Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

jkirkebo

Det ble mye diskusjon om solcelleanlegg i Tesla SC-tråden så jeg lager et innlegg her isteden.

For de som evt. skulle være interessert i å sette opp noe selv så kommer her litt leverandørinfo.

Paneler fikk jeg billigst hos www.acosolar.com, typen er Topoint 235W til $0.52 per watt. Det er flere størrelser fra 190W til 270W og fysiske formater å velge i til ca. de samme prisene. Man må bestille en pall i slengen for å få såpass gode priser, en pall har typisk 22-30 paneler avhengig av størrelsen på de. Frakten på en pall fra USA til Norge er $650. 24 stk. 235W paneler vil altså koste $3582,80, eller ca. NOK 26.000,- etter at momsen er betalt.

Monteringsmateriellet ga jeg ca. 5800,- for (NOK med mva og frakt) fra samme sted. Her er en PDF med detaljer om monteringssystemet: http://midsummerwholesale.co.uk/pdfs/Gracesolar-GS-system-solar-mounting.pdf. Man får en bedre pris enn det som står på web-sidene til ACOsolar for et komplett system (jeg ga $576). Det sendes rett fra Kina, frakten ble $178 i mitt tilfelle.

Det er mange typer invertere å få tak i, Fronius og Sunny Boy er vel de vanligste. Priser fra ca. 8500,- og oppover i denne størrelsesklassen. Selv går jeg for en Eltek Theia 4.4HE-t (http://www.eltek.com/wip4/detail_products.epl?id=1155461&cat=&k1=25509&k2=&k3=&k4=&close=1)da jeg fikk en meget god pris på denne (som jeg ikke får lov til å oppgi). Om noen går med seriøse planer om et anlegg og nærmer seg bestillingsfasen så send meg en PM eller mail, så skal jeg sjekke hva som evt. andre kan få de for.

For beregning av antatt årlig produksjon kan denne siden benyttes: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Den er litt konservativ, noe høyere produksjon kan fort forventes etter hva jeg skjønner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

I dag har jeg hentet materiellet til å sette opp 3-raders sikringsskap i garasjen, dette skapet skal dekke lading av begge elbilene, 16A strømkurs til utestikk/belysning i garasje samt innmating fra inntil 6 solcelleinvertere. Kabel fra hovedskap blir ca. 37 meter med 3x10mm2+J PFSP sikret med 3x50A.

Begge elbilene får separat skinnemontert strømmåler (denne typen: http://elby.no/Sikringsmateriell/Stroemmaaler/Stroemmaaler-PRO75D-1-Fase-IT-TN-4-5-Modul-2pol-100A-Digital-Ct) for å holde orden på forbruket. I tillegg er det ennå en skinnemontert trefasemåler for solcelleproduksjonen.

Jeg legger også ut 6 stk. 20mm rør fra skapet til passende vegg for montering av inverterne. Da har jeg mulighet til å utøke systemet ganske kraftig på sikt, jeg har takplass til ihvertfall 30kW installert effekt. Det vil i så fall produsere godt over 20.000kWh i året om alt bygges ut. Foreløpig blir det 5.17kW installert effekt, en stk. 4.4kW enfase inverter og forventet produksjon er da 4200-4600kWh i året.

Inverteren skal jeg hente i Drammen om noen dager, resten tar nok et par måneder før jeg har i hus pga. båtfrakt fra USA og Kina.



Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Takker for grundig innføring i dette spennende temaet, min kunnskap er meget begrenset på området.
Forsto jeg deg riktig hvis jeg sier at du planlegger å selge strøm til nettleverandøren din?
I så fall; er dette noe man kan gjøre hos alle nettleverandører? Trengs det noe utstyr utover det du har skissert over?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 11. juni 2013, klokken 23:11
Takker for grundig innføring i dette spennende temaet, min kunnskap er meget begrenset på området.
Forsto jeg deg riktig hvis jeg sier at du planlegger å selge strøm til nettleverandøren din?
I så fall; er dette noe man kan gjøre hos alle nettleverandører? Trengs det noe utstyr utover det du har skissert over?

Jeg tror de aller fleste nettleverandører tilbyr dette. Ihvertfall de store. Antageligvis kommer det påbud på sikt om at de må tilby dette.

Den strømmen du ikke bruker selv får du Nordpool spot-pris for i den aktuelle timen + et påslag på ca. 5 øre/kWh siden du motvirker overføringstap i nettet. Det er derfor lønnsomt å bruke mest mulig strøm selv siden man også sparer full nettleie for den biten. Jeg kommer til å lade begge elbilene mest mulig på dagtid for å bruke egenprodusert strøm.

Det man trenger av utstyr er:
- Solcellepaneler
- Monteringsmateriell til panelene (f.eks aluminiumsprofiler og takkroker)
- Kabling (4 eller 6mm2 PV-kabel (dobbeltisolert) samt MC4-plugger)
- Inverter
- Kabel fra inverter til sikringsskap samt kombivern (sikring med jordfeilbryter)

I tillegg trengs en 4-kvadrant timesmåler med automatisk avlesning. Denne monteres av nettselskapet i steden for den måleren du har nå. Da får du timesavregning på strømmen og du slipper å lese av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Har et lite spørsmål - Hvordan tåler panelene våre vintere?
Regner med at dette må monteres på taket - og hos oss ligger det en halvmeter snø på taket hele vinteren.
Noen ganger opp til en drøy meter.

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 11. juni 2013, klokken 23:50
Har et lite spørsmål - Hvordan tåler panelene våre vintere?
Regner med at dette må monteres på taket - og hos oss ligger det en halvmeter snø på taket hele vinteren.
Noen ganger opp til en drøy meter.

Panelene tåler det fint. Du må dog dimensjonere aluminiumsprofilene og takkrokene til å tåle riktig vekt. Mye snø betyr gjerne større profiler og/eller flere takkroker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Men fanger disse panelene energi kun fra direkte sollys, eller dagslys generelt? I det første tilfellet; vil man kunne hente noe effekt på vintre hvor snøen legger seg oppå, og på sommerhalvåret etter at solen forsvinner bak åsen eller nabohuset?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

#7
Sitat fra: 19quiz76 på onsdag 12. juni 2013, klokken 07:19
Men fanger disse panelene energi kun fra direkte sollys, eller dagslys generelt? I det første tilfellet; vil man kunne hente noe effekt på vintre hvor snøen legger seg oppå, og på sommerhalvåret etter at solen forsvinner bak åsen eller nabohuset?
En viktig forutsetning til for sucess er at en må ha en solrik takflate vent mot syd og med en vinkel på helst mer enn 30 grader, (optimalt i Oslo er vel ca 40 grader) og brattere jo lenger nord en kommer i landet. Så spørs det jo hvor sent på kvelden solen forsvinner bak åsen, eller nabohuset. Noe effekt får en også i lettskyet vær, men veldig lite i skygge.

Desverre er det jo også slik at en får det meste av energien i sommersesongen når spotprisen gjerne er lavest.
Effekten er jo også høyest midt på dagen når det er vanskligst å bruke den selv.

Kalkulatoren jkirkebo viser til: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php er god og tar hensyn til det meste når det gjelder beliggenhet og vinkler.

Den gir også energimengder for hver mnd. slik at en kan få en mer detaljert oppfatting av besparelse ved å sammenligne med spotpriser mnd for mnd. Spotprisene finner en her: http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/ALL1/Hourly/

Soldelen av taket mitt heller f.eks mot rett vest, og har 30 grader helling, så istedet for jkirkebo forventede 4500 kWh/år er potensial for mitt tak med samme installasjon 3080 kWh/år. Så det er viktig å se på den aktuelle beliggenheten. Tar jeg så hensyn til variasjon i mnd priser og hva jeg kan forbruke eller må selge ville jeg i 2012 ha redusert strømregningen med mellom 1000 og 1500 kr om et slik anlegg var installert.
For de som er entusiaster er det bare å gyve løs, de som gjør dette for å spare bør enn så lenge, regne på de lokale forhold.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cronos

Stemmer det at dette anlegget er ca 42,5 kvm?










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



jkirkebo

Sitat fra: Cronos på onsdag 12. juni 2013, klokken 12:43
Stemmer det at dette anlegget er ca 42,5 kvm?

36m2. Det er 22 paneler på 235W, størrelse 1650x992mm + et par cm mellom panelene ved montering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Milzit

Jeg er også interessert i et slik anlegg. Men vi har ikke tak mot syd, men vest/øst. Da må man i så fall legge solceller på begge sidene? Men det er vel på dagtid man produserer mest (og da er jo heller ikke el-bilen hjemme) det er ingen mulighet for å lagre strømmen og man kan heller ikke selge overskudd enda?

jkirkebo

Sitat fra: Milzit på søndag 16. juni 2013, klokken 21:52
Jeg er også interessert i et slik anlegg. Men vi har ikke tak mot syd, men vest/øst. Da må man i så fall legge solceller på begge sidene? Men det er vel på dagtid man produserer mest (og da er jo heller ikke el-bilen hjemme) det er ingen mulighet for å lagre strømmen og man kan heller ikke selge overskudd enda?

Vest/øst kan fungere bra det. Jo slakkere takvinkelen er, jo bedre er det. De fleste nettselskap kjøper overskuddsstrømmen din, til spot-pris + et lite tillegg (rundt 5øre/kwh) siden din strøm ikke har overføringstap. Det mest lønnsomme er selvsagt å bruke dden selv for da sparer du nettleie også. Øst/vest vil strekke produksjonen over flere timer så du kan bruke mer selv, mens sør gir høyere totalproduksjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Her er for øvrig en gjeng som tilbyr lagring av strømmen du produserer, og lar deg prioritere egenprodusert strøm fremfor nettleverandørens:

http://www.norsk-solenergi.no/sol/Strm.html
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

#13
Sitat fra: Milzit på søndag 16. juni 2013, klokken 21:52
Jeg er også interessert i et slik anlegg. Men vi har ikke tak mot syd, men vest/øst. Da må man i så fall legge solceller på begge sidene? Men det er vel på dagtid man produserer mest (og da er jo heller ikke el-bilen hjemme) det er ingen mulighet for å lagre strømmen og man kan heller ikke selge overskudd enda?

Benytter du kalkulatoren jkirkebo har peker til ser du straks hva du kan få ut. Han har ganske optimistisk regnet å få 4200 kWh ut av sitt anlegg (36 kvadratmeter). Med de samme forutsetninger om størrelse, virkningsgrad og hvor i landet du bor vil det for deg bli:
Har du flatt tak (0-10 vil du med samme installasjon på samme sted få ca.3600 kWh, dersom du har 20 grader takvinkel ca. 3500 kWh og med 30 grader ca. 3400 kWh. (Gjennomsnitts år)

Dersom huset ligger fritt og takflate mot øst og vest er like spiller det ingen rolle om denne 36m2 installasjonen er delt på øst og vest, om alt står på øst eller om alt står på vest. Men du kan selvfølgelig få plass til dobbel så mange paneler om du benytter begge sider altså mer energi og tilsvarende større og dyrere installasjon. Den økte energien vil også relativt sett øke andelen du må lagre eller selge (relativt mindre i % av produsert til eget bruk direkte) og dermed redusere lønnsomheten.

Dersom huset ikke er helt rett øst vest eller du på grunn av åser, trær, nabohus etc. har skygge på deler av taket kan en ta hensyn til dette å plassere installasjonen der på taket hvor det er mest sol i løpet av dagen.

(Jeg har sett hytteeiere montere 3 paneler på hytteveggen en øst, en sør og en vest for på den måten å få energi hele dagen, dette er fulstendig missforstått de vil få mer energi om alle panelene var plassert på sørveggen)

Gå til kalkulatoren legg inn hvor du bor og de andre forutsetningene så ser du hva du får mnd for mnd og hele året.

Om lagring er lønnsomt avhenger av nettleie der du bor og selvfølgelig prisen på lagringsenheten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 17. juni 2013, klokken 00:00
Benytter du kalkulatoren jkirkebo har peker til ser du straks hva du kan få ut. Han har ganske optimistisk regnet å få 4200 kWh ut av sitt anlegg (36 kvadratmeter).

(Jeg har sett hytteeiere montere 3 paneler på hytteveggen en øst, en sør og en vest for på den måten å få energi hele dagen, dette er fulstendig missforstått de vil få mer energi om alle panelene var plassert på sørveggen)

Jeg har beregnet 810kWh/kWp per år, det er ikke så veldig optimistisk. Andre i Norge ligger over dette, gjerne opp til 850kWh/kWp. Kalkulatoren er veldig pessimistisk, bl.a er standardverdien for tap alt for høy.

På en hytte blir det helt feil å spre panelene, det er jeg enig i. Der er det kun samlet produksjon i løpet av døgnet som gjelder. På et hus er det derimot økonomisk gunstig å strkke produksjonen så langt utover døgnet som mulig. Mitt første anlegg havner på et tak i sør-vestlig retning, det neste skal da monteres i sør-østlig retning. Dermed får jeg produksjon fra mye tidligere om morgenen.

Lagring er neppe lønnsomt på noen måte i Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA