Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslaselger kunne ikke svare, håper dere kan!

Startet av Hyperstress, torsdag 20. juni 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

Hyperstress

Jeg var nylig hos Tesla på Alnabru i håp om å få svar på en del spørsmål. Selgeren der var imidlertid ny, og kunne ikke svare på noen av mine spørsmål. Skuffende. Uansett, regner med at det er kompetanse på forumet her. Jeg finner sikkert svarene i diverse tråder om jeg setter av en dag til å lete, men om noen har lyst til å hjelpe meg her så er det supert!:

1. Frem til hvor langt i prosessen kan jeg avbestille en reservasjon uten at det koster meg noe?
2. Hvor i prosessen betaler en for bilen?
3. Går det an å be om å betale tidligere enn det som det er lagt opp til? (Feks hvis myndighetene skulle finne på å avgiftsbelegge el-bil før du etter planen skal fullføre ditt kjøp)
4. Vil service være valgfritt i norge også i forhold til garanti og reklamasjon, slik som i USA? (Spør siden vi har «bedre» vilkår i norge)
5. Forventet kostnad for batteriskifte? (hørt rykter om 60-80 000kr..?)
6. Hvor mye tappes batteriet når det ikke er i bruk? Greit å vite om en parkerer 14 dager på flyplassen..
7. Vil bilens (dobbelt)lader bare spille en rolle for «hjemmelading», mens hurtigladere «bypass-er» disse?
8. Forventet batterilevetid? Forstår at de garanterer 75% etter 8 år, eller hva det er, men hvor lenge forventer en at batteriene fungerer om en er happy med bare feks halv effekt. Finnes det en kurve som viser batteriforringelse i hele dets levetid?
9. I hvilke tilfeller vil en ha behov for HPWC (Som selgeren aldri hadde hørt om..) hjemme? Har denne en misjon, eller er det bare et «finere alternativ» til et støpsel?
10. Kan Teslaen innstilles til å lade mindre på dagtid, og mer feks etter kl 23 når en bruker mindre strøm i husholdningen?

Et lite ressonnement som jeg trenger input på:

11.
Jeg har 3-fas 230V 63A i huset. Totalt kan jeg da trekke 230x63x1,7= 24kwt, over tid. Dersom platetopp, varmepumper, vaskemaskin, elkolber etc. skulle benyttes samtidig så «sitter jeg igjen med» ca 8 kwt som kan benyttes til Teslaen.
Er da en enkeltlader, og en 32A kurs å anbefale?
(-Og at det er lurt å få koblet teslaen på en annen fase enn platetoppen..)

12.
Eller ville dere gått for dobbeltlader, og heller «spekulert» i at hovedsikringen er «slow blow», og dermed kan ta høyere strømpeaker en god stund, og at en dermed kan se bort ifra problemer med samtidig bruk av feks platetopp og vaskemaskin sammen med lading?
I såfall; hvilken kurs/oppsett er da mest nærliggende å benytte i mitt tilfelle for å få mest mulig juice til Teslaen?

Takker for alt av input selv om dere ikke kan svare på alt!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

laumb

1. Til etter at du har signert i finalize.

2. En leveringsspesialist vil kontakte deg med detaljer om levering og betaling ca. 30 dager før levering av bilen.

3. Det må du spørre Tesla sentralt om. Jeg vil anta at de ikke sier nei til rentefrie penger.

4. I e-posten som ble sendt ut til oss angående Service-pakkene står det det. Jeg forholder meg til den informasjonen jeg har fått på mail etter finalize.
SitatAnnual inspections of your Model S with Tesla Service are highly recommended, but remain optional.

5. Det kan ingen si. Tesla har tilbudt (forvent at denne endres i natt) et batteribytte-program med bytte om 8 år for $12'000 up front i dag.

6. 5-15km/dag oppleves det. Tesla har lovet å rette dette til senere. Forvent 1% per dag ved høy-middel SOC. Noe mindre etter fiks.

7. Supercharger bypasser denne. Når/hvis Chademo adapter kommer vil denne og bypasse denne. AC lading med 400V på over 16A vil gi deg fordeler med dobbelt lader.

8. Tesla garanterer ikke noen % etter x år. Regnskapene viser at du bør ha 85% eller mer etter over 200'000km+. jkirkebo er flink på dette, kan du spytte inn info?

9. HPWC er til hjemmebruk. Brukes for å lade med mer enn 11kw/t. Fastmontert på vegg. Boks med ledning og plugg til bil.

10. Nei. Men, du kan velge hvor mye den skal lade til med en slider. Denne kan du justere på kvelden via mobiltelefonen din (Apple/android).

11. Enkeltlader og dobbeltlader, du kan ha begge to, men bare en vil lade. Anbefaler deg 1 fas 230V 32A kurs. 7kw. 3 fas 230V støttes ikke.

12. Ta med dobbeltlader om du tror du vil få behov for redusert ladetid utenfor garasjens vegger.

Omnilord

>3. Går det an å be om å betale tidligere enn det som det er lagt opp til? (Feks hvis myndighetene skulle finne på å avgiftsbelegge el-bil før du etter planen skal fullføre ditt kjøp)

Dette burde vel ikke hjelpe all verden? Avgiftene beregnes vel ikke på kjøpstidspunktet, men på 1. gangs registrering (unntak MVA) - dvs. for å få satt skilter på bilen må man betale avgiftene?

F.eks. går det jo an å kjøpe en splitter ny bil fra utlandet, ta den inn i Norge, betale moms og så sette den i garasjen i to år for å vente på at avgiftene har gått ned grunnet alder.

Ergo har det ikke noe å si at bilen allerede er betalt - avgiftene påvirkes ikke av det. Eller er jeg helt på jordet nå?
X Sig reservert

JohanH

Sitat fra: Omnilord på torsdag 20. juni 2013, klokken 14:07
>3. Går det an å be om å betale tidligere enn det som det er lagt opp til? (Feks hvis myndighetene skulle finne på å avgiftsbelegge el-bil før du etter planen skal fullføre ditt kjøp)

Dette burde vel ikke hjelpe all verden? Avgiftene beregnes vel ikke på kjøpstidspunktet, men på 1. gangs registrering (unntak MVA) - dvs. for å få satt skilter på bilen må man betale avgiftene?

F.eks. går det jo an å kjøpe en splitter ny bil fra utlandet, ta den inn i Norge, betale moms og så sette den i garasjen i to år for å vente på at avgiftene har gått ned grunnet alder.

Ergo har det ikke noe å si at bilen allerede er betalt - avgiftene påvirkes ikke av det. Eller er jeg helt på jordet nå?

Det er riktig. Men i forhold til elbil er jo risiko at avgiften går opp. Men som det løses ikke ved å forhåndsbetale.

Amoss

Sitat fra: Omnilord på torsdag 20. juni 2013, klokken 14:07
Dette burde vel ikke hjelpe all verden? Avgiftene beregnes vel ikke på kjøpstidspunktet, men på 1. gangs registrering (unntak MVA) - dvs. for å få satt skilter på bilen må man betale avgiftene?

Du har helt sikkert rett, men det er vel nettopp MVA man regner med at dukker opp først på disse bilene? 
Model S 85D

Hyperstress

Laumb: Takker for gode svar!  :D

Omnilord: Ja, det har du jo helt rett i! Jeg var litt i momsbobla, men om de blir avgiftsbelagt fullt ut så vil vel både vekt og effekt slå inn når bilen registreres. :P

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Lanber

Tesla godtar nok ikke forhåndsbetaling. Hvis de plutselig skulle sitte med momsregningen når det engang blir innført.
Momsen forfaller når bilen står på kaia

Gusse

Tatt seg ut om de klasket på mva og avgifter nå på elbiler etter avtale inngåelse. Da hadde nok ihvertfall mitt budsjett slått gedigene sprekker. Håper og tror at dette ev er noen år frem i tid, når elbiler blir et enda mere vanligere syn på norske veier at de begynner å leke litt med MVA, også etter hvert med avgifter:)
Har en teori på at vi aller først vil se tegn som at avgiftene går opp på bensin/diesel drevene biler(kanskje til og med drivstoff prisene), så vrakpant økning på tilsvarende biler. Så kommer Elbil avgifter og mva på elbil.
Bare en teori med tanke på miljø politikken, men hvem vet med ny regjering;) Håper uansett å få min registrert i 2013:)

AreGar

Må bilen i praksis være i Norge for å få skilt da?
Er vel nok å melde til vegvesenet at bilen skal registreres med VIN og spesifikasjoner?
Såfremt bilen er typegodkjent må den vel ikke vises slik at de i prinsippet kan registrere en drøss med biler og ha skiltene klare for montering når bilen kjører av båten.

Jejl

Sitat fra: laumb på torsdag 20. juni 2013, klokken 13:17


8. Tesla garanterer ikke noen % etter x år. Regnskapene viser at du bør ha 85% eller mer etter over 200'000km+. jkirkebo er flink på dette, kan du spytte inn info?



Jeg fikk beskjed under prøvekjøringen min  i går at Tesla garanterte minimum 70% restverdi på batteriet etter 8år. (De må vel sette en grense uansett. Kan jo ikke kalle det en garanti hvis du f.eks skulle risikere 10% restverdi etter 8 år)

Jeg leste en  test av batteriene som Tesla bruker(husker ikke hvor) der de var testet for 5250 ladesykluser fra 80% til 20% og batteriene hadde da 82% restverdi(hvis jeg husker rett). Ved 400km pr ladesyklus skulle det bli 2,1 millioner km.

ebbrey

#10
Sitat fra: Jejl på mandag 24. juni 2013, klokken 16:06
Sitat fra: laumb på torsdag 20. juni 2013, klokken 13:17


8. Tesla garanterer ikke noen % etter x år. Regnskapene viser at du bør ha 85% eller mer etter over 200'000km+. jkirkebo er flink på dette, kan du spytte inn info?



Jeg fikk beskjed under prøvekjøringen min  i går at Tesla garanterte minimum 70% restverdi på batteriet etter 8år. (De må vel sette en grense uansett. Kan jo ikke kalle det en garanti hvis du f.eks skulle risikere 10% restverdi etter 8 år)

Jeg leste en  test av batteriene som Tesla bruker(husker ikke hvor) der de var testet for 5250 ladesykluser fra 80% til 20% og batteriene hadde da 82% restverdi(hvis jeg husker rett). Ved 400km pr ladesyklus skulle det bli 2,1 millioner km.
i denne videoen er det en kar som snakker om Tesla batteriet mot slutten et sted.. ca 1:10:00:

http://www.youtube.com/watch?v=rGueTKezPZE

Det han sier er at hvis du holder deg unna top og bunn på batteriet så tåler det "titusenvis" av sykluser.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

fredag

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 20. juni 2013, klokken 13:03
Et lite ressonnement som jeg trenger input på:

11.
Jeg har 3-fas 230V 63A i huset. Totalt kan jeg da trekke 230x63x1,7= 24kwt, over tid. Dersom platetopp, varmepumper, vaskemaskin, elkolber etc. skulle benyttes samtidig så «sitter jeg igjen med» ca 8 kwt som kan benyttes til Teslaen.
Er da en enkeltlader, og en 32A kurs å anbefale?
(-Og at det er lurt å få koblet teslaen på en annen fase enn platetoppen..)

12.
Eller ville dere gått for dobbeltlader, og heller «spekulert» i at hovedsikringen er «slow blow», og dermed kan ta høyere strømpeaker en god stund, og at en dermed kan se bort ifra problemer med samtidig bruk av feks platetopp og vaskemaskin sammen med lading?
I såfall; hvilken kurs/oppsett er da mest nærliggende å benytte i mitt tilfelle for å få mest mulig juice til Teslaen?

Takker for alt av input selv om dere ikke kan svare på alt!

Jeg har valgt dobbeltlader for å redusere ladetid på ladestasjoner når jeg er på tur. Dobbeltlader regner jeg ikke med å få bruk for hjemme. Hjemme trenger jeg uansett ikke så rask lading. Men det er greit å ha mulighet til å lade raskere enn 16A.

Jeg kjører 32A 230V enfas kontakter hjemme, fordi disse kontaktene er beregnet for kraftigere belastning enn 16A jordet stikkontakt (schuko). Kursene er lagt opp forberedt for trefas, i tilfelle Tesla klarer å få til trefas-lading for oss med 230V IT hjemme. (Trefas-støtte er ønskelig for å fordele belastningen jevnt over alle tre fasene, og dermed redusere sjansen for at hovedsikringen går, eller alternativt øke ladehastigheten. Men vi får se hva Tesla får til.)

Jeg vurderer å kjøpe ladestasjon med fastmontert type2 mennekes-kabel, slik at den mobile ladekabelen kan ligge i bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA