Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading hjemme med 230V (etter info i Laumbs bekreftet tråd)

Startet av Milzit, onsdag 12. juni 2013, klokken 20:05

« forrige - neste »

JohanH


JohanH

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:46
Sitat fra: JohanH på lørdag 15. juni 2013, klokken 15:55
Dette er interessant, hvis det stemmer. Det betyr at bilen i seg selv og bilens indre ladere i sånt fall faktisk støtter 230V IT 32A 3-fase (or da følgelig vel også 230V IT 16A 3-fase) men at det er UMC:n som ikke støtter 230V IT 3-fase??? For Teslas europeiske HPWC kan jo neppe være en faseomformer, som henter ut all effekten fra 3 faser og får dette til å bli en fase med høy strømstyrke (på linje med det amerikanske kundenettet)?

Det kan også bety at bilen akspterer DC som input til laderne og at Tesla kan levere en HPWC med innebygd likeretter for IT trefase. Den som venter får se...

En hjemme-mini-Supercharger. Me gusta.

Johnny

Da er konklusjonen klar for min del. Ingen elektrisk instalasjon av noe slag her i huset før jeg har fått bilen og har ladeutstyret i hånden!

Hadde nå egentlig tenkt å kjøre til Aurland for å lade den uansett :)
TMS og eGolf.

Griffel

#48
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:46
Sitat fra: JohanH på lørdag 15. juni 2013, klokken 15:55
Dette er interessant, hvis det stemmer. Det betyr at bilen i seg selv og bilens indre ladere i sånt fall faktisk støtter 230V IT 32A 3-fase (or da følgelig vel også 230V IT 16A 3-fase) men at det er UMC:n som ikke støtter 230V IT 3-fase??? For Teslas europeiske HPWC kan jo neppe være en faseomformer, som henter ut all effekten fra 3 faser og får dette til å bli en fase med høy strømstyrke (på linje med det amerikanske kundenettet)?

Det kan også bety at bilen akspterer DC som input til laderne og at Tesla kan levere en HPWC med innebygd likeretter for IT trefase. Den som venter får se...
Jeg klarer ikke med min beste vilje og tolke den informasjonen som takktakk fikk til å passe med noen av disse teoriene, det gjelder også takktakks teori.

Denne skulle derimot være ganske klar:
Sitat fra: OleJA på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:25
Joda, på EU sidene er spec for laderen nå lagt ut

11 kW capable Universal Mobile Connector, IEC 60309 5 PIN Red 16A/3-phase (230/400 V) or IEC 60309 3 PIN Blue 32A/single-phase (240 V) adapter
A choice of adapter is available at time of purchase

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Birger

Sitat fra: OleJA på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:25
Joda, på EU sidene er spec for laderen nå lagt ut

11 kW capable Universal Mobile Connector, IEC 60309 5 PIN Red 16A/3-phase (230/400 V) or IEC 60309 3 PIN Blue 32A/single-phase (240 V) adapter
A choice of adapter is available at time of purchase


Hvor ligger denne? Kan du legge ut en lenke?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

mrjalle

Sitat fra: Birger på søndag 16. juni 2013, klokken 19:04
Sitat fra: OleJA på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:25
Joda, på EU sidene er spec for laderen nå lagt ut

11 kW capable Universal Mobile Connector, IEC 60309 5 PIN Red 16A/3-phase (230/400 V) or IEC 60309 3 PIN Blue 32A/single-phase (240 V) adapter
A choice of adapter is available at time of purchase


Hvor ligger denne? Kan du legge ut en lenke?

Det står vel om trent det samme på den norske siden nå (http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options):
"Lading
Model S leveres med nødvendig utstyr for å lade hjemme eller på farten ved hjelp av enten offentlige ladestasjoner eller Tesla Supercharger nettverk. Dette utstyret inkluderer:

Mobile connector
Standard adapter for husholdningsstikkontakt, etter land
Rødt (400v, 3-fase, 16A) eller Blått (230 volt, en-fase, 32A) adapter
Model S bruker en Type 2 ladeport som er kompatibel med de fleste offentlige ladestasjoner. Adaptere er tilgjengelig for kjøp."

valvolainen

Hvordan tror man at ladstrømmen justeres? Inkrementer på x antall watt?

Øyvind.h

Sitat fra: valvolainen på søndag 16. juni 2013, klokken 19:16
Hvordan tror man at ladstrømmen justeres? Inkrementer på x antall watt?
Tenker du på hvordan bilen justerer, eller brukeren? I bilen kan du sette egenbestemt antall ampere. Eks 16/20/25A. Bilen merker visstnok også motstand, dvs. om anlegget som leverer strømmen sliter med å levere det bilen ber om. Da justerer bilen automatisk ampere ned.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. juni 2013, klokken 19:26
Bilen merker visstnok også motstand, dvs. om anlegget som leverer strømmen sliter med å levere det bilen ber om. Da justerer bilen automatisk ampere ned.
Hvor i allverden har du funnet dette?
Om det skulle finnes en slik funksjon tror jeg nok du ville hate det.
En annen ting er at type 2 ladestasjoner kan overstyre dine valg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 19:46
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. juni 2013, klokken 19:26
Bilen merker visstnok også motstand, dvs. om anlegget som leverer strømmen sliter med å levere det bilen ber om. Da justerer bilen automatisk ampere ned.
Hvor i allverden har du funnet dette?
Om det skulle finnes en slik funksjon tror jeg nok du ville hate det.
En annen ting er at type 2 ladestasjoner kan overstyre dine valg.

Det er vel nesten selvsagt at bilen har en slik funksjon. Om du prøver å trekke 16A gjennom en 50m lang 1,5mm2 skjøteledning med dårlig støpsel kan 230V fort bli til 180V. Da bør bilen helst ikke fortsette å trekke 16A...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: Birger på søndag 16. juni 2013, klokken 19:04
Sitat fra: OleJA på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:25
Joda, på EU sidene er spec for laderen nå lagt ut

11 kW capable Universal Mobile Connector, IEC 60309 5 PIN Red 16A/3-phase (230/400 V) or IEC 60309 3 PIN Blue 32A/single-phase (240 V) adapter
A choice of adapter is available at time of purchase


Hvor ligger denne? Kan du legge ut en lenke?

http://www.teslamotors.com/en_EU/models/specs

Du må nok manuelt velge 'other Europe' under 'velg din region' (nederst på tesla sin hjemmesida)

Denne informasjonen er foreløpig ikke lagt ut på norsk side - dette kan kanskje skyldes at det fremdeles er uklart om det kommer adapter for 'norsk' IT 3fase. Tviler vel egentlig på det siden det etterhvert virker lite sannsynlig, så bør vel ikke fyre opp under de ryktene igjen... ::)


Johnny

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. juni 2013, klokken 19:52
Sitat fra: Griffel på søndag 16. juni 2013, klokken 19:46
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. juni 2013, klokken 19:26
Bilen merker visstnok også motstand, dvs. om anlegget som leverer strømmen sliter med å levere det bilen ber om. Da justerer bilen automatisk ampere ned.
Hvor i allverden har du funnet dette?
Om det skulle finnes en slik funksjon tror jeg nok du ville hate det.
En annen ting er at type 2 ladestasjoner kan overstyre dine valg.

Det er vel nesten selvsagt at bilen har en slik funksjon. Om du prøver å trekke 16A gjennom en 50m lang 1,5mm2 skjøteledning med dårlig støpsel kan 230V fort bli til 180V. Da bør bilen helst ikke fortsette å trekke 16A...

Dette hadde fungert fint om det ikke hadde vert for disse hersens sikringene! Har snakket med eiere av elbiler som er av den oppfatningen at elbilene deres kan "sense" størelsen på sikringen som står et stykke unna. For meg er dette totalt ubegripelig!
TMS og eGolf.

Bent

Sitat fra: valvolainen på søndag 16. juni 2013, klokken 19:16
Hvordan tror man at ladstrømmen justeres? Inkrementer på x antall watt?
På Roadsteren så velger du på skjermen inne i bilen. Når jeg plugger inn 16A-kabelen så kan jeg velge mellom 10A og 16A. (På 16A trekker den tilsynelatende bare 13A.)

Når jeg plugger inn 32A-kabelen (tjukk kabel med en helt latterlig stor boks på) så kan jeg velge mellom, mener jeg å huske, 10A, 16A, 20A, 25A, 30A (et år siden jeg brukte den så mulig at dette er litt unøyaktig). Og da trekker den det som står på skjermen. Med det resultatet at jeg tok sikringen på trefase-uttaket i parkeringskjelleren under Grand Hotel i Oslo, som antagelig har 20A sikring eller noe slikt.

Hvis du ikke velger noe annet så trekker den det meste den tror den kan trekke (16 eller 30 i mitt tilfelle), og hvis du har vært et sted før så husker den innstillingen du brukte sist du var der. (Sikkert begrenset minne, aner ikke hvor mye.)
Tesla Roadster, 25Mm

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på søndag 16. juni 2013, klokken 20:06
Dette hadde fungert fint om det ikke hadde vert for disse hersens sikringene! Har snakket med eiere av elbiler som er av den oppfatningen at elbilene deres kan "sense" størelsen på sikringen som står et stykke unna. For meg er dette totalt ubegripelig!

Å sense sikringsstørrelsen blir nok vanskelig, men å detektere at ledningsopplegget ikke holder mål i forhold til den ønskede ladestrømmen er ikke vanskelig. Det er bare å måle spenningstapet det, og sette en nedre grense.  10V spenningstap ved 16A ladestrøm betyr 160W varme avsatt i ledninger og koblingspunkter, noe mer bør det nok ihvertfall ikke være. Da er det enkelt for bilen å senke ladestrømmen inntil spenningstapet er på et akseptabelt nivå (f.eks maks 10V). Spenningstapet øker ganske kraftig med økt strøm, så ofte trenger man ikke senke ladestrømmen så veldig mye.

Roadsteren gir bare feilmelding om spenningstapet er for høyt og så må man prøve med manuelt lavere innstilt strømstyrke. Bedre at bilen fikser dette selv, og gir beskjed.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. juni 2013, klokken 20:19
Sitat fra: Johnny på søndag 16. juni 2013, klokken 20:06
Dette hadde fungert fint om det ikke hadde vert for disse hersens sikringene! Har snakket med eiere av elbiler som er av den oppfatningen at elbilene deres kan "sense" størelsen på sikringen som står et stykke unna. For meg er dette totalt ubegripelig!

Å sense sikringsstørrelsen blir nok vanskelig, men å detektere at ledningsopplegget ikke holder mål i forhold til den ønskede ladestrømmen er ikke vanskelig. Det er bare å måle spenningstapet det, og sette en nedre grense.  10V spenningstap ved 16A ladestrøm betyr 160W varme avsatt i ledninger og koblingspunkter, noe mer bør det nok ihvertfall ikke være. Da er det enkelt for bilen å senke ladestrømmen inntil spenningstapet er på et akseptabelt nivå (f.eks maks 10V). Spenningstapet øker ganske kraftig med økt strøm, så ofte trenger man ikke senke ladestrømmen så veldig mye.

Roadsteren gir bare feilmelding om spenningstapet er for høyt og så må man prøve med manuelt lavere innstilt strømstyrke. Bedre at bilen fikser dette selv, og gir beskjed.

Hva om sikringen står en meter unna kontakten. Da er det ikke noe ledningsnett å måle spenningstap i. Når laderen har gjort sine "kalkulasjoner", vil det ikke vere en strømførende krets igjen, fordi sikringen har slått ut.
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA