Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

19quiz76


Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2013, klokken 08:15
Lagring er neppe lønnsomt på noen måte i Norge.

Regnet ikke med det - postet det mest som kuriosa ;)

Vi har et tak på borettslaget vårt på ca 120 kvm - Vesvendt med ca 45 grader helling. Tastet inn 210 kWp i kalkulatoren (ganget Kirkebøs anslag med 4), fikk til svar at det vil kunne generere >12kWh pr år. Er dette realistisk, mon tro? Vi må uansett legge om taket..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

#16
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 17. juni 2013, klokken 08:39

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2013, klokken 08:15
Lagring er neppe lønnsomt på noen måte i Norge.

Regnet ikke med det - postet det mest som kuriosa ;)

Vi har et tak på borettslaget vårt på ca 120 kvm - Vesvendt med ca 45 grader helling. Tastet inn 210 kWp i kalkulatoren (ganget Kirkebøs anslag med 4), fikk til svar at det vil kunne generere >12kWh pr år. Er dette realistisk, mon tro? Vi må uansett legge om taket..
Du mener antagelig 21 kWp. Dersom det ikke er skygge fra trær, nabohus, terreng etc. virker det realistisk.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2013, klokken 08:15
Jeg har beregnet 810kWh/kWp per år, det er ikke så veldig optimistisk. Andre i Norge ligger over dette, gjerne opp til 850kWh/kWp. Kalkulatoren er veldig pessimistisk, bl.a er standardverdien for tap alt for høy.
Jeg har inntrykk av at de fleste som oppgir slike tall refererer til hva solpanelenen leverer og ikke hva en får ut fra inverter. Jeg er enig i at standardverdien for tap virker litt høy, men inverter går jo det meste av tiden på relativ lav effekt sammenlignet med merkeeffekt så noe lavere enn det som oppgis som virkningsgrad fra produsenten er nok realiteten. Kalkulatoren ligger nok i området konservativt til realistisk, men en kan jo selv justere taps%en i kalkulatoren og se hva det betyr.

Når det gjelder lagring kommer det ikke noe "entusiastelement" inn i bildet, det er ingen tilleggsgevinst i såmåte mellom det å lagre (med div. tap) eller å selge til nettet. Så her er det bare å regne pris, som nokså sikkert ikke vil gå i favør av lagring med mindre nettleia er ekstra stor der en bor.

("entusiastelement": Positiv energipayback på solceller er hevet over enhver tvil, på lagrig sammenlignet med salg er det ingen slik gevinst snarere tvertimot)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 17. juni 2013, klokken 15:22
Jeg har inntrykk av at de fleste som oppgir slike tall refererer til hva solpanelenen leverer og ikke hva en får ut fra inverter. Jeg er enig i at standardverdien for tap virker litt høy, men inverter går jo det meste av tiden på relativ lav effekt sammenlignet med merkeeffekt så noe lavere enn det som oppgis som virkningsgrad fra produsenten er nok realiteten. Kalkulatoren ligger nok i området konservativt til realistisk, men en kan jo selv justere taps%en i kalkulatoren og se hva det betyr.

Det er nok tall ut fra inverter som oppgis, de færreste har målinger på det som kommer fra panelene. Jeg har hatt kontakt med flere av de som alt har anlegg i Norge, og 850kWh/kWp er ganske realistisk for anlegg på sør-østlandet med moderne inverter. Sørover i Sverige ligger de på 900-1100kWh/kWp for optimalt innrettede anlegg.

Kalkulatoren har vel 14% tap som standardinnstilling, noe som nok fort er dobbelte av hva som vanligvis oppnås i dag. Inverter typisk 95-97% avhengig av type, kabeltap bør ikke overstige et par prosent om du har beregnet korrekt. Vi snakker tross alt om høy spenning og lav strømstyrke, i mitt fall ca. 5A i 4mm2 kabler.

Inverterprodusenten har også et verktøy jeg har brukt til dimensjonering, der anslås hele 4900kWh faktisk (950kWh/kWp). Det er nok kanskje litt i overkant igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2013, klokken 08:15
Jeg har beregnet 810kWh/kWp per år (...)

Hvordan beregner man dette?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 17. juni 2013, klokken 21:37
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2013, klokken 08:15
Jeg har beregnet 810kWh/kWp per år (...)

Hvordan beregner man dette?

Beregningsprogrammet jeg linket til tidligere. Det ga meg en output på ca. 4200kWh årlig for et 5.17kWp anlegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2013, klokken 21:43
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 17. juni 2013, klokken 21:37
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2013, klokken 08:15
Jeg har beregnet 810kWh/kWp per år (...)

Beregningsprogrammet jeg linket til tidligere. Det ga meg en output på ca. 4200kWh årlig for et 5.17kWp anlegg.

Ok - skjønte bare ikke hvordan du gikk fra 5,17kWp til årlig 810kWh/kWp..   ???
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Mhagen3

Heisann

Hvordan er mulighetene for å begynne med et lite anlegg for så å bygge på? Antar invertorvalget er viktig da? Vil en invertor kunne håndtere produksjon fra forskjellige typer panel.

Scenario: Sette opp et lite anlegg på sørveggen nå og siden et større anlegg på sørvendt tak til tilbygg som skal opp om et par år. Antar jeg da ikke får tak i samme panelene da...

ali_ben

BMW i3 levert 2. mai 2014

Jejl

Sitat fra: ali_ben på lørdag 25. januar 2014, klokken 11:41
Her var det mye interessant lesning. Jeg har bestilt en del herfra - de leverer rimelig kvalitet:
http://www.eco-worthy.com/catalog/1kw10100w-grid-solar-panel-system-with-1000w-grid-inverter-free-shipping-p-335.html


Gi tilbakemelding etter at du har fått testet det. Jeg vurderer å bestille til feriehuset i Spania.

19quiz76

Noen som vurderer et Tesla-batteri som lagringsmedium for solstrømmen sin? Elon antydet (i München og Amsterdam i går og i dag) at dette ville være tilgjengelig i løpet av et års tid.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

sla

@jkirkebo
Har du fått opp anlegget ditt?
Har du noe mer info du kan dele med oss?
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Electrix

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 31. januar 2014, klokken 19:33
Noen som vurderer et Tesla-batteri som lagringsmedium for solstrømmen sin? Elon antydet (i München og Amsterdam i går og i dag) at dette ville være tilgjengelig i løpet av et års tid.
Hvis ikke det er til en hytte eller lignende på et sted uten strøm så er det nok liten nytte i det. Jeg tror ikke du klarer å regne deg til at det lønner seg, og miljømessig er det nok heller ingen gevinst.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: sla på fredag 31. januar 2014, klokken 20:23
@jkirkebo
Har du fått opp anlegget ditt?
Har du noe mer info du kan dele med oss?

Har bare fått opp halve. Det er praktisk talt ingen produksjon på denne tiden av året. I april/mai regner jeg med at resten er oppe og at jeg får testet det skikkelig.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sla

#28
Hva regner du med blir totalprisen på anlegget (inklusiv alt)?
Og når regner du med at det er nedbetalt?


Legger til en liten link ang. amnet fra dagens teknisk ukeblad:
http://www.tu.no/kraft/2014/02/03/svenskene-vil-innfore-skattefradrag-for-hjemmelaget-strom
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

johncl

Meget interessant og svært fremtidsrettet prosjekt. Norge er ikke akkurat bortskjemt med sol, men egen kraftproduksjon er uansett en måte å sikre seg selv mot avbrudd i strømtilførsel uansett hva årsaken skulle være. Her på berget vil det nok være relativt trygg tilførsel av strøm fra vannkraft, men i mange andre land ville jeg ikke stusset med å dekke taket med solceller i dag.

Ser fram til å se anlegget ditt i full drift!
Perlehvit Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA