Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

Sverre Grevskott

Sitat fra: Amatøren på søndag 12. august 2018, klokken 20:38
@Sverre Grevskott:

10500 : Enovastøtten? Hva ble total kostnad?

830kwh/kwp pr år : Hva slags benevning er dette?

Hva mange watt med panel har du?

130 000kr for 12kwp. Da er det trukket fra 5000 fra kommunal støtteordning, 20000 i takstein som jeg slapp da det er bygningsintegrert og jeg uansett renoverte taket, og 25 000 i Enova støtte. Pris før fratrekk 180 000.

830kwh/kwp pr år sier noe om årsproduksjon. Den vil være lavere lenger nord og vest en f.eks i Oslo. Med mine 830 vil det si at jeg produserer ca 830*12= 9960kwh pr år. Dette tallet alene gir ikke så mye info om det ikke oppgir kwp installert, som i mitt tilfelle er 12.

Jeg har 12000w paneler installert, og 15kw inverter, da det kommer minst 6kwp til :)
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

ToreB

Jeg monterte et solcelleanlegg på taket i 2014 og er godt fornøyd med det. Nå er jeg klar for runde to, jeg har et sørvent garasjetak jeg kunne tenkt meg å kle med solceller.
Taket ligger dessverre lavt i terrenget og er plaget av mye skygge i vinterhalvåret. Jeg sliter derfor med å få økonomien til å gå opp.

Jeg kunne derfor tenkt meg å montere paneler selv og få hjelp av en erfaren installatør til å godkjenne montering og bidra til at anlegget planlegges og settes opp i henhold til dagens forskrifter.
Er det noen som har erfaring eller kjenner et firma som kan hjelpe med dette?
Send gjerne PM  (jeg bor ca 25km nord for Oslo)

PS jeg laget en egen tråd om dette, men det er visst ikke så mye aktivitet her inne. Jeg vet mange følger med på denne tråden, så håper det er greit at jeg legger spørsmålet her
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

unURBAN

Er det noen som vet hvordan det er vanlig å sikre kablingen mellom solceller og inverter? Og jeg tenker spesielt fra taket, ned husveggen, og inn i kjelleren der jeg har sikringsskapet (og skal ha inverteren).

Ambisjonen er et 5,4 kw anlegg med 18 paneler i serie, som fort vekk betyr 600 volt og 9A likestrøm. Alle instinkter tilsier at denne kabelen ikke bare bør klamres på veggen... Noen som vet?

Hårek

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

geear

Det brukes dobbelisolert kabel, så de skal være lov å trekke omtrent som man vil, såvidt jeg har forstått. A la powerflex eller PFSP. Mekanisk beskyttelse på utsatte steder er allikevel et krav uansett type, mener jeg. Hvordan det løses rent praktisk vil nok variere etter situasjon og person.

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 08. mai 2019, klokken 23:58
Det brukes dobbelisolert kabel, så de skal være lov å trekke omtrent som man vil, såvidt jeg har forstått. A la powerflex eller PFSP.

PFSP er ikke dobbeltisolert. PFXP er derimot det. Powerflex/TFXP MR Flex er også det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Takk, har bommet så mange ganger på PFSP vs PFXP allerede at jeg burde googlet før jeg skrev, men tenkte at det ikke hadde så stor betydning for akkurat dette svaret - siden poenget var dobbelisolert.  :laugh:

Phantom3D

Hei, jeg fikk solcelleanlegg for ca 3 mnd siden. Nå har inverteren sluttet å fungere og viser Error "Rly Fault".
Installatøren hevder dette kan være grunnet jordfeil i anlegget hos meg på grunn av at Norge bruker ett gammelt "nett". Er vel sikkert snakk om IT vs TN eller noe. (Jeg har ikke god greie på dette).

Ingen har vært her for å sjekke ennå, men kjenner jeg ble litt bekymret for investeringen min..

Burde ikke delene som blir brukt i Norge være tilpasset det Norske strømnettet?
Har ikke hatt noen feil på annen elektronikk eller på de 2 elbilene vi har... Samt at anlegget fungete helt strålende i 3 mnd.

Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

jkirkebo

Sitat fra: Phantom3D på mandag 08. juli 2019, klokken 16:45
Hei, jeg fikk solcelleanlegg for ca 3 mnd siden. Nå har inverteren sluttet å fungere og viser Error "Rly Fault".
Installatøren hevder dette kan være grunnet jordfeil i anlegget hos meg på grunn av at Norge bruker ett gammelt "nett". Er vel sikkert snakk om IT vs TN eller noe. (Jeg har ikke god greie på dette).

Ingen har vært her for å sjekke ennå, men kjenner jeg ble litt bekymret for investeringen min..

Burde ikke delene som blir brukt i Norge være tilpasset det Norske strømnettet?
Har ikke hatt noen feil på annen elektronikk eller på de 2 elbilene vi har... Samt at anlegget fungete helt strålende i 3 mnd.

Jeg har lignende problem, om det er jordfeil i området så faller en av mine 3 invertere ut. De er koblet på hver sin fase, inverteren på den fasen der begge ledere har høy spenning mot jord ved jordfeil faller ut. Typisk vil man ved en kraftig jordfeil ha 0V fra en faseleder til jord og 230V på de to andre, så en av de tre inverterne vil ha to faseledere med 230V mot jord. Det liker den absolutt ikke, er nok noen sikkerhetsmekanismer som slår inn.

Ta et multimeter og mål alle tre faseledere mot jord. De skal ligge på ca. 130V. Har du under 100V fra en av de er det jordfeil på trafokretsen, da er det bare å melde ifra til netteier så de kan starte feilsøking.

Hvis du bare har en inverter antar jeg det er en 3-fase inverter? I så fall har du neppe noe annet valg enn å vente på feilretting om det skyldes jordfeil. Har du en 1-fase inverter kan problemet fikses hos deg ved å flytte inverteren til en annen fase (krever elektriker). 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Phantom3D

Jeg har 3-fas ja. Står iallefall noe om L1, L2 og L3 i sikringsskapet.
Kan da inverter flyttes over til en annen fase om dette er feilen?
Imars 6000w med 21x 300w paneler. Har ikke modellnummer her nå.
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

jkirkebo

Sitat fra: Phantom3D på tirsdag 09. juli 2019, klokken 22:09
Jeg har 3-fas ja. Står iallefall noe om L1, L2 og L3 i sikringsskapet.
Kan da inverter flyttes over til en annen fase om dette er feilen?
Imars 6000w med 21x 300w paneler. Har ikke modellnummer her nå.

Det er vel en 3-fase inverter? Det ser du på sikringen til den, om den har 2 eller 3 moduler. Billig Kina-sak forøvrig...

Om inverter er 3-fase hjelper det ikke noe å bytte om.

Om du har jordfeil måler du enkelt selv med et multimeter. Mål mellom fase og jord (begge faser) i en eller annen stikkontakt og se hvilke spenninger du får.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Phantom3D

Ja, det er 3-fase. De skulle komme og se på det i dag, men ringte en time senere og kunne ikke komme grunnet motorhavari. Prøver igjen i morgen, kommer de ikke da, drar jeg ut og kjøpet ett multimeter selv. 14 solrike dager uten produksjon sålangt.

Feilkoden på inverteren er:
E011 Relay Fault Relay fault Internal relay fault

Skjønner ikke helt at det skal bety jordingsfeil når den sier det er internal...
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Phantom3D

Var jordfeil her ja. Da vente vi på at Norges Nett skal utbedre feilen. :)
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

keepitsimple

Sitat fra: Phantom3D på tirsdag 16. juli 2019, klokken 10:22
Var jordfeil her ja. Da vente vi på at Norges Nett skal utbedre feilen. :)
For du komp. for tap av produksjon?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Phantom3D

Jeg vet ikke, noen andre som har forsøkt? Nå har jeg vært uten prod i 21 dager. Fortsatt ikke fikset.
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA