har et ledningstrekk etter sikringen.
TMS og eGolf.

Griffel

Dersom du nå i strid med bruksanvisningen har 60 m 2,5mm2 og lader med 16 A blir spenningsfallet ganske høyt
(13-14V) men er kablen rullet helt ut på bakken representerer det mindre fare enn en 10m lang skjøteledning med 1,5 mm2 (ca 4V), eller 10m 0,75mm2 (ca.9V og farlig). Ville du like at ladefarten ble redusert i 1. tilfelle?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JohanH

Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 21:00
Dersom du nå i strid med bruksanvisningen har 60 m 2,5mm2 og lader med 16 A blir spenningsfallet ganske høyt
(13-14V) men er kablen rullet helt ut på bakken representerer det mindre fare enn en 10m lang skjøteledning med 1,5 mm2 (ca 4V), eller 10m 0,75mm2 (ca.9V og farlig). Ville du like at ladefarten ble redusert i 1. tilfelle?

Jeg ville faktiskt likt at ladefarten ikke bare ble redusert men at lading ble brudt. Det er såpass viktig med sikkerheten at jeg syns bilen bør slå av ladingen dersom det oppstår et for stort spenningsfall. Så varsles eieren via mobilappen. Bilen bør da si noe lignende "Lading avbrudt grunnet spenningsfall. Overbelastet strømkrets? Kontroller tilkobling, kontakter, sikring og oppgitt kapasitet. Lading med lavere strømstyrke anbefales". Med andre ord selv om det sikkert lar seg gjøre å bare trappe litt ned på strømtrekket så syns jeg nok faktisk lading bør stoppes. Så får man heller starte på ny manuelt, evt. via appen. Spenningsfallet kan sikkert også analyseres, f. eks. et spenningsfall som skjer umiddelbart etter at strømmen har trappets opp til maks, eller som skjer gradvis over noen minutter bør føre til brudd, mens et forbigående spenningsfall på 0,1 sekunder for å så returnere til korrekt spenning bør tolereres.

valvolainen

#66
Sitat fra: Bent på søndag 16. juni 2013, klokken 20:13
Sitat fra: valvolainen på søndag 16. juni 2013, klokken 19:16
Hvordan tror man at ladstrømmen justeres? Inkrementer på x antall watt?
På Roadsteren så velger du på skjermen inne i bilen. Når jeg plugger inn 16A-kabelen så kan jeg velge mellom 10A og 16A. (På 16A trekker den tilsynelatende bare 13A.)

Når jeg plugger inn 32A-kabelen (tjukk kabel med en helt latterlig stor boks på) så kan jeg velge mellom, mener jeg å huske, 10A, 16A, 20A, 25A, 30A (et år siden jeg brukte den så mulig at dette er litt unøyaktig).

Dette jeg tenkte på.
HVis jeg sliter med f.eks å lade med 16A fra 16A kursen min i garasjen, så hadde det vært naturlig for meg å velge 15, 14, 13, eller et eller annet som fungerer natt etter natt, uke etter uke.
Veldig kjipt hvis jeg må gå ned til 10A.

Øyvind.h

#67
Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 19:46
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. juni 2013, klokken 19:26
Bilen merker visstnok også motstand, dvs. om anlegget som leverer strømmen sliter med å levere det bilen ber om. Da justerer bilen automatisk ampere ned.
Hvor i allverden har du funnet dette?
Om det skulle finnes en slik funksjon tror jeg nok du ville hate det.
En annen ting er at type 2 ladestasjoner kan overstyre dine valg.
Har lest om amerikanske eiere som melder at bilen har justert ned ampere under lading, blant annet om bilens ladekontakt ikke har vært satt skikkelig i, eller vært veldig varm (som gjerne henger sammen).
Meg bekjent er dette heller ikke en uvanlig funksjon på induksjon platetopper som kan trekke veldig mye strøm. Mye bedre at de merker motstand og justerer ned enn at sikringen går tenker jeg.
HPWC får også bilen til å justere ned fra 80 til 60A for øyeblikket pga problemer med HPWC`en, men det er sikkert ikke noe problem på de HPWC`ene som kommer til europa (som er et eksempel på at ladestasjoner kan overstyre bilen).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bent

Sitat fra: valvolainen på søndag 16. juni 2013, klokken 21:17Dette jeg tenkte på.
HVis jeg sliter med f.eks å lade med 16A fra 16A kursen min i garasjen, så hadde det vært naturlig for meg å velge 15, 14, 13, eller et eller annet som fungerer natt etter natt, uke etter uke.
Veldig kjipt hvis jeg må gå ned til 10A.
Slik finjustering går ikke på Roadster. Jeg vet ikke noe autorativt om hvordan det er på Model S.
Tesla Roadster, 25Mm

Griffel

Sitat fra: JohanH på søndag 16. juni 2013, klokken 21:12
Jeg ville faktiskt likt at ladefarten ikke bare ble redusert men at lading ble brudt.
Her ble jeg nok missforstått varsel om får du med en gang du kobler til, så kan du vurdere årsaken. Jeg beskrev 3 tilfelle 1, relativt trygt og ganske bevist en lang sjøteledning fordi jeg ikke har noe annet valg. Tilfelle 2, litt på kanten, Tilfelle 3 sløvt og direkte farlig. Av disse tre ønsker du altså at de mest beviste og minst farlige avbrytes, mens det mest usikre ikke ikke vil avhjelpes.
Varsl er bra så kan en vurdere, men at systemet skal overstyre kontrolerte valg synes jeg er rart.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JohanH

Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 21:45
Sitat fra: JohanH på søndag 16. juni 2013, klokken 21:12
Jeg ville faktiskt likt at ladefarten ikke bare ble redusert men at lading ble brudt.
Her ble jeg nok missforstått varsel om får du med en gang du kobler til, så kan du vurdere årsaken. Jeg beskrev 3 tilfelle 1, relativt trygt og ganske bevist en lang sjøteledning fordi jeg ikke har noe annet valg. Tilfelle 2, litt på kanten, Tilfelle 3 sløvt og direkte farlig. Av disse tre ønsker du altså at de mest beviste og minst farlige avbrytes, mens det mest usikre ikke ikke vil avhjelpes.
Varsl er bra så kan en vurdere, men at systemet skal overstyre kontrolerte valg synes jeg er rart.

Det jeg mente var at også alt. 1 bør avbrytes, og kanskje bør det være sån at du må nedjustere trekket for å lade over tid på en slik ledning.

jkirkebo

Sitat fra: Bent på søndag 16. juni 2013, klokken 21:41
Sitat fra: valvolainen på søndag 16. juni 2013, klokken 21:17Dette jeg tenkte på.
HVis jeg sliter med f.eks å lade med 16A fra 16A kursen min i garasjen, så hadde det vært naturlig for meg å velge 15, 14, 13, eller et eller annet som fungerer natt etter natt, uke etter uke.
Veldig kjipt hvis jeg må gå ned til 10A.
Slik finjustering går ikke på Roadster. Jeg vet ikke noe autorativt om hvordan det er på Model S.

6-80A i steg på 1A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Griffel

#73
Sitat fra: JohanH på søndag 16. juni 2013, klokken 21:54
Det jeg mente var at også alt. 1 bør avbrytes, og kanskje bør det være sån at du må nedjustere trekket for å lade over tid på en slik ledning.
Så dårlig jeg er til å forklare hva jeg mener. Eksempelet mitt var nok ikke det beste.
Tilfelle 2 og 3 lå utenfor den antydede grensen så de ville ikke reagere slik funksjonen var antydet jkirkebo.

Tenk heller en fellesgarasje med en lang felles inntaksledning og to Tesla eiere. Når bil 2 kobles til reduseres din ladestrøm unødvendig, på grunn av øket spenningsfall i felles tilførsel. Eller du har varmeovn i garasjen med termostat. Felles tilførsel til skap i garasjen men egen kurs til ovn og lading. Lading blir redusert helt unødvendig når termostaten slår inn . Eller Nabo i huset bortenfor har induksjonsovn dere deler hovedkabel i gaten. Alt er iorden men spenningen synker når nabo lager mat, og automatikken reduserer din ladestrøm.
Varsel er bra men automatikk i dette tilfelle kan være lite hensiktsmessig.

Den type automatikk kan vi nok skape flere unødvendige ladereduksjoner i Norge enn de fleste andre land siden vi nok ligger noe lavt i kortsluttningsytelse i sammenligning med andre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 23:23
Tenk heller en fellesgarasje med en lang felles inntaksledning og to Tesla eiere. Når bil 2 kobles til reduseres din ladestrøm unødvendig, på grunn av øket spenningsfall i felles tilførsel. Eller du har varmeovn i garasjen med termostat. Felles tilførsel til skap i garasjen men egen kurs til ovn og lading. Lading blir redusert helt unødvendig når termostaten slår inn . Eller Nabo i huset bortenfor har induksjonsovn dere deler hovedkabel i gaten. Alt er iorden men spenningen synker når nabo lager mat, og automatikken reduserer din ladestrøm.
Varsel er bra men automatikk i dette tilfelle kan være lite hensiktsmessig.

Den type automatikk kan vi nok skape flere unødvendige ladereduksjoner i Norge enn de fleste andre land siden vi nok ligger noe lavt i kortsluttningsytelse i sammenligning med andre.

Model S takler ihvertfall 10% spenningsfall i følge rapporter før den gjør noe. 240V til 218V ved lading er rapportert. Forøvrig er det liten grunn til å senke ladestrømmen ved senere spenningsfall så lenge disse ikke er dramatiske. Lading må normalt ha egen kurs uansett så ytterligere spenningsfall kommer i så fall fra andre kurser, stigeledninger osv. Det bør derfor være nok å overvåke det initielle spenninsfallet når lading startes, for å minke risikoen ved dårlige skjøteledninger osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA